Ariebren schreef:hestejente schreef:Niet. Je kunt alleen maar goed voorbereid zijn. Dus voorlopig hem vasthouden aan de kinriem van het halster, je elleboog tegen de hals ('t is een haffie dus dat moet lukken) en zodra hij ook maar een fractie versnelt METEEN je elleboog in die hals peuren en hoofd naar je toe trekken. Als hij gebogen is in de hals kan hij die ook niet op slot gooien en als je 'm naar je toe trekt kan hij ook geen vaart maken.
Maar dat moet je de eerste tijd zo consequent doen tot hij het niet eens meer probeert. Na verloop van tijd leer je het paard lezen en weet je wanneer je 'm in de wei halstert in wat voor bui hij is. Mijn paard loopt nu meestal braaf mee aan een touwtje. Maar af en toe probeert hij het toch weer. Vooral bij mensen die 'm niet (goed) kennenTouw over de neus werkt bij hem trouwens niet, been there done that.
Juist de meeste problemen bij een paard ontstaan doordat men het paard aan het halster vast houdt of maar enkele centimeters van het touwtje gebruikt.
Niemand, ook ik niet, is sterk genoeg om een hoofd van een paard vast te kunnen houden.
Aan halster, kinriem of de klip onder het halster.
En wanneer een paard dit door heeft, werken zelfs de andere manieren ook niet meer.
Als je nou even leest. Ik schrijf juist dat je de hals moet buigen door de kop naar je toe te trekken. Paard kan er niet meer van tussen als je z'n halsje buigt. En dat buigen doe je het best door van je elleboog (aan de hals) en hand (aan de kinriem) een hefboom te maken.
Touw over de neus werkt bij hem trouwens niet, been there done that.

). Wanneer je dit op het moment doet dat het paard net wegspringt, en dus met een aantal benen niet op de grond staat, trek je hem zo zonder veel problemen om. Daarna heb ik hem de huid volgescholden