Paard plet je , en loopt opzij tijdens opstappen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Paard plet je , en loopt opzij tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:17

Ik denk dat wanneer je er niet het fijne van weet, en je er 1 keer in de week komt, en er ook andere meisjes mee bezig zijn, het niet zo'n heel groot nut heeft. Dus als je lekker grondoefeningen gaat doen, de basis er in stampt, paard plezier laat hebben maar er wel boven blijft staan, dat genoeg is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:24

Je kan ook met de nadere meiden via een schriftje praten.
Schrijven jullie allemaal op hoe het gegaan is en weet je ook wat het gedrag van het paard is als jullie er niet zijn. Maar ook hoe het verder allemaal gaat met het paard.

Zo doe ik het bij iemand die ik help verzorgen met haar paarden.
De eigenaresse is er wel elke dag mee bezig maar heeft niet altijd tijd voor al haar paarden.
Ik schrijf dan in een boekje hoe alles gegaan is. Gedrag, en hoe het paard(en) liepen.
Andere bijzonderheden als die er zijn. En als het heel dringend is bellen of smsen we natuurlijk wel.

Maar misschien ook wel leuk voor jullie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:23

Als ze naar je toe komt vinger gebruiken op te prikken, en dan op de gevoelige delen zoals in de lies. Wat ook werkt is de linkerteugel korter nemen, zodat ze helemaal naar links kijkt, dan kan ze niet naar je toe stappen.
Zo moeilijk is het niet :)

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:25

Joolien schreef:
Als ze naar je toe komt vinger gebruiken op te prikken, en dan op de gevoelige delen zoals in de lies. Wat ook werkt is de linkerteugel korter nemen, zodat ze helemaal naar links kijkt, dan kan ze niet naar je toe stappen.

Als je haar prikt komt alleen maar sneller naar je toe en leunt terug dat helpt niet bij haar, linker teugel pakkenis alleen maar een noodoplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:21

Roos111 schreef:
Joolien schreef:

Als je haar prikt komt alleen maar sneller naar je toe en leunt terug dat helpt niet bij haar, linker teugel pakkenis alleen maar een noodoplossing.

Dan is grondwerk toch echt de enige oplossing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:24

Roos111 schreef:

Ik ben echt een dierenvriend maar ik had haar toch een rotschop verkocht als ze dat deed. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:25

Suzanne F. schreef:
Roos111 schreef:

Ik ben echt een dierenvriend maar ik had haar toch een rotschop verkocht als ze dat deed. >;)

Ja gewoon de 39 :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:03

idd dit is duidelijk geen respect, paard ziet jou niet als leider, dit is een dominantie probleem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:19

Geen respect, dominantieprobleem, rotschop verkopen, laten weten wie de baas is middels grondwerk, flink aanpakken, etc...
Sorry dat ik het zeg, maar wat een B*S*
Lees eens even wat TS schrijft.... Het paard wordt 1 keer per week gereden met een zadel wat niet past en is scheef/zit niet lekker
TS schrijft ook nog dat ze soms onzeker en dominant is?????
Roos111 schreef:
[

Jaa, ze is al 15 jaar maar ze heeft idd wel een beetje scheven rug en lichtrijd niet lekker, voelt scheef aan, ook rent ze soms onder je weg, we weten niet of het zadel past(volgesmij een tweedehandszadel) maar de eigenaar wil geen geld betalen voor een duur zadel. We komen ook maar 1 keer in de week dus dat is ook niet echt nodig.

Roos111 schreef:
We verzorgen haar al 3,5 jaar , daarvoor weten we niet omdat ze toen van een andere eigenaar was, vroeger ging ze soms nog voor de kar maar de laatste steigerde,, de eigenaar heeft het nu te druk en geen interresse meer om nog iets met ze te doen.

Roos111 schreef:
Nou, het werd alleen steeds erger in die 3,5 jaar.. Er rijden ook nog 2 kinderen van 13 op haar die wel goed kunnen rijden , en soms ook nog een ander meisje die wij niet kennen. We hebben het best druk met school 4 havo en vwo , en kunnen helaas maar 1x in de week naar ze toe.
Ze doet het opzich met rijden wel goed en luister goed en wil graag voor je werken,, hoewel ze in het begin veel haar hoofd gespannen omhoog doet en gespannen loopt is ze later wat meer onspannen en loopt aan de teugel.

Roos111 schreef:
Jaa, ze is eigenlijk een best lief paard dat van aandacht houd maar soms heeft ze geen zin en is ze onzeker en word dominant.

.

Gaat hier werkelijk nergens een belletje rinkelen? Dit paard heeft pijn. Waarschijnlijk veel pijn. En een paard met pijn krijgt een hekel aan mensen die evengoed dingen van haar willen die pijnlijk zijn
(en met een eigenaar die het geen ene r** interesseert zal het niet beter worden)

Ik heb hier een draver gehad die al jarenlang rugproblemen had. Ze werd gemiddeld 1 keer per jaar verkocht omdat ze levensgevaarlijk werd. En al die slimmerikken zochten het in soortgelijke oplossingen als hierboven genoemd, terwijl het in feite zo simpel was.... het paard had pijn en probeerde eigen lijf en leden te beschermen. Punt.
Wat moet het anders?????

De eerdergenoemde draver is hier nooit meer gemeen geweest omdat ik meteen door had dat het pijn had, het liet onderzoeken en bevestigd zag wat ik al vreesde. Het dier is daarna nooit meer gereden, noch iets anders van gevraagd wat het niet kon.
We hebben alleen aan vertrouwen gewerkt. Verder niets. Aandacht en samen dingen doen die ze prettig vond. Helaas werd op een bepaald moment de pijn te erg en moest ik haar laten inslapen. Maar ze heeft nooit meer de minste tendens laten zien tot agressief gedrag.

TS, het antwoord wil je waarschijnlijk niet horen, maar als je om dit paard ook maar iets geeft, ga je er niet op zitten. Het is duidelijk dat het dier pijn heeft/niet goed in zijn vel zit en als de eigenaar daar niets aan wil doen, houdt het gewoon op.
Dit arme ding zou wellicht wel gebaat zijn met aandacht en het doen van dingen die ze wel goed kan/prettig vindt. Verdiep je in paardengedrag en zoek naar de dingen die ze prettig vindt en geeft haar aandacht op een verstandige manier.
Liefst vaker dan slechts 1 keer per week
En houdt er rekening mee dat het veel tijd nodig heeft voordat vertrouwen wordt opgebouwd

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:34

[/quote]TS, het antwoord wil je waarschijnlijk niet horen, maar als je om dit paard ook maar iets geeft, ga je er niet op zitten. Het is duidelijk dat het dier pijn heeft/niet goed in zijn vel zit en als de eigenaar daar niets aan wil doen, houdt het gewoon op.
Dit arme ding zou wellicht wel gebaat zijn met aandacht en het doen van dingen die ze wel goed kan/prettig vindt. Verdiep je in paardengedrag en zoek naar de dingen die ze prettig vindt en geeft haar aandacht op een verstandige manier.
Liefst vaker dan slechts 1 keer per week
En houdt er rekening mee dat het veel tijd nodig heeft voordat vertrouwen wordt opgebouwd[/quote]

dit zou ik ook aanraden en misschien maar eens uit gaan kijken naar wat anders. er zijn genoeg paarden eigenaren die openstaan voor jou mening en je niet tegen beter weten in op een paard zetten wat je plet met een niet passend zadel. het klinkt misschien een beetje raar maar wanneer een eigenaar geen ene flikker geeft om zo'n dier en mensen maar aan laat klooien ondanks dat het pijn heeft en de situatie soms gewoon gevaarlijk is, dan moet je soms maar voor jezelf kiezen.

het kan niet zo zijn dat zo'n dier een keer uit nood van zich afslaat en jou of je vriendin en het gezicht raakt oid.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:39

Paard heeft geen pijn, ze doen weer gewoon als je op haar rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:41

Dan loopt ze er waarschijnlijk doorheen. Heb je rijfotos?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:53

Roos111 schreef:

Het ligt er maar aan hoe blind je wil zijn.. Een paard zonder problemen heeft geen scheve rug en voelt niet scheef aan. Het rent ook niet onder je weg..En over het niet lekker zitten... De merrie die ik in mijn eerdere post noemde, zat ook niet lekker. Dat was de 'klacht' van wat voorgaande eigenaars.
Paard bleek in zeer ernstige mate artrose en kissing spines te hebben.

Roos111 schreef:
[
Jaa, ze is al 15 jaar maar ze heeft idd wel een beetje scheven rug en lichtrijd niet lekker, voelt scheef aan, ook rent ze soms onder je weg, we weten niet of het zadel past(volgesmij een tweedehandszadel) maar de eigenaar wil geen geld betalen voor een duur zadel. We komen ook maar 1 keer in de week dus dat is ook niet echt nodig.

Roos111 schreef:
Nou, het werd alleen steeds erger in die 3,5 jaar.. Er rijden ook nog 2 kinderen van 13 op haar die wel goed kunnen rijden , en soms ook nog een ander meisje die wij niet kennen. We hebben het best druk met school 4 havo en vwo , en kunnen helaas maar 1x in de week naar ze toe.
Ze doet het opzich met rijden wel goed en luister goed en wil graag voor je werken,, hoewel ze in het begin veel haar hoofd gespannen omhoog doet en gespannen loopt is ze later wat meer onspannen en loopt aan de teugel.

Me dunkt dat het paard hard genoeg roept dat er een probleem is. Maar dat moet je wel willen zien, ipv vooral willen rijden. En eerlijk gezegd geloof ik nu niet dat de kinderen van 13 daar een goede inschatting van kunnen maken.
Ik heb zomaar het gevoel dat het 'aan de teugel' eerder achter de teugel is en misschien afgedwongen?
Ze loopt niet zomaar in het begin gespannen met haar hoofd omhoog.

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:05

je paard is bang of denkt dat hij de baas is!
als hij je plet in de stal zou ik gewoon een andere plaats zoeken om hem te borstelen enzo
en vraag het aan iemand anders met meer ervaring!
als je het probleem gevonden hebt en er iets aan doet pak je paard dan niet hardhandig aan! dan gaat hij alleen maar terug vechten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:07

Roos111 schreef:

Ik zou de posts van liljebo nog maar eens goed lezen, die slaan precies de spijker op de kop. Daarin haalt ze jouw eigen woorden aan, waarin je het tegenovergestelde schrijft als je antwoord hierboven. Erg treurig weer dit, eerst aangeven dat het paard er niet bepaald lekker overheen loopt, maar zodra gehint wordt om er niet meer op te rijden omdat het dier pijn heeft vlug maar ontkennen dat het dier niet goed loopt. Erg jammer.
Uiteraard is de eigenaar nog weer van een veel treuriger slag!

Ik hoop dat je iets voor het dier gaat betekenen en je eigen belang even opzij zult zetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:01

Tja, als je dan ook nog eens dit leest

Roos111 schreef:
Hallo allemaal ik heb een serious probleem,,
Mijn friese verzorgpaarden hebben hoofdstels met trensbitten,, laats ging ik samen met een vriendin rijden en zagen we dat het paard de bitring in haar hele mond krijgt als we naar liks of rechts sturen (met de teugel sturen),, laats kreeg ze een plekje door dit bit in haar mond hoek.
Wij denken erover om een nieuwe, groter bit voor haar te kopen , of kunnen we beter ringen voor tussen het bit en de mond kopen die ervoor zorgpen dat het bit goed op zijn plaats blijft?

en dan de opmerking dat ze heel fijn rijdt in een ander licht gesteld ziet

Roos111 schreef:
Hallo allemaal !
mijn verzorgpaard stapt niet door,, en ze luistert niet naar het been als je haar aan spoort gaat 2 stappen sneller en daarna valt ze er weer uit en stapt ze weer sloom, wat kan je hier tegen doen??
En ik wil niet om de stap aan sporen want dan luisterd ze steeds slechter naar het been,..

Dat ben ik toch bang dat TS niet wil horen dat dit paard verdraaid goede redenen heeft om zich zo te gedragen zoals pijn en geklooi door meisjes die onvoldoende kennis hebben, meer interesse hebben in het rijden dan liefde voor het paard, en een eigenaar die het geen h*l interesseert, kan ik alleen maar denken : arm, arm paard. ;(

En dan denk ik niet dat het paard degene is die eens een flinke aanpak nodig geeft. Integendeel
Laatst bijgewerkt door liljebo op 10-11-11 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:02

Een paard kan wel pijn hebben, maar dat is geen enkele reden om iemand die op de grond naast hem staat te pletten!
Het opstappen is een ander verhaald natuurlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:06

Blabla1980 schreef:
Een paard kan wel pijn hebben, maar dat is geen enkele reden om iemand die op de grond naast hem staat te pletten!
Het opstappen is een ander verhaald natuurlijk.

Als een paard al lang signalen afgeeft en niemand naar hem luistert en maar blijft aanklooien, vind je het dan erg vreemd dat paard al pissig wordt als de meiden weer komen en als hij weer wordt gebruikt, ten koste van eigen lijf en leden?

het dier beschermt zijn eigen lijf. Op welke manier zou het dat anders moeten doen, als al zolang niemand naar hem luistert?

Ik heb het keer op keer gezien en hier zelfs een paard gehad, wat door vorige eigenaars als levensgevaarlijk werd bestempeld. Aanpakken werkte averechts.Het veranderde pas toen het paard begreep dat niemand het meer pijn zou doen.

Het is een paard, geen mens. Het kan niet redeneren. Het kan alleen de link leggen tussen de meisjes die willen rijden en pijn. Zijn reactie om zich tegenover die meiden te verdedigen is dan normaal.

Maar goed... omdat mensen toch de neiging hebben om te vermenselijken... wat zou jij doen als je rug pijn deed en je niet goed in je vel zat en iedere keer bepaalde figuren je iedere keer meenamen en tot werk dwongen wat je pijn verergerde? Zou je ze, nadat ze je signalen dat het pijn deed te hebben genegeerd, na een aantal jaar nog altijd hartelijk verwelkomen?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:16

Tja, mischien heb je wel een punt, zo had ik het nog niet bekeken.

Maar zolang de eigenaar er niks aan doet, en er jonge meisjes op laat rijden blijft het gevaarlijk.
Of hij het nou doet omdat hij pijn heeft of niet. En het enige wat je kunt doen op het moment dat hij je tegen de muur probeert te drukken is maken dat je weg komt of hem een knal verkopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:02

Blabla1980 schreef:
Tja, mischien heb je wel een punt, zo had ik het nog niet bekeken.

Maar zolang de eigenaar er niks aan doet, en er jonge meisjes op laat rijden blijft het gevaarlijk.
Of hij het nou doet omdat hij pijn heeft of niet. En het enige wat je kunt doen op het moment dat hij je tegen de muur probeert te drukken is maken dat je weg komt of hem een knal verkopen.

Toegegeven dat je je op dat punt zult moeten verdedigen, maar dat doe je 1 keer en dan vraag je jezelf af wat er mis is. En dan werk je aan de oorzaak voorzover mogelijk.

TS noemt hier een opeenstapeling van problemen die in de loop der jaren ernstiger van aard is geworden, juist omdat niemand verder wil kijken dan een quick fix, met destastreuse gevolgen voor het paard.

Hoe vaak denk je dat kleine problemen die het paard aangeeft, maar worden genegeerd, tot onherstelbare schade leidt? Niet zo gek dat zulke paarden niet meteen een goed beeld van mensen hebben. En dergelijke reacties zijn in dat kader allerzins begrijpelijk.

In dit geval verdient de eigenaar m.i. een flinke trap onder zijn h*l en niet het paard.
De eigenaar is degene die meisjes met zijn paard laat aanklooien en ieder probleem negeert.
Dat maakt niet alleen duidelijk dat hij niets om het paard geeft, maar ook dat hij niets om de meisjes geeft. Want een dier met pijn kan gevaarlijk worden. Dat weet hij. Tenslotte is hij gestopt ermee te werken toen het dier voor de wagen begon te steigeren. Waarschijnlijk vond hij dat toch wel link? Maar laat wel meisjes van een jaar of 13 ermee werken??

Wat TS betreft... ik begrijp heel goed dat ze blij is dat ze een verzorgpaard heeft en verschrikkelijk graag wil rijden. Maar omgaan met dieren betekent ook je eigen belang aan de kant zetten, als dat nodig is. Niet leuk, maar noodzakelijk als je werkelijk om een dier geeft.
En ook dat moet worden geleerd.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:08

liljebo schreef:
In dit geval verdient de eigenaar m.i. een flinke trap onder zijn h*l en niet het paard.

Ja dat sowiezo. Als je zelf het paard niet meer vertrouwt en er vervolgens wel andermans kinderen op laat rijden vindt ik dat te gek voor woorden.
Maar, de ouders van die meiden zouden ook wat vragen moeten stellen denk ik dan.

Maargoed, aan de andere kant weet je ook nooit wat er precies waar is van het verhaal en of dingen wel goed uitgelegd worden he.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:14

Nee, dat is waar. Maar de geopende topics geven wel een idee van de gang van zaken en dan krijgt het paard van mij toch echt het voordeel van de twijfel.

Is trouwens maar de vraag of de ouders precies weten waar de kinderen mee bezig zijn. Ik geloof niet dat ik vroeger thuis altijd alles vertelde

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:23

De eerdere post van liljebo werpt toch even een heel ander licht op de zaak.
Ben bang na het lezen van deze post allemaal samen van de TS dat ze gewoon nog niet voldoende ervaring heeft om de oorzaak te herkennen en niet alleen de symptomen. Moet zeggen dat ik de post van het bit ook een beetje vreemd vond maar wist niet dat het over dezelfde persoon ging. Ik hoop dat de TS toch eens goed na gaat denken en iemand regelt die haar echt kan helpen om de situatie in te schatten. En zo nodig gewoon stoppen met rijden en een ander leuk verzorg paard te gaan zoeken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:06

Als ik dit zo lees is dit geen geschikt verzorgpaard voor je TS.
Het paard is óf te dominant voor je, óf er is lichamelijk iets mis met het paard, waar de eigenaar niks aan laat doen dus dan zal dit gedrag ook niet voorbij gaan.

Rijden op dit paard zou ik sowieso niet meer doen. Je zegt dat hij dan normaal doet, maar je zegt ook dat hij in het begin gespannen met z'n hoofd omhoog loopt en later ontspannen en 'aan de teugel' loopt. Ik neem aan dat je bedoelt dat hij z'n nek in een mooie krul houdt die van voren gevraagd is? Als dat zo is, is het paard dus niet ontspannen wat je aangeeft.

Ik zou dus of veel op de grond gaan werken met dit paard óf een ander verzorgpaard zoeken, en dat laatste raad ik je aan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:15

Liljebo heeft absoluut een punt.. ik neem aan dat wanneer jij geplet wordt je een schreef geeft.. De meeste paarden reageren hier op, net als een duw in de lies, of een schoenmaat er onder..

Daar de eigenaar het geen ene hol interesseert, zou ik jou ook adviseren er mee te stoppen. Dit vooral voor je eigen veiligheid. Of, je moet op zoek naar iemand die grondles geeft maar je zult moeten stoppen met rijden mits er een drastische lichamelijke verandering komt voor het paard. Dus, ander zadel, osteopaat oid.

Succes met een keuze maken.. :(:)
Maar houd de post van Liljebo goed in gedachten.