wil haar voetjes NIET geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:08

Goed nieuws!
Volgende stap?

Gewoon de hoef vastpakken, daar voelt ze je hand niet. Of aan het lokje, dat vinden ze meestal ook niet zo erg. En belonen. Al naar gelang of ze dan spartelt of niet gewoon in een normale houding houden of naar de elleboog of niet brengen tot ze rustig is en dan weer zakken.
Dat ook weer een paar dagen allemaal in dezelfde volgorde tot ze het normaal vindt, voordat je aankomt met een hoevenkrabber.
Probeer in deze fase wel vast te houden ook als ze wat spartelt, maar niet zo dat je al je kracht nodig hebt en het een gevecht wordt. Dan kun je beter tien keer maar eventjes vasthouden herhalen zodat ze het beu worden, dan 1 keer aan de worstel. :D
Belonen op het juiste moment is de sleutel.

Losse tip: Ik zet een paard graag met de achterbenen redelijk dicht bij een muur (1 kleine stap), zodat, als ze slaan, tegen de muur slaan. De tweede keer (meteen daarna) dat je dan probeert op te nemen durven ze dan niet zoveel kracht meer te zetten en kun je het been wel houden. Wie niet sterk is moet slim zijn. :+

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:17

Ja, dit had ik zelf ook bedacht inderdaad! Fijn, ga ik daar mee aan de slag. Als jij dit doet, zet je ze dan vast of in een dichte box? Ivm het lopen terwijl ze daarbij op jou steunt als je de hoef vasthebt... en dan ben ik al snel m'n evenwicht kwijt hahah.

Dus, zij mag de hoef niet uit mijn hand trekken maar pas neerzetten als ik weer loslaat. Ben benieuwd! :D

Goeie tip! Gelukkig slaat ze niet met haar achterbenen, maar mocht ze dat ontdekken weet ik ook weer hoe ik dat kan oplossen.

Unicyn

Re: wil haar voetjes NIET geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:23

Als ze haar achterbenen ook niet stil wil houden, kan je proberen om ze gekruist op te pakken en dan voor haar andere achterbeen langs. Een paard is meestal wel zo slim om te bedenken dat ze dan niet kan trappen, omdat ze dan zichzelf zal raken.. Je gaat dus aan de ene kant staan, en pakt het achterbeen van de andere kant. Deze kruis je voor het achterbeen langs van de kant waar jij staat. Zo sta jij in ieder geval veilig. Wel opletten dat dan niet beide achterbenen de lucht in gaan!

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:20

mijn verzorgpaard wil al zijn voetjes geven behalve zijn linkervoorbeen:S hij houd hem stevig op de grond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:45

Meestal omdat ze dan niet op het andere voorbeen willen steunen omdat daar wat mis mee is, dus de moeite waard om die eens goed te bekijken. Bij zulke paarddn kan het ook helpen om ze op een zachte ondergrond te zetten voor het hoeven opnemen.
Verder helpt de eerder gegeven tip van met het zweepje er tegen tikken (en meteen belonen als ze het voetje opneemt) vaak het best.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:22

je pakt een zweep, een beetje een stevige.\
dan zet je het paard vast, en ga je op een veilige afstand staan,
maar wel dichtbij genoeg dat de zweep het onderbeen/kogel kan aanraken.

dat ga je kleine tikjes geven met je zweep, je begint met aanraken heel zachtjes,
dit bouw op je naar steeds hardere tikjes, máár het moet wel opbouwend zijn,
en je mag niet "slaan", ondertussen zeg je achter elkaar "voetje!" en dat getik zal ze zo
vervelend vinden dat ze haar been optilt..
en na een paar keer hebben ze dat in de gaten, en zullen ze bij 2 tikjes hun been optillen,
en daarna hoef je alleen nog maar voetje te zeggen.
maar dit moetj e wel oefenen, gaat niet in 1x..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:11

Ik zou m daarbij alleen niet vastzetten, beter is een leadrope die je zelf vasthoud ... Sommige schrikken zich de eerste keer een ongeluk en dan wil je ze niet vastgebonden hebben...

Zora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:17

Lusitana schreef:
Probeer eerst gewoon eens elke dag je handen langs de benen te strijken tot aan de hoef, zonder dat je de hoef vraagt zodat ze daar aan gewend is. Beloon haar met de stem en als je alle benen hebt aangraakt desnoods nog een worteltje. Ze moet het benen aanraken met wat pretigs verbinden.
Als je de hoef vraagt, meteen de hoef zelf grijpen. Meestal vinden ze het klemmen om een been niet lekker. Elke seconde die goed gaat belonen, ook al is het slechts de hoef een cm van de grond halen of/en niet slaan. Bedenk dat je gewoon elke dag wat verder wil en niet in een keer de hoeven op hoeft te kunnen nemen.
Ik heb hier een "wilde" pony die alle kanten op sloeg, beet, en ging hangen, maar die neem ik nu (na een paar weken) alle vier de hoeven op zonder haar zelfs vast te binden, smid heeft haar ook kunnen behandelen.
Echt, elke dag herhalen, en elke dag een klein stapje verder. Beginnen met gewoon aan kunnen raken.

dankje wel voor je reactie. ik ben daar ongeveer al wat met bezig maar als ik ove haar been wrijf geef ze haar linker voorbeen direct al de andere niet maar wat jij zegt zal ik zeker proberen. het moet lukken als dat bij jou gelukt is met wilde pony's moet het bij de mijne zeker lukken en het is ook de ene dag buiten de andere.
grtjs

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:09

Oefen met haar, elke keer hoefje pakken en dat steeds weer opnieuw. Beloon haar met haar gedrag als ze het goed doet. :) En blijf dat dan steeds opnieuw doen!