kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:47

Pesten bij kinderen zie ik als een compleet natuurlijk gedrag dat mensen 'horen' af te leren.
Discriminatie is ook gewoon een natuurlijke reactie op het onbekende, maar wij menseb 'horen' boven de natuur te staan. Als een groep bruine paarden een schimmel of bonte de wei uit mept is het volslagen normaal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:53

Hoe zit het met paarden/pony's die je echt bewust eraf willen bokken?
Volgens mij heb je best wel paarden die bewust gemeen kunnen zijn. Die je bewust even het licht uit je ogen willen meppen. Maar wat is de oorzaak? Niet sociaal naar mensen opgevoed? Er zit natuurlijk altijd wel een verhaal achter denk ik. Ze zullen het niet zomaar doen.
Maar je komt er niet altijd achter wat er in hun verleden gebeurd is.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:54

Let maar eens op, men beschermt de genen die het dichtst bij je staan. Eerst eigen kinderen, dan broers en zussen, dan verdere familie, dan het eigen ras, dan de eigen soort enzovoort. Er zijn zelfs wetenschappers die beweren dat we eigenlijk geleefd worden door onze genen. (zie De zelfzuchtige genen van Dawkins http://nl.wikipedia.org/wiki/Onze_zelfzuchtige_genen)
Dit verklaart ook waarom een honingbij zich soms opoffert voor de kolonie, en waarom een moeder zich onder sommige omstandigheden zal opofferen voor haar kinderen (als die voor zichzelf kunnen zorgen) en soms niet (zwangerschap afbreken in tijd van schaarste).

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:56

sheela schreef:
Volgens mij heb je best wel paarden die bewust gemeen kunnen zijn. Die je bewust even het licht uit je ogen willen meppen. Maar wat is de oorzaak? Niet sociaal naar mensen opgevoed? Er zit natuurlijk altijd wel een verhaal achter denk ik. Ze zullen het niet zomaar doen.

Misschien vinden ze het niet leuk als er iemand op hun rug zit? Dan is het wel logisch dat ze die eraf proberen te krijgen, zeker als ze daarin al een paar keer succesvol zijn geweest. Ze moeten eerst leren dat het loont om braaf met iemand op hun rug rond te sjouwen. In het wild is het meestal niet zo'n prettige situatie als er een ander dier op je rug springt. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:56

Mindfields schreef:
Nee, maar er zijn bokkers die denken dat dat wel zo is, en die beweren dat ze met opzet hun tong buitenboord gooien enkel en alleen om hun ruiter te pesten. :9

Neeee.... :')
Dat geloof ik echt niet..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:07

Er zijn inderdaad paarden die heel vuil en gericht de ruiter kwijt weten te raken. Maar is dat gemeen of gewoon slim? Uiteindelijk is het ook raar natuurlijk dat ze het goed vinden dat er zo'n zoutzak op hun rug hangt. Als iemand bij mij steeds ongevraagd op mijn rug zou proberen te klimmen denk ik niet dat ik lief ben :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:09

@Sizzle: Slim en wij vinden het gemeen :j

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:18

Ik geloof er niet in dat een paard bewust gemeen kan zijn, maar ik geloof wel dat ze een bepaalde humor kunnen hebben. Als een paard iets doet is het meestal als reactie op jouw eigen actie. Maar soms als ik niet zit op te letten trekt maan bijvoorbeeld wel vanuit het niets een sprintje zonder aanleiding als een soort van wake-up call. Of begint wanneer hij losstaat in de bak zomaar te rennen en springt 4 keer heen en terug over het draad om je daarna met een vreemde kop aan te kijken van wat?!

Bewust gemeen zie ik niet zo, in ieder geval niet het Bewuste gedeelte. Gemeen, misschien... Maar altijd als reactie op een in zijn ogen gemene actie van de mede persoon/paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:19

sheela schreef:

Bij een paard spelen een aantal factoren die zijn gedrag bepalen. Een daarvan is zijn eigen karakter. Sommige paarden zijn enorm mensgericht en andere juist heel erg op hun eigen comfort gericht. Combineer dat dan met de manier waarop mensen er mee omgaan en je kunt zomaar de ruimte geven voor het ontwikkelen van gemene trekjes. Paarden zijn bijzonder goed in het gebruiken van de ruimte die ze wordt geboden, dus als een "egoistisch" paard niet binnen duidelijke en eerlijke kaders wordt gehouden, krijg je een potentieel levensgevaarlijk paard. Terwijl een "vriendelijk" paard goed hanteerbaar kan blijven zonder die duidelijke kaders.
Er zijn zelfs paarden die als veulen al bewust een poging doen om je het licht uit de ogen te schoppen, dat is puur het eigen karakter, mogelijk doordat er bij het hedendaagse sportpaardenfokken niet zo op vriendelijke karakters wordt geselecteerd. Leuke uitdaging om dat dan tot een werkbaar (sport)paard op te leiden :P

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:46

Nou ik zit daar ook wel aan te twijfelen hoor, want mn oude pony nou die was of gwn heel slim denk ik dan, maar altijd als ik met zadel reed gewoon normaal ook wel is vervelend doen maar ze gooide me er niet af.
Maar zodra ik er zonder zadel op ging, dan wist ze dat precies hoor! elke keer als ik dan ging galloperen, stond ze ineens op de rem en vloog ik eraf en dat deed ze echt altijd :') nou en dat deed ze dus echt wel bewust hoor :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:50

Sammy_xxs schreef:
Nou ik zit daar ook wel aan te twijfelen hoor, want mn oude pony nou die was of gwn heel slim denk ik dan, maar altijd als ik met zadel reed gewoon normaal ook wel is vervelend doen maar ze gooide me er niet af.
Maar zodra ik er zonder zadel op ging, dan wist ze dat precies hoor! elke keer als ik dan ging galloperen, stond ze ineens op de rem en vloog ik eraf en dat deed ze echt altijd :') nou en dat deed ze dus echt wel bewust hoor :+

Ja omdat het aangeleerd is. Ze heeft geleerd dat jij er afvliegt en ze komt er blijkbaar elke keer mee weg. Ze zijn niet gek. Meeste dingen zijn gewoon aangeleerd.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:55

Ik heb laatst een filmpje gezien over een pony (butenland) die al jaren lang werd geslagen en mishandeld door zijn eigenaar.
Na al die jaren draaide bij de pony de stoppen door en heeft hij de eigenaar aangevallen.
En dan niet even een trap nee hij probeerde hem echt te doden.
Dit was niet omdat hij gemeen was maar uit wraak.
Het arme beest was zo erg ver heen doorde mishandelingen dat hij gewoon niet meer beter wist en dit was zijn enige optie nog.
JAmmer genoeg denk ik niet dat het beestje nu nog leeft want het zal wel genadeloos afgestrafd zijn na die aanval.

Kan een paard bewust gemeen zijn nee dat denk ik niet.
Gemeen ja maar dan wel dusdanig als een reactie op een actie

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:59

Toch denk ik dat wraak ook niet het juiste woord is. Eerder de enige overgebleven uitweg, of zelfverdediging.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:01

motje misschien was in dit geval overleven nog wel een goede benaming want dat was wat de pony op dat moment deed.
Overleven en zorgen dat hij niet nog meer klappen kreeg dan dat hij al had gehad

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:01

Nou als mijn pony een pluk hooi van de grond wil pakken en ze moet van mij doorlopen krijg ik altijd een heel sacherijnig hoofd naar me toe. :') Kan me niet voorstellen dat ze dat per ongeluk doet..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:05

Tigra_ schreef:
Sammy_xxs schreef:

Ja omdat het aangeleerd is. Ze heeft geleerd dat jij er afvliegt en ze komt er blijkbaar elke keer mee weg. Ze zijn niet gek. Meeste dingen zijn gewoon aangeleerd.

Nou ik heb haar dat echt niet aangeleerd, heeft ze echt zelf ondervonden want het gebeurde de eerste keer toen ik zonder zadel erop ging, en alle keren erna.

en nog een gemeen paardje, mijn shettie, wat een pokkebeest is dat die bijt je echt bewust gewoon zomaar. Als je naast hem loopt bijt hij ineens in je bil ofzo...en hard ook!
Ook bij mn dochtertje als ze met hem loopt bijt hij haar ineens in dr arm ofzo...zelf als ik hem vast houd en mn dochtertje loopt naast mij, gaat hij gewoon echt naar haar toe om te bijten.
Ik heb hem ook niet echt opgevoed, dus het is een draak maar bewust bijten doet hij wel, en dat is echt geen actie reactie want als je helemaal niks doet bijt hij ook _-:(

Maar ben nu wel bezig hem weer goed op tevoeden want word er gek van hij is een hengstje en 2,5 is ook wel de leeftijd...dus ben nu echt bezig want word het nu wel zat dat gedrag van hem :n

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:08

Bewust denk ik ook niet
Er zit altijd een reden achter.

Kan een verleden zijn van een paard misschien is bepaald gedrag nooit bestrafd of is het paard slecht behandeld enz enz

In de wei heb je groeps gedrag

met rijden kan bv je paard ook ergens last van hebben.

Mensen leggen vaak de schuld gelijk bij het paard neer.
Terwijl veel paarden gehinderd worden door de ruiter (die het vaak niet door heeft)
Dit kan op zoveel manieren waardoor het paard slecht gaat lopen of in de war raakt of zelfs geblesseerd raakt

Of met pijn lopen maar nooit serieus onderzocht wordt.

Paard geeft het aan door bv geirriteerd te doen of te bokken wat het paard terug krijgt is flinke zweepslag.
Er kan veel meer achter zitten!
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 18-12-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:09

op de manege hebben we een paar dat trapt naar andere paarden en de laatste tijd zeer gericht,
dus ben wel benieuwd of dat het ook bewust is..

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:11

Nou ik heb haar dat echt niet aangeleerd, heeft ze echt zelf ondervonden want het gebeurde de eerste keer toen ik zonder zadel erop ging, en alle keren erna.

en nog een gemeen paardje, mijn shettie, wat een pokkebeest is dat die bijt je echt bewust gewoon zomaar. Als je naast hem loopt bijt hij ineens in je bil ofzo...en hard ook!
Ook bij mn dochtertje als ze met hem loopt bijt hij haar ineens in dr arm ofzo...zelf als ik hem vast houd en mn dochtertje loopt naast mij, gaat hij gewoon echt naar haar toe om te bijten.
Ik heb hem ook niet echt opgevoed, dus het is een draak maar bewust bijten doet hij wel, en dat is echt geen actie reactie want als je helemaal niks doet bijt hij ook _-:(

Maar ben nu wel bezig hem weer goed op tevoeden want word er gek van hij is een hengstje en 2,5 is ook wel de leeftijd...dus ben nu echt bezig want word het nu wel zat dat gedrag van hem :n[/quote]

Dat is geen gemenigheid maar ook slimmigheid.
Je zegt zelf al dat je hem niet opgevoed hebt en hij weet dus dat hij er mee weg komt.
Niets fout van de pony maar van jou dus omdat jij hem nooit geleerd hebt dat bijten niet mag

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:13

marianbv schreef:
motje misschien was in dit geval overleven nog wel een goede benaming want dat was wat de pony op dat moment deed.
Overleven en zorgen dat hij niet nog meer klappen kreeg dan dat hij al had gehad

Ja, mee eens. :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:17

Sammy_xxs schreef:
Hij wil een hogere positie in de rangorde bereiken dan je dochter (en dan jij), dit levert in de natuur meer voedsel en meer voortplantingskansen op.

Motje11 schreef:
Als paarden na een tijd ineens omslaan naar dominant gedrag komt dat vaak doordat de mens zich niet duidelijk genoeg als leider opstelt. Het is heel natuurlijk dat een paard regelmatig test of de leider wel sterk genoeg is. Als dat niet zo is raakt een paard ongerust. Heeft de leider de boel wel onder controle? In een kudde zou het gevaar betekenen als ze een zwakke leider hebben. Dan voelt hij zich geroepen het over te nemen. Dat is dus absoluut niet gemeen maar eigenlijk heel verantwoordelijk. In onze mensenwereld kan dat niet. Een paard kan de hedendaagse gevaren niet zo goed inschatten als wij mensen. Daarom is het belangrijk dat wij die positie innemen. Dan kan het paard zich ontspannen in een volgzame rol en kunnen wij fijn met ze samenwerken.

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:18

Ik zag laatst een filmpje van een paard die een man aanviel. Het paard beet en schopte de man. Dit had de dood voor de man kunnen betekenen. Maar dit paard doet het toch niet zomaar?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:19

marianbv schreef:
Dat is geen gemenigheid maar ook slimmigheid.
Je zegt zelf al dat je hem niet opgevoed hebt en hij weet dus dat hij er mee weg komt.
Niets fout van de pony maar van jou dus omdat jij hem nooit geleerd hebt dat bijten niet mag

Ja heb hem dat zeker wel duidelijk gemaakt, ben daar heel lang mee bezig geweest, maar het kwartje valt niet bij hem.
Nu ga ik het weer opnieuw aanpakken en dan misschien consequenter waarschijnlijk ben ik dat niet geweest aangezien hij toch zo'n pokkebeest blijft...dus gaan we weer opnieuw beginnen!
Maar ik vind het geen slimmigheid, want hij bereikt er niks mee alleen een tik terug of hij moet daarop kicken maar dat lijkt me sterk, dus vind het wel meer gemeen.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:21

stephanie ik denk dat wij het over het zelfde filmpje hebben en dit paard deed het dus om te overleven.
Het beestje was jarenlang mishandeld en reageerde dus nu op deze manier terug.
Het paard deed dit dus niet zomaar maar door jaren lang te zijn gelsagen deed hij dit.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:23

Motje11 schreef:

Hij wil een hogere positie in de rangorde bereiken dan je dochter (en dan jij), dit levert in de natuur meer voedsel en meer voortplantingskansen op.

Motje11 schreef:
Als paarden na een tijd ineens omslaan naar dominant gedrag komt dat vaak doordat de mens zich niet duidelijk genoeg als leider opstelt. Het is heel natuurlijk dat een paard regelmatig test of de leider wel sterk genoeg is. Als dat niet zo is raakt een paard ongerust. Heeft de leider de boel wel onder controle? In een kudde zou het gevaar betekenen als ze een zwakke leider hebben. Dan voelt hij zich geroepen het over te nemen. Dat is dus absoluut niet gemeen maar eigenlijk heel verantwoordelijk. In onze mensenwereld kan dat niet. Een paard kan de hedendaagse gevaren niet zo goed inschatten als wij mensen. Daarom is het belangrijk dat wij die positie innemen. Dan kan het paard zich ontspannen in een volgzame rol en kunnen wij fijn met ze samenwerken.
[/quote]

Ja dat snap ik wel, maar mijn paard doet dat allemaal niet (ze staan samen op stal), en heb ze echt hetzelfde opgevoed...maarja wat ik al zei ik ga het allemaal weer opnieuw proberen.
Maar vind hem toch echt gemeen :+ heb nu een blauwe nagel omdat tie zo hard beet in mn klauw :(