Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
simodi schreef:Onze ruin is gewoon goed gecastreerd, heel lief en rustig in de omgang, maar als onze merrie hengstig is en zich al plassend aan hem opdringt gaat hij er ook op.
Ik vind dat niet wenselijk en niet hygienisch, dus op die paar dagen zet ik ze apart in de wei/paddock.
Maartje1990 schreef:Gwahir schreef:Als hij 'echt' dekt is het ook geen overbodige luxe om zijn zaakje extra goed schoon te houden. Wel zo prettig voor de merrie, kan infecties voorkomen
nou, zover mij bekend is dat juist de natuurlijke manier van 'het zaakje' schoonhouden
Ninx schreef:heeft door het dekken een een baarmoederontsteking opgelopen met een resistente e-coli bacterie.
Dat is knap klote kan ik je vertellen.
Dekkende ruinen zou ik dus resoluut weghalen bij merries. Bovendien kunnen ze flink beschadigingen oplopen aan rug/ bekken.
Kijk, dekken door hengsten is normaal... maar een hengst heeft een schonere penis. Bovendien stopt een hengst met dekken zodra de merrie bevrucht is, een ruin niet.... Wanneer een ruin dus maar blijft springen kun je flink wat dierenartsenkosten maken....
fjordjes schreef:Instructeur vind ook dat ie wel een beetje een hengstenhals heeft(zie foto's profiel).