Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sonja schreef:Maar vraag blijft: WAAROM voedselbeloning, als een woordje of wenemen van druk even goed werkt?
Ik heb het idee dat je voedselbelonen bij een niet-roofdier (maw een dier dat in principe altijd voedsel bij de hand heeft) vooral voor jezelf doet, voor je eigen goede gvoel. Niet voor het dier.
Kijk, je vind dat wij paarden vermenselijken door ze te voeren, maar ik vind dat je een paard vermenselijkt door te verwachten dat hij snapt dat het woord braaf een beloning is. Laten we wel wezen, voor zover ik weet spreekt een paard geen nederlands
En tuurlijk is dat hem te leren, maar geloof me, een paard die niets van mensen kent zal een stuk appel eerder als beloning ervaren als het woord braaf. Dat is een aangeleerde beloning omdat het gecombineerd wordt met het loslaten van druk en, bij sommige mensen, met iets lekkers.
En omdat het veeeeeel leuker voor je paard is, ik werk tenslotte ook graag voor een goed salaris en niet omdat mijn baas anders de druk opvoert...
roxx_7 schreef:Alle paarden en pony"s zijn anders bij het ene paard werkt een stukje wortel bijv als beloning wel. Denk dat je dit per paard moet bekijken. Bij die van mij was het een drama om zijn hoeven uit te krabben, toen hij zijn hoef eindelijk gaf heb ik hem een klein stukje peen gegeven en zo de volgende hoef,heeft bij mij goed gewerkt.
Sonja schreef:Maar vraag blijft: WAAROM voedselbeloning, als een woordje of wenemen van druk even goed werkt?
Captain schreef:Bla bla paarden worden vervelend, happerig drammerig en gaan bedelen.
Onzin, als jij duidelijk de leider bent bepaal jíj dus wanneer er voedsel komt en krijg je ook geen bedelende paarden. Kwestie van consequent zijn en je paard opvoeden.
Paarden hier krijgen gewoon brok/muesli als beloning. Soms wortels als extra motivatie en bij een moeilijke/zware oefening (vrijheidsressuur) een paardensnoepje. Er wordt hier ook veel beloond met stem en een aai.
En voor de zwartkijkers onder ons, geen drammerige of zeurderige paarden hier. Ze zijn netjes opgevoed.
Kamal_Nadiah schreef:Hallo,
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, namelijk:
Natuurlijk moet je je paard opvoeden en consequent zijn.
Ik ben het gedeeltelijk niet met je eens, namelijk:
Als je een paard steeds snoepjes uit de hand gaat voeren begint hij happerig en drammerig te worden.
Groetjes, fijne feestdagen en een goede jaarwisseling toegewenst!