Hoe intelligent is een paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:50

Chaos schreef:
Het korte termijn geheugen is voor mij niet de enige reden om te concluderen dat paarden niet zo slim zijn. ;)

Dat hoopte ik al. Zou je dat nog wat willen toelichten?

Zelf weet ik niet hoe het zit met de intelligentie van paarden, wel het een en ander gelezen en zelf meegemaakt, maar ik denk dat het heel erg lastig is om hier een zinnige uitspraak over te doen. Omdat begrippen als 'intelligentie', 'slim' en 'dom' abstracte begrippen zijn. Ze zijn niet zomaar te meten en bij onderzoeken blijft het lastig om duidelijk te definiëren wat en hoe er nu eigenlijk onderzocht wordt (zodat het onderzoek door een ander exact herhaald kan worden). Ik denk dat veel dingen die wij als slim of dom ervaren meer te maken hebben met wat paarden waarnemen dan met wat wij intelligente noemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:01

Ach, zolang we nog in staat zijn om hoogbegaafde kinderen aan te zien voor "dom", denk ik dat we best voorzichtig mogen zijn met het oordeel "dom" bij dieren.
En inderdaad, het ene paard is het andere niet en ook opvoeding kan een dier dom houden of juist stimuleren om na te denken. Soms is dom houden wel heel gemakkelijk, wordt ook in bepaalde landen toegepast om de macht te houden......

betadine

Re: Hoe intelligent is een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:01

Ja maar als prooidieren slimmer worden dan roofdieren dan krijg je wel een probleem in het ecosysteem...
Ze zijn al mooi en snel en sterk, sjah je kunt niet alles hebben hé :D

Weet wel dat sommige paarden sneller iets leren en wel degelijk herinneringen hebben aan sommige plaatsen waar ze geweest zijn, na hoeveel tijd ze dat weer vergeten kan ik niet zeggen. Bij honden is dat bvb 3 jaar ongeveer.

Heb het overigens wel voorgehad dat ik na enkele jaren mijn vorig paard bezocht en ik kreeg niet echt het gevoel dat ik bekend voorkwam :=

marlieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:15

Aawh mijn paard is zo slim, en jaloers. Altijd als ik met hem aan de hand wandel en mijn vriend is er bij en geeft mij een kus ofzo of hij doet z'n arm om mij heen dat komt m'n paard gelijk met z'n hoofd naar ons en duwt dan m'n vriend weg. De eerste keer dachten we dat het toeval was maar iedere keer als we dat deden dan deed hij het weer. Echt super grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:30

marlieeek schreef:
Aawh mijn paard is zo slim, en jaloers. Altijd als ik met hem aan de hand wandel en mijn vriend is er bij en geeft mij een kus ofzo of hij doet z'n arm om mij heen dat komt m'n paard gelijk met z'n hoofd naar ons en duwt dan m'n vriend weg. De eerste keer dachten we dat het toeval was maar iedere keer als we dat deden dan deed hij het weer. Echt super grappig!

Dat is niets meer en minder dan rangorde verstoring. Als jij met je paard samen bent ben jij (hoop ik) de leider en hij nummer 2, als er ineens iemand nieuw in de 'kudde' komt zal hij als nummer 2 willen aanduiden dat hij er ook is. Sommige paarden hebben dat veel meer dan anderen hoor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:34

Maura kan ik niet goed uitleggen maar ik ga uit van eigen ervaringen. En uiteraard zal de een slimmer zijn en sneller leren als de andere.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:54

Ik vind de info van Elanor intressant en ik kan mij hier ook in vinden.

En ook schreef iemand, bij mensen is er ook verschil, de een is slimmer dan de ander. Mee eens.

Wel denk ik dat een paard niet redeneerd. Uitspraken, als een paard de draad in rent, ja hij doet het zelf, kan ik mij niet in vinden. Een paard denk niet erg ver voorruit in actie en gevolg. Misschien wel stroom betekend een tik, maar niet, laat ik eens niet dat en dat doen, want dan zou er dat en dat kunnen gebeuren. En laten we eerlijk zijn, dat lukt ook niet alle mensen! :-)

Ik denk dat een paard leert door herhaling, maar zeker wel leert. En de een wat sneller dan de ander.

Waarom blijft de een braaf achter een draadje staan zonder stroom en heeft de ander dat direct door als de stroom eraf is? Of heb je twee paarden met dezelfde ruiter, snapt de een na 3 x wat de bedoeling is van een oefening en snapt de andere het pas na een maand.

Ook spieges vind ik grappig, die van mij reageerd niet op zijn eigen spiegelbeeld van he daar is een ander paard, ik heb het idee dat hij weet dat hij dat zelf is, schijnt een vorm van intelligentie te zijn. Maar ik heb er ook een gehad, die iedere keer vrolijk naar zichzelf ging brommen.

ik denk voorkeuren, genegenheid, enz emoties zijn. En als ik me niet vergis, maken ze bij mensen ook verschil tussen sociale intelligentie en gewone intelligentie.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:57

Chaos schreef:
Maura kan ik niet goed uitleggen maar ik ga uit van eigen ervaringen. En uiteraard zal de een slimmer zijn en sneller leren als de andere.

Oké.

Schiet me nu wel een grappig voorval te binnen, gaat niet om mijn paard maar een merrie die ik heb gekend.
Merrie was van een meisje van een jaar of 17, haar moeder deed niets met het paard behalve dagelijks een beetje knuffelen bij de stal en paard een schepje muesli geven als dochter had gereden. Paard kende de moeder dus wel, maar voornamelijk als aandachit+lekkersautomaat.
Op zekere dag had de merrie haar drinkbak volgepoept. Moeders kwam gezellig keutelen bij de staldeur, maar paardje bleef maar steeds omdraaien in de stal. Eerst met hoofd bij moeders, dan abrupt omdraaien (drinkbak zat in de achterste hoek van de stal schuin tegenover de deur) en dan na een paar seconden weer verder draaien naar de moeder. Na een rondje of vijf daagde het de moeder dat het paard probeerde iets duidelijk te maken en ging ze de stal in, waar ze de poep in de drinkbak zag en het ding even schoonmaakte. Paard had duidelijk dorst gehad en ging direct drinken.
Je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om iemand duidelijk te maken dat de drinkbak vol mest zit. Toch kan ik hier voor het gedrag van de merrie geen andere reden verzinnen dan dat ze bewust probeerde aan de moeder duidelijk te maken dat ze niet kon drinken. Ik heb het voorval zelf niet gezien, weet ervan omdat de moeder het mij verteld heeft. En we zijn nooit op het idee gekomen om zelf mest in de drinkbak te gooien om te zien of ze het nog een keer zou doen.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:57

Chaos schreef:
Paarden leren door herhaling. Herhaling maakt gewoonte. Door het fotografisch geheugen zijn ze wel in staat sommige situaties oid te herinneren.

En een paard kun je niet vergelijken met een wetenschapper, dus ja. Paarden zijn dom.

Dan moet jij ook dom zijn want ik kan zo gauw ook geen vergelijking ontdekken met jou en een wetenschapper :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:59

Anda123 schreef:
Chaos schreef:
Paarden leren door herhaling. Herhaling maakt gewoonte. Door het fotografisch geheugen zijn ze wel in staat sommige situaties oid te herinneren.

En een paard kun je niet vergelijken met een wetenschapper, dus ja. Paarden zijn dom.

Dan moet jij ook dom zijn want ik kan zo gauw ook geen vergelijking ontdekken met jou en een wetenschapper :D

En dit heeft wat voor een toevoeging?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:12

:=
Ze moeten wel een beetje dom zijn, anders ga je niet met een mens op je rug rondlopen.
Aan de andere kant moet ik ook wel dom zijn, anders ging ik niet vrijwillig elke morgen om half negen naar kantoor.
Soort zoekt soort...

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:33

Joolien: misschien eens tussen de regel door lezen? Het was niet aanvallend bedoeld, er stond een smiley bij.

Wij geven menselijke begrippen er aan zoals: "slim" "dom" "intelligent". Ik geloof dat paardengedrag wel wat meer inhoudt dan dat.
Het is een hoofdstuk apart.
Zet een willekeurig iemand tegenover een paard. Het paard doet uit nieuwsgierigheid een stapje naar voren.... Wie zal het het eerste opgeven.....?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:49

Elanor schreef:
Paarden denken zeer waarschijnlijk niet dat wij ook paarden zijn:

Paarden kunnen wél "hun" mensen herkennen. Meer nog: ze hebben ook een bepaald verwachtingspatroon over hoe die persoon zich zal gedragen. Dat lijkt evident, maar is het niet. Cognitief is het wel belangrijk: het betekent namelijk dat je ook voortbestaat in hun beleving als je er niet bij bent. Er bestaat wel degelijk een wederzijdse "relatie". http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0018331?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+plosone%2FPLoSONE+%28PLoS+ONE+Alerts%3A+New+Articles%29#abstract0

Hier komt het dus een heel klein beetje op neer dat mensen die min of meer bezig zijn met nh
(dus gedrag van een dominanter paard proberen te simuleren, bedoel ik dan),
eigenlijk wat onzinnig bezig zijn, want een paard ziet ons niet als paard?

En paarden "denken" dan ook soms aan ons als we er niet zijn?

Overigens heb ik ook wel nog een leuk voorbeeld over het denkvermogen of slimmigheid.
mijn 2.5 jarig trekpaard staat samen met een 5 jarige,
ze zijn twee handen op een buik, eten samen, slapen samen, etc.
er zijn anders geen paarden aanwezig.

in de winter staan ze op het kleinere stukje, zonder gras
en ga ik iedere dag langs om de stal te mesten, ruif te vullen, etc.
Bij die bezigheden komen beide paarden mij meestal in de weg lopen,
ongein uithalen, etc.
Heel soms blijven ze in de weide tot ik ze effectief roep.
In de weide, langs de muur, stond er een oude koeienvoerbak,
(ik vind niet direct een voorbeeld, maar het is een smal langwerpig ding,
in het midden is er een as met wielen waardoor de voerbak wiebelt zeg maar.
over de voerbak is er een metalen frame (soort bogen) zodat de koeien daartussen eten zeg maar,
aan een korte zijde was het frame blijkbaar weg.
de bak was effectief een bak met opstaande randen van ongeveer 30 cm)
Die bak stond dus met de lange zijde langs de muurr, en ik kon uit de stal op de korte zijde kijken.

dus, ik kom toe, steek mijn hoofd over de omheining, en zie beide paarden naar mij kijken,
de grote kon ik volledig zien, de kleine stond "achter" de voerbak.
ik roep ze, verzamel ondertussen materiaal, en begin uit te mesten.
vond het al ietwat verdacht dat de paarden niet afkwamen (die grote was zowiezo al wat schuwer,
maar mijn toen jaarling komt direct)
goed, ik ben een tijdje aan het uitmesten,
als die grote in volle vaart de stal komt binnenvliegen, mij haar niet laat strelen,
en weer half hinnikend naar buiten vliegt.
:o?
nu goed, ik doe door, 20 seconden later vliegt paard weer zo de stal in, en er direct weer uit
:o?
ik besluit toch maar eens te kijken, en ik zie mijn kleine op identiek
dezelfde manier als daarnet achter die voerbak staan.
:)*
toen begon mijn lampje iets meer te branden, en bij het dichterbij gaan had ik gelijk.
mevrouw was via de korte kant in de voerbak gaan staan,
en was verder gegaan tot ze tegen een van de metalen overspanningetjes gegaan was,
toen ze wilde terug keren stapte ze met haar hak tegen de 30 cm opstaande rand,
dus kon ze voor haar gevoel niet meer vooruit of achteruit.

wat wilt dit verhaal nu zeggen?
is mijn paard dom omdat ze erin gegaan is?
is ze slim omdat ze netjes rustig staan wachten heeft tot ik er was
(want er lag al een hoop mest erin, en al het hooi was opgesmikkeld, dus ze stond er al een tijdje)
(wist ze dan dat ik ging komen? of was het gewoon dommigheid dat ze bleef staan?)
en het gedrag van het groot paard: die stond in eerste instantie rustig naast die kleine,
pas toen ik toekwam is ze beginnen heen en weer rennen en vertellen.
hoe wist ze dat ik dat paard er terug uit kon krijgen?
(en ik heb dus effectief haar voetjes moeten omhoog tillen, achteruit trekken,
en naar de grond duwen vooraleer ik ze eruit kreeg :+ )
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 13-01-12 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:02

Duhelo, jouw teksten zijn lastig te lezen voor mij omdat ze breder zijn dan mijn scherm. Kun je daar iets aan doen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:04

piezze schreef:
Duhelo, jouw teksten zijn lastig te lezen voor mij omdat ze breder zijn dan mijn scherm. Kun je daar iets aan doen?

ik gooi er even wat enters tussen ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:05

Paarden zijn volgens mij genieën op hun eigen gebied. Namelijk het lezen van gevoelens/plannen van degenen om zich heen.
Kom je als mens sjacherijnig op de wei dan heeft je paard dat op 50 meter afstand al door. Denk maar niet dat ze zich dan laten vangen. Wij mensen zijn weer slim op ander gebied. Wij zijn er meester in om situaties naar onze hand te zetten en te manipuleren.

Volgens mij zijn mensen daarom zo dol op paarden en paarden op mensen. We kunnen veel van elkaar opsteken zeg maar...

Duhelo, het heeft volgens mij niks met enters te maken. Jouw velden zijn breder dan die van de andere bokkers.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:08

ik heb er wat enters tussengegooid, ik zie alles hier wel gewoon goed. heb geen idee wat ik er anders kan aan doen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:09

Tsja, als je naar het dierenrijk kijkt en gaat vergelijken dan zijn paarden niet bar slim nee. Dom wil ik ze niet noemen, maar de slimste dieren (of behorend tot de slimste dieren)? Dat absoluut niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:25

He, nu is het wel weer gewoon Duhelo. Het zal wel aan die PC hier gelegen hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:28

maura schreef:
Chaos schreef:

Oké.

Schiet me nu wel een grappig voorval te binnen, gaat niet om mijn paard maar een merrie die ik heb gekend.
Merrie was van een meisje van een jaar of 17, haar moeder deed niets met het paard behalve dagelijks een beetje knuffelen bij de stal en paard een schepje muesli geven als dochter had gereden. Paard kende de moeder dus wel, maar voornamelijk als aandachit+lekkersautomaat.
Op zekere dag had de merrie haar drinkbak volgepoept. Moeders kwam gezellig keutelen bij de staldeur, maar paardje bleef maar steeds omdraaien in de stal. Eerst met hoofd bij moeders, dan abrupt omdraaien (drinkbak zat in de achterste hoek van de stal schuin tegenover de deur) en dan na een paar seconden weer verder draaien naar de moeder. Na een rondje of vijf daagde het de moeder dat het paard probeerde iets duidelijk te maken en ging ze de stal in, waar ze de poep in de drinkbak zag en het ding even schoonmaakte. Paard had duidelijk dorst gehad en ging direct drinken.
Je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om iemand duidelijk te maken dat de drinkbak vol mest zit. Toch kan ik hier voor het gedrag van de merrie geen andere reden verzinnen dan dat ze bewust probeerde aan de moeder duidelijk te maken dat ze niet kon drinken. Ik heb het voorval zelf niet gezien, weet ervan omdat de moeder het mij verteld heeft. En we zijn nooit op het idee gekomen om zelf mest in de drinkbak te gooien om te zien of ze het nog een keer zou doen.
[quote="maura"]

Je zou op basis van dit verhaal juist ook kunnen concluderen dat het paard niet slim is. Het paard is gewent om naar de drinkbak te gaan wanneer hij dorst heeft. Dus de merrie gaat naar de drinkbak en ziet dat deze niet bruikbaar is, gaat weer iets anders doen. Indit geval sociaal gedrag met een mens. Maar kort daarna is het paard weer "vergeten" dat de drinkbak het niet deed en herhaald ze die actie. Dan zou je juist kunnen zeggen dat het paard niet zo slim is omdat ze telkens terugkeerd naar een uitgedroogde bron van water en dus schijnbaar niet onthoud dat de waterbak het niet doet.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:28

maura schreef:
Chaos schreef:

Oké.

ook ik denk dat dit een geval is waarbij het paard twijfelde tussen 2 stimulansen: "dorst-maar-kan-niet-drinken" en "hey-voerautomaat-eten".
Als het paard daadwerkelijk bewust de moeder van de eigenaresse heeft proberen te wijzen op de drinkbak, betekent dat ook dat de merrie bedacht heeft dat de moeder de bak schoon kan maken. Dat een paard die gedachtensprongen kan maken lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:25

Toch heb ik diverse varianten op dit thema gehoord van mensen. Verschillende paarden die heel bewust hulp leken in te schakelen bij een probleem. En dat ging ook lang niet altijd over eten of drinken.
Het gaat denk ik niet zo dat het paard "die mens kan die waterbak schoonmaken" maar meer in de trant van "beste mens, ik heb een probleem, los dat eens op, ik weet zeker dat je dat kunt". Paarden hebben heus wel door dat wij een andere soort zijn, met andere eigenschappen en mogelijkheden en daar maken ze ook graag gebruik van. Mijn jonge merrie bijvoorbeeld vindt vingers en nagels helemaal het einde, daar kan zoooooo geweldig mee gekrabt worden, daar kunnen tanden van een soortgenoot maar moeilijk tegenop ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:54

Waratje schreef:
Het gaat denk ik niet zo dat het paard "die mens kan die waterbak schoonmaken" maar meer in de trant van "beste mens, ik heb een probleem, los dat eens op, ik weet zeker dat je dat kunt".

Dat denk ik ook (nog steeds). Ik denk niet dat de merrie verwachtte dat de moeder de bak ging schoonmaken, dat lijkt ook mij een te ingewikkelde gedachtesprong. Achteraf vind ik het bijna jammer dat we nooit hebben geprobeerd de situatie te herhalen, maar misschien leest hier iemand mee met een communicatief aangelegd stalpaard en een automatische drinkbak?

liedje89 schreef:
Je zou op basis van dit verhaal juist ook kunnen concluderen dat het paard niet slim is. Het paard is gewend om naar de drinkbak te gaan wanneer hij dorst heeft. Dus de merrie gaat naar de drinkbak en ziet dat deze niet bruikbaar is, gaat weer iets anders doen. In dit geval sociaal gedrag met een mens. Maar kort daarna is het paard weer "vergeten" dat de drinkbak het niet deed en herhaald ze die actie. Dan zou je juist kunnen zeggen dat het paard niet zo slim is omdat ze telkens terugkeert naar een uitgedroogde bron van water en dus schijnbaar niet onthoudt dat de waterbak het niet doet.

Ik denk dat als het paard gewoon willekeurig iets anders was gaan doen na steeds hernieuwde ontdekking dat de drinkbak niet beschikbaar was, ze niet steeds na een paar seconden zich weer helemaal zou hebben omgedraaid naar de moeder. Het lijkt mij logischer dat ze dan bijvoorbeeld in het strooisel was gaan zoeken naar een andere waterbron om al scharrelend weer 'per ongeluk' bij de boxdeur en dus de mens uit te komen. 't Is juist de korte tijd tussen de acties en de herhaling van steeds dezelfde acties die mij de indruk geven van een vorm van bewust gedrag, net als in het verhaal van Duhelo. Overigens denk ik ook daar niet dat het paard dat 'om hulp vroeg' een specifiek beeld had van wat de mens zou gaan doen. Meer: 'er is een probleem, ik kan er niks mee, mens regel jij het maar'.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:26

Ik wil nog even reageren op iemand die zich afvroeg (toch?) of het dan dom zou zijn om paardentaal te leren. Als paarden toch wel weten dat wij roofdieren zijn.
Ik rijd en verzorg een merrie, flame. Op het moment dat je botweg op haar afloopt (of die persoon nu ervaring heeft met paarden of niet) en niks aan je houding verandert, kan ik je garanderen dat ze voor je weg zal rennen, blijf je volhouden begint ze naar je te trappen (gericht) en heb haar zelfs ooit eens op haar achterbenen zien staan, recht omhoog. Haar benaderen zoals wij mensen vanuit onze natuur zouden doen, is dus geen strak plan.

Benader ik haar zigzaggend, schouders van haar afgewend, zonder te staren, en loop ik niet naar haar hoofd maar naar haar schoft/achterhand (dat laatste klinkt absurd, maar als ik haar op deze manier benader kan ik mijn hand op haar kont leggen terwijl ik er schuin achter sta, geen probleem) dan graast ze nog even door, en draait dan vanzelf haar hoofd naar me toe. "Oh he ja oké moest even omschakelen hoor, kom maar met dat halster."

Sommige mensen vinden het flauwekul wat ik doe,maargoed we hebben het hier over een pony die volwassen mensen doodsbang maakt. :=
Als dit nodig is om haar vrolijk uit de wei te halen zonder gejaag etc. dan leer ik graag paardentaal!

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:04

Ik heb een documentaire gezien over een paard, ik dacht dat hij leefde rond eind middeleeuwen, waarvan ze dachten dat hij kon rekenen. De eigenaar nam steeds een schoolbord mee en schreef daar een som op, bv. 2+3, en dan moest het paard dat uitrekenen. Het paard ging dan 5x met zijn voorbenen schrapen. De mensen waren verast dat een paard kon rekenen en gingen verschillende onderzoeken doen. Ze kwamen er achter dat als de eigenaar niet voor hem stond, hij de meeste antwoorden fout had. Maar als de eigenaar er voor stond en het paard hem kon zien, had hij bijna alles goed. Uiteindelijk kwamen ze er achter dat het paard reageerde op hele kleine onbewuste hoofdbewegingen van de eigenaar als hij nog een keer moest schrapen! Dit commando had hij zichzelf aangeleerd want de eigenaar was er niet van bewust dat hij die bewegingen maakte.
Een paard is dus niet slim genoeg om te rekenen, maar kan dus wel aan zo'n kleine beweging die bijna niet opvalt zien wat hij moet doen. En hij begrijpt wat hij moet doen als er een schoolbord voor hem staat.
Eigenlijk dus best wel slim.