Rollen in diepe plassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:20

als je paard met deken in een diepe plas gaat liggen blijft je deken aan de binnenkant echt niet droog hoor... :n
Die van mij heeft er ook een handje van, heb wel gehad met de 300grams deken.. een streep van 50cm breed over de lengte van haar rug was droog. De rest ZEIK nat. Zo kun je je paard echt niet laten staan... Ik heb dan ook altijd handdoeken, muntjes voor het solarium, en droge dekens op voorraad hahaha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:30

Dabo schreef:
als je paard met deken in een diepe plas gaat liggen blijft je deken aan de binnenkant echt niet droog hoor... :n
Die van mij heeft er ook een handje van, heb wel gehad met de 300grams deken.. een streep van 50cm breed over de lengte van haar rug was droog. De rest ZEIK nat. Zo kun je je paard echt niet laten staan... Ik heb dan ook altijd handdoeken, muntjes voor het solarium, en droge dekens op voorraad hahaha

Hoezo?
Die 50cm is precies het deel wat op de rug ligt. De rest raakt het paard niet of nauwelijks, dus hebben ze van nattigheid op die plek ook geen last. Hoe zou het anders komen dat precies die strook droog is en de rest nat.......

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 23:31

Geloof me of niet, daaronder is ze droog.
Enkel bij de hals is ze wat nat.
Ik controleer het iedere keer als ik haar zie rollen + wanneer ze op stal komt want dan gaat de deken eraf

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:35

Hier ook meerdere plas rollers op stal.
Mijn fjord en knabstrupper vinden het beiden prachtig, de haflinger ook en nog een bosje KWPNers die het leuk vinden.

Wij als baasjes zitten vervolgens met bijzonder vies paard, of hele smerige regendeken :+
Ach als ze maar lol hebben.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:04

Doranne schreef:
Ze heeft een regendeken op :)
Of die nu nat wordt van een plas, of van de regen. Dat maakt dan ook niet meer uit.
Ze is daar gewoon krukdroog onder :)

Niet als ze in een diepe plas gewoon om en om gaan liggen rollen! Ik ben ervaringsdeskundige! ;)

Ik denk dat degenen wiens paardendeken van binnen droog blijft, geen plassen hebben ter grootte van een hele paddock en 20 cm diep (zie foto op pagina 1!). Als jouw paard daar in gaat liggen zwemmen en blijft rollen, wordt de deken kleddernat. Die droogt met dit weer dan absoluut niet en daar je paard zo mee laten staan vind ik persoonlijk dan onverantwoord, dat is vragen om kou vatten.

Het is wat anders als ze gewoon rollen in een modderige paddock, dan blijft je deken wel redelijk droog aan de binnenkant.

Overigens kan een vies paard of vieze deken mij niks schelen, het gaat mij puur om de gezondheid van het paard! ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 19-12-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:07

ikke schreef:
Hoezo?
Die 50cm is precies het deel wat op de rug ligt. De rest raakt het paard niet of nauwelijks, dus hebben ze van nattigheid op die plek ook geen last. Hoe zou het anders komen dat precies die strook droog is en de rest nat.......

Ehm.. een zeiknatte dus zware deken raakt mijn paard wel hoor, billen borst, boeg, alles zeiknat onder de blubber? :brr:
En waarom alleen die strook droog blijft is niet zo moeilijk te raden, ze rolt niet OM in de blub, want ze wil geen water in d'r oren.
heb er ergens een filmpje van, maar kan hem niet vinden (niet op youtube)..

simodi schreef:
Niet als ze in een diepe plas gewoon om en om gaan liggen rollen! Ik ben ervaringsdeskundige! ;)

Ik denk dat degenen wiens paardendeken van binnen droog blijft, geen plassen hebben ter grootte van een hele paddock en 20 cm diep (zie foto op pagina 1!). Als jouw paard daar in gaat liggen zwemmen en blijft rollen, wordt de deken kleddernat. Die droogt met dit weer dan absoluut niet en daar je paard zo mee laten staan vind ik persoonlijk dan onverantwoord, dat is vragen om kou vatten.

Het is wat anders als ze gewoon rollen in een modderige paddock, dan blijft je deken wel redelijk droog aan de binnenkant.

Overigens kan een vies paard of vieze deken mij niks schelen, het gaat mij puur om de gezondheid van het paard! ;)

Ja zo gaat het dus met die van mij ook! Met jou kan ik praten haha.
Ik laat mijn paard ook echt niet zo staan... :n
Laatst bijgewerkt door Dabo op 19-12-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:08

Whaha, wat zou t jou beter gaan dan mij, de mijne flikt dit ook :P

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:09

Dabo schreef:
ikke schreef:
Hoezo?

Ehm.. een zeiknatte dus zware deken raakt mijn paard wel hoor, billen borst, boeg, alles zeiknat onder de blubber? :brr:
En waarom alleen die strook droog blijft is niet zo moeilijk te raden, ze rolt niet OM in de blub, want ze wil geen water in d'r oren.
heb er ergens een filmpje van, maar kan hem niet vinden (niet op youtube)..

Die van ons rolt zelfs zijn kop helemaal heen en weer onder water! Dan zit het water en de modder dus helemaal in zijn oren, op zijn hoofd en in zijn manen! :P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:11

simodi schreef:
Die van ons rolt zelfs zijn kop helemaal heen en weer onder water! Dan zit het water en de modder dus helemaal in zijn oren, op zijn hoofd en in zijn manen! :P

Oei, die van jou is dus wel HEEL erg..!! Nee die van mij wil geen water IN haar oren _O-

Alice13

Re: Rollen in diepe plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:14

Die van mij doet het met heet weer en veel vliegen, gelukkig niet nu in de drek terwijl het zo koud is.
Mijn ervaring met dekens is dat ze sneller drogen op het paard dan op de balk ;) en bij mij zijn het altijd de uiteinden en bij de hals waar het soms een beetje nat is!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:18

Even ter illustratie ;)

Afbeelding
Dit was een ongevoerde regendeken.. Maar wel een diepe plas. :D

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:23

Als mijn paard droog is onder de deken, waarom zou ik ze dan binnenhalen?
Ik weet niet hoe mijn paard het flikt, maar ze is echt froog onder de deken.

En ja, ik geef ook niks om een smerig paard of een smerige deken, ik geef dus wel om de gezondheid.
Als ik zag dat ze onder de deken ook nat was, liet ik ze heus niet zo staan :)*
Ik ben niet een van de slimste, maar al zeker niet een van de domste

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:26

Dabo schreef:
Even ter illustratie ;)

Ja. zo een hadden wij ook op stal..

Die flikte het echter altijd als ze niet naar binnen wilde, maar wel moest!! hahaha..

Dan liep je eerst al een half uur door de wei om dat beest (niet eens je eigen) op te halen.
Je wilt niet de eigenaresse bellen omdat je het stiekem een beetje belachelijk vind dat het paard je niet zo graag moet..

Maar uiteindelijk heb je altijd de eigenaresse aan de lijn om te vertellen dat ze weer naar stal mag komen met een droge deken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:27

Doranne schreef:
Als mijn paard droog is onder de deken, waarom zou ik ze dan binnenhalen?
Ik weet niet hoe mijn paard het flikt, maar ze is echt froog onder de deken.

En ja, ik geef ook niks om een smerig paard of een smerige deken, ik geef dus wel om de gezondheid.
Als ik zag dat ze onder de deken ook nat was, liet ik ze heus niet zo staan :)*
Ik ben niet een van de slimste, maar al zeker niet een van de domste

Dan zijn het niet zulke diepe plassen als de foto's die hier ter voorbeeld worden gegeven.
Die van mij rolt ook in plassen en zijn deken is dan aan de binnenkant ook droog.

Maar de echte diepe plassen, daar gutst het water echt naar binnen..

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:29

Als ik erin ga staan, komen het water bijna tot aan mijn enkels.
Mijn voet is volledig onder water

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:31

Bij ons sta je er tot je knieen in.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:51

Dabo schreef:
Even ter illustratie ;)

Ha ha, precies zoals die van ons, zie pag 1 van dit topic!!! :D

En dan blijft het toch echt niet droog onder de deken hoor! ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:38

Zeker weten blijft het niet droog onder die deken hahaha

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:45

Dat ga je nie tegen helaas. De natuur zijn gang laten gaan. Misschien betuttelen wij onze paarden wel teveel ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:46

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:16

Haha, ik had echt nog nooit gehoord dat paarden dit deden!
Die van mij is gelukkig al vies van natte voetjes, als ze de kans heeft loopt ze er met een ruime boog omheen.
Laat staan dat ze er in gaat rollen.

Maarja, in de zomer wil ze dan wel weer graag door het water.
Slimme knol die ik heb, ghehe ;)

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:21

Kimberley84 schreef:
Dat ga je nie tegen helaas. De natuur zijn gang laten gaan. Misschien betuttelen wij onze paarden wel teveel ;)

Het is alleen niet natuurlijk meer omdat veel van de paarden een deken dragen. Met een zeiknatte deken op blijven staan lijkt me niet heel gezond. De TS zegt echter dat die van haar echt droog blijft onder de deken. Dus dan zou ik er niet zo veel aandacht aan besteden, behalve goed checken of ze echt droog blijft onder die deken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:07

Kimberley84 schreef:

Je paard niet met een kletsnatte deken en doorweekt lijf buiten in de koude winterwind laten staan noem ik geen betuttelen, hoor!