Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:34

jazzgps schreef:
Het karakter van een alfa merrie, is nerveus gevoelig looplustig eenkennig , ze hebben een sterk karakter ,ze staan hoog in het bloed,
De alfa merrie laat haar geen dingen vertellen die er volgens haar niet kloppen, en laat dan ook duidelijk zien .dat ze er niet mee eens is,
Ze Kunnen slecht tegen de emoties van mensen om zich heen of van hun eigenaar , de alfa merrie raakt daar van gestrest en in de war van en gespannen van , ze zijn snel afgeleid in de omgang en met het rijden,
Ze gaan voor hun eigenaar door het vuur, ze moeten erg wennen aan nieuwe dingen, of aan andere mensen die ze niet kennen,
Een alfa merrie moet je altijd in haar waarde laten *D , ze heeft een goede leider nodig die niet onzeker is .of twijfel achtig is :)* , een alfa merrie wil een eigenaar hebben die zegt zo gebeurd het het en niet anders +:)+ , ze willen heel veel aadacht hebben van hun eigenaar. in de kudde is de alfa merrie altijd de baas, de alfa merrie hoeft maar een keer te gaan dreigen met haar oren plat en de kudde rent weg voor haar, zij bepaalt waar zij eet ,een waar de kudden genoten gaan eten . de alfa merrie moet eerst drinken dan mag de rest van de kudde pas gaan drinken, de alfa merrie houd alles goed in de gaten in haar omgeving, zij ziet altijd eerder de dingen dan dat wij ze zien,

Klopt niet helemaal. Een alpha merrie is over het algemeen een wat oudere rustige merrie (hoeft niet altijd, kan ook een wat jongere merrie zijn, maar is vaak wel een wat oudere merrie). Consequent en zeker van haar zaak.
Ze houdt de kudde in het gareel en zal elk ander dier in de kudde op de plek wijzen als dat nodig is.
Laatste gedeelte klopt redelijk, de alphamerrie zal niet zomaar iemand in haar ruimte laten. Daar zal elk paard toestemming voor moeten vragen. Doet een paard dit zonder toestemming, dan zal het uit haar persoonlijke ruimte gejaagd (wel of niet met geweld) worden.
Ze helpt tevens mee met de opvoeding van de veulens.
Nerveus zal een alpha merrie niet snel zijn, want de kudde vertrouwt op haar oordeel. Is zij nerveus, dan is de kudde dat ook.
Jou stukje van nerveus en gevoelig klopt dus niet.
Slecht tegen emoties van mensen kunnen, het is meer dat ze vlot reageren op emoties van mensen, want dat moet ze in de kudde ook.
Als je consequent en zeker met een alpha merrie omgaat, en haar eerlijk behandeld, zul je met geen enkele alpha merrie problemen hebben.
Een alpha merrie is alles behalve agressief, maar zal er haar hoef niet voor omdraaien om een flinke knal uit te delen om de stand in de kudde weer naar normaal te krijgen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 17:49

Babeth.

Mijn alfa merrie is wel gevoelig en nerveus .
dat heeft er niks te maken , als je gevoelig en nerveus bent kan je net zo goed een alfa merrie zijn,
Als zij wil dat er geen paard bij haar in de buurt komt ,gaat zij er niet achteraan ze doet alleen haar oren plat.
En de kudde is al weg, :wave: elke alfa merrie is weer anders die van mij staat ook hoog in het bloed dus dat is heel wat anders dan jou haflinger.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 17-11-11 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:50

As u wish :D Hoog in het bloed heeft er weinig mee te maken overigens :D
Maar ik hoor al met wat voor persoon ik te maken heb, ik ga er niet eens woorden aan vuil maken. Alleen lachen :D
In het wild lopen natuurlijk ook allemaal ferro's rond :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:00

jazzgps schreef:
Mijn alfa merrie is wel gevoelig en nerveus .
dat heeft er niks te maken , als je gevoelig en nerveus bent kan je net zo goed een alfa merrie zijn,
Als zij wil dat er geen paard bij haar in de buurt komt ,gaat zij er niet achteraan ze doet alleen haar oren plat.
En de kudde is al weg, :wave: elke alfa merrie is weer anders die van mij staat ook hoog in het bloed dus dat is heel wat anders dan jou haflinger.

Dat jouw merrie gevoelig en nerveus is, betekent niet dat dit voor alle alfa merries geldt. Een echte alfa merrie zal over het algemeen juist niet nerveus zijn, dat is namelijk niet goed voor de rust in een kudde. Ook is "hoog in het bloed" absoluut geen issue, binnen alle rassen (en kruisingen) komen ze voor, dus ook bij de koudbloeden.
Er zijn merries die bij wijze van spreken vanaf hun geboorte het al in zich hebben, maar meestal zullen ze zich in de loop van de tijd ontwikkelen. Vaders hebben ook meestal weinig invloed hierop, maar de moeder kan juist wel hier een belangrijke factor zijn. Een veulen van een alfa merrie groeit al op in een bepaalde positie en ziet ook het gedrag van haar moeder en zal dit gemakkelijk kopieren.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:02

Hoog in het bloed staan heeft er alles mee te maken,
Dat maakt het karakter ook van een alfa merrie,
Als ik mijn welsh met mijn andere pony zet in de wei is mijn welshe pony de baas waarom.
Omdat daar meer karakter in zit. :D dat is bij mensen ook zo, wie er nooit zijn mond open doet of zegt wat hij of zij wil, die persoon heeft niks te vertellen, :o
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 17-11-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:05

jazzgps schreef:
Dat maakt het karakter ook van een alfa merrie,
Als ik mijn welsh met mijn andere pony zet in de wei is mijn welshe pony de baas waarom.
Omdat daar meer karakter in zit. :D

Zet er maar eens een alfa IJsco bij, hartstikke koudbloed, maar vaak super sterke karakters.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:08

Waratje , bedoel je niet ijslander paarden , in plaats van ijsco paarden.

Brainless

Re: Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:41

TS
Bij mijn opa was het ook echt een Gelderse merrie de alfa merrie, en geen hoog in het bloed staand paard.
Ze was echt de baas over "hoog in het bloed" KWPN-ers, ook omdat deze paarden de rust en duidelijkheid van haar nodig hadden leunde ze juist op haar.

Mijn AV (arabisch volbloed) vroeg echt bevestiging bij haar als er wat engs gebeurde (bv een luchtballon die over kwam).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:45

elke kudde zou dan dus een alfamerrie hebben.
bij ons op stal staan alle paarden in groepen bij elkaar,maar daar heb je dan dus ook alfaruinen bij :D ;)

zou een alfamerrie dan ook als ze in een totaal vreemde groep geplaatst word ook meteen weer alfamerrie zijn?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:48

jazzgps schreef:
Het karakter van een alfa merrie, is nerveus gevoelig looplustig eenkennig , ze hebben een sterk karakter ,ze staan hoog in het bloed,
De alfa merrie laat haar geen dingen vertellen die er volgens haar niet kloppen, en laat dan ook duidelijk zien .dat ze er niet mee eens is,
Ze Kunnen slecht tegen de emoties van mensen om zich heen of van hun eigenaar , de alfa merrie raakt daar van gestrest en in de war van en gespannen van , ze zijn snel afgeleid in de omgang en met het rijden,
Ze gaan voor hun eigenaar door het vuur, ze moeten erg wennen aan nieuwe dingen, of aan andere mensen die ze niet kennen,
Een alfa merrie moet je altijd in haar waarde laten *D , ze heeft een goede leider nodig die niet onzeker is .of twijfel achtig is :)* , een alfa merrie wil een eigenaar hebben die zegt zo gebeurd het het en niet anders +:)+ , ze willen heel veel aadacht hebben van hun eigenaar. in de kudde is de alfa merrie altijd de baas, de alfa merrie hoeft maar een keer te gaan dreigen met haar oren plat en de kudde rent weg voor haar, zij bepaalt waar zij eet ,een waar de kudden genoten gaan eten . de alfa merrie moet eerst drinken dan mag de rest van de kudde pas gaan drinken, de alfa merrie houd alles goed in de gaten in haar omgeving, zij ziet altijd eerder de dingen dan dat wij ze zien,

Mijn merrie is in bepaalde opzichten een alfamerrie.
Zoals alleen dreigen met de oren is al genoeg, zij is de leider in de groep van 8 paarden waar ze in staat.
Zij mag ook als eerste eten en drinken.
Maar andere dingen is ze weer anders, ze is totaal niet nerveus, juist heel rustig en relaxed.
Ook met rijden en in de omgang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:51

ellepel schreef:
bij ons op stal staan alle paarden in groepen bij elkaar,maar daar heb je dan dus ook alfaruinen bij :D ;)

zou een alfamerrie dan ook als ze in een totaal vreemde groep geplaatst word ook meteen weer alfamerrie zijn?

Mijn merrie wel, ook bij mensen die zeiden dat hun merrie dominant (en de baas) was.
Ik weet niet wat er zou gebeuren als ze bij een andere "echte" alfa merrie komt te lopen.
(dus 1 die net zo Alfa is).

Ik zet haar rustig (tijdelijk) in een andere groep en ze heeft tot nu toe, nog geen 1x een ander paard door de wei gejaagd. Ze waren gelijk onder de indruk van haar.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:08

ellepel schreef:

Tot nu toe met mijn merrie wel ja. Maar stel dat ze in een groep komt waar een hele sterke alphamerrie staat, dan word het uitvechten tussen de dames of mijn paard word meteen verstoten.
Heb het met mijn merrie nog niet meegemaakt. Maar ik heb wel eens een kudde gezien waar een alpha merrie tussen een al bestaande groep werd gezet en die kreeg de keuze om zich onder de huidige alpha te plaatsen of om op te rotten. Dat werd een knokpartijtje en het paard dat er bij was gezet is later uit de kudde gehaald omdat het niet ging.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:11

Mijn merrie was een dominante merrie in de groep, dat had ik al gehoord toen ik haar kocht.
Dus toen zij in de groep kwam van 8 paarden, was het eerste wat ze deed, zich haar plek veroveren.
Ze heeft ongeveer een week gegild tegen de andere paarden, totdat haar leiderrol was geaccepteerd.
Toen dat was 'uitgevochten' werd ze weer heel kalm en relaxed.
Ze hoeft nu inderdaad nog alleen maar met haar oren te dreigen. :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:35

Ga helemaal mee met Waratje :7

HOog of laag 'in het bloed' heeft er totaal helemaal niets mee te maken, het gaat om karakter. Karakter wordt meer beinvloed via de moeder dan via de vader (is veel onderzoek naar gedaan o.a. door KWPN).

Het gaat bij omgaan met een alfa merrie over respect en leiderschap. Dat moet je verdienen bij zo'n paard. Een paard heeft het al in aanleg in zich of ze een alfa in de kudde zal zijn of niet. Of ze een alfa is, in omgang met jou, als mens, weet je al vanaf het moment dat ze geboren zijn. Dat zie je, dat ervaar je.

Mijn paard weet heel goed wanneer ze over mijn grens heengaat. Zij respecteert mij, want als ik dus inderdaad een keer ook maar iets mijn stem verhef, zie je haar denken 'oeps'. Maar als ik dat onterecht zou doen, of iemand doet het onterecht, heb je de poppen aan het dansen. Alleen bij zo'n paard hoef je je stem dus eigenlijk nooit te verheffen (als je een goede relatie hebt), dat is het mooie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:53

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:04

VanHuisUit.

iK weet wat het karakter van een alfa merrie in houd, :D
Je kan wel een koudbloed alfa merrie hebben , als er dan een alfa merrie komt die hoger in het bloed staat dan word zij weer de baas }>
Een alfa merrie word je namelijk niet als je karakterloos bent.
Een alfa merrie heeft elke dag duidelijkheid nodig, dat houd in, dat je zelf altijd goed aan geeft waar jou grenzen liggen.
Het karakter van een paard heeft wel een groot deel met de hengst te maken ,maar ook met hoe de moeder is.

Steph_vd Het karakter van je paard kun je inderdaad niet gaan veranderen,

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:20

Dan was de arabisch volbloedmerrie met goede bloedlijn van een vriendin van me zeker een neppe? :D
Mijn simpele koudbloedje was toch echt de alpa :D
Verdiep jezelf alsjeblieft eens in kuddegedrag en rangen voor je in de wilde weg dingen roept.
Of nog beter, ga eens een echte kudde observeren voor lange tijd.
Een paard kijkt niet naar welk paard hoger in het bloed staat, maar naar welk paard en stabiel en sterk karakter/uitstraling heeft. Daar heeft hoog in het bloed niks mee te maken. Karakter en temperament zijn 2 compleet verschillende dingen en ik vermoed dat jij die 2 door elkaar haalt.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:26

Babeth , je snapt er zelf niet erg veel van, wat een alfa merrie precies in houd. :))
Ik weet hoe het er aan toe gaat in de kudde, ;)
Het karakter heeft er alles mee te maken, waarom denk je dat een veulen niks te vertellen heeft tegen over een ouder paard.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:36

Waarom heeft een veulen van een alpha merrie dan wel wat te zeggen over een ouder ondergeschikt/lager staand paard.. ?

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:44

Myrddin schreef:
Waarom heeft een veulen van een alpha merrie dan wel wat te zeggen over een ouder ondergeschikt/lager staand paard.. ?

Omdat een alfa merrie haar veulen beschermd ,net zo als een niet alfa merrie haar veulen berschermd.
En waarom een alfa merrie de baas is in de kudde. is omdat er in de kudde uit gevochten word wie de baas is en daar legt
De rest van de kudde zich bij neer.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:03

Paarden die niet hoog in het bloed staan hebben ook veel minder ,karakter dan paarden die wel hoog in het bloed staan,
Mossel dit topic gaat over de alfa merrie ,niet over ruinen die een alfa merrie de baas kunnen zijn,

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:05

Nee hoor haflingers, fjorden, ijslanders, kunnen net zoveel karakter hebben als een arabier een kwpn oid, dat is dikke vette onzin :+

Enn volgens mij, ik weet niet of je uberhaupt kan lezen ( ik twijfel daar een beetje sterk over) heb ik het daarbij ook over mijn merrie :)*

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:14

Mossel. fjorden en haflingers hebben een eigenwijs karakter ,dat is een heel andere karakter als de kwpn paarden, ;)
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 18-11-11 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 01:14

jazzgps schreef:
VanHuisUit.

iK weet wat het karakter van een alfa merrie in houd, :D
Je kan wel een koudbloed alfa merrie hebben , als er dan een alfa merrie komt die hoger in het bloed staat dan word zij weer de baas }>
Een alfa merrie word je namelijk niet als je karakterloos bent.
Een alfa merrie heeft elke dag duidelijkheid nodig, dat houd in, dat je zelf altijd goed aan geeft waar jou grenzen liggen.
Het karakter van een paard heeft wel een groot deel met de hengst te maken ,maar ook met hoe de moeder is.

Steph_vd Het karakter van je paard kun je inderdaad niet gaan veranderen,

En dat is dus onzin.
Hoger in het bloed is, als je zo het beredeneert, juist negatiever.
Een Alfa Merrie moet (voor de kudde) juist een zeer stabiel karakter hebben.
Een merrie die snel van slag/nerveus/rennerig is, is niet geschikt als Alfa merrie.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 01:17

Brainless, mijn merrie is een alfa merrie en heeft een sterk karakter.
Die van mij gaat ook niet achter de kudde aan rennen, zij hoeft alleen haar oren plat te gaan leggen en weg is de kudde bij haar,