Ervaringen met hengsten (gedrag)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:01

Of je hem sociaal kan(blijven) houden kom je maar op 1 manier achter. Je weet van te voren nooit of zijn hormonen ineens opgaan spelen en hij geen andere "mannen" meer bij hem in de buurt duld.

Ik heb een goedgekeurde dekhengst gehad en die tijdje met shetje samen gehad maar hij ging hier achteraan jagen en andere moment stonden ze wel samen te eten maar dit heb ik dus niet meer gedaan. Hij was overigens gewend altijd apart te staan(geimporteerd vanuit Amerika).

Mijn nu 4,5 jarige ruin heb ik altijd tussen de merries gehad, hier is hij echt goed door opgevoed en praatjes had hij echt niet. Hij heeft 2 merries gedekt en daarna heb ik hem geruind omdat ik niet verder wou fokken en hij apart moest gaan staan en dat vond hij (uiteraard) helemaal niks. Kon hem na tijdje zo weer tussen de dames zetten en nooit problemen mee gehad. Maar hij was als hengst in de hand ook super braaf.

Als je hem sociaal kan houden en hem nog even lekker hengst kan laten why not :) Hij groeit er mooi van uit en als het toch niet gaat heb je hem binnen no time gecastreerd toch :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:06

Caira schreef:
omdat ik sociaal contact prioriteit nummer 1 vind

Eeeh, ja.. Ik ook...
Belangrijkste voor mij is dat hij A: Sociaal gehouden kan worden en B: lekker in zijn vel zit...
Maar daar gaat mijn vraag eigenlijk ook niet echt over...

Caira

Re: Ervaringen met hengsten (gedrag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:08

De rest verschilt echt gewoon per dier. Ro is braaf, wil wel even laten weten dat hij er is, maar kan zijn aandacht ook bij mij houden als ik daarom vraag.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:14

@laetitia: Bedankt voor je reactie. Zo zie ik Grani eigenlijk voor me. Hij is ook relaxed en makkelijk in omgang en met alle paarden kijkt hij maar meer uit vriendelijkheid en nieuwschierigheid (het is een heel open paard) en niet uit "hengst" zijn. Als je te dichtbij komt (neus afstand) dan wil hij ook wel eens schreeuwen uit "hengst zijn" maar dat is ook het kat op het spek binden en oneerlijk.

@Zamora: Jij ook bedankt voor je reactie! Het evt dekken, castreren en met merrie's zetten is dus wel mogelijk? (Offcourse rekening houdend dat elk paard anders is!)
Ik denk dat Grani de kleintjes ook leuk vind om op te jagen maar als het paard net zo groot of groter is en een relaxed of matig dominant is dan stel Grani zich op als ondergeschikte (hij loopt dan weg en vervolgens zie je hem sneaky onderdanig vriendjes worden met de leider zodat hij toch het lekkerste voer krijgt en beschermd word voor anderen die hem willen pesten :') )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:15

@Caira: Hoe oud is hij? Heb je hem al als veulen? Heeft hij in het verleden gedekt?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:16

Ik heb hem zelf gefokt, hij is 7 en ja hij heeft 1x gedekt, maar dat was een ongelukje (vandalen die de hekken vernielden) en er is geen veulen uit gekomen dus of hij all the way is gegaan weet ik niet.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:20

Vreselijk mensen die je paarden zo in gevaar brengen :(.
Bedankt voor je reactie :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:21

ik heb een hengst die nog nooit gedekt heeft,hij is prima te hanteren hoor!
Maar ik heb geen merries hier,dat scheelt wel natuurlijk.
Hij loopt alleen in de wei,heeft wel contact met mijn shet en andere paard...de weides grenzen aan elkaar.
S'nachts staat hij op stal tussen de shet en mijn ruin in,met wie hij gewoon contact kan hebben.(open boxen)

Laatst kwam mijn vriendin langs op haar merrie,dan loopt hj zich vreselijk uit te sloven maar blijft netjes achter het draad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:23

Ro is ook een watje wat draad betreft, nu moet ik heel eerlijk bekennen dat ik vroeger toen hij onder het stroomdraad doorat wel eens de stroom erop gezet heb. Zodat hij leert dat dat draad eng is. Nu blijft hij erachter, zelfs al ligt het op de grond.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:26

haha hier hetzelfde, chuck durft echt niet in de buurt van een stroomdraadje. gaat ook echt niet over een draadje heen wat op de grond ligt! ff off topic sorry

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:27

Ja ik voelde me heel schuldig toen ik het deed, het was voor zijn eigen bestwil.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:29

dat kan ik mee heel goed voorstellen is echt niet leuk om te doen maar nu heb je het voordeel ervan

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:29

Ik ken dekhengsten waarbij je een merrie pal voor de stal oid neer kunt zetten en die bij wijze van gewoon hun hoofd omdraaien, geen gebrul en gedoe.
Heb zelf ook een hengst gereden en die deed ook nooit echt iets, een enkele keer een heel zacht ''huhu'' als er een nieuw paard was, maar dat was het dan ook. Die kon je ook gewoon tussen de merries rijden en ernaast stilstaan enz.

Als hij zich netjes gedraagt naar jou toe en hij gedraagt zich goed naar anderen is er geen probleem toch?
castreren kan altijd nog als je dat zou willen.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:30

yevs schreef:
Ik ken dekhengsten waarbij je een merrie pal voor de stal oid neer kunt zetten en die bij wijze van gewoon hun hoofd omdraaien, geen gebrul en gedoe.
Heb zelf ook een hengst gereden en die deed ook nooit echt iets, een enkele keer een heel zacht ''huhu'' als er een nieuw paard was, maar dat was het dan ook. Die kon je ook gewoon tussen de merries rijden en ernaast stilstaan enz.

Als hij zich netjes gedraagt naar jou toe en hij gedraagt zich goed naar anderen is er geen probleem toch?
castreren kan altijd nog als je dat zou willen.

helemaal mee eens, het is echt afhankelijk van je eigen paard en hoe hij zich hierin in ontwikkeld

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:47

Hier ook een angsthaas wat betreft (schrik)draad. Als veulen een klap gehad en sindsdien er bang voor.
Van de week overigens ook aan het neuzen met de hond over het draad en "BAF" sindsdien durft hij er ook niet meer bij in de buurt te komen :=.

@geerke: Bij mij in de buurt staan 2 en een halve fries hengsten in 1 landje, heeeel relaxed! Komen elke dag merries langs hun land om het bos in te gaan, no problemo! Er rijd zelfs een gehandicapt jongetje op in het bos en hij heeft in het verleden gedekt.
Maar... Ik wil wel mijn paardje overal mee naartoe nemen. Dus wil ook dat hij op stal kan staan naast merrie's etc. :)

@yevs: Dat zachte "huhu" doet Grani sinds kort ook. Dan weet ik al hoe laat het is :=. En verder dan dat mag hij van mij ook niet komen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:49

Ik ken meerdere hengsten die gedekt hebben, erna gecastreerd zijn en gewoon met merries konden staan. Die van mij heeft eigenlijk tot nu toe alleen maar met merries gestaan :=

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:53

Oke! Er is hoop! Hahaha!
Tja, Gráni valt tot nu toe alleen op ruinen -O- :').
Als hij mag kiezen tussen een ruin of een merrie loopt hij naar de ruin zijn liefdesgeluidjes te maken en laat de merrie volledig links liggen _O- (mits hij moet kiezen tussen warm en koudbloed dan gaat hij voor de koudbloedjes)
Maar goed, hij is nog jong en ach, "beetje bi is ook niet bah" :D

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:58

Die van mij deed altijd ''huhu'' maar als ik zijn aandacht vroeg deed hij het ook niet meer, en lette hij volledig op mij. Eigenlijk mocht dat ''huhu'' ook gewoon niet. Maargoed, ligt er ook aan hoe je paardje opgevoed is, brullen en gieren enz is bij mij uit den boze haha, dat wil ik gewoon echt niet hebben :)

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:00

yevs schreef:
Die van mij deed altijd ''huhu'' maar als ik zijn aandacht vroeg deed hij het ook niet meer, en lette hij volledig op mij. Eigenlijk mocht dat ''huhu'' ook gewoon niet. Maargoed, ligt er ook aan hoe je paardje opgevoed is, brullen en gieren enz is bij mij uit den boze haha, dat wil ik gewoon echt niet hebben :)

idd, dat mag die van mij eigenlijk ook niet maar ja soms doen ze dat toch en dat vind ik niet zo heel erg, als hij maar wel net zo als bij die van jou weer zijn aandacht bij mij heeft. hadden laatst 1 in de les en dat is echt een hengstje de hele tijd janken en hinniken echt heel irritant

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:08

yevs schreef:

Groot gelijk!
Hij mag van mij ook niet "huhu" doen. En brullen of zo in "hypnose" raken is al helemaal not done!
Aan de hand doet hij dat ook niet en als hij interesse heeft in een paardje dan vraag ik ook wat van hem, lopen of omdraaien (hij is nog jong) en dan is hij weer helemaal bij de les.
Hij is wel heel gëinteresseerd in de wereld, kijkt graag naar mensen die aan het werk zijn, wandelaars, andere dieren en aan de hand mag hij ook best kijken, hij vind alles boeiend en zeer interessant. Maar als hij iets "interessant <<)" vind dan is het werken en afgelopen met het kijken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:11

even off topic, maar zag je foto's op je profiel.
Wat een leuke paarden heb jij zeg!! en Grani is zoo apart! Echt heel stoer :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:11

Hoe doen jullie dat met bv uitschachten??
Ik zie veel mensen met hengsten dat afstraffen (met touw erop slaan of met een zweepje aantikken dat het niet gewenst is).
Bij Gráni is het niet voorgekomen tegenover andere paarden (hoogstens bij een ontspannen knuffel of borstelbeurt dat hij hem eruit hangt maar geen opwinding).
Maar ik wil hem ook duidelijk maken dat "dat soort gevoelens" niet gewenst zijn als ik hem in de hand heb, hem rij, of op wedstrijd etc.
Hebben jullie daar ervaring mee?

(btw: Bedankt voor de leerzame discussie tot nu toe :) )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:12

@Sammy_xxs: Dank je wel :D. Ik ben ook héél erg blij met hun beide en enorm trots! :D

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:19

Hm, deed die van mij niet, alleen als ie verdoving had ofzo haha of heeeeel ontspannen was, maar niet omdat hij een knappe merrie zag ofzo.
ken verder niet echt mensen met hengsten die dat doen, ja, dekhengsten voor ze op de bok of merrie gaan :p maar verder niet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:21

Succubi schreef:
Hoe doen jullie dat met bv uitschachten??
Ik zie veel mensen met hengsten dat afstraffen (met touw erop slaan of met een zweepje aantikken dat het niet gewenst is).
Bij Gráni is het niet voorgekomen tegenover andere paarden (hoogstens bij een ontspannen knuffel of borstelbeurt dat hij hem eruit hangt maar geen opwinding).
Maar ik wil hem ook duidelijk maken dat "dat soort gevoelens" niet gewenst zijn als ik hem in de hand heb, hem rij, of op wedstrijd etc.
Hebben jullie daar ervaring mee?

(btw: Bedankt voor de leerzame discussie tot nu toe :) )

Ik zeg altijd maar zo ''castereren kan altijd nog als het zou moeten...
Zolang je goed met hem overweg kan en hij een ''normaal'' bestaan kan hebben met andere paarden zou je hem gewoon hengst kunnen laten.

Van mij mogen ze best een keer brullen....maar wel kop er bij houden en zijn aandacht bij jou houden.
Een keer brullen kan een uitlaat klep zijn,als je het afstraft dan moet hij alles opkroppen en vaak barst het dan een keer.
Uitschachten tijden borstelen is heel normaal ook het strekken van de penis tegen zijn buik is een vorm van ontspanning bijna alle hengsten doen dat.,nooit slaan tegen zijn geslachtsdeel.....
Ook niet als hij het doet als hij een merrie ziet,vaak ben jij dan te laat met zijn aandacht bij jou te houden..

Mocht hij last krijgen van zijn hormonen....dan kan je hem altijd nog laten catereren.
Succes. :)