enquete, moeilijk gedrag aangeleerd of erfelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:37

even off-topic, maar waarom fok je met een hond die een heel moeilijk karakter heeft? Wil geen discussie opstarten, maar ben echt oprecht geïntereseerd naar de redenen achter het toch fokken met dat dier.

Genetica heeft zoals ik al eerder zei wel degelijk een invloed op gedrag. Het veulen van dit jaar wat zo moeilijk is heeft een volbloedzusje die ontzettend makkelijk is. Daar kan je een kleuter mee op pad sturen en die zal niets doen. Precies dezelfde ouders en opvoeding, maar een giga verschil in karakter. Overigens heb ik nog wel goede hoop dat het goed komt met mijn veulen van dit jaar. Ik weet hoe ik met zulke dieren om moet gaan en ik ben ervan overtuigd dat ik haar op haar met flink wat training wel goed hanteerbaar kan krijgen.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:09

InekeH87 schreef:
even off-topic, maar waarom fok je met een hond die een heel moeilijk karakter heeft? Wil geen discussie opstarten, maar ben echt oprecht geïntereseerd naar de redenen achter het toch fokken met dat dier.
.

Ik volg je niet helemaal? Er is naturlijk niet verder gegaan op dit lijn, geen van de honden uit dit gekke nest zijn ouders geworden. Bedoel je warom de gekke-nest uberhaupt tot stand kwam? Ik denk gewoon dat de fokker niet door had de ouders niet helemaal goed waren, ze hadden wel heel veel (schoonheids-) prijsen gewonnen, en op basis darvan werden ze als geschikt gevonden. Gebeurt in de honden-wereld veel te waak.

InekeH87

Re: enquete, moeilijk gedrag aangeleerd of erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:32

ja ik weet dat het vaak gebeurd, heb zelf honden gefokt en ik keek juist heel erg naar karakter. Ik had een teefje die alle prijzen won en zeer goed in de rasstandaard stond, maar ik vond haar karakter niet goed genoeg (ze was mij wat te nerveus voor een jachthond) dus die heeft nooit pups gekregen. Ik vroeg me gewoon af waarom er met die hond gefokt is. Wisten ze het niet over het karakter of hadden ze andere redenen om te fokken? Gewoon een oprechte vraag zonder dat ik haar ergens van wil beschuldigen.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:01

Ik vind wel je vraag terecht, en neem je helemaal niet kwalijk. Helaas kan ik je geen antwoord geven. Ik heb nooit de fokker ontmoet en ben ook geen onderdeel in het kiezen van fokker of pup. Mijn moeder vond wel de karakter van de teef g e w e l d i g, dat weet ik nog, ze wilde absoluut een puppy hebben uit die nest van die teef. Heeft ze de vader ooit ontmoet? Volgens mij niet, maar zeker ben ik niet. (Het is zo lang geleden, de hond van mijn moeder is inmiddels 8jaar.) Ik DENK dat dit de eerste nest was van de teef. Hoe het met de vader zat weet ik echt niet.

Ik ben overigens helemaal met je eens: In al fokken moet gezondheid en karakter de focus blijven. De rest is echt bijzaak. Het is erg te betreuren wener het alleen op de uiterlijk gegaan wordt.

Edit: Ik laas nu net mijn orgineele bericht door. Ik denk dat ik erg onduidelijk was. Dacht jij dat mijn moeder en nest had achter haar gekke hond, en dat 6 van die afgemaakt werden? Dat is echt niet het geval. Mijn moeder kocht een hond bij de fokker, de hond is stapel gek. Dat blijk ook het geval te zijn van de rest van de honden uit die nest. Van het nest van 10 zijn dus 6 afgemaakt. Er zijn maar 4 over, onderander die van mijn moeder (ik vind overigens dat ook die afgemaakt moet worden...)
Laatst bijgewerkt door Ryttare op 07-12-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:05

is lastig gedrag aangeleerd of erfelijk? (of beide)

en dan, mocht je ervaring meehebben,
- zijn nakomelingen van Animo, Jazz, en Krack C ook echt lastiger dan andere paarden? Ja.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:51

44Myrthe44 schreef:

- zijn nakomelingen van Animo, Jazz, en Krack C ook echt lastiger dan andere paarden? Ja.

Is dat niet heel kort door de bocht? Zijn deze dieren niet sensibeler / slimmer / whatever waardoor een gemiddelde "boerenknolboscrossruiter" niets mee kan. Hiermee niets ten nadele van voornoemd ruiter overigens, maar ik ga zelf ook liever met een ongecompliceerde het bos in ipv een dier dat bij elk wapperend grassprietje het hazenpad kiest (helaas heb ik overigens zelf het laatste type...)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:52

Rocamor schreef:
44Myrthe44 schreef:

Is dat niet heel kort door de bocht? Zijn deze dieren niet sensibeler / slimmer / whatever waardoor een gemiddelde "boerenknolboscrossruiter" niets mee kan. Hiermee niets ten nadele van voornoemd ruiter overigens, maar ik ga zelf ook liever met een ongecompliceerde het bos in ipv een dier dat bij elk wapperend grassprietje het hazenpad kiest (helaas heb ik overigens zelf het laatste type...)

tis wel leuk dat ik hoe meer ik lees hoe meer ik erachter kom dat mijn vraag inderdaad niet helemaal goed is... maar aangezien ik alles in een onderzoekverslag moet proppen is dat alleen maar goed voor de foutendiscussie ;)

InekeH87

Re: enquete, moeilijk gedrag aangeleerd of erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:54

@Ryttare, dan had ik inderdaad je verhaal verkeerd gelezen, bedankt voor het ophelderen

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:02

- is lastig gedrag aangeleerd of erfelijk? (of beide)
Ik heb een pony die erfelijk lastig is, Kwa wildheid en moelijkheid, maar ik heb hem ook niet streng opgevoed, dus hij dieuwt me nog rustig om, en dat is dus duidelijk aangeleerd. Maar dit maakt hem wel weer heel leuk! :D

- zijn nakomelingen van Animo, Jazz, en Krack C ook echt lastiger dan andere paarden?

Ik heb op mijn werk 3 paarden van Jazz staan,
Moeders heeft 2 veulens, en ze zijn alle verschrikkelijk!
Moeders is niet te houden! zodra er een spannende situatie voorkomt word ze levensgevaarlijk. Klein voorbeeldje: Als ze voor het eerst het land op gaat na de winter, ze gaat maaien tijdens het heenlopen, soms stijgeren en bokken, en zodra je in het land omdraait gaat ze ook stijgeren en slaan, waardoor ze altijd met halster en touw het land in skeurt, En als de dierenarts/hoefsmit/tantarts komt word ze ook weer levensgevaarlijk. Buiten deze situaties om is ze wel lief.
Dr 2 zonen die ik ken (0 en 1 jaar) laten zich niet vangen in de loopstal, maar als je er gewoon aan het werk ben kan je ze heel voorzichtig aaien, heb je ze toch te pakken kunnen krijgen, zijn ze niet te beroerd een tik uit te delen als het ze uitkomt. sommige andere veulens laten zich niet zomaar pakken maar slaan ook niet zomer.