Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FriesWytske schreef:Lekker bij andere paarden zetten. Waar ze elkaar opvoeden.
Lusitana schreef:FriesWytske schreef:Lekker bij andere paarden zetten. Waar ze elkaar opvoeden.
Aan een paardenopvoeding heb je helemaal niets als baas. Dat is goed voor de sociale vaardigheden van het paard, maar het staat totaal los van de opvoeding die hij nodig heeft om als betrouwbaar paard te functioneren.
Hier doen we dat nl paarden tot hun derde in een kudde halfwilde laten rondlopen en dan oppakken.
Je kunt er dan niet eens fatsoenlijk een halster om krijgen, als je de hoeven wilt pakken vliegen ze om je oren, ze verzetten zich tegen je omdat alles nieuw is, ze breken nog al eens een halster bij het vaststaan, lopen niet netjes mee etc en dan heb je wel een groot sterk paard aan de hand. Je bent dan veel tijd kwijt aan het bijbrengen van de basis die ze al eerder in hun leven stapsgewijs hadden kunnen meekrijgen zodat ze zich niet zo overvallen voelen als driejarige en alles tegelijk over hen heen komt!
Uiteraad bestaat er een combinatie van dingen: Opfok PLUS daar af en toe wat met ze doen.
Het is slim om als ze jonger zijn ze alvast kennis te laten maken met de dingen die je nodig hebt, als borstelen, hoeven uitkrabben, geleiden, vaststaan en vreemde voorwerpen passeren en desnoods als een singeltje rondom.
De meesten vinden de prive aandacht ook leuk omdat het afwisseling is van hun bekende groeps dynamiek.
Op het harde stappen is ook nog goed voor hun hoeven en pezen!
Ze zijn juist in hun leerfase, dus waarom daar geen gebruik van maken? Je bouwt ook wat op tussen jullie, wat van pas kan komen in enge situaties later. Een paard dat drie jaar tussen soortgenoten heeft gelopen, vertrouwt je natuurlijk niet accuut....
Spindleberry schreef:de mijne staat gewoon op een goede pensionstal ze is 1,7 jaar ze krijgt podo grow voer 2x per dag ,
mag nog lekker peuter/kleuter zijn en ben ik altijd spelender wijs met dr bezig qua grondwerk en dat gaat allemaal super !![]()
![]()
hoefjes geven doet ze soms nog moeilijk mee maar dat gaat ok veel beter dan eerst.
wat ik me eigenlijk nog wel is afvraag waarom sommige muesli geven aan anderhalfharige enzo. weet iemand dat ? waar dat goed voor is ?![]()
ghehe....