wat voor beloningen geven jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:56

Haha nee dat denk ik ook niet nee :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:26

Sonja schreef:
Maar vraag blijft: WAAROM voedselbeloning, als een woordje of wenemen van druk even goed werkt?

Ik heb het idee dat je voedselbelonen bij een niet-roofdier (maw een dier dat in principe altijd voedsel bij de hand heeft) vooral voor jezelf doet, voor je eigen goede gvoel. Niet voor het dier.

Een woordje of wegnemen van druk werkt niet even goed, dat ervaar je pas als je met voer beloningen gaat werken ;) Kijk, je vind dat wij paarden vermenselijken door ze te voeren, maar ik vind dat je een paard vermenselijkt door te verwachten dat hij snapt dat het woord braaf een beloning is. Laten we wel wezen, voor zover ik weet spreekt een paard geen nederlands :) En tuurlijk is dat hem te leren, maar geloof me, een paard die niets van mensen kent zal een stuk appel eerder als beloning ervaren als het woord braaf. Dat is een aangeleerde beloning omdat het gecombineerd wordt met het loslaten van druk en, bij sommige mensen, met iets lekkers.

Om het belonen met voer te vergelijken met de beloning van het weglaten met druk pak ik even terug op het positief en negatief straffen en belonen.
Positief straffen = iets onplezierigs toevoegen aan de omgeving van het individu. Het positief staat hierbij dus voor het toevoegen. Druk is zoiets, de druk is namelijk voor het paard iets negatiefs.
Negatief straffen = het weghalen van iets prettigs. In de dierentraining gebruiken we dit niet, in opvoeding van kinderen destemeer. als je nu je bord niet leeg eet, dan krijg je geen toetje. Of als je je kamer niet opruimt mag je niet meer buiten spelen.

Positief belonen = Iets prettigs toevoegen aan de omgeving van het individu. In geval van het paard dus iets lekkers, of een kriebel of... iig iets wat hij als beloning ervaart. En dat is altijd een eerste levensbehoefte (rust, sociaal contact, veiligheid, voer en water)
Negatief belonen = Iets onplezierigs weghalen uit de omgeving van het individu. oftewel, druk weglaten.

Druk en druk loslaten is dus een combi van positief straffen en negatief belonen. Je geeft het dier dus ook feitelijk geen keuze want reageert hij niet wordt de druk opgevoerd. De beloning is dus maar relatief.
Het positief belonen wordt door het dier dus als een veel grotere beloning ervaren, het is iets waar hij echt blij van wordt. Je kan je dus zelfs voorstellen dat het dier gaat hopen op het verdienen van die beloning en daar alles wel voor wil doen. Idd, ook jouw tegen de vlakte werken en zelfstandig je zakken openscheuren. Maar daar ben je zelf bij... Ik denk overigens dat het niet heel veel extra werk hoeft te zijn om je paard uit te leggen dat de beloning die hij krijgt niet met zelfservice verkregen kan worden. Daar komt namelijk gewoon leiderschap bij kijken, iets wat je als het goed is in de hele omgang al met je paard hebt. Maar idd, met voerbeloningen wordt het wel ineens heel erg duidelijk hoe de verhoudingen staan.

Waarom dus met voer werken als een woordje of druk weg halen even goed werkt? Omdat het dus niet even goed werkt, maar beter :) En omdat het veeeeeel leuker voor je paard is, ik werk tenslotte ook graag voor een goed salaris en niet omdat mijn baas anders de druk opvoert...
Overigens worden bijna alle diersoorten tegenwoordig met clickertraining en dus voerbeloningen getraind, van rat tot dolfijn en van duif tot tijger. Alleen bij paarden blijft de hele paardenhouderij er huiverig voor. Zo apart. :+

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:07

Ik geef een paard meestal een beloning met mijn stem of is een knuffel of een klopje op de schouder.
En heel af en toe als ze echt het super goed hebben gedaan een snoepje maar dan zijn dat gewoon paardensnoepjes van de winkel of een worteltje.

DeniesRos

Re: wat voor beloningen geven jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:12

Is mijn paard dan zo verwend? :O

Als ik aankom op stal krijgt die altijd een appeltje/wortel/banaan... Ondertussen met poetsen en opzadelen krijgt die ook nog een wortel/brokje na het rijden krijgt die ook altijd wat lekkers omdat die zo goed ze best gedaan hebt... Dan krijgt die meestal nog wel wat lekkers tijdens het afzadelen... Als ik naar huis ga geef ik hem een schep meusli en een lekker worteltje... En hij word er dus echt niet vervelend door hoor, hij is net zoals al de andere paarden kwa omgang...

En zo geef ik de buurman van me paard ook altijd wat lekkers.... (daar komt nooit iemand voor)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:59

Ik ben over het algemeen alleen maar met jonge paarden bezig. (2,5 / 3 jaar) Die rechtstreeks uit het land komen en dus geen aai gewend zijn. Dan heb ik in het begin wel snoepjes in de zak. Om vertrouwen te winnen. Dit is daarna snel afgelopen, en is het met Braaf en een kriebel voldoende. Ze worden er idd vervelend van als je er te lang mee doorgaat. Nu krijgen ze als ze klaar zijn een handje met brokjes. Dat krijgen de oudere paarden ook als ze klaar zijn. Af en toe neem ik appels mee, maar dat is niet standaard.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:05

Ik heb wel een dingetje wat ik geef bij speciale gelegenheden:

4 plakjes brood in een kom. Doe er koud tot lauw water bij en kneed het goed. Kneed het tot een vorm (vierkant, rond)
Dan doe je er een paar stukjes banaan, wortel of appel in. Even laten staan. (bij warmte, zoals kachel, verwarming.)
Dan aan je paard geven. Die van mij vind het een delicatesse. :)

roxx_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:03

Alle paarden en pony"s zijn anders bij het ene paard werkt een stukje wortel bijv als beloning wel. Denk dat je dit per paard moet bekijken. Bij die van mij was het een drama om zijn hoeven uit te krabben, toen hij zijn hoef eindelijk gaf heb ik hem een klein stukje peen gegeven en zo de volgende hoef,heeft bij mij goed gewerkt. Maar een beloning in vorm van een klopje op zijn hals of zeggen braaf is ook voldoende onder of na het rijden. daarom bekijk dit per paard.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:32

ik geef meestal als beloning handje meusli
paarden snoepjes apels wortels manderijnen

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:37

Onder het rijden een kriebeltje over de hals en een 'braaf'. Aan het einde ligt er een worteltje in de voerbak, en mijn familie geeft ze soms een snoepje of muesli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:37

roxx_7 schreef:
Alle paarden en pony"s zijn anders bij het ene paard werkt een stukje wortel bijv als beloning wel. Denk dat je dit per paard moet bekijken. Bij die van mij was het een drama om zijn hoeven uit te krabben, toen hij zijn hoef eindelijk gaf heb ik hem een klein stukje peen gegeven en zo de volgende hoef,heeft bij mij goed gewerkt.

Dat soort dingen kan goed werken en daarom heb ik altijd brokjes in mijn zak. Je ziet alleen vaak dat mensen proberen een paard over te halen met snoei en dat werkt dus niet, paarden zijn geen mensen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 05:10

ha amable, je was mij voor. Inderdaad had ik een soortgelijk antwoord in gedachte op het
waarom.
Voerbeloning in combi met clicker is gewoon zeer motiverend voor een paard en werkt ook positief op zijn psyche omdat het invloed kan uitoefenen om zijn omgeving/datgene wat er gebeurt.
Dat verhaal gaat niet op bij negatief reinforcement (weg laten van druk) om nog maar te zwijgen over straf.

Het is inderdaad verwonderlijk dat de paardenwereld zo sceptisch t.o. clickertraining staat, maar goed... de paardenwereld is in dat opzicht toch al enorm conservatief, vergeleken met de training van alle andere dieren die zich zeer snel ontwikkeld.

Zoals je al zegt... clickertraining wordt bij alles gebruikt, van goudvis tot grizzly,

Maar de slechte naam die clicker/voer heeft, is ergens ook wel te begrijpen. Diertrainers, zeker de profs, verdiepen zich normaal gesproken in het natuurlijke gedrag van het dier en zorgen voor een fikse kennis van zowel het diersoort wat ze trainen als over de principes van clickertraining, de hele theorie erachter etc.
Je ziet echter juist bij de paarden hele hordes mensen (vaak jonge meisjes) die ergens de klok hebben horen luiden, maar de klepel niet weten te hangen.
Het gevolg is dan idd opdringerige paarden, gevaarlijke situaties en/of het laten doen van kunstjes die ronduit schadelijk zijn.
Dat ligt echter niet aan voerbeloning en/of clicker, maar aan de trainer.

Helaas is het echter zo dat negatief belonen ook massaal wordt misbruikt. Alleen valt dat minder op, omdat de paarden daar ogenschijnlijk minder vervelend van worden (maar wel monddood, waarbij gelatenheid en niet zelden learned helplessness voor kalmte wordt aangezien) en omdat het zo ontzettend veel voorkomt.

Maar om in te gaan op voertjes:
Hier zijn ze gek op banaan.
Wortel, appel, mandarijn kan ook
Broccoli vinden ze hier ook wel lekker,net als lijnzaadbrokjes of handje muesli
Komkommer kan ook, maar vinden ze hier net ietsje minder.
witlof heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:44

Ik sluit me aan bij amable en liljebo. Ik werk met zowel het principe van druk en loslaten als voerbeloning, maar ik merk toch dat paarden beter te motiveren zijn als er wat lekkers te verdienen valt. Altijd grappig als mensen vinden dat schooien snel geleerd is, maar voedselbeleefdheid niet...

De mijne vindt voorts alles lekker: fruit, pepermuntjes, brokjes, wortel, ...

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:08

als ik vd ofzo ga doen neem ik altijd gewonen paardenbrokken mee en als beloning 1 of twee brokjes daar zijn ze altijd blij mee:)

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:34

Ik deed altijd ( als ik het bij de hand had) brokjes of worteltje/appeltje
anders gewoon 'braaf', of een klopje :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:52

DNIEZE schreef:
Is mijn paard dan zo verwend? :O

En zo geef ik de buurman van me paard ook altijd wat lekkers.... (daar komt nooit iemand voor)
:(:) HUH ??

Isabella90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:34

schepje muesli

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:06

mijn paard krijgt geen eten als beloning, ik zeg gewoon braaf en geef haar een aai, dat is voldoende, die van mij wordt strontvervelend van snoepjes en etensbeloningen, sinds ik dat niet meer doe heb ik een heel anfder paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:44

Sonja schreef:
Maar vraag blijft: WAAROM voedselbeloning, als een woordje of wenemen van druk even goed werkt?

Omdat een woordje of wegnemen van druk niet altijd werkt. Bij een opgevoed en netjes getraind paard kun je inderdaad daarmee volstaan, eventueel nog aangevuld met een kriebel op z'n tijd, maar bij een paard waarbij dat allemaal nog niet zo goed voor elkaar is, kan voedselbeloning soms bijzonder behulpzaam zijn.
Een stukje wortel kan bijvoorbeeld ook helpen om spanning (verder) af te laten vloeien doordat het paard gaat kauwen. Kauwen is een ontspanning voor een paard, dus bij een gespannen paard kan het heel nuttig zijn om het af en toe te helpen herinneren dat het de kaak los kan laten. Dit is bij mijn jonge paard ook het geval en die wil graag worteltjes verdienen, als ik daarmee "werk" voor haar weer leuk kan maken, dan gebruik ik gerust wortels daarbij.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:11

Captain schreef:
Bla bla paarden worden vervelend, happerig drammerig en gaan bedelen. :roll:
Onzin, als jij duidelijk de leider bent bepaal jíj dus wanneer er voedsel komt en krijg je ook geen bedelende paarden. Kwestie van consequent zijn en je paard opvoeden.

Paarden hier krijgen gewoon brok/muesli als beloning. Soms wortels als extra motivatie en bij een moeilijke/zware oefening (vrijheidsressuur) een paardensnoepje. Er wordt hier ook veel beloond met stem en een aai.

En voor de zwartkijkers onder ons, geen drammerige of zeurderige paarden hier. Ze zijn netjes opgevoed. :Y)

Hallo,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, namelijk:
Natuurlijk moet je je paard opvoeden en consequent zijn.
Ik ben het gedeeltelijk niet met je eens, namelijk:

Als je een paard steeds snoepjes uit de hand gaat voeren begint hij happerig en drammerig te worden.

Groetjes, fijne feestdagen en een goede jaarwisseling toegewenst!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:16

Ik beloon ook niet met eten, wel krijgt ze af en toe een wortel of een appel als ik haar uit het land haal. En ik moet eerlijk toegeven dat ze met uit het land halen happerig is. Maar echt bijten mag ze absoluut niet, en doet ze ook niet. Na het rijden krijgt ze ook een wortel of een appel maar die krijgt ze in haar voerbak.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:58

Tijdens het rijden een kriebel op de hals en beloningswoordjes als braaf, goed zo (minder handig want dat lijkt te veel op ho) en knappe pony, uiteraard zonder druk.

Wortelgymnastiek hebben we op advies van de paardenfysio wel eens gedaan, dat was drama. Hafje heeft met stip op nr. 1 eten .... dan komt er een hele tijd niets. Dat was stressen tot en met. Daar zijn we dus gauw mee gestopt. Ik stretch haar nu wel als ik er op zit.

Ze krijgt altijd wel na het werk een in stukjes gesneden appel met een scheutje Omega-olie en een schepje anti-artrosepoeder in een losse voerbak maar da´s meer omdat ik dan zeker weet dat ze dat poeder binnenkrijgt. De buurman shet krijgt dan ook een stukje appel en mag de bak uitlikken. Die gedraagt zich een stuk beleefder.

Ponybeest staat verder op suikervrij voer dus iets extra´s krijgt ze maar heel zelden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:10

Kamal_Nadiah schreef:
Hallo,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, namelijk:
Natuurlijk moet je je paard opvoeden en consequent zijn.
Ik ben het gedeeltelijk niet met je eens, namelijk:

Als je een paard steeds snoepjes uit de hand gaat voeren begint hij happerig en drammerig te worden.

Groetjes, fijne feestdagen en een goede jaarwisseling toegewenst!

Je spreekt jezelf nogal tegen. :')
Maar jij ook fijne dagen. :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:23

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:36

Een paard is een dier die in de weide gang altijd eten ter beschikking heeft.
Een hele grote weide vol met grasjes.
Een wolf of kat achtige moet werken voor zijn eten, besluipen, bespringen en jagen.

Het verterings stelsel voor dit soort dieren is er op ingesteld.
Een paard moet de hele dag eten, een hond of kat kan met één maaltijd per dag toe.

Dus een extraatje voor een paard is voor het paard gemakzucht.
Lekker en verders niets.
Belonen voor een paard is stoppen met werken en verder zijn gaan laten gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:41

Ariebren schreef:
Dus een extraatje voor een paard is voor het paard gemakzucht.
Lekker en verders niets.
Belonen voor een paard is stoppen met werken en verder zijn gaan laten gaan.

Lees de post van Amable even door.