Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sheela schreef:Hoe zit het met paarden/pony's die je echt bewust eraf willen bokken?
Volgens mij heb je best wel paarden die bewust gemeen kunnen zijn. Die je bewust even het licht uit je ogen willen meppen. Maar wat is de oorzaak? Niet sociaal naar mensen opgevoed? Er zit natuurlijk altijd wel een verhaal achter denk ik. Ze zullen het niet zomaar doen.
Maar je komt er niet altijd achter wat er in hun verleden gebeurd is.
sheela schreef:Hoe zit het met paarden/pony's die je echt bewust eraf willen bokken?
Volgens mij heb je best wel paarden die bewust gemeen kunnen zijn. Die je bewust even het licht uit je ogen willen meppen. Maar wat is de oorzaak? Niet sociaal naar mensen opgevoed? Er zit natuurlijk altijd wel een verhaal achter denk ik. Ze zullen het niet zomaar doen.
Maar je komt er niet altijd achter wat er in hun verleden gebeurd is.
nou en dat deed ze dus echt wel bewust hoor
Sammy_xxs schreef:Nou ik zit daar ook wel aan te twijfelen hoor, want mn oude pony nou die was of gwn heel slim denk ik dan, maar altijd als ik met zadel reed gewoon normaal ook wel is vervelend doen maar ze gooide me er niet af.
Maar zodra ik er zonder zadel op ging, dan wist ze dat precies hoor! elke keer als ik dan ging galloperen, stond ze ineens op de rem en vloog ik eraf en dat deed ze echt altijdnou en dat deed ze dus echt wel bewust hoor
Tigra_ schreef:Sammy_xxs schreef:Nou ik zit daar ook wel aan te twijfelen hoor, want mn oude pony nou die was of gwn heel slim denk ik dan, maar altijd als ik met zadel reed gewoon normaal ook wel is vervelend doen maar ze gooide me er niet af.
Maar zodra ik er zonder zadel op ging, dan wist ze dat precies hoor! elke keer als ik dan ging galloperen, stond ze ineens op de rem en vloog ik eraf en dat deed ze echt altijdnou en dat deed ze dus echt wel bewust hoor
Ja omdat het aangeleerd is. Ze heeft geleerd dat jij er afvliegt en ze komt er blijkbaar elke keer mee weg. Ze zijn niet gek. Meeste dingen zijn gewoon aangeleerd.
[/quote]Sammy_xxs schreef:Hij wil een hogere positie in de rangorde bereiken dan je dochter (en dan jij), dit levert in de natuur meer voedsel en meer voortplantingskansen op.en nog een gemeen paardje, mijn shettie, wat een pokkebeest is dat die bijt je echt bewust gewoon zomaar. Als je naast hem loopt bijt hij ineens in je bil ofzo...en hard ook!
Ook bij mn dochtertje als ze met hem loopt bijt hij haar ineens in dr arm ofzo...zelf als ik hem vast houd en mn dochtertje loopt naast mij, gaat hij gewoon echt naar haar toe om te bijten.
Ik heb hem ook niet echt opgevoed, dus het is een draak maar bewust bijten doet hij wel, en dat is echt geen actie reactie want als je helemaal niks doet bijt hij ook
Motje11 schreef:Als paarden na een tijd ineens omslaan naar dominant gedrag komt dat vaak doordat de mens zich niet duidelijk genoeg als leider opstelt. Het is heel natuurlijk dat een paard regelmatig test of de leider wel sterk genoeg is. Als dat niet zo is raakt een paard ongerust. Heeft de leider de boel wel onder controle? In een kudde zou het gevaar betekenen als ze een zwakke leider hebben. Dan voelt hij zich geroepen het over te nemen. Dat is dus absoluut niet gemeen maar eigenlijk heel verantwoordelijk. In onze mensenwereld kan dat niet. Een paard kan de hedendaagse gevaren niet zo goed inschatten als wij mensen. Daarom is het belangrijk dat wij die positie innemen. Dan kan het paard zich ontspannen in een volgzame rol en kunnen wij fijn met ze samenwerken.
marianbv schreef:Dat is geen gemenigheid maar ook slimmigheid.
Je zegt zelf al dat je hem niet opgevoed hebt en hij weet dus dat hij er mee weg komt.
Niets fout van de pony maar van jou dus omdat jij hem nooit geleerd hebt dat bijten niet mag
Motje11 schreef:Hij wil een hogere positie in de rangorde bereiken dan je dochter (en dan jij), dit levert in de natuur meer voedsel en meer voortplantingskansen op.
Motje11 schreef:[/quote]Als paarden na een tijd ineens omslaan naar dominant gedrag komt dat vaak doordat de mens zich niet duidelijk genoeg als leider opstelt. Het is heel natuurlijk dat een paard regelmatig test of de leider wel sterk genoeg is. Als dat niet zo is raakt een paard ongerust. Heeft de leider de boel wel onder controle? In een kudde zou het gevaar betekenen als ze een zwakke leider hebben. Dan voelt hij zich geroepen het over te nemen. Dat is dus absoluut niet gemeen maar eigenlijk heel verantwoordelijk. In onze mensenwereld kan dat niet. Een paard kan de hedendaagse gevaren niet zo goed inschatten als wij mensen. Daarom is het belangrijk dat wij die positie innemen. Dan kan het paard zich ontspannen in een volgzame rol en kunnen wij fijn met ze samenwerken.
heb nu een blauwe nagel omdat tie zo hard beet in mn klauw