mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:10

hallo iedereen , bedankt voor alle tips ik heb dr vandaag alleen gelongeert en dat ging goed , ga morgen weer proberen te rijden en jullie tips opvolgen tijdens het rijden , dus niet trekken aan de teugels etc , en als het echt zo doorblijftgaan dr laten nakijken &/of les nemen , ze is in het begin dat ik haar had ook soortvan ''getraint'' , want toen kon ik nieteens opstappen want toen ging mevrouw alleenmaar rondjes draaien en proberen uit te halen , en ze wou alleenmaar rechtsom lopen , als je dr de andere kant op stuurde deed ze er alles aan om maar niet linksom te lopen ,toen is er een meisje gekomen die springlessen geeft & zelf ook paarden inrijd en die reed urly , en met veel vallen en opstaan is het dr uiteindelijk toch gelukt om urly stil te laten staan tijdens het opstaan en normaal linksom te laten lopen , en nu elke x als ze stil blijft staan tijdens het opstaan krijgt ze een snoepje , ze leert ook heel snel want ze had binnen 2 uur fleem op commando geleerd :) , ik vind vrijheidsdressuur ook helemaal geweldig , alleen zou noooit steigeren op commando leren aan mijn paard want sommige paarden gaan het tegen je gebruiken .. , maarja dat is natuurlijk mijn mening en niet iedereen denkt daar zo over.
<3 urly

desi_urly

Re: mijn pony steigerd onder het zadel , wie kan mij helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:12

morgen ga ik trouwens filmen als ik ga rijden op urly , dat als ze steigerd jullie kunnen zien hoe ze dat precies doet want als ik al zit begint ze netzolang totdat ik afstap .. dus morgen komt hier een filmpje over hoe ze steigerd , als ze het teminste doet want met urly weet je het nooit haha

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:10

ik ben benieuwd naar je filmpje :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:24

Mijn vorige pony heeft ook een tijd last gehad van steigeren als vorm van protest omdat ze niet alleen op buitenrit durfde, en als je haar dan een beetje pushte kwam ze omhoog. De eerste paar keer gewoon geprobeerd op te lossen: been geven, handen naar voren, enzovoorts. Toen het op een gegeven moment een beetje te erg werd, heb ik haar een keer een tik (bovenop haar hoofd) gegeven op het moment dat ze omhoog kwam, om haar als het ware het idee te geven dat ze haar hoofd stootte. Dit werkte prima, ze heeft het daarna nooit meer gedaan. Ik moet zeggen dat je er wel mee moet oppassen, omdat ze er van kunnen schrikken.

(Deze pony heb ik overigens later nog steigeren op commando geleerd, weloverwogen, en dit heeft verder geen problemen opgeleverd. Dus als het goed op commando staat hoeft het niet negatief te zijn. Maar bij jouw paard zou ik het sowieso niet adviseren. ;)

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:42

Heeei *\o/*
Even kort voor de mensen hier:
Ik heb urla anderhalf jaar verzorgd :+:

O is mevrouw weer begonnen?
Dit heeft ze bij mij in het begin ook gedaan, maar uiteindelijk ging het vanzelf over.
Ik hoop voor je dat ze dat bij jou ook gaat doen :)
En ik weet hoe het is ze doet het soms uit het niets, gewoon als ze der gewoon geen zin in heeft, heb in het begin ook vaak met der overeind gestaan, maar bij mij is t goed gekomen.
Ik heb 1 tip voorje gewoon volhouden en je niet op je kop laten zitten door urlie,ben ook weleens afgestapt als t niet ging, maar ben der achtergekomen dat door proberen te rijden soms toch wel beter werkt
Ik kom over een tijdje een keertje kijken, als jij dat goed vindt tenminste?

Heel veel succes ik hoop dat t goed komt! :+:

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 11:13

Heee fleurtje ! , ja tuurlijk mag je komen kijken hihi , zeg maar wanneer hihi.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:24

Nadat je natuurlijk alle medische oorzaken hebt uitgesloten (maar eigenlijk dan ook niet) mag je NOOIT, maar dan ook NOOIT afstappen na steigeren (of eraf vallen, of bokken..). Je paardje gaat dan denken 'Oe, dat is makkelijk, als ik dit doe hoef ik niet meer te werken!' Ook al is het een medische oorzaak, en al is het maar één rondje dat je stapt, je conditioneert zeer onwenselijk gedrag hiermee!

Succes ermee! :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:27

Je hebt al een heleboel goeie tips gekregen maar ik wilde je deze niet onthouden:

Angst is een slechte raadgever!

Ponys en paarden hebben niks aan een bange leider en zullen die ook niet als leider zien.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:44

Magrathea schreef:
Nadat je natuurlijk alle medische oorzaken hebt uitgesloten (maar eigenlijk dan ook niet) mag je NOOIT, maar dan ook NOOIT afstappen na steigeren (of eraf vallen, of bokken..). Je paardje gaat dan denken 'Oe, dat is makkelijk, als ik dit doe hoef ik niet meer te werken!' Ook al is het een medische oorzaak, en al is het maar één rondje dat je stapt, je conditioneert zeer onwenselijk gedrag hiermee!

Succes ermee! :)

Hier ben ik het helemaal mee eens :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:58

Spot hier toch enige herkenning.
Ik heb een merrie die je tijdens haar hengstigheid niet graag wilt rijden. Zodra ik erop zit dreigt ze met steigeren en doet het dan ook inderdaad zodra ik mijn been aanleg. Steil omhoog. Wel heel beheerst, maar steigeren blijft mijn hobby niet.
Lichamelijk niks aan de hand met dit dier, maar wil graag met rust gelaten worden qua rijden de eerste 3 dagen.
Nu is mijn paardje ook nog eens eentje die doorlopend grenzen opzoekt een heel kort gehouden moet worden.
Als ik er steeds maar af ga zodra zij steigert dan weet ik zeker dat ik er na een tijdje niet meer op kan komen.

Zoek een begeleider die jou kan helpen wanneer je wilt gaan rijden. Die jou helpt qua afleiding om lekker tegen te kletsen (en je dus minder gespannen bent) en zodra je voelt dat je paard wil steigeren, je om hulp vraagt en deze persoon je paard bij de teugels pakt (of gewoon mee loopt) en rustig voorwaarts laat stappen. Wel een consequente begeider. Niet iemand die snel bang is, maar adequaat optreedt.
Of jullie aan de longeerlijn doet en op deze manier vooruit helpt.

Enne een paard stil leren staan terwijl jij op wil stappen is prioriteit nr 1 !!! Niks belangrijkers dan dat een paard wacht met lopen totdat jij het weer aangeeft.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:30

Heb je gefilmd vandaag Dees :) ?

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:36

hallo , sorry dat ik 2 dagen niet op bokt was maar heb het druk met school & vierde sinterklaas :)
ik was het helemaal vergeten te filmen , voel me echt dom hahaha
maar het ging wel goed , in het begin hield de eigenaresse van stal urly vast en liep ze naast dr , alleeen het weer werkte niet echt mee want het waaide superhard dus urly was alert , entoen hoorde ze wat en ging ze ervandoor :') , maar ik kreeg dr wel terug met dank aan me martingaal haha , in het begin ging ze er namelijk ook bestvaak vandoor en gooide ze dr hoofd omhoog en dan kreeg je dr bijna niet terug ,
later had de eigenaresse urly losgelaten en mevrouw ging gelijk weer de lucht in dus ik wegsturen en jullie tips opvolgen als ze steigerde , been geven enzo , en het hielp , mevrouw was het dr eerst nog niet helemaal mee eens , maar later wel haha,
groetjes desi (L) urly

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:40

ik heb trouwens nog een vraag ;$ , ik rij dus nooit met een ander paard in de bak , altijd alleen & buiten rij ik met een vriendin maar daar doet ze het niet .. mijn probleem is dus dat ze echt heel erg kleeft als ik met een ander paard in de bak rij , hup gelijk naar dat andere paard toe , en als ik dr wegstuur gaat ze steeds steigeren & ik ga dus over 2/3 maandjes naar caitlin & dr paardje toe lekker rijden hihi maar ik ben dus bang dat ze weer gaat kleven , en met zweepje dr corrigeren heeft geen nut want dan gaat ze er alleenmaar vandoor :') , weten jullie een oplossing ? groetjes desi hartje urly

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:40

een opvoedcursus zou voor jou en urly wel een uitkomst zijn..
blijkbaar is je paard meer de baas over jou dan andersom!

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:53

Bestaan die echt dan?

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:06

je zou grondwerk met haar kunnen gaan doen (een soort opvoedcursus dus). Dan kun je op de grond meer leiderschap over haar krijgen en dat kan helpen om de problemen onder het zadel op te lossen. Misschien is er in jouw omgeving iemand die je dat kan leren.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:50

Hallo iedereen , ik ben nu op stal en heb net gereden maar het waait superhard en ur steigerde weer rechtop , ben het helemaal spuugzat want nu is het gewoon uitproberen geworden , dus waarschijnlijk komt er een meisje langs die dr in het begin ook had getraint om stilte blijven staan bij opstappen enzo , dat meisje rijd zelf ook paarden in en geeft priveles , en dan komt ze dus hier en gaat ze waarschijnlijk op urly rijden en dr proberen te laten stoppen met steigeren , ikzelf hou echt totaal niet van steigeren , laag steigeren vind ik dan niet zo erg maar rechtop daar heb ik gewoon een bloedhekel aan en in het begin kreeg ik dr nogwel vooruit , maar als ik nu opstap en ik zit nieteens in het zadel steigert ze al , dus beengeven enzo kan allemaal niet ? , ik hoop dat ik snel wat van dat meisje hoor en dat zij me kan helpen , groetjes desi hartje urly

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:04

Toen.mijn.merrie.in.het.begin.steigerde.(als.we.alleen.van.huis.gingen.of.als.ze.geen.zin.had)toen.kreeg.ik.de.tip.om.haar.hoofd.opzij.te.halen.
Ik.voelde.op.gegeven.moment.precies.aan.wanneer.ze.omhoog.wilde.komen.en.trok.haar.hoofd.dan.opzij.
Zo.kon.ze.zich.niet.opnemen.en.ondertussen.voorwaarts.drijven.
Op.gegeven.moment.heeft.ze.het.opgegeven.want.ze.doet.het.nu.niet.meer.
Was.dus.echt.een.dominantieprobleem....
Ik.weet.niet.of.jij.het.voelt.aankomen,maar.dat.is.nog.een.tip:hoofd.opzij.houden,dan.kunnen.ze.zich.niet.omhoog.brengen.
Sorry.voor.de.punten,maar.m'n.spatie.is.kapot.....
Succes...steigeren.is.echt.niet.grappig..

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:15

hallo hiekje , het probleem is dus dat als ik opstap dat ze het gelijk doet dus ik weet wanneer ze het doet , maar ze doet het dus als ik nogniet zit dus als ik dan dr hoofd opzij trek val ik haha, groetjes

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:17

ik ga nu voorlopig wachten met rijden en ga longeren , vrijspringen , balkjeslopen , vrijheidsdressuur , etc. , totdat dat meisje is geweest want ik ben bang dat ik het anders alleenmaar erger maak ..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:18

Je hebt het over een " meisje" ?? ik hoop dat het een volwassen en ervaren iemand is??

_Caitlinnn

Goede keus mop :)

_Caitlinnn

aerdenhout1 schreef:
Je hebt het over een " meisje" ?? ik hoop dat het een volwassen en ervaren iemand is??

ze is 20 geloof ik ;)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:20

Je kunt anders ook iemand zoeken via bokt die je wil helpen in omgeving den haag he :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:23

neem alsjeblieft les! Het liefste ook nog grondwerk/freestyle les, want je bent je blijkbaar niet echt bewust van wat er gebeurt of wat je aan het doen bent. Een pony steigert niet zomaar, hij heeft of pijn, is gefrustreerd, of is gewoon keihard de baas over jou. Ik vind het dus verstandig van je dat je even niet gaat rijden, maar haal er wel iemand bij die er verstand van heeft. Je mag me PBen als je dat wilt, dan kan ik je misschien advies geven, ik heb hier redelijk wat ervaring mee :) succes