Wat zou jij doen als....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 01:56

Het is ook logisch dat mensen denken, mensen hebben een verstand en dat zit nou eenmaal in de weg in de omgang met andere diersoorten. Net zoals die intuïtie. De mens is een roofdier, het paard een prooidier. De uitdaging is dan ook om de theoretische kennis over het wezen paard zo te integreren in je systeem dat je "vanzelf" de juiste reactie geeft. Dat en blijven kijken naar je paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:01

Marion71 schreef:
Sommige paarden hebben voernijd. Ze kunnen dan heel boosaardig reageren als je bij ze komt terwijl ze eten. Voernijd krijg je er nooit uit, niet met een tik en ook geen schop onder hun kont.
Ik ben gezegend met zo'n merrie. Als veulen had ze de neiging je de stal uit te trappen. Die afspraak hadden we gauw duidelijk. Nu geeft ze soms een stel platte oren (en die van haar zijn groooot en kunnen heel plat) en dan draait ze zich vaak rustig weg met de kont naar me toe. Niet vijandig of boos. Ik kon dat nooit zo goed plaatsen, maar nu wel!
Overigens kom ik alleen functioneel in haar stal als ze eet. Ik ga haar geen knuffel brengen, da's voor haar meer treiteren dan positieve aandacht. Die krijgt ze wel op een ander moment.

Hier ben ik het niet mee eens.
In de eerste plaats kun je voernijd er wel grotendeels uit krijgen. Ik heb er momenteel ook een staan die toen ze hier kwam de kont draaide en tegen het beschot schopte wanneer je langsliep.
Ze is nu zover dat ze alleen haar oren plat legt en haar hoofd weg draait, vooral dat laatste vind ik belangrijk. Daarmee vermijd ze confrontatie en is dus overgave, tegelijk geeft ze met de platte oren wel aan dat ze het niet leuk vind wat je doet en dat vind ik prima.
Zo ook wanneer ik biks in haar bak doe, in het begin dook ze daar als een duveltje opaf, oren helemaal plat, dreigt je weg en ramt haar kont tegen het beschot als de biks niet snel genoeg in de bak ligt.
Ze heeft nu geleerd dat nijdig kijken haar geen biks oplevert, dat ze een tik krijgt wanneer ze het beschot ramt en dat ze mij ook niet weg kan duwen. Pas wanneer ze rustig is krijgt ze haar biks wat als resultaat heeft dat ze nu bij de bak komt staan en haar hoofd wegdraait tot ik het in haar bak gooi.

Als je kijkt naar paardengedrag in een kudde: wanneer een ondergeschikte de kont draait of dreigt met het hoofd in de richting van de ander wordt dat aangepakt. Maar ze mogen zo nijdig zijn als ze willen zolang ze dat de andere kant op doen, dus hoofd wegdraaien.

En een schop onder de kont: ja.
Alle agressie richting mij pak ik aan, het is aangewend automatisme. Hoe ligt aan het paard, sommigen hebben genoeg aan een boze stem, soms ligt het puur aan de situatie en vind ik straffen op dat moment onnodig maar meestal wordt het gewoon direkt aangepakt.
Of ze nu bang, boos, ontevreden of wat ook zijn, schoppen, duwen, bijten, steigeren enz zijn gewoon not-done.

Marion71

Re: Wat zou jij doen als....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 02:22

Maar je bevestigt met je verhaal wat ik al schreef Annelies. Je krijgt het er niet uit, slechts acceptabel.

Als je naar het gedrag in de 'kudde' of liever 'groep' kijkt, wordt een tik (of schop) bijna nooit uitgedeeld. Wel in instabiele maar niet in bevestigde groepen. Daarvoor gebruikt de hoger in rang geplaatste lichaamshouding zoals hoofdhoogte, hoofdbeweging en als dat niet genoeg is boze oren. Een ongehoorzaam paard wordt niet afgeranseld, maar - erger - buiten de groep gezet of genegeerd. Dat zijn allemaal signalen die wij niet kunnen geven en dus wordt er vaak gecompenseerd met een ferme tik.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 09:52

Pown heeft geen voernijd in elk geval. Gisteren stond pony te suffen in de stal en ging dochter erin. Dochter denkt idd niet maar volgt haar gevoel. Het is mooi om te zien. Dit keer was ik in de box ernaast aan het mesten en gaf die twee maar gewoon eens ruimte. Mijn gevoel, hetgeen dochter wil beschermen, kan bij de pony ook overkomen alsof ik haar niet vertrouw! Dochter heeft prima kunnen knuffelen. Ze let daarbij goed op de lichaamstaal van Kato, want laten we eerlijk zijn: genoeg is ook wel eens genoeg en dat moet dochter OOK nog leren. Pony wisselde duidelijk van genieten en vertrouwen naar ineens weer "oh god! wat doe ik nu! Kan ik dit meisje wel vertrouwen". Op die momenten stopte dochter instinctief met waar ze mee bezig was, gaf even rust en op het moment dat pony merkte dat het geen bestraffing kreeg en weer ontspande ging dochter verder met aaien.

Ach ja... het is de meid van 6 die tegen mij zei (toen ik een opmerking maakte dat ik haar niet zag aansporen e.d. dus of de pony nu bepaalde of zij) "ik probeer haar met mijn gedachten te rijden" _/-\o_

Dit is het stel trouwens, voor de beeldvorming:
Afbeelding
Afbeelding

Nog even voor de duidelijkheid: pony dreigt ABSOLUUT NIET met een trap. Ze gaat andersom staan (oren naar achteren, hoofd laag, neus bijna op de grond en draait zich om) , met haar oren naar je toe en wacht af wat je doet. Duurt het lang, kijkt ze zelfs om met oortjes erop. Ik weet dat ze 1 van de laagste in rang is op haar kudde en ik zie haar dit zelfde gedrag doen in de paddock als een hoger paard (allemaal zo'n beetje) eraan komt om met mij te kuffelen ipv zij. (wat ik niet doe, ik ben er voor Kato). Dus het lijkt idd op ranglagere die plaats maakt voor hogere.

Pony is idd vriendelijk, netjes opgevoed en al heel wat gewend. Maar dochter moet ook dingen leren. Zo wil ik gewoon dat het eerste kwartier als Kato weer kuil heeft het dier gewoon rustig mag eten en niet gestoord wordt. Zeker als ze pas net van buiten komt, want dan heeft ze gewoon honger (gaan naar buiten voor ze kuil krijgen, hebben dan wel biks gehad, dus leeft echt toe naar haar kuil... ze is gek op kuil namelijk)

Merkte wel duidelijk dat hoe IK me opstel ook reactie geeft bij pony :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:40

Interessant topic, zeker de uitleg in het begin, zo had ik het ook niet gezien.
Zelf loop ik eigenlijk nooit naar mijn paard in stal om haar een knuffel te geven, want ze is helemaal niet van die 'poespas' en vind dat sowieso niet fijn. Ze laat het toe hoor, maar uit frustratie kan ze zichzelf gaan bijten, of toont iig ongenoegen. Waarom zou ik haar daar dan verder mee pesten.... overigens is dat niet anders ls ze geen eten heeft. Ze moet niet mij de stal uit willen jagen, dat sta ik idd niet toe. MOet ik toch iets in haar stal doen, als ze aan het eten is, herken ik idd een boze blik en 'onrustig' weg draaien, maar daarin heb ik mij nooit echt bedreigd gevoelt bij haar. Ze zal niet uitslaan. Ik doe gewoon mijn ding en laat haar in haar sop gaar koken := Maar ik zoek de situatie niet op om haar te pesten. Als het even kan doe ik alles van te voren voor ze haar stal in gaat, en doe ik amper handeling IN stal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:41

Marion71 schreef:
Als je naar het gedrag in de 'kudde' of liever 'groep' kijkt, wordt een tik (of schop) bijna nooit uitgedeeld. Wel in instabiele maar niet in bevestigde groepen. Daarvoor gebruikt de hoger in rang geplaatste lichaamshouding zoals hoofdhoogte, hoofdbeweging en als dat niet genoeg is boze oren. Een ongehoorzaam paard wordt niet afgeranseld, maar - erger - buiten de groep gezet of genegeerd. Dat zijn allemaal signalen die wij niet kunnen geven en dus wordt er vaak gecompenseerd met een ferme tik.

Maar je vergeet dat er wat vooraf gaat voor er een bevestigde groep is, bij de eerste kennismakingen met elkaar vallen er wel degelijk klappen. Afhankelijk van de karakters kan dat varieren van alleen dreigen tot minutenlang jagen, is allemaal normaal ritueel.
Als de rangorde eenmaal bevestigd is zie je nog maar zelden dreigementen, laat staan klappen.
Maar wanneer een ondergeschikte over de grens gaat wordt die wel degelijk aangepakt, het buiten de groep zetten gaat ook niet vanzelf.
Wij kunnen idd weinig lichaamstaal overbrengen op het paard, die moeten het doen met signalen die wij ze leren. Dat kan een stemcommando zijn, een opgestoken vinger ed, bij niet luisteren volgt een tik en dat weten ze snel genoeg.
Heeft niets met compensatie te maken maar gewoon een kwestie van andere regels leren.

Ja als je het zo ziet kun je voernijd idd niet 100% afleren maar het kwam op mij over alsof je de klappen die erbij horen maar gewoon moet opvangen en dat is dus echt niet zo, ze kunnen prima leren dat klappen geven of dreigen niet mag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:39

Bijten en trappen mag inderdaad niet maar het is wel belangrijk om te begrijpen waarom een paard bijt of trapt. Heb eens iemand zeker een kwartier lang een jonge pony zien sarren en treiteren, vanuit mens-oogpunt was het niet slecht bedoeld maar het was erg ponyonvriendelijk, op een ieniemieniepaddockje, pony ging uiteindelijk door het draad en dat meisje werd boos. Daar kan ik niet tegen dus daar heb ik wat van gezegd. Een paard is een heel andere soort dus er zal zeker onbegrip zijn in de paard-mensverhouding maar aangezien wij mensen een verstand hebben en kunnen nadenken over wat een paard doet en waarom is het naar mijn idee ook onze taak om van dat verstand gebruik te maken. En dus niet om een paard te meppen omdat hij toevallig met de kont onze kant op staat met de oren naar achteren. Ga eerst eens even na waaróm dat paard daar zo staat.

Fijn bericht van TS, het klinkt alsof Kato en je dochter nu al een leuke combi zijn. Wat leuk dat het meiske zo blij is met haar pony :D Ik denk dat Kato een heel fijn baasje aan haar zal hebben als je dochter zo super met haar blijft omgaan :)

Het integreren in de kudde heb ik op verschillende manieren ervaren, het hangt inderdaad af van het karakter van de paarden en ook van hun geestelijke balans en bijvoorbeeld tijdelijke verstoringen of onrust. Twee jaar terug zou mijn paard bij een nieuwe kudde in komen. Niks geen getrap of gebijt, gewoon snuffelen, paar rondjes rennen en binnen een paar minuten hadden ze ontdekt dat ze allemaal heel toevallig dezelfde hobby hebben en stonden met z'n allen te vreten alsof ze dat al 20 jaar zo deden. Maar heb ook wel meegemaakt dat mijn paard, die niet gauw van z'n stuk is tegenover andere paarden en z'n mannetje wel staat met zijn wou-je-door-me-heen-dan-houding ('t is een tank die errrggg stevig op z'n pootjes staat) begon te trappen zodra het draadje tussen hem en de nieuwe kudde uit was en hij nog dagenlang in schermutselingetjes verwikkeld was. Het gaat per slot om de interactie tussen het paard en andere paarden, of tussen hem en andere mensen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 02:39

hestejente schreef:
Een paard onnodig treiteren is nooit de bedoeling natuurlijk. Ik denk ook niet dat de dochter van TS dat doet. Afgezien van dat ik heel goed kan begrijpen dat een meisje van 6 jaar afscheid wil nemen van haar pony (doe ik ook en ik ben een meisje van 31. Mijn paard vindt het helemaal niet erg als ik 'm een knuffel kom geven. Hij kijkt dan even op, "o hoi, ben je daar weer", *knuffel* en hij kaant verder. Maar hij staat niet op stal ;) ) denk ik niet dat de pony het erg vervelend vindt. Het lijkt mij een wat bedeesdere, beleefde en kindproof pony die dat meisje veel zal leren :)

Marion: een paard heeft geen reden om naar je uit te halen oid tenzij je het er zelf naar maakt. Bijvoorbeeld door gebrek aan inzicht, inlevingsvermogen en/of communicatie. Een paard dat netjes voor je opzij gaat en dan op z'n lazer krijgt begrijpt dat niet en zal niet weten wat hij met je aan moet. Hij zal daardoor ook raar, onberekenbaar, kunnen reageren.

ik denk dat jij een heel wijs iemand bent waar menig mens van kan leren.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:00

Als mijn paard zijn achterhand naar mij toe draait zou ik heel erg boos worden, als je het niet bestraft dan blijft hij dit altijd doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:19

@emmyenm: mss moet de de posts van Hestejente nog een paar keer lezen, voordat je een volgende keer boos wordt.

@hestejente: je hebt het weer prachtig verwoord.

@Ts: wat een geweldige dochter heb jij.

Kennelijk ben ik dan al jaren en elke keer opnieuw in het bezit van paarden die sociaal en geestelijk evenwichtig zijn. Klappen vallen er eigenlijk nooit, ook niet bij de introductie van een nieuw groepslid. We zorgen dat paarden de ruimte hebben en meer dan voldoende te eten. Dat vergemakkelijkt de kennismaking enorm. Als de omstandigheden goed zijn, zijn er vaak nauwelijks problemen. In een kleine ruimte verdedigen paarden zich veel sneller. 2 supermaatjes in de wei, gedragen zich samen in 1 box toch vaak heel anders. Ook de reactie van een paard met voernijdachtige reacties is in een box heel anders dan in een wei met voldoende gras. Wij mensen zijn in staat ons aan te passen en te verdiepen in het waarom een dergelijke reactie komt. Jammer genoeg doet alleen lang niet iedereen dat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:17

Emmyenm, bedenk je alsjeblieft dat het een paard is. Een wezen van een andere diersoort. En dat jij wat je ziet ziet vanuit je mensenwaarneming. Daar kan het paard niets aan doen. Jij wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:20

wat heb ik dan lieve paarden....die draaien zich nooit om.
Behalve als ik met iets dubieus de stal in kom,spuitbus of injectienaald ;)
En dan nog trappen ze niet.
Als ze staan te eten hooi of voer mag ik altijd knuffelen,altijd oortjes naar voren!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:28

De meeste van mij zijn net zo lief, Geerke. Op de 15 stuks eentje die daarin anders is. Mag ik toch ook niet klagen? Doe ik ook niet, want als er iets niet helpt is het klagen. Ik pas me aan, want ik behoor tot de diersoort mens en die worden geacht dat te kunnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:30

geerke schreef:
Behalve als ik met iets dubieus de stal in kom,spuitbus of injectienaald ;)

Mijne ook niet, hij weet toch wel dat ik niet durf. Moest hem eens een paar dagen achter elkaar Metacam inspuiten. Dat durfde ik eigenlijk niet maar toch een moedige poging gedaan. Ik dacht nog: jeutje die hele spuit verdwijnt zowat! maar dat was allemaal vacht :+ Uiteindelijk heeft een stalgenootje mijn paard gespoten (en toen bleef hij ook staan)

Ik denk dat de diersoort paard er heel goed in slaagt om zich aan te passen aan de wereld van de mensen :j We kunnen ze daarbij nog een handje helpen, door te proberen de paarden te begrijpen. Daarmee kunnen we van ons verstand een troef maken :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:33

Och als ik met een thermometer aankom knijpt madam billen samen staart er stevig op en kan ik het ook vergeten. :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:36

Vandaag Pown even bewezen dat iemand in je stal ook gezellie kan zijn en dat dat niet altijd betekent dat er iets van haar verwacht wordt. Ben bij haar in de box op mijn hurken gaan zitten :D . Eerst draaide ze zich om, maar hield wel haar oortjes op mij gericht. Ik hield een pluk kuil uitgestoken naar haar toe, die kwam ze toch wel inspecteren. Na wat tellen begon ze dan toch maar te eten en snuffelen (ze zoekt echt de lekkerste sprieten uit en werkt het kuil dus door haar hele stal heen... van 3,5 bij 3 meter (en ze meet 135 op de schoft) :+ ) En langzamerhand steeds meer naar mij toe en bij mijn voeten enzo. Volgens mij vond ze het maar wat vreemd dat ik daar zat _O- maar kon haar een paar keer aaien enzo en ze heeft zich niet meer omgedraaid ofzo. Ook niet toen ik opstond, kon ik haar gewoon even gedag aaien.

Denk dat het idd te maken heeft met rangorde en ons beter leren kennen. Ach als ik aankom herkent ze mijn auto en draait zich al om in de paddock. Als ik dan uitstap en haar roep, hinnikt ze terug :+: Dankzij dit topic kijk ik er nu wel anders tegen aan, dus hestejente dankjewel daarvoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:38

Wat leuk Zilfstar! Ik vind het zo gezellig om gewoon even bij het paard te zitten he <3 Hij komt even snuffelen, de andere ponies komen even snuffelen, willen gekriebeld worden of doen mijn haar (coupe pony staat zó nietcharmant :P ) In de wei is ook leuk, kun je zien wat de paardjes met elkaar doen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:42

Bij mijn Fries doe ik het niet zo snel... Niet omdat hij dat niet leuk vind ofzo.... nee hij vind het TE leuk. Ik zie dan niks :+ Want hij staat dan zo'n beetje op mijn voeten (net niet, hij heeft respect) en wroet dan met zijn neus en lippen echt overal en snapt vooral NIET waarom ik op de grond zit. Duwt me ook omver enzo en wil me echt laten staan. Tsja, hij is nou eenmaal lomp haha. Met pown ging het veel beter vandaag hihi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:48

O jee, misschien ben je wel gevallen :oo Wat een zorgzame fries... lief he als ze zo voorzichtig met je doen. Wanneer ik naast mijn paard ga zitten en hij ondertussen vlak naast mij aan het scharrelen is en daarbij een voet optilt zie je 'm die hoef ook heeeel voorzichtig weer neerzetten, en daarbij verrekt hij ook bijna z'n halsje wanneer hij kijkt of 't allemaal wel goed gaat en hij niet op me gaat staan. Hij is dan wel veel groter en sterker dan ik maar ook zó voorzichtig, net of hij doorheeft dat mensen er niet tegen kunnen als je op ze gaat staan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:51

Haha, zelfs een paard kan zich aanpassen. Ik probeer ze ook vanaf jongs af aan te leren dat mensen niet tegen kroelen kunnen. Kennelijk hebben ze snel in de gaten dat wij watjes zijn waarna ze toch moeten luisteren.

@Zilfstar: super! Elkaar leren kennen kost idd tijd, maar jullie worden nu al bij aankomst begroet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 23:52

Effe off topic fotootje: dit gebeurd er dan dus met mijn Fries (dit was dan dat ik op een afstandje een foto ging maken, iets door mijn hurken zittend...) eer je afdrukt is je uitzicht weg :+

Afbeelding

WAT DOEOEOEH JUH?????

Weer on topic :D Ja idd Marion. We hebben haar nu iets langer dan 2 maanden. Wennen kost tijd en het gaat steeds beter. Ze is wel heel werkwillig en ook heel bereidwillig. Dus rijden lukt bijv prima. De omgang er omheen komt wel, en dan bedoel ik vooral het los komen :j Ons durven vertrouwen en ons durven toe laten. Valt niet mee voor zo'n kleine pown hoor :D

elineA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:02

Ik zou mijn paard met rust laten, blijkbaar is er iets waardoor hij geen behoefte heeft aan contact
dat moet je respecteren vind ik

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:13

Ik knuffel gewoon zijn kont.. En dan kijktie weer blij :j

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:14

Even een algemene reactie:
Een paard kent geen voernijd, wij mensen verzinnen dat woord ervoor. Als je de stal in komt en je paard staat te eten (brok of hooi) en legt de oren plat, keert de achterhand naar je toe en wil je in het ergste geval wegjagen, dan is dat een teken dat jij lager bent in rang. Terug reageren door bijvoorbeeld een schop te geven heeft totaal geen zin en is daarnaast een teken van onmacht en simpelweg een gemis aan leiderschap. Een lagere in rang gaat in de kudde ook niet terugschoppen maar maakt plaats voor de hogere in rang. Dat is ook wat een paard logisch verwacht in zo'n geval en door als mens hier tegenin te gaan maak je het alleen maar erger en je verliest het van je paard.

Door middel van lichaamstaal kan men het paard wel degelijk duidelijk maken dat je de leider bent en geheel sturen, zelfs op een heel subtiele manier, zonder druk of dwang, waarbij er geen tik aan te pas kom. Voorbeeld: mijn paard draaft rond in de afgesloten longeercirkel en ik sta in het midden. Door zelf wat langzamer te gaan lopen en iets achterover te leunen en mijn armen kruislings op mijn borst te plaatsen gaat hij over in stap. Dat is lichaamstaal.

Als ik bij mijn paard in de stal kom (om hem er uit te halen voor de training) en hij staat hooi te eten, eet hij gewoon door. Ik kan de hoeven uitkrabben en ik hoef niet eens een voet te vragen, hij tilt ze op voor mij. Daarna doe ik het halster aan en we lopen uit de stal.

Als mijn paard brok staat te eten: idem dito. Ritueel van hoeven schoonmaken, halster aan en gewoon meenemen terwijl er nog voer in de bak ligt. Geen oren plat, totaal geen dreiging, volgzaam loopt hij achter mij aan.

Na het rijden geef ik wortels en mix. Hij staat dan te knabbelen en ik leg de dekens op. Kruissingels vastmaken tussen de achterbenen, onder de buik en gespen aan de voorkant. Mijn paard staat op rust en laat alles toe. Ik kan hem overal aanraken, beetje opzij zetten als dat moet, tegen de achterkant aanleunen, mijn armen om zijn hals leggen en een knuffel geven, hij eet gewoon door met volledig vertrouwen.

Hoe? Omdat ik de leider ben, de hogere in rang die hij daarnaast volledig vertrouwt en accepteert in een kleine ruimte. Hij laat zijn voer achter voor mij.

Kinderen en pony's: het blijft een verhaal apart. Je kan van een kind nooit verwachten dat ze de volledige controle krijgen over hun pony. Derhalve kan je daar als volwassene een belangrijke rol in spelen door de juiste begeleiding. Een kind alleen de stal in laten gaan bij een pony die zijn oren platlegt is not done en gevaarlijk: men kan van een kind niet botweg verlangen dat ze de paardentaal begrijpen, laat staan het in de praktijk te brengen. Als volwassene kan je je kind hierin begeleiden.

Een paard wat geen reden heeft om te laten merken dat hij het er niet mee eens is, door ongemak, pijn of onzekerheid, zal nooit dwars zijn.

Er is geen paard wat wordt geboren met de oren plat, die worden platgeslagen door de mens.
Laatst bijgewerkt door Anda123 op 02-12-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 11:22

Anda123: Jouw plaatje gaat dan in dit geval toch weer uit dat de pony ranghoger zou zijn? ITT hestejente die dus zegt dat de pony juist ranglager is omdat ze weg gaat bij haar voer? Nogmaals pony dreigt NIET en jaagt ons niet weg. Ze draait zich alleen om met oren naar achteren (op ons gericht, niet plat tegen het hoofd) en de neus laag. Je kan ook zo naar haar toe lopen met halster bijv. En mijn dochter begeleid ik absoluut. Ik loop ook niet weg en ben altijd vlakbij. Zonder mij in de buurt (en dan bedoel ik dat ik oog erop hou en dus altijd in kan grijpen) mag ze de stal niet in.

Ik ben me ervan bewust dat de pony er nu zo'n 2 maanden is en ons wrs uit gaat proberen (of aan het proberen is). Ik corrigeer haar wel degelijk en pak haar ook gerust aan als het moet. Tegelijk wil je het delicate vertrouwen dat er nu is niet wreed doorbreken met ongepaste straf, dus dat is zoeken naar de juiste balans. Bijten, schoppen, dreigen wordt neit geaccepteerd.