Veulen gevaarlijk aan halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:02

liljebo,ik denk dat het niet uitmaakt of dat veulen nou de hele dag al op de wei loopt of niet.

zoals nu met erg slecht weer en natte landen kan het best zijn dat ze gewoon op stal staan en dus alleen overdag een paar uur in de bak komen.
en dat is iets wat op heel veel stallingen gebeurd
tuurlijk heeft dat veulen dan tonnen energie,maar dat heeft de moeder dan dus ook en die loopt ook vast netjes mee.

ik bedoel zelf gewoon te zeggen dat je een veulen ondanks die energie toch moet opvoeden in het netjes mee lopen, en stilstaan wanneer het dan los gelaten word in de bak/paddock of waar ook maar.

het antwoord van thrity slaat dan ook helemaal nergens op want in een kudde op de wei leren ze echt niet netjes mee lopen,dat leert de mens ze.

rider01:
ook al zo'n antwoord wat nergens op slaat.
veulens moeten juist leren mee lopen.netjes stilstaan en wijken voor druk.
scheelt alleen maar voor later en de dierenarts en hoefsmid zullen je er dankbaar voor zijn.

dat is mijn mening :D :P

liljebo

Re: Veulen gevaarlijk aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:08

Tja, ik deel die mening niet helemaal.
Van een peutertje kun je ook niet verwachten dat het de hele dag stil zit, terwijl de moeder er geen problemen mee heeft.

Eerste behoefte van een veulen zijn m.i. spelen en bewegen. Als aan die eerste behoefte tegenmoet wordt gekomen, kun je werken aan opvoeding, dmv positief/negatief reinforcement, te beginnen bij stap 1, het installeren van een stop en go respons totdat het een reflex wordt, in het begin in een veilige en gemakkelijke situatie en vandaar uit opbouwend naar meerdere situaties.

Een paard 'aanpakken' omdat het de juiste verzorging en training mist, is voor mij not-done.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:10

dat deel ik ook niet, ze kunnen ook prima 24/7 buitenstaan, veel gezonder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:13

nou ja, aanpakken valt in mijn reactie wel mee toch?
ik zeg kort houden,sturen en desnoods even een zwieper met het touw.
valt prima te doen hoor :j

maar sowieso ...hoe wil je het anders doen?
dat veulen moet toch vanuit die stal naar die bak toe...in haar geval dan.

fokfanaat,wij hebben ook paarden 24/7 buiten, en andere gaan gewoon elke avond naar binnen toe.
maakt niet uit,mee leren lopen moeten ze toch ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:15

dat sowieso, ging mij meer om dat er mensen zijn die het normaal vinden dat zo'n diertje maar een paar uurtjes per dag uit zijn hok mag.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:15

met het veulen gaan wandelen(alleen zonder moeder).en wel corigeren als die begint te springen.onze veulens voed ik op vanaf dag 1 en nooit problemen mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:17

meen je serieus dat jullie met 3 man moeten zijn om een haflingerveulen buiten te zetten?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:18

ik vond het ook el grappig klinken,haha
fokfanaat schreef:
meen je serieus dat jullie met 3 man moeten zijn om een haflingerveulen buiten te zetten?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:21

Ik vraag advies hoe ik dit moet aanpakken, de discussie is hier niet of het veulen de hele dag op stal staat.
Het is jammer dat er vanzelf conclusies worden getrokken.
Het antwoord wat werd gegeven is idd een soort antwoord wat ik graag zou krijgen zodat ik er verder mee kan.
Oftewel: advies hoe ik in jullie ogen moet handelen bij dit gedrag.

De mogelijkheid is er niet om mama met het veulen de hele dag los te zetten, mama moet ook gewoon aan het werk overdag. Ze komt er zoveel als mogelijk uit, en dat is meerdere keren op de dag. We gaan het veulen toch niet alleen op het land zetten als moeder aan het werk is?

Her probleem nogmaals, is niet alleen bij het loslaten, maar ook de weg door de manege naar de bak toe.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:22

Wij doen dit inderdaad met 3 personen, om ongelukken te voorkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:22

Je had m meteen moeten corrigeren, bij de eerste keer stout doen.

En verder worden er hier al goede tips gegeven.

Mijn volbloed arabier was ook af n toe ondeugend, 1 1/2 jaar oud en hengst, sprong met een reuzensprong uit de box gelijk in de binnenbak, de boxen stonden aan de zijkant in de binnenbak, ik liet de halstertouw ff vieren en dan ineens hield ik t vast en hij viel op zijn kont ( t was toch op de binnenbak en dus zachte zanderige bodem) en t was meteen over met dat idiote gedrag, hij begreep t en liet t hoofd ff hangen naar me toe en heeft hij t nooit meer gedaan.

Gewoon gelijk ingrijpen en gelijk duidelijk maken dat zoiets niet kan en mag. Hetzelfde bij t bijten en steigeren, gelijk afleren en ervoor zorgen dat het voor het dier niets oplevert en niet leuk is.

Als hij braaf is en zich gedraagd niets doen en als hij iets doet wat niet mag en niet zich gedraagd dan gelijk corrigeren/afleren, dat is het gemakkelijkst dan wanneer t probleem al lang aanwezig is, het heeft mij een hele leuke en goed opgevoede paard opgeleverd, waar ik vaak complimenten over kreeg en krijg.

Nu hij bijna 15 jaar is, weet hij heel goed wat hij wel en wat hij niet mag als ik met hem bezig ben en of aan t touwtje heb, dat onthoudt hij zijn hele leven, al haalt hij wel eens wat streken uit maar als ik bij hem sta is hij zo mak als een lammetje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-12-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:25

Mjetterd schreef:
Her probleem nogmaals, is niet alleen bij het loslaten, maar ook de weg door de manege naar de bak toe.

Omdat het veulen weer dat ie hier los gelaten wordt.
Dus meer wandelen en dan zonder hem los te laten in de bak. Veulen denkt we gaan wandelen dus dan mag ik zo los in de bak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:25

doe je verder ook wat gehoorzaamheids dingetjes met hem, vastzetten, voetjes optillen.
Ik denk dattie een beetje zijn plaats moet leren en wat lik op stuk moet krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:26

hier op tal brengt 1 persoon tegelijk (alles met halster en touw om) 2 merries met 2 veulens naar de wei (kwpners) nog met een weg oversteken, hartstikke braaf, is gewoon een kwestie van opvoeden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:28

Ik lees wat je doet en hoe je beloond, maar niet hoe je straft. Hoe los je het nu op?

Een veulen kan je hetzelfde consequent 'straffen' als een volwassen paard imo. Zorg ervoor dat de aandacht bij jou ligt. Is dit niet zo, geef dan eens wat druk op het halster om haar attent op jou te maken. Als ze rare sprongen maakt doe je hetzelfde, of geef je een tik. Een paard wordt daar niet ineens kopschuw van hoor.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:29

ellepel schreef:
rider01:
ook al zo'n antwoord wat nergens op slaat.
veulens moeten juist leren mee lopen.netjes stilstaan en wijken voor druk.
scheelt alleen maar voor later en de dierenarts en hoefsmid zullen je er dankbaar voor zijn.

dat is mijn mening :D :P

Dat is ook niet iets wat IK zou doen maar gezien de reacties van TS misschien voor haar wel een 'oplossing' om de situatie minder gevaarlijk te maken.

Mijn beestjes en (ex) verzorg paarden/pony's hebben nergens problemen mee maar ik investeer dan ook de nodige tijd in grondwerk ;)
Maar goed als ik mijn werkwijze probeer uit te leggen op een manege praat ik ook tegen de muur :Y)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:30

ben het ook eens met fokfanaat, veel gehoorzaamheidstraining, simpele, normale dingetjes als is vastzettten, voetje geven, leren datie niet mag bijten en dergelijke meer, is het een hengstje of een merrietje, en staat ie, behalve los in de bak, ook nog de hele dag/nacht op stal ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:31

Mjetterd schreef:
Ik vraag advies hoe ik dit moet aanpakken, de discussie is hier niet of het veulen de hele dag op stal staat.
Het is jammer dat er vanzelf conclusies worden getrokken.
Het antwoord wat werd gegeven is idd een soort antwoord wat ik graag zou krijgen zodat ik er verder mee kan.
Oftewel: advies hoe ik in jullie ogen moet handelen bij dit gedrag.

De mogelijkheid is er niet om mama met het veulen de hele dag los te zetten, mama moet ook gewoon aan het werk overdag. Ze komt er zoveel als mogelijk uit, en dat is meerdere keren op de dag. We gaan het veulen toch niet alleen op het land zetten als moeder aan het werk is?

Je bent nu alleen de symptomen aan het bestrijden. Het gedrag komt ergens vandaan en dat kan heel goed door teveel energie komen. Hoe kan je dat oplossen? Nou door het dier lekker de hele dag naar buiten te gooien. Merrie kan je dan alsnog pakken, veulen zal ooit toch ook gescheiden moeten worden van de moeder en zo leert hij/ zij het al.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:32

staan er niet meer jonge dieren? kan hij wellicht overdag samen met een vriendje en snachts bij zijn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:18

Vooral nu niet gaan trekken aan het halster, of gaan slaan. Je straft het veulen terwijl hij niet weet waarom, omdat het gedrag eerder wel werd geaccepteerd. Je zult het echt anders aan moeten pakken, de manier van naar de bak brengen veranderen, dan pas kun je het gedrag aanpakken.

Dus niet gaan slaan met het touw of een ruk aan het halster, vooral het laatste kan schade toebrengen aan de halswervels en maakt een schuw paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:13

Ja je wilt dus alleen het antwoord horen straffen, en je kan een veulen niet straffen omdat hij energie teveel heeft omdat jij een veulen ophokt ;)

JIj fokt dus is je merrie tijd uit de running, en Je werkt een uurtje met je paard dat betekend dat ze de andere 23 uur los horen. En dat laatste uur kan je veulen best met andere veulens en merries alleen los staan.

Jij veroorzaakt een probleem en Je wilt je veulen ervoor straffen. Fok dan niet als je het veulen niet kunt geven wat hij nodig heeft!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:17

hier ben ik het zeker mee eens,dacht ook niet dat het veulen opgehokt stond(stom om meteen te denken dat het veulen gewoon in een wei stond).
smurffie schreef:
Ja je wilt dus alleen het antwoord horen straffen, en je kan een veulen niet straffen omdat hij energie teveel heeft omdat jij een veulen ophokt ;)

JIj fokt dus is je merrie tijd uit de running, en Je werkt een uurtje met je paard dat betekend dat ze de andere 23 uur los horen. En dat laatste uur kan je veulen best met andere veulens en merries alleen los staan.

Jij veroorzaakt een probleem en Je wilt je veulen ervoor straffen. Fok dan niet als je het veulen niet kunt geven wat hij nodig heeft!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:22

topic nr zoveel.... |o een veulen hoort niet in een kleine stal, een veulen hoort de hele dag te kunnen sprinten, springen en rennen. dat dier heeft energie teveel en dat is je bottle neck. zoek een andere manier van opstallen en je probleem zal zichzelf oplossen.
je veulen nu heel erg streng gaan opvoeden is hier niet op zn plaats ben ik van mening.
de merrie kan best gereden worden hoor als ze in een grotere ruimte staan,ik zie het probleem niet, mams kan best een uurtje per dag bij kind weg, ook dat is opvoeden. of en dat heb ik gedaan je gaat rijden terwijl het veulen bij je in de baan loopt.
hihi, keona, ja de meeste mensen denken dat idd automatisch...hoe zou dat nou komen :)*
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 15-12-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:23

Of het veulen nou op de wei staat of de hele dag op stal, maakt niks uit.
Meelopen = meelopen ook al heeft hij energie voor 10, dat is geen excuus. Een paard mag nooit gevaarlijk zijn en moet uitkijken voor de mens, dit moet je nu al leren vóór het echt gevaarlijk wordt.
Kijk eens naar de merrie, als het veulen iets doet wat hij van haar niet mag krijgt hij ook een klap, harder dan wij dat kunnen!
Dus wat moet je doen: maakt het veulen een sprong, dan geef je gewoon een ruk aan het touw. Als hij nog doorgaat kan hij een klap verwachten, neem dus een zweepje mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:25

44Myrthe44 schreef:
Of het veulen nou op de wei staat of de hele dag op stal, maakt niks uit.
Meelopen = meelopen ook al heeft hij energie voor 10, dat is geen excuus. Een paard mag nooit gevaarlijk zijn en moet uitkijken voor de mens, dit moet je nu al leren vóór het echt gevaarlijk wordt.
Kijk eens naar de merrie, als het veulen iets doet wat hij van haar niet mag krijgt hij ook een klap, harder dan wij dat kunnen!
Dus wat moet je doen: maakt het veulen een sprong, dan geef je gewoon een ruk aan het touw. Als hij nog doorgaat kan hij een klap verwachten, neem dus een zweepje mee!

Maar wat als het veulen er niks aan kan doen en die opgekropte energie heeft? Dan wordt het haast onmogelijk om m te laten doen wat je van hem vraagt.
In dit geval moet de eigenaar zich aanpassen aan het paard en niet andersom, paarden kunnen dat in sommige gevalle nnu eenmaal niet.