Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:32

Dit roept om grondwerk! Gewoon aan de slag met hem. Eerst in een veilige ruimte hem leren dat hij afstand van je moet houden. Dat leer je hem met een lang touw. Je hoeft hem niet te slaan. Ik had ook zo'n paard die zo de stal in kan sjezen en er weer uit en de trailer deed ie ook zo. Ik zwaai mijn halstertouw voor zijn neus langs als ie me voorbij wil rennen. Concequent zo aanpakken, dan leert hij echt dat hij dit niet mag doen. Hij neemt letterlijk een loopje met je.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:32

Overigens, als je zelf niet meer durft op te treden in de stal omdat je bang bent geplet te worden, zijn daar ook wel trucjes op hoor. Paard halster om, longe er aan, jij buiten de stal, longe via achterwand door de tralies (en anders zorg je voor een héél stevig bevestigingsoog in de achterwand), jij houdt longe in je hand. Paard wil op topsnelheid naar buiten? Longe houdt 'm tegen terwijl jij veilig buiten de stal staat. Paard rustig? Longe iets vieren. Halthouden in opening, paard weer achteruit zetten. Jojo maar een aantal keer, net zoals bij trailertraining, net zolang tot meneer weet dat-ie pas mag als jij dat zegt. Maar wel doorpakken en consequent zijn, anders heeft het allemaal weinig zin.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:33

idefix4 schreef:
Dit roept om grondwerk! Gewoon aan de slag met hem. Eerst in een veilige ruimte hem leren dat hij afstand van je moet houden. Dat leer je hem met een lang touw. Je hoeft hem niet te slaan. Ik had ook zo'n paard die zo de stal in kan sjezen en er weer uit en de trailer deed ie ook zo. Ik zwaai mijn halstertouw voor zijn neus langs als ie me voorbij wil rennen. Concequent zo aanpakken, dan leert hij echt dat hij dit niet mag doen. Hij neemt letterlijk een loopje met je.

ze doet al grondwerk met hem dan is hij heel braaf :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:39

jazzgps schreef:
Is achterwaarts de stal uitlaten gaan, niet gevaarlijk dan. ?
Als hij dan weer naar voren gaat vliegen. dat word dan toch levensgevaarlijk als ik geen kant meer op kan,
Als ik hem wil laten stilstaan dan vliegt hij nog steeds naar voren, ik heb het ook met brokken geprobeerd maar hij is niet om te kopen,
Hij eet de brokjes op. en daarna begint hij weer. met het door de stal heen vliegen.

hij is dan niet bang voor de doorgang maar wil echt de box niet in.
tja dan is ook achteruit geen optie

mijn ervaring met mijn paard is dat het achteruit lopen wel werkt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:57

Ook in de stal trapt hij om zich heen, daar hebben wij, rubbermatten voor aangeschaft
Voorheen had ik hem rondom in de beschermers staan 's nachts.
Ik kan hem 's nachts niet buiten laten staan, want de andere paarden van de stal. gaan dan weer naar binnen toe,

Brainless

Re: Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:12

Heb je dat al wel eens geprobeerd?
Als je paard niet op stal wil, er (veel) te graag uit gaat, zijn benen kapot trapt op stal... is het misschien wel een optie om hem buiten te laten.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:19

Brainless Ik heb hem buitenlaten staan een nacht ,en toen had hij zijn achterbenen in de draden op gehangen, en hij had de omheining gesloopt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:29

In je andere topic lees ik dat jou paarden zo goed opgevoed zijn, dat je zelfs complimentjes krijgt op jou goed opgevoede paarden. Wat klopt er hier dan niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:34

Bramasole schreef:
liljebo schreef:
Klinkt mij als angst voor de doorgang in de oren

Ik kan dit er absoluut niet uit halen. Hoe kom je hierbij?

Een paard wat zijn eigen lijf in gevaar brengt -en dat maak ik dus heel duidelijk op uit de post- is in paniek. Een paard wat vanuit een slechte opvoeding de stal niet in loopt, gaat niet zijn eigen lijf in gevaar brengen.
Ook uit latere post dat het paard in de stal zelf enorm te keer gaat en rubberen matten nodig zijn om blessures te voorkomen, wijst voor mij duidelijk op paniek.

Maar goed....
Ik zie dus niet wat er werkelijk gebeurt en kan dus niet met zekerheid zeggen of ik het goed zie.
De openingspost is gezien vanuit perspectief van de t.s. en het is best mogelijk dat het niet helemaal zo gebeurt. Dus nee... ik kan niets met stellige zekerheid beweren.
Knap dat sommige mensen dat wel kunnen en meteen voor stevig aanpakken kiezen.

Overigens zijn er paarden die gewoon een enorme hekel hebben aan opsluiting in de stal. Ik heb geen idee op het paard van ts zo'n paard is.Zo ja, dan is dit paard meer geschikt voor 24/7 buiten met schuilstal en soortgenoot met dezelfde voorkeur.

Zo niet, dan zal de oorzaak serieus moeten worden onderzocht door een derde ter plaatse en aangepakt moeten worden.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:39

nynke55 schreef:
In je andere topic lees ik dat jou paarden zo goed opgevoed zijn, dat je zelfs complimentjes krijgt op jou goed opgevoede paarden. Wat klopt er hier dan niet?

Wie hem ook de stal uit gaat halen, hij vliegt met iedereen zo hard de stal uit. die hem tot nu toe uit de stal hebben gehaald.
In zijn stal is hij helemaal van zijn eigen wereld af ,hoe hij normaal gesproken is ,buiten de stal of met het rijden .is er niks aan de hand,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:57

(misschien lees ik er over heen maar,) heb je al geprobeerd hem in een andere stal te zetten, het liefst in een ander gangpad?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:16

Brainless schreef:
(misschien lees ik er over heen maar,) heb je al geprobeerd hem in een andere stal te zetten, het liefst in een ander gangpad?

Hij kan maar aan een kant staan van het gangpad ,omdat er aan de overkant van de stallen. geen rubbermatten in die stallen kunnen,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:21

Maar hoe reageert hij als hij wel in een andere stal komt te staan?
Is hij dan ook zo in paniek?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:27

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn oude paard. Mijn paard was gewoon bang. Bang om gebeten te worden door de buurman en vloog hierdoor de stal in en uit, hij stote zich ook erg vaak en durfde ook daarom weer niet rustig de stal in te gaan. Duurde heel lang voor ik hem rustig de stal uit kreeg. Heel veel doen en belonen. Zorgen dat je er niet voor staat. Zodra ze in de opening staan eerst rustig zijn, even praten en belonen en dan verder lopen.

Dit heeft mijn paard ook gehad. Een andere buurman en stal hielpen, maar een deel van het probleem bleef omdat ze denk ik gewoon bang was geworden van smalle doorgangen. Inmiddels geeft het geen problemen meer op een enkele keer na als een vreemde haar op of uit haar stal wil halen. Touwtje over de hals en haar zelf naar binnen laten lopen gaf de minste stress bij die van mij :)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:30

Brainless schreef:
Maar hoe reageert hij als hij wel in een andere stal komt te staan?
Is hij dan ook zo in paniek?

Als ik hem in een andere stal zet. dan vliegt hij er net zo hard uit, als hij normaal gesproken doet uit zijn eigen stal.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:39

jazzgps schreef:
Ook in de stal trapt hij om zich heen, daar hebben wij, rubbermatten voor aangeschaft
Ik kan hem 's nachts niet buiten laten staan, want de andere paarden van de stal. gaan dan weer naar binnen toe,

Een andere stal zoeken waar hij 24 uur per dag in een kleine groep buiten kan staan. Een paard hoort niet in een box. Mensen willen dat want het is praktisch. Dit paard geeft duidelijk aan dat het niet wil. Dan kan je nog zoveel trucjes uit de kast te trekken om hem het te laten doen maar het zal niet werken. Dit paard eindigt dan ook als probleem paard met stal ondeugden. En dat alleen maar omdat hij paard wil zijn.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:44

Mijn paard deed dit ook, eerst was het zo dat hij zijn stal in en uit vloog volgende fase was voor de stal blijven staan en er met geen mogenlijkheid inlopen, de fase daarna was weer erin vliegen.

Die van mij wás dus bang voor smalle doorgangen dat hij ergens achter bleef hangen, en dit is dus ook gebeurt op school met de stapmolen. het enige wat je er tegen kunt doen is zelf rustig blijven, stal in,uit weer in totdat hij er rustiger in loopt. als hij ook maar iets rustiger er in loopt belonen en laten staan. volgende dag een stapje verder en pas belonen als hij er nog iets rustiger in loopt als de dag ervoor.
En vooral ZELF rustig blijven, dit is angst en die moet je niet afstraffen dan ontwikkel je alleen maar meer angst.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:31

Dustyenmax18
Ik denk ook zelf dat het angst is , ik zou alleen niet weten. waar voor :(:) hij angst heeft in zijn stal,

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:44

jazzgps schreef:
Dustyenmax18
Ik denk ook zelf dat het angst is , ik zou alleen niet weten. waar voor :(:) hij angst heeft in zijn stal,

Zoals andere al zeide, angst voor buurtjes die hem vervelen enf angst voor smalle doorgangen. Of hij heeft zelfs angst voor kleine ruimtes waar hij in moet staan. Dat verklaart wel meteen zijn gedrag met de stal in de stal en de stal in en uit lopen.

Mijne was zoals ik al zij bang dat hij tegen de deur aan knalde, dit is ook een keer gebeurt.
ook is hij bang voor laag dak, meneer steigerde een keer waar hij niet kon stijgeren en had een gat in zijn hoofd..

Zo is elke angst van een paard te verklaren.

Daarbij gaat het er nu om dat je dingen gaat proberen, dingen die hier in het topic al genoemd zijn bijv. en daarbij zijn belonen en rust een must. En slaan niet doen! hij is al bang en snapt dus niet al jij hem een klap verkoopt waarom, het effect van de klap verkopen zal hij gaan linken de stal in en uit gaan, en daardoor zal hij alleen nog maar erger de stal in en uit gaan.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:49

paard heeft iets (in zijn ogen dan) iets traumatisch meegemaakt en vlucht echt zijn stal uit. Waarschijnlijk voor een bredere opening zorgen , zelf heel rustig blijven en vooral niet kwaad worden want dan wordt de associatie staldeur door = foute boel alleen meer bevestigd in je paard zijn ogen.Zorg dat er geen paarden staan die hem kunnen bijten. Zorg dat alles wijd genoeg open is en pak een longe. leer hem te wachten to jij iig buiten bent en laat je paard dan maar komen. stel m veel gerust en opzijn gemak en beloon het als hij het goed doet. Je paad slaan , schoppen of pijn doen / intimideren met een ketting gaat hier niet aan werken!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 00:28

Als de staldeur open gaat dan vliegt hij er al meteen uit , en hij heeft dan maar een doel. en dat is zijn stal uit gaan vliegen hij let er dan niet meer op dat wij er ook zijn, en dat wij voor hem staan. hij is gewoon helemaal van de wereld af , en gaat in blindepaniek zijn stal uit vliegen.
Ik was vergeten om bij de openings post te schrijven. dat hij het ook doet wanneer hij de wei in en uit gaat,
Hij krijgt van mij dan een flinke knal met het halstertouw, dit omdat ik mij niet ondersteboven laat lopen door een pony
Die zwart voor zijn ogen ziet,

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:37

Frats schreef:
jazzgps schreef:

Een andere stal zoeken waar hij 24 uur per dag in een kleine groep buiten kan staan. Een paard hoort niet in een box. Mensen willen dat want het is praktisch. Dit paard geeft duidelijk aan dat het niet wil. Dan kan je nog zoveel trucjes uit de kast te trekken om hem het te laten doen maar het zal niet werken. Dit paard eindigt dan ook als probleem paard met stal ondeugden. En dat alleen maar omdat hij paard wil zijn.

Een paard is oppurtunist, hij zal altijd een plek zoeken waar hij zich comfortabel voelt, veilig, beschut, voer. Dat kan in de stal of in de wei, de paddock, trailer zijn. Dit is een gedragsprobleem, ik geloof echt niet dat het paard serieus nadenkt over dat hij niet in stal wil omdat hij paard is.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:39

hoe is hij met trailer laden?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:45

Ben je degene die hem ook elke dag in en uit de wei haalt of doen andere mensen dat? sommige mensen willen weleens alle stallen opengooien, flink roepen en zwaaien met touwen, om ervoor te zorgen alle paarden lekker vlot naar de wei lopen, dat scheelt diegene een hoop moeite. Is er iemand op stal die dit zo doet? is je paard dit gedrag misschien gewent geraakt hierdoor? stal open= opgejaagd worden= bang worden= door het gangpad op volle snelheid richting wei rennen?

Dit heb ik zelf nooit meegemaakt, wel ooit een zeer interessant artikel over gelezen. Misschien dat je hier iets in herkend?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 00:46

HCRanch schreef:
hoe is hij met trailer laden?

Het trailerladen gaat heel makkelijk,