Ruin dekt merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:49

Onze ruin is gewoon goed gecastreerd, heel lief en rustig in de omgang, maar als onze merrie hengstig is en zich al plassend aan hem opdringt gaat hij er ook op.
Ik vind dat niet wenselijk en niet hygienisch, dus op die paar dagen zet ik ze apart in de wei/paddock.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:17

simodi schreef:
Onze ruin is gewoon goed gecastreerd, heel lief en rustig in de omgang, maar als onze merrie hengstig is en zich al plassend aan hem opdringt gaat hij er ook op.
Ik vind dat niet wenselijk en niet hygienisch, dus op die paar dagen zet ik ze apart in de wei/paddock.

Wat is daar niet hygienisch aan?

Zoe96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:04

wij hebben er een gehad die het ook bij niet hengstige merries deed
hij is zelfs een keer in de les bovenop een merrie gesprongen, toen is hij natuurlijk meteen weer verkocht, want dat is niks voor de lessen!

mijn paard zou het denk ik ook doen als hij de kans kreeg.. hij is altijd superlief voor merries maar bij ruinen of hengsten gaan toch wel de oortjes even in de nek

Anoniem

Re: Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:30

dat gebeurt wel vaker hoor

mijn klophengst (die niet weet hoe het moet zal ik zo even zeggen) probeert zelfs mijn 2jarige soms te dekken :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:33

Gwahir schreef:
Als hij 'echt' dekt is het ook geen overbodige luxe om zijn zaakje extra goed schoon te houden. Wel zo prettig voor de merrie, kan infecties voorkomen

nou, zover mij bekend is dat juist de natuurlijke manier van 'het zaakje' schoonhouden :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:37

Maartje1990 schreef:
Gwahir schreef:
Als hij 'echt' dekt is het ook geen overbodige luxe om zijn zaakje extra goed schoon te houden. Wel zo prettig voor de merrie, kan infecties voorkomen

nou, zover mij bekend is dat juist de natuurlijke manier van 'het zaakje' schoonhouden :+

Een deel van die "natuurlijke reiniging" gebeurt tijdens het dekken. De rest doen ze door rivieren over te steken en andere gelegenheden waarbij ze diep genoeg in het water staan.
Daarnaast is de hormoonhuishouding bij een hengst in tact en ook dat heeft z'n invloed. Die delen zul jij dus als eigenaar over moeten nemen.

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:46

Dit kan komen doordat hij laat is geruind. Als ze laat worden geruind hebben ze vaak nog hengstensteekjes.
Bij ons eigen paard is dat ook wel eens :o

CenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:58

Ninx schreef:
heeft door het dekken een een baarmoederontsteking opgelopen met een resistente e-coli bacterie.
Dat is knap klote kan ik je vertellen.
Dekkende ruinen zou ik dus resoluut weghalen bij merries. Bovendien kunnen ze flink beschadigingen oplopen aan rug/ bekken.

Kijk, dekken door hengsten is normaal... maar een hengst heeft een schonere penis. Bovendien stopt een hengst met dekken zodra de merrie bevrucht is, een ruin niet.... Wanneer een ruin dus maar blijft springen kun je flink wat dierenartsenkosten maken....

Helemaal mee eens.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:15

fjordjes schreef:
Instructeur vind ook dat ie wel een beetje een hengstenhals heeft(zie foto's profiel).

Eh ... hengstenhals ?? Die zien er toch echt iets anders uit ;)
Ik zou als eigenaar van de merrie hier niet vrolijk van worden gezien de kans op blessures en beschadigingen. Kun je je ruin niet met een ander paard weiden?
Enne 'Chalinka' , dat je klophengst nog steeds dekt is dus heel normaal, die heeft nog steeds 1 of 2 ballen, dus hormonen. Persoonlijk zou ik een herstel operatie laten doen. Klophengsten kunnen heel onvoorspelbaar zijn in hun gedrag en kunnen bovendien nog vruchtbaar zijn.

Anoniem

Re: Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:24

aslo: beestje is 24 jaar en heeft eigenlijk nooit echt 'gedekt' dus