Trap gekregen van mn hengstveulen, hoe moet ik reageren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Re: Trap gekregen van mn hengstveulen, hoe moet ik reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:00

Reageren zoals een leider in de kudde ook zou reageren, een trap terug geven dus :D nee, ik ben geen voorstander van het trappen van een paard maar in dit geval zou ik reageren zoals een ander paard erop zou reageren. Als je nu al duidelijk maakt dat dit niet de bedoeling is, krijg je er later ook geen problemen mee, aanleren is tenslotte veel gemakkelijker dan afleren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:43

ja hoor,gewoon een trap terug geven. :D
ik heb het vroeger ook eens gehad met een merrie veulen.
ik had ze gevoerd,ik liep achter haar langs en madam zinde het niet en raakte me vol op mijn bovenbeen.

ik heb haar toen en flinke trap terug gegeven tegen haar billen ,met en schreeuw erbij van potverdorie!!!
en dat was wel duidelijk want ze draaide zich om,en keek heel verbaasd wat dat nou weer was haha :P

nou ja toen was het wel klaar hoor :j

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:50

waarom word er altijd geroepen, BALLEN ERAF!!! Daar word het trappen echt niet minder van. Hij zit ook nog eens in je ondek me plekje fasen. Neem een bamboestokje/zweepje mee. Dan zijn armen/benen net ff wat langer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:57

Reageer hetzelfde als hem. Hij mag best weten dat het zeer doet wat hij deed, dat doen paarden onderling ook... En als hij voldoende respect voor je heeft doet hij het daarna ook niet meer, want ja, pijnlijk ;) Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:02

Heel veel mensen reageren hier met wat je ERNA moet doen. Ik zou beginnen met het trappen te VOORkomen! Gewoon stukje grondwerk, is zo te horen voor de hele kudde niet verkeerd. Ben jij hooi aan het verspreiden dan moeten ze gewoon keurig wachten. Opvoeden dus die hele hap en zorgen dat ze allemaal uit jouw ruimte blijven. Minimaal meter afstand. Dus leadrope mee en aan de slag met die hele bende. Wegsturen. JIJ bent daar bezig dan hebben zij daar niks te zoeken. Pas als jij wegloopt (evt met gebaar/ commando) mogen ze eten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:14

Jee, wat een reacties..... ballen eraf/rangorde probleem etc....
Terwijl het allemaal simpel is. Zilfstar heeft gelijk... je moet het gewoon voorkomen.
Hou de paarden met hulp van zweep/carotstick/touw/bezem whatever... uit je ruimte als je gaat voeren.
Deed ik ook altijd toen er eentje tussen zat met voedernijd (de paarden die hier nu lopen, zijn gewoon vriendelijk en beleefd, ook met voeren en die hoeven dus geen meters weg)

Ben in het begin niet bang een keer te raken. Als hij (of anderen die wellicht opdringerig zijn) te dichtbij komt, zwaai je met datgene wat je toevallig in je hand hebt, of dat nu een zweep, touw of bezem is..( zolang je er maar zo ver mee kunt reiken dat je wel je paard kunt raken terwijl hij nog niet aan jou kan) Gaat hij aan de kant? Prima. Zo niet, dan wordt hij geraakt. Jammer dan. Gaat hij de volgende keer vanzelf aan de kant.
Meestal is het voldoende als ze een keer geraakt worden. De keer daarna hoef je vaak maar te laten zien dat je iets bij je hebt, om voldoende indruk te maken.
Zorg er alleen voor dat je overtuigt, dus neem je ook voor gewoon door te gaan met zwiepen als hij niet aan de kant gaat.
Blijf er nuchter onder.

Het is gewoon een kwestie van opvoeden/regels stellen en heeft niets met zijn ballen of rangorde te maken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:56

Ik heb wel gelachen. Kwam met de carotstick in de weide en meneer heeft nog geen eens een poging gedaan om de persoonlijke ruimte te overschreiden. Hij zag direct aan Chefke dat je daar niet in de buurt bij moet komen.
Nadeel is dat hij nu wel nerveus/bang is met de stick in mijn hand.
Ik heb hem bewust daarna nog even geaaid.
Ik ga er wat meer werk van maken want hij moet begrijpen dat ik niet alleen voor voedsel kom, maar net zoals voorheen ook nog om hem te aaien/borstelen.
Ik vind dat hij veel verandert in een korte tijd.
Hij moet gewoon niet elke keer zijn gat naar me draaien!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:05

Ik denk dat zo'n veulentje nog niet echt een idee heeft van rangorde. Dat moet hij allemaal nog ontdekken. Weet niet hoe oud hij is verder :P Maar, misschien is het een slechte vergelijking 8)7 mijn vriend heeft een kitten dat te vroeg bij de moeder weg is gegaan (is langs de weg gedumpt) en dus geen idee heeft dat krabben zeer doet ofzo. Wellicht dacht je veulen gewoon 'hee dit is leuk, laat ik dit proberen', maar weet hij niet dat hij jou er zeer mee doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:07

Magrathea schreef:
Ik denk dat zo'n veulentje nog niet echt een idee heeft van rangorde. Dat moet hij allemaal nog ontdekken.

Dat is 1 van de eerste dingen die een jong veulen leert van de moeder, immers het allerbelangrijkste bij het overleven in een kudde. Dus daar hoef je niet voor te vrezen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:07

Als ik in bak kom met hooi dan hield ik ze op een afstand door even te wapperen met een grote plastiek zak,ze houden nu keurig afstand en bijkomend voordeel is dat ze daar ook meteen aan wennen..Ja mijn paarden reageren niet echt op een zweepje omdat ze er absoluut niet bang voor zijn..Ik heb ook 3 jonkies en die proberen in de eerste 2 jaar echt van alles uit,en ik hou er niet zo van als ze de hele tijd aan het drammen zijn..Mijn volwassen merries hebben ook erg goed hun best gedaan met opvoeden,als ze in hun ogen vervelend waren werden ze weggejaagd en als ze weer normaal kunnen doen mogen ze weer terug komen..Vooral in de eerste anderhalf jaar zijn ze erg streng geweest,ik denk dat je je veulen ook op welke manier dan ook weg moet sturen/jagen als hij zich misdraagt..

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:08

wij hebben een shetlander ruintje die dit doet. Hij flikte mij dit ook, maar wel mis. Heb een zweepje gepakt en de voerbak op de grond gezet. hij wacht maar mooi tot ik aan de kant ga en hij van me mag eten. Wanneer hij het daar niet mee eens was zwiepte ik met t zweepje, gaf hij alsnog een trap kreeg ie een lel. Heb m tijdens het eten ook een paar keer weggestuurd van de bak. IK bepaal wanneer er gegeten wordt niet hij. Na een paar keer weer wegsturen begreep hij het dondersgoed. en hoefde ik zweepje niet eens te gebruiken of hij ging al. Ben benieuwd hoe dit nu gaat, gezien ik er zelf paar dagen niet geweest ben. Maar als zijn bazige gedrag weer terug is ga ik gewoon op deze manier verder. Daarbij wil ik meer gaan grondwerken met m, zodat ie wat meer respect krijgt. Door omstandigheden is hij momenteel de enige pony en hij staat tussen geiten, die gaan wel voor m aan de kant...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:10

Precies ja jij bepaalt wanneer er wordt gegeten en niet hij :j

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:21

gewoon straffen, hij moet leren dat dat niet de bedoeling is

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:55

idd soiets vraag ik me ook wel eens af.
Ik weet dat j ehet moet afstraffen maar hoe?
op een wat ergere manier zullen ze het denk ik niet meer doen,
maar is dat niet zielig?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 09:59

Volgens mij kan je als mens zijnde nooit zo hard trappen als de paarden tegen elkaar doen.
Nadeel van onze kort benen is dat we laag trappen, en been verwondingen wil niemand..........

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:11

van te voren al gaan dreigen voor hij bij je in de buurt is hij moet leren afstand te houden !!! tot jij aan geeft dat het okee is om te eten, ik kan op de manege gewoon met de kruiwagen door het land heen en de paarden wachten netjes tot ik het op de grond gooi en weg loop dan gaan ze onderling even de strijd aan wat dreigen oren plat kontje draaien en hoop staarten gezwiep enz... maar daarvoor heb ik ook moeten vechten! dus ga hem niet uit de weg maar stap juist stevig op hem af als het kan met arm beweging stem geluid of stampen op de grond... als dat alle maal niet werkt kun je een zweepje meenemen om je eigen gebied/leiderrol weer te terug te claimen....

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:40

Lusitano schreef:
Nou, een zweepje mee is ook niet altijd de oplossing. Dan heeft hij punt 1, alweer een trap uitgedeeld (en kan het dus te laat zijn) en punt 2 haalt hij misschien wel nog een keer uit op de zweep en raakt hij je wel. Best link dus...
Ik zou eerder werken aan respect. Dus voorzichtig wat grondwerk als je de weide inkomt en hem buiten jouw persoonlijke ruimte houden. Een paard haalt zich over het algemeen al niet in zijn hoofd om uberhaupt uit te halen naar een mens...
Kortom, ik zou preventief aan het werk gaan ipv reactief. Dus grenzen aanleren en voorkomen ipv afstraffen.

Volledig mee eens!!!
Straffen helpt niets !! vooral het slaan met de zweep.
Je bereikt veel meer met grondwerk zodat hij respect voor jou krijgt.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:46

Mijn verzorgshet doet dit ook, maar ook al als je de wei binnen komt naar andere mensen...
Hij doet dit niet naar mijzelf, maar dus naar andere mensen die hun pony uit de wei willen halen!

Ik geef hem altijd een schop terug,,

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:48

noodle zeg je geef hem poudel onder zn bips, sodemieter zodra hij er ook maar aandenkt om zn kont te draaien, BRUL

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:40

Mijn stalvriendin haar paard heeft dit vroeger ook gedaan, dat was echt een ongelofelijke draak van haar 1e tot haar 3e jaar. Die deed het ook altijd als je de wei in kwam met voeren. Daar lag altijd een heeeeel lang dun latje, en daar kreeg ze een kletter mee op haar gat zodra ze zich omdraaide om te trappen.

De truc was, volgens mijn vriendin, om haar trappen direct te koppelen aan een gevolg. Dus zonder te schreeuwen, en zonder dat ze de corrigerende tik koppelt aan 1 persoon. Ze gebruikte geen zweep omdat ze niet wilde dat het ze angst voor zwepen kreeg.

Het paard dreigde, zij pakte snel het latje op, en gaf haar een mep, en liet daarna direct het latje vallen. Het paard wist niet waar het verdaan kwam. Maar besefte wel dat dit een reactie was op het dreigen/trappen. Dat heeft ze zo vol gehouden en het was al snel bekeken.

Het paard is nu trouwens 14, en heeft dit gedrag alleen als veulen gehad.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:42

Om dit snel en verstandig af te leren is een zweep mee nemen en dat als hij ook maar een meter in jou buurt komt hem een knal verkopen (liefst met de voet)..
Hij mag pas bij jou in de buurt komen als je dat zelf aangeeft, eerder gewoonweg niet!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:49

Inderdaad voorkomen. Het is verre van acceptabel dat hij het zich alleen al in het hóófd haalt dat omdraaien en uithalen een optie is, dus dáár moet je aan werken.

Staan hier 3 hengstveulens en die willen gerust wel eens grenzen verkennen en drammen, maar ze weten dondersgoed wat acceptabel is en wat niet. (lees: kruiwagen opvreten = grenzen verkennen, kont draaien = not done. Bijvoorbeeld :+ ). Doet een paard mij pijn, krijgt ie gerust een klets terug.
Mijn veulen hapt nogal (afgekeken van mams vrees ik), dat probeer ik met rust en geduld af te leren en dat werkt prima. Soms issie t er niet mee eens en wil hij echt fel happen, dan krijgt hij gerust een tik. Hij weet dondersgoed dat dat niet mag, veulen of niet :)

Inderdaad voor zijn, de kudde moet respect voor je hebben, ook als je hooi aan het neerleggen bent :)

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:55

gwn de adviesen volgen van de mensen hier die reageren dat je een 'trap' moet geven of een zweepje meenemen
Denk je nou echt dat een trap(je)!! van een mens vergeleken kan worden met wat paarden onderling elkaar soms aandoen!!??
Nou geloof me, echt niet,
en het is heus niet dat je hem 'in elkaar trapt' , neem ik aan tenminste;)

Gwn laten weten dat je zijn gedrag niet pikt en wees der op tijd bij, voornamelijk bij hengstje!
Die blijven toch meestal wat meer uittesten dan merries (natuurlijk niet alle hengsten)

Succes!
maar komt vast helemaal goed;)!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:02

Inderdaad een trap terug geven :D Mijn merrie veulen heeft mij ook getrapt, en die die heeft een aardige trap teruggekregen in de'r buik (kwam zo uit) :o Sindsdien doed ze het nooit meer.
Zo heb ik het trouwens met alle paarden gedaan :)

saf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:58

op dat moment is het moeilijk om snel en juist te reageren natuurlijk maar veiligheid gaat voor dus het verstandigst is idd om een zweep mee te nemen en zorgen dat hij afstand houdt. het is ook belangrijk dat jij over het algemeen 'de baas bent' en niet alleen maar op dat moment wil zijn, het schijnt heel goed te zijn om regelmatig een paar rondjes met je veulen te lopen met halster en touw, dat is zon typisch geval waarin hij netjes mee moet lopen en op jou moet wachten etc. dat moet in ieder geval goed gaan, succes ;)