Te veel energie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:16

twee keer perdag ruwvoer is wel erg weinig. :oo
Is er ook iemand bij jou op stal die jou paard voor je wil gaan buiten zetten ,zo dat het paard toch langer naar buiten kan,

Shelsey_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:22

Ik denk niet dat alles te maken heeft met het eten en met het buitenkomen. er staan +/- 100 paarden bij ons op de manege jonge paarden soms wat ouderen. De meeste komen alleen S'avonds buiten na school of werk. zij doen niks. Het kan zijn dat mijn paard hier wel last van heeft ( van het weinige buitenkomen) maar vele zeggen ook dat ze gewoon wat stout doet en me uittest omdat ze nu meer moet werken. Ze is ook niet elke dag 'stout' soms werkt ze heel goed mee en ook als ze weer haar kuren heeft is ze na een lange strijd terug rustig en werkt ze mee.

@jazzgps
S'morgends zet iemand ze al voor mij in de bak 1 uur en gaat er 1 uur me grazen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:22

moppielover schreef:
Past het zadel? Misschien heeft ze ergens pijn?

Shelsey_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:23

moppielover schreef:
moppielover schreef:
Past het zadel? Misschien heeft ze ergens pijn?

het zadel is nog niet lang nagekeken en was inorde

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:45

Shelsey_ schreef:
Ik denk niet dat alles te maken heeft met het eten en met het buitenkomen. er staan +/- 100 paarden bij ons op de manege jonge paarden soms wat ouderen. De meeste komen alleen S'avonds buiten na school of werk. zij doen niks. Het kan zijn dat mijn paard hier wel last van heeft ( van het weinige buitenkomen) maar vele zeggen ook dat ze gewoon wat stout doet en me uittest omdat ze nu meer moet werken. Ze is ook niet elke dag 'stout' soms werkt ze heel goed mee en ook als ze weer haar kuren heeft is ze na een lange strijd terug rustig en werkt ze mee.

@jazzgps
S'morgends zet iemand ze al voor mij in de bak 1 uur en gaat er 1 uur me grazen.

Je hebt het over "stout" en "strijd". Voor mij een teken om dit topic te gaan verlaten want ik denk niet dat ik het op kan brengen om nu nog dingen aan te dragen. Veel succes nog met je paard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:46

Shelsey_ schreef:
Ik denk niet dat alles te maken heeft met het eten en met het buitenkomen. er staan +/- 100 paarden bij ons op de manege jonge paarden soms wat ouderen. De meeste komen alleen S'avonds buiten na school of werk. zij doen niks. Het kan zijn dat mijn paard hier wel last van heeft ( van het weinige buitenkomen) maar vele zeggen ook dat ze gewoon wat stout doet en me uittest omdat ze nu meer moet werken.

Ja, dat zal het vast zijn. Klinkt ook veel logischer dan het verschil in huisvesting tussen nu en de afgelopen zomer.

Shelsey_ schreef:
@jazzgps

Meen je dit nou? Er is iemand die èlke dag 1 uur met je paard gaat grazen? Als het echt zo is dan is dat wel erg bijzonder.

Oja, het is helemaal niet erg dat je nog veel moet leren over paardenhouden hoor. Ik hoop wel dat je je meer gaat open gaat stellen voor ideeën die niet direct in je straatje passen. 'Het kan niet' (meer buiten staan, mèt soortgenoten ook nog eens) is natuurlijk niet waar hè.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:03

Sorry maar ik snap echt niet dat je zelf geen antwoord kunt geven op je vraag.
Je paard is 6, de leeftijd dat ze in hun bloei van hun leven zijn en natuurlijk boordevol energie.
Dat in combinatie met 2 uur buiten staan, en koud weer.
Wát zou dat kunnen opleveren?
Juist, een paard met te veel energie.

Dus ze is als ik het goed begrijp 3 uur buiten op de dag, inclusief rijden? Dan staat ze 21 uur stil te staan op de stal.. Wat zou je zelf doen?
Ik ben totaal geen natural of wat dan ook in die trant, maar dit vind ik om te schamen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:07

TS wilt haar paard volgens mij wel meer naar buiten doen.
Maar Dat kan waarschijnlijk niet ,op de stal waar zij staat.
Ts je kan nog gaan proberen om hier over te gaan praten met de stal eigenaar.
Dat je paard graag meer naar buiten wilt gaan doen,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:44

Shelsey_ schreef:
wij hebben alleen de mogelijkheid op weides in de zomer.
2 keer per dag kom ze buiten. 1 keer goed losgooien 1u + 1u grazen
+ uur rijden of longeren s'avonds. meer gaat niet ivm tijd. Mijn paard komt opzich veel buiten tov andere paarden op de manege

Dat is dan te weinig voor jouw jonge paard...
Die moet waarschijnlijk gewoon lekker minimaal een halve dag, liever een hele dag, met andere paarden in de wei kunnen spelen.
Of meer gewerkt worden, dus niet alleen een uurtje los en 1 uur grazen, maar daarnaast ook nog 2x per dag flink getraind waarbij het paard de energie kwijt kan. Dus bijvoorbeeld een lekkere buitenrit van 1 a 1,5 uur of conditietraining op een galopbaan-renbaan, echt aan het werk aan de longe en niet alleen even uitrazen voor het rijden... Naast het rijden in de bak.

En korrel is over het algemeen krachtvoer... Of het moet alleen een mineralenkorrel zijn, maar daar voer je ze geen scheppen van, eerder een handje. Geen krachtvoer-brok-korrel geven wil wel helpen om de scherpste randjes er af te halen, toen ik mijn pony ging verzorgen stond hij ook in de winter veel op stal met een kilo brok per dag. hij was toen 3,5. Hij heeft me er meerdere keren af gegooid, zelfs na het longeren. Met hele dag buiten (niet eens zo'n grote paddock, 10 bij 20 ongeveer) en geen krachtvoer meer werd het beter. Stapte ik niet meer elke keer op een gespannen veertje en bommetje dat op ontploffen stond...

knollentuin

Re: Te veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:56

ik denk dat de antwoorden op jouw vragen wel al beantwoord zijn, je paard heeft dus te weing vrije beweging, 2x per dag een uurtje is niets voor een bewegingsdier, en dat de andere 99 er wel braaf blijven is te triest voor woorden, ik denk dan die arme dieren hebben het opgegeven... -O- paarden horen in groepsverband buiten te staan, als de welzijnswet erdoor komt [ik vraag me af hoe ze het gaan handhaven] en ik hoop dat hte de regels worden, dient je paard minimaal 4 u uit de stal te komen in vrijheid.
zo ook het ruwvoer ,middeleeuws 2x per dag...[of het moet zoveel zijn dat ie een hele poos te kauwen heeft,dan heb ik niks gezegd]
korrel = krachtvoer, maar dat was al duidelijk uitgelegd. rest nog het zadel , dat moet goed liggen zeg je het is recent nagekeken . dan moet het in de beweging zitten.. dan is mijn advies : kijk eens rond naar een andere stal.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:37

Hoi ik reageer hier ook even,

mijn Tinker heeft ineens ook heel veel energie ( zo erg zelfs dat ik eerst 10 minuten bezig ben met terugzetten, grondwerk, opletten voordat ik uberhaupt de wei uitkan met hem ) hij blijft amper stilstaan tijdens het borstelen (telkens terugzetten, zeer consequent)
met werken bokt en steigert hij ( hoofdstel naar de knoppen, bijzetteugel naar de knoppen)

- hij staat 24/7 buiten
- in een kudde van totaal 4 paarden
- krijgt alleen muesli zonder suiker en melasse of korrels
- altijd hooi ter beschikking
- ik werk 3 -4 keer per week met hem; longeren, recht richten, grondwerk en sinds kort onder het zadel een beginnetje gemaakt
- hij is 5,5 jaar
- in de zomerweide was hij harstikke relaxed, alleen bij veranderingen in de kudde of extreme wind moest ik even opletten.
- zadel is prima, (boomloos) hoofdstel is ook prima (bitloos)

rara??? ik vraag me soms af of dit niet gewoon winterblues zijn???

groetjes patries

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:54

piepstuitert schreef:
Hoi ik reageer hier ook even,

mijn Tinker heeft ineens ook heel veel energie (...)

- in de zomerweide was hij harstikke relaxed, alleen bij veranderingen in de kudde of extreme wind moest ik even opletten.

rara??? ik vraag me soms af of dit niet gewoon winterblues zijn???
Het klinkt alsof je paard nu op een andere weide of paddock staat? Sommige paarden zijn erg gevoelig voor veranderingen, dus het zou best zo kunnen zijn dat hij op de veranderde plek reageert.

Dan nog de winterblues, dat denk ik niet :+ . De term staat juist voor down zijn, daar wordt je niet drukker van maar juist rustiger.

@TS: Hoe gaat het nu met de drukte van je paard? Al verbeteringen?

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:06

Nope,

nix niet beter, af en toe levensgevaarlijk. Terwijl hij in de rest van het jaar zulke grote stappen gemaakt heeft en zo braaf heeft gewerkt.. :) Ik vraag me af of ik m niet beter gewoon stil kan zetten deze winter en alleen af en toe borstelen... Er is hier namelijk ook geen binnen/buitenbak en de weide is te glad om in te werken. kan alleen als t droog is. Maar eigenlijk wil ik graag verder met m! zucht...

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:38

dan komt hij nog minder in beweging, dat zou echt heel slecht voor zijn lichaam en geest zijn.

dan maar iedere dag longeren oid maar niet stilzetten!!!

tip is al vaker gegeven: ga eens zoeken naar een andere stalling.

succes!

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:00

Hoi Kippetje, ben inderdaad al om me heen aant kijken voor een andere stalling.
Maar dat is best moeilijk, hier is de mogelijkheid voor 24/7 buiten in een kudde, enorme weides, prachtig uitrij gebied en super goede verzorging!
Longeren gaat alleen als de wei droog is, anders glijdt hij uit!
( en dan moet ik ook weer nieuwe bijzetteugels kopen want de laatste heeft ie weer kapot getrokken... :( )
Als ik een bak zou hebben kon ik m ff losgooien voor t werken, dat zou schelen!

bedankt voor je tip

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:07

TS, misschien is het een idee om je paard 2x daags te laten rijden ?
Er is vast wel een bijrijdster te vinden die je zou willen helpen.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:15

Hoi Nixxs,

dat is misschien wel een ontzettend goed idee! het zou harstikke fijn zijn als iemand met m kon rijden! ga gelijk een oproepje plaatsen! Thanxxxx

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:21

Euh, niet de TS en piepstuitert verwarren hè.
@piepstuitert: Mijn vraag of het al beter ging was dus niet gericht aan jou, maar aan de topicstarter (TS). Anders gaat het teveel door elkaar lopen ;) . Maar als ik jou was zou ik dan inderdaad je paard voorlopig 'stilzetten'. Want als ik het goed begrijp staat je paard 24/7 buiten in de kudde? Als je dan gewoon lekker aan de hand gaat werken en borstelen zul je waarschijnlijk wel een verbetering in gedrag gaan zien hoor, neem er gewoon de tijd voor. Heeft je paard al eerder op deze plek de winter doorgebracht?
EDIT: zie dat je al weer andere plannen hebt. Ben je overtuigd dat je paard niet onrustig is in het koppie door de veranderingen? Anders wordt 2x rijden voor een dier wat eigenlijk nog maar net onder het zadel is geen succes verwacht ik hoor.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:27

Als je dan gewoon lekker aan de hand gaat werken en borstelen zul je waarschijnlijk wel een verbetering in gedrag gaan zien hoor, neem er gewoon de tijd voor. Heeft je paard al eerder op deze plek de winter doorgebracht?
E Ben je overtuigd dat je paard niet onrustig is in het koppie door de veranderingen? Anders wordt 2x rijden voor een dier wat eigenlijk nog maar net onder het zadel is geen succes verwacht ik hoor.[/quote]

Hoi, hij staat hier vanaf afgelopen februari, dus midden in de winter.
Lopen, poetsen en freubelen doe ik altijd met hem. Wil gewoon graag dat ie ook zijn beweging krijgt dmv longeren.
Met bijrijder zou ik inderdaad iemand zoeken die met mij samen wilt werken, niet iemand die 2x per dag erop springt! haha... stel je voor!
Het is ook fijner om met zn 2-en te werken, hij loopt bijvoorbeeld nu onder het zadel aan de longe en dat lukt niet in je uppie he! Dus dat kan ik niet oefenen als er niemand bij is.

Maar thanxxxx

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:31

@piepstuitert: Maar sinds wanneer staat hij niet meer op de zomerweide, waar hij altijd relaxed was? En waar staat hij nu op? Een kale weide, of paddock?

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:33

Paardje staat nu sinds 2 weken in de winterweide, net aan de overkant van de veldweg dus maar een steenworp verder. Het gras is al op dus ze krijgen nu hooi. (ruim voldoende hoor)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:39

piepstuitert schreef:
Paardje staat nu sinds 2 weken in de winterweide, net aan de overkant van de veldweg dus maar een steenworp verder. Het gras is al op dus ze krijgen nu hooi. (ruim voldoende hoor)
Okee. En sinds wanneer is je paard drukker geworden?

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:54

nu sinds een week, dus de eerste dagen was ie nog rustig en daarna steeds drukker ?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:48

@piepstuitert: dan zou ik het wel weten, maar ja ik heb zelf dan ook een gevoelig typje. De mijne is namelijk echt heel gevoelig voor veranderingen. In het begin kon ik weinig met haar aanvangen, moest haar altijd eerst aan de longe laten uitrazen, maar dan nog was het een bommetje. Nu weet ik wel beter en voel ik het haarfijn aan als ze gespannen is en weet ik prima hoe daarmee om te gaan. Uitrazen aan de longe is ook helemaal niet meer nodig.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:48

Ik denk inderdaad dat het gevoeligheid is voor veranderingen, kijkerig, schrikkerig gewoonweg onrustig.
voorlopig maar n beetje aan de hand lopen, borstelen enzo en dan rustig afwachten totdat ie weer wat rustiger wordt!! bedankt allemaal voor t meedenken!

Thanxx