Paar vraagjes wat betreft 1,5 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:52

Ik vind dat een jong paard wel iets extra moet hebben van een krachtvoer.
Dit zou je bijvoorbeeld kunnen geven in een voerbal. Is hij ondertussen ook
lekker bezig. Want dat is belangrijk voor een jong paard.
Gooi eens een leren voetbal in zijn wei. Of een skippybal.

Nixxs

Re: Paar vraagjes wat betreft 1,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:40

Ik geef mijn hengst veulen van 9 maanden ook biks, 1 kg per dag.
Hij doet het prima, krijgt 3x daags kuil erbij en verder staat hij nog hele dagen in de wei,
die wel wat karig begint te worden nu.
Ook mijn veulen is een Friesje (kruising) en gaat niet naar de opfok.
Hij blijft de winter in de nacht op stal en overdag hele dagen de paddock in,of ze staan hier in
de rijbak, hebben ze meer ruimte.
Ik wandel met hem,hij kan netjes voetjes geven en ik mag hem
overal aanraken.Verder staat hij stil op commando en is hij al
aardig bekend met verkeer.Ik pak hem nu gemiddeld 2 x per week,
verder laat ik hem lekker lopen en heeeeel vies zijn :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:52

FriesWytske schreef:
Lekker bij andere paarden zetten. Waar ze elkaar opvoeden.

Aan een paardenopvoeding heb je helemaal niets als baas. Dat is goed voor de sociale vaardigheden van het paard, maar het staat totaal los van de opvoeding die hij nodig heeft om als betrouwbaar paard te functioneren.

Hier doen we dat nl paarden tot hun derde in een kudde halfwilde laten rondlopen en dan oppakken.
Je kunt er dan niet eens fatsoenlijk een halster om krijgen, als je de hoeven wilt pakken vliegen ze om je oren, ze verzetten zich tegen je omdat alles nieuw is, ze breken nog al eens een halster bij het vaststaan, lopen niet netjes mee etc en dan heb je wel een groot sterk paard aan de hand. Je bent dan veel tijd kwijt aan het bijbrengen van de basis die ze al eerder in hun leven stapsgewijs hadden kunnen meekrijgen zodat ze zich niet zo overvallen voelen als driejarige en alles tegelijk over hen heen komt!

Uiteraad bestaat er een combinatie van dingen: Opfok PLUS daar af en toe wat met ze doen.

Het is slim om als ze jonger zijn ze alvast kennis te laten maken met de dingen die je nodig hebt, als borstelen, hoeven uitkrabben, geleiden, vaststaan en vreemde voorwerpen passeren en desnoods als een singeltje rondom.
De meesten vinden de prive aandacht ook leuk omdat het afwisseling is van hun bekende groeps dynamiek.

Op het harde stappen is ook nog goed voor hun hoeven en pezen!

Ze zijn juist in hun leerfase, dus waarom daar geen gebruik van maken? Je bouwt ook wat op tussen jullie, wat van pas kan komen in enge situaties later. Een paard dat drie jaar tussen soortgenoten heeft gelopen, vertrouwt je natuurlijk niet accuut....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:14

Lusitana schreef:
FriesWytske schreef:
Lekker bij andere paarden zetten. Waar ze elkaar opvoeden.

Aan een paardenopvoeding heb je helemaal niets als baas. Dat is goed voor de sociale vaardigheden van het paard, maar het staat totaal los van de opvoeding die hij nodig heeft om als betrouwbaar paard te functioneren.

Hier doen we dat nl paarden tot hun derde in een kudde halfwilde laten rondlopen en dan oppakken.
Je kunt er dan niet eens fatsoenlijk een halster om krijgen, als je de hoeven wilt pakken vliegen ze om je oren, ze verzetten zich tegen je omdat alles nieuw is, ze breken nog al eens een halster bij het vaststaan, lopen niet netjes mee etc en dan heb je wel een groot sterk paard aan de hand. Je bent dan veel tijd kwijt aan het bijbrengen van de basis die ze al eerder in hun leven stapsgewijs hadden kunnen meekrijgen zodat ze zich niet zo overvallen voelen als driejarige en alles tegelijk over hen heen komt!

Uiteraad bestaat er een combinatie van dingen: Opfok PLUS daar af en toe wat met ze doen.

Het is slim om als ze jonger zijn ze alvast kennis te laten maken met de dingen die je nodig hebt, als borstelen, hoeven uitkrabben, geleiden, vaststaan en vreemde voorwerpen passeren en desnoods als een singeltje rondom.
De meesten vinden de prive aandacht ook leuk omdat het afwisseling is van hun bekende groeps dynamiek.

Op het harde stappen is ook nog goed voor hun hoeven en pezen!

Ze zijn juist in hun leerfase, dus waarom daar geen gebruik van maken? Je bouwt ook wat op tussen jullie, wat van pas kan komen in enge situaties later. Een paard dat drie jaar tussen soortgenoten heeft gelopen, vertrouwt je natuurlijk niet accuut....

AMEN!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:48

Volkomen met Lusitana eens :)

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:36

de mijne staat gewoon op een goede pensionstal ze is 1,7 jaar ze krijgt podo grow voer 2x per dag ,
mag nog lekker peuter/kleuter zijn en ben ik altijd spelender wijs met dr bezig qua grondwerk en dat gaat allemaal super ! *\o/* :o
hoefjes geven doet ze soms nog moeilijk mee maar dat gaat ok veel beter dan eerst.
wat ik me eigenlijk nog wel is afvraag waarom sommige muesli geven aan anderhalfharige enzo. weet iemand dat ? waar dat goed voor is ? :o

ghehe....

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:44

ons Welsh hengstje van 16 maanden krijgt opfokbrok ong 2x 300gr met een handje lucerne. Verder heel veel hooi.
hij staat in de paddock naast onze fjord, draadje tussen.
Als de weide het toelaat gaat hij met onze Welsh ruin samen.
verder doen wij met hem wandelen( kleine stukjes) poetsen voetjes wassen......dat is eng....hoeven uitkrabben , dekentje op en af . Door plassen laten lopen. Hij moet las hij ooit beleerd wordt zonder morren door de plassen kunnen.
verder heel consequent zijn , hij mag voorlopig nog hengst blijven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:45

Benieuwd hoe het met het paard van TS is, we zijn inmiddels bijna 2 jaar verder ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:02

Op 1,7 j leeftijd zou het hoefjes geven bijna vanzelf moeten gaan is dit niet zo dan train je eigenlijk een beetje verkeerd hierop.
Het is niet de hoefsmid die dit moet aanleren maar de taak van de eigenaar of van de lesgever of van de trainer die ermee werkt.
De vraag over die voeding, korrel of muesli, tjaaa das eigenlijk een keuze die een beetje tussen de oren zit van de mens, en niet zozeer over wat beter beter is.
Wat echt van belang is , gewoon kwaliteitsvoeder te geven, en aangepast aan de leeftijd dus tijdens de groei en nadien afhankelijk van wat voor soort werk het paard moet presteren.
Aangepaste voeding dus.
Als je hier geen of weinig expertise in hebt kan je dat beter gewoon overlaten aan de stal, dat zal dan heel waarschijnlijk de beste keuze zijn , heb je wel expertise hierin kan je zelf beetje gaan aanpassen , maar toch opletten , de meeste mensen overvoederen en voederen eigenlijk een beetje verkeerd.

Spindleberry schreef:
de mijne staat gewoon op een goede pensionstal ze is 1,7 jaar ze krijgt podo grow voer 2x per dag ,
mag nog lekker peuter/kleuter zijn en ben ik altijd spelender wijs met dr bezig qua grondwerk en dat gaat allemaal super ! *\o/* :o
hoefjes geven doet ze soms nog moeilijk mee maar dat gaat ok veel beter dan eerst.
wat ik me eigenlijk nog wel is afvraag waarom sommige muesli geven aan anderhalfharige enzo. weet iemand dat ? waar dat goed voor is ? :o

ghehe....

LillvalantoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:55

@aeolusnr1 over dehoeven ik train het niet verkeerd , ik heb toen ik daar al mee moest beginnen het niet kunnen doen omdat ik wat aan me knie had en het dus later heb gedaan toen deed ze het super ! maar heb later toch weer iets met knie gekregen waardoor ze het een soort van veleerd was en bij andere was daarmee echt een grote etter en lukte het niet dus nu zijn we weer al een poos bezig en gaat het steeds beter .
btw. ik weet niet wat ik aan mn knie heb het is ook hartstikke vervelend ik kan wel dingen doen maar soms beland ik gewoon weer in hetverband of gips dus het is een groot raadsel want de dokters weten ook niet wat er aan de hand is .
erg jammer want dan had ze natuurlijk het nu veel makkelijker en beter gedaan .
ik wou het toch ff zeggen niet dat het overkomt dat ik het toen verkeerd had gedaan . :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:02

Hier een haf van anderhalf, 24/7 buiten, gras s winters hooi erbij. Ruwvoer is voor élk paard voldoende. Ij biks zot echt een heleboel rotzooi.

Verder.. opfok en opvoeden, ja als het een mix is van jonge dieren en ouderdieren. Maar meestal os het jonggrut op een groot veld bij een gegooit. Niks geen opvoeding hoor, baby's kunnen elkaar immers niet opvoeden.

Verder, lekker dingen mee doen, niet te lang en niet te vaak. Lekker poetsen, mee wandelen, hoefjes etc.