Eigenwijze merrie schopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:26

Jammer dat je nu ineens je verhaal gaat veranderen. In de OP staat toch iets heel anders.

Citaat:
Mijn merrie schopt erg naar andere mensen. Als die mensen haar "vriendjes" uit de wei halen, rent ze op ze af, draait ze zich om en vervolgens bokt ze bijna in hun gezicht.

En nu ineens is het maar 1 persoon.
Als je het niet wil oplossen waarom open je dan een topic.

Ik wil echt niet vervelend zijn.
Maar hier zakt me broek echt vanaf. Dat je zo laks kunt zijn om andere gevaar te laten lopen door jouw paard.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:29

Tja, je zult nu actie moeten ondernemen, anders wordt het alleen maar erger.
Een paard is geen mens, dat kan best wat hebben. Als er in de kudde iets gebeurd waarmee een hogere in rang het niet mee eens is zou hij een harde trap geven. Dan is het ook direct klaar, doe je iets wat niet mag? Dan krijg je dus een tik. Of als een ander paard ongevraagd in zijn ruimte komt? Dan krijg je dus ook een tik, zo werkt het nu eenmaal, en zo denken paarden nu eenmaal..
Wat ik in het begin altijd deed in de wei was áltijd mijn leadrope meenemen, dreigt het paard in mijn ruimte te komen ga ik ermee zwaaien, komt ze er doorheen krijgt ze dus een klap. Loopt ze weg dan stop je met zwaaien en ontspan je, dat is haar beloning. Als je de eigenaar van het andere paard nou ook een touwtje in handen geeft (of als dat niets is of doet echt een zweep!!) dan zullen er een heleboel dingen opgelost worden.
Zij overtreedt de kudderegels en daar mag je best duidelijk in zijn!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:32

Als zij die man iets aandoet, dan ben jij inderdaad de Sjaak. JIJ bent aansprakelijk voor de schade die zij doet, maakt niet uit of je die man onsympathiek vind of niet.
Als je een probleem hebt met die man, moet je iets regelen met je staleigenaar dat je paard met een ander paard komt te staan. Maar hem het ziekenhuis in laten trappen is in ieder geval geen goede optie.
Het is niet aan jouw paard om te beslissen of iemand zijn/haar eigen paard uit de wei haalt, dus als jij niet bereid bent om het je paard af te (laten) leren dan zul je haar apart moeten zetten.
Ik weet in ieder geval heel zeker dat als jouw paard zou proberen mij te slaan als ik mijn eigen paard ophaal, dan heeft jouw merrie toch echt wel een correctie te pakken. Mijn veiligheid in de wei gaat voor de overgevoeligheden van een stalgenoot.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:34

hahaha ik zat me hier ook net te bedenken dat als ik die andere eigenaar was ik jouw merrie allang had laten voelen dat ze niet in mijn buurt moest komen :+
Ik zie dat ik de enige niet ben

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:35

Mijn paard doet bij niemand iets fout alleen bij hem.

Doubtless

Re: Eigenwijze merrie schopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:41

Als ik hem was had ik al lang een zweep meegenomen en een enorme lel verkocht hebben mocht ze echt zo gericht aanvallen. Snap heel goed dat hij zo boos op je is geworden, hij kan verdorie niet eens meer veilig zijn paard uit de wei halen.
Vervolgens ook nog zeggen dat hij iets fout doet vind ik niet verantwoordelijk overkomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:47

rikkybergy schreef:
Mijn paard doet bij niemand iets fout alleen bij hem.

Maar het is wel JOUW paard, dus JOUW verantwoordelijkheid. Doe IETS om de onveilige situatie te veranderen. Als het probleem alleen met die man is, dan zou ik dus zorgen dat die man niet bij jouw paard in een wei hoeft te komen.
Dus regel met je stalbaas dat je paard bij een ander in de wei komt te staan.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:32

Niemand die me echt kan helpen?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:33

We hebben je al voldoende geholpen lijkt mij, nu is het aan jou om er ook wat mee te doen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:42

rikkybergy schreef:

Wat wil je dan dat we nog meer doen? Met een toverstokje zwaaien?
Jij zult iets moeten gaan regelen, ofwel met die man ofwel met je stalhouder.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:50

Als je wilt dat andere mensen geen zweep gaan gebruiken kunnen ze ook bijv. een voetbal meenemen en haar daarmee laten schrikken. :Y)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:57

rikkybergy schreef:

Het is wel duidelijk dat de enige die je kan helpen, jijzelf bent.

Je moet namelijk inzien dat je verantwoordelijk bent als jouw paard iemand anders een lel verkoopt. Je moet ook inzien dat een goeie lel richting jouw paard zeer waarschijnlijk gaat werken. Jouw paard komt ongewenst in iemands persoonlijke ruimte en dreigt daarbij ook, dat hoeft niemand te accepteren.

Als mijn paard bij jouw paard in wei stond, had ik de eerste keer al je paard een trap verkocht en jou aangesproken. Bij geen verandering zou ik gewoon altijd een zweep hebben meegenomen. Ik ben gekke henkie niet, 2x getrapt worden door een peerd is zat.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:03

Het is gewoon dominant gedrag..Ze moet hoe dan ook als ze dit doet flink weggejaagd worden of je dit nou doet met een knallende zweep of haar erg laat schrikken door met bv een plastiek zak te wapperen maakt niet maar doe iets en dat is echt niet zielig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:05

Ik zou die andere personen allang toestemming gegeven hebben haar op haar donder te geven. Het moet gewoon duidelijk gemaakt worden dat dat écht niet gewenst is, voordat het echt uit de hand loopt. Of ze nou bang of dominant is, schoppen naar mensen zou ik echt never nooit niet toestaan, dat is levensgevaarlijk.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:08

Ik kom heel toevallig dit topic tegen...

De desbetreffende merrie van de TS beschermd inderdaad haar vriendje, mijn bijrijdpaard. Ook ik heb problemen met uit het land, bak/paddock halen. De merrie is gewoon ontzettend dominant en heeft liever niet dat je haar vriendje, mijn bijrijdpaard dus, meeneemt. Dat resulteert in;

- Eerst op je af komen rennen.
- Vervolgens stil staan.
- Dan kun je dus een voet tegen komen.
- Haar vriendje opjutten.
- En samen wegrennen.

Soms best link ja. En ook ik vind het al vervelender worden. Ik wil gewoon m'n bijrijdpaard normaal op kunnen komen halen, zonder dat ik zelf gevaar loop. :) Met de merrie aan de hand is er niets aan de hand, puur alleen uit het land e.d. halen.
TS is dus verantwoordelijk mocht ons iets overkomen. Zij is aansprakelijk voor het gedrag van haar paard. Zoals het nu gaat, vind ik het niet verantwoord. Er komt natuurlijk een dag dat er wel echt iets gebeurd, en dat wil ik niet!

Ik ben van mening dat de TS gewoon ''strenger'' en consequenter moet zijn naar haar pony. Dat begint al met aan de hand; netjes meelopen, stop is stop, voorwaarts is voorwaarts. Stukje grondwerk en join up is mijn ogen niet verkeerd. Ze moet gewoon meer respect voor haar en ons krijgen, zonder dat zij bepaald wat er gebeurd. Maar dat weet de TS ook van mij. :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:11

neeeeeee geeeeen join up a.u.b..
Andere tips zijn goed Passoa Jus. Maar dan heb je eerst wel een meewerkende eigenaar nodig :D

Neem gewoon een zweep mee als je je bijrijpaard uit het land haalt. Of nog beter; een lang stuk hout, dat mept goed.

Edit; fautje verbeterd.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 20-11-11 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:18

Dus merrie is wel vervelend tegen meer dan 1 persoon.
Lees ik in de tekst van PassoaJus, in tegenstelling tot wat TS eerst zegt, alle vreemden wat ze later
terug trekt en zegt 1 eigenaar.

Tja, TS jouw paard, jouw probleem. Wel een lastige als ze het bij jou niet doet, wat logisch is,
want jij komt haar halen, niet haar vrienden.
Wel eens geprobeerd haar te laten staan en haar vrienden mee te nemen?
Kan je allicht zien wat ze doet bij de anderen en zelf wat aan dat gedrag gaan doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:00

Join up? wat een onzin zeg. Gewoon 1x goed duidelijk zijn, laat haar maar eens flink tegen het eind van een leadrope lopen, doet ze het nooit weer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:20

@ _PassoaJus wat heb jij zelf al ondernomen om het probleem te verhelpen?
Bedoel ik mag hopen dat je jezelf niet in gevaar brengt? Ik had dat paard echt allang een mep gegeven als was het het paard van de koningin. Dit is geen normaal gedrag hoor en moet je zo snel mogelijk afleren, voordat het helemaal uit de hand loopt. Dat de eigenaar geen toestemming geeft om een zweep mee te nemen moet ze zelf weten. Jij moet jezelf beschermen en als de eigenaar geen actie onderneemt doe ik zelf wel. Je gaat jezelf toch niet laten meppen door zo'n respectloos paard. Neem een zweep mee of gewoon een touw waarmee je goed hard kunt gooien nog voordat de merrie aanstalten maakt om te gaan slaan. Ze mag al helemaal niet op je afgestormd komen en daar begint het al. Jaag haar weg voordat zij te dicht bij jouw komt. Al moet je gooien met een halster/touw of zweep.

En anders kun je altijd nog samen met de eigenaar van jouw bijrijdpaard naar de stalhouder gaan en zeggen dat je dit paard niet meer bij die van jullie in de wei wil hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:44

Wat ik weet is heel simpel. Als ik net de achterhoeven van een weidegenoot van mijn paard rakelings langs m'n hoofd heb zien vliegen ben ik alles behalve redelijk. Dan krijg paard er grondig van langs, is ie besodemieterd, mij aanvallen! Die gaat toch echt een paar rondjes door de wei gejaagd worden en wanneer nodig een rake klap krijgen, of eigenaar het daar nou mee eens is of niet, haar paard heeft mij niet aan te vallen als ik mijn paard kom halen. En als de eigenaar me direct daarna tegen komt ben ik ook niet bijster toeschietelijk als ik net ben aangevallen door haar paard. (gelukkig voor mij is de eigenares van net zo'n paard als die van TS bij ons op stal heel redelijk en vind het niet meer dan logisch dat haar paard dan een rake klets krijgt van een touw, een schoen of wat maar voorhanden is).

Het is niet, lees NIET mijn taak, of de taak van wie dan ook, het paard van een ander manieren te leren en het is JOUW taak als eigenaar zijnde te zorgen dat IK en ieder ander mijn of zijn paard veilig uit het land kan halen. Als je dat niet kan garanderen dan moet je niet verbaasd zijn dat jouw paard een aanvaring krijgt met maatje 39, een zweep of een touw.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:00

TS, 1 van mijn merries is net zo. Ze is inmiddels 11 en veel andere paarden en mensen gewend. Maar een vreemde in de wei (of voor haar stal), dult ze niet. Niet omdat ze dominant is, slecht opgevoed, maar simpelweg omdat ze heel wantrouwend en eenkennig is.

Ga je haar met een zweep te lijf of een maatje 39 dan verlies je het van haar 4 voeten en heel veel tanden. Met jouw merrie zal dat niet anders zijn. Mijn merrie is danwel heel eenkennig, maar ook dol op eten. Dat is dus de manier voor een vreemde om vriendjes met haar te worden. Niet in 1 keer, maar dat lukt wel in een week of mss 2. De eerste paar keren help ik degene met zijn/haar paard uit de wei te halen, Vos ff wat lekkers geven en dan gewoon ons ding doen. Ook de lichaamshouding is belangrijk, niet groot en dominant haar benaderen, maar rustig, zeker en klein. Ofwel geen bedreiging voor haar zijn. Als ze in de gaten heeft, dat het niet erg is wat diegene komt doen, is er niks meer aan de hand. Sterker nog, dan neemt ze niet eens meer de moeite om naar de andere eigenaar toe te lopen.

Van mijn paard weet ik dat dit echt haar karakter is. Ik heb haar vanaf 6 maanden oud, haar moeder had hetzelfde karakter. Daar verander je niks aan. Door er agressief op te reageren versterk je het alleen maar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:12

Sorry hoor, maar ik vind het een beetje te gek voor woorden dat ik eerst toestemming en hulp moet vragen van de eigenaar van een ander paard om MIJN paard uit de weide te halen. Dan draait het er heel simpel op uit dat JIJ een andere oplossing moet zoeken, of paraat moet staan wanneer het MIJ uitkomt MIJN paard te pakken. JIJ hebt gewoon te zorgen dat ik MIJN paard veilig kan pakken zonder gebruiksaanwijzing en niet anders. En ik werk pertinent NIET met voerbeloningen, zeker niet met andermans paarden.

En knap paard dat het voor elkaar krijgt vaker dan 1 keer met de keizerlijke hoefjes langs mijn goddelijke hoofd te scheren, of ermee te dreigen. Die gaat echt de hele wei door zovaak als nodig is, al moet ik er een paal voor uit de grond trekken om 'm mee op te jagen of naar z'n kop te smijten. De opvoeding van andermans paard is niet mijn probleem!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:15

Laten we het maar houden op je onderschrift, Mick. Je zult er ook niet gauw last van hebben: jij woont in Hell ik in Dalfsen. Da's een heel eind uit elkaar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:29

Lekker makkelijk, een persoonlijke aanval waar je ook een inhoudelijke reactie kan geven.

Maargoed, jij vind het prima dat jouw paard met voerbeloningen gepaaid wordt niet aan te vallen. Maar wat als iemand eens vergeten is een appel in z'n zak te steken? Is het dan eigen schuld dat JOUW paard zich niet kan gedragen? Komop zeg, iedereen moet gewoon z'n eigen paard kunnen pakken ZONDER het risico lopen een doodstrap te krijgen van de onopgevoede knol van een ander, omdat die te beroerd is het paard eens grondig op z'n plek te zetten. Als de eigenaar niet wil opvoeden dan kan je er gerust vanuit gaan dat iemand anders wel optreedt. En dat dat niet altijd naar jouw wens is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:36

@ Marion71 helaas ga ik met mick75 mee. Het doet mij eigenlijk helemaal niets dat een paard eenkennig of wantrouwig is. Daarbij een wantrouwig paard stormt in mijn ogen niet op mensen af maar houdt afstand. Tenzij de mens te dicht in de buurt komt. Maar dan als nog mag geen enkel paard trappen hoor. Ga hem nog even lekker belonen met een snoepje ja dat helpt lekker als je een niets bij je hebt.