Paard wordt wild bij uit land halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:31

Floortje1988 schreef:
Update; gisteravond stonden de paarden een keer niet achteraan maar vrij dicht bij het hek, dus ik dacht het erop te willen wagen en nam m'n paard gewoon mee. Nou, het duurde niet lang voor de kudde alsnog begon te rennen, en nog voor mijn paard het door had werd ik super schijterig en heb ik hem maar vast los gelaten. :o

Vervolgens rende hij maar een klein stukje mee, stond toen opeens op de rem en keek verbaast achterom, echt zo van; "waar ben jij nou gebleven?" <3 Toen heb ik hem gewoon gepakt en meegenomen. Ik kan mezelf wel wurgen dat ik zo laf was om hem los te laten voordat er wat gebeurde, maar aan de andere kant was dat misschien een betere oplossing dan hem eerst in paniek te laten raken en daarna pas te laten schieten...

Bij het terug zetten ging het trouwens super goed, ik hoefde hem maar één keer streng toe te spreken en om te draaien voor hij de boodschap begreep en rustig wachtte tot hij mocht gaan. :)

Goed zo, dit was eigenlijk een hele goede manier.
Dus niet laf in mijn ogen.
Loslaten op tijd, zo leert hij niet dat hij zich kan losrukken.
Paarden zijn zulke rare wezens, ze hebben alleen maar kudde gedrag.

Het probleem zit niet bij jouw en je paardje, het probleem is de kudde.

Ik krijg het idee dat de kudde in de wei de boel een beetje in de maling loopt te nemen.
Ze zoeken een aanleiding om eens lekker een rondje te gaan hardlopen.
Dus jaag de kudde eerst op, dan hebben ze hun rondje rennen gehad.

En nog wat, ga nooit en nooit met snoepjes de wei in om je paard te halen.
10 paarden die dit door krijgen en je staat er tussen.
Arme persoon die dat doet, 10 maal 500 kg om je heen, nou ik ben ook weg dan.
Alhoewel de trauma helicopter heeft genoeg ruimte om te landen.
Kunnen de paardjes nog een keer gaan rondrennen.

Het verhaal van de lange lijn met handschoenen aan ??
Als je die lijn laat schieten dan heb je een paard rennen met 10 meter longeerlijn achter zich aan.
En wat dacht je van de andere paarden, komt er eentje met de benen in die lijn dan zal de eigenaar van dat paard je heel dankbaar wezen.
De veearts stuurt de rekening wel.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 19:11

Ariebren; bedankt voor je reactie! :) Wat fijn om te horen dat mijn reactie toch niet zo stom was als ik zelf dacht. :)

Dat idee kreeg ik inderdaad ook al bij de kudde, omdat ze het heel consequent iedere keer doen als ik mijn paardje kom halen (of iemand anders een paard). Het is ook wel duidelijk dat ze zelf nergens voor op de vlucht slaan. Ze rennen een rondje en staan vervolgens direct weer rustig te grazen.

Vanmiddag wilde ik ze inderdaad eerst naar voren jagen, maar dat is niet echt gelukt. Ik voelde me meer een clown zoals ik met m'n halstertouw stond te zwaaien en schreeuwen terwijl die beesten me allemaal maar dom aan stonden te kijken. :+

Snoepje meenemen heb ik al één keer gedaan en meteen afgeleerd toen ik een nieuwsgierig veulentje en een 3-jarige achter me aan kreeg, bedankt voor de tip. :D Longeerlijn leek me ook al een gevaarlijke situatie. Moet er niet aan denken dat al die dertien paarden dwars door die lijn rennen als m'n paard gek aan het doen is en dat ding strak gespannen staat...

En hem apart zetten van de andere paarden overigens ook niet. Mijn paardje is gek op gezelschap, moet er niet aan denken dat hij niet meer tussen de rest kan staan.

Ariebren

Re: Paard wordt wild bij uit land halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:08

Dus de kudde doet het elke keer als iemand zijn paardje er tussen uit haalt ?
Dus de truuk wordt nu.
Je pakt je eigen paardje, de bende gaat rennen.
Je ziet het aankomen, klik hem los.
Je laat je paardje even mee rennen en dan haal je hem op en neem hem mee de wei uit.

Ga eens kijken als iemand anders zijn paard gaat ophalen.
Er is een paard in de wei die de boel op stang jaagt.
Dat is nu het mooiste van paarden houden, kijken en observeren, wat gebeurd er nu weer.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 21:09

Oké, thanks, dan doe ik dat gewoon. :)

Het gebeurt inderdaad altijd wanneer iemand zijn paardje komt halen. De overige paarden worden er ook wel onrustig van, maar lopen hooguit een pasje sneller mee. Ik hoop dat ik dat uiteindelijk ook aan mijn paardje aan kan leren, maar als ik er alleen voor sta zal ik het gewoon op deze manier oplossen. :)

Ik zal eens proberen op te letten welk paard ermee begint! In het donker gaat het lastig, maar ik zal morgen eens een paar keer kijken wanneer iemand er eentje gaat halen. :)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:10

Weer een update...

Dit weekend heb ik gesproken met degene die mij begeleidt. Zij heeft eens geprobeerd mijn paardje uit het land te halen om te kijken wat er precies gebeurt en raad het eens...

Zij hoeft maar één keer boos naar hem te schreeuwen en hij staat meteen stokstijf stil. :(
En nu baal ik dus echt stevig want dat betekent dat mijn paard gewoon geen respect voor mij heeft en ik hem niet de baas ben...

Ik begrijp gewoon niet waarom het haar wel lukt en mij niet. Als ik naar hem schreeuw en kwaad word negeert hij dat gewoon...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:40

ja je hebt gezien hoe het moet nu,maar je bent zelf bang zo kom je op mij over,want pas liet je al los en was er nog niks gebeurt.hang er een hengste ketting aan en corrigeer met je stem en geef een rukje en laat de lijn weer losser maar ben hem wel voor en corrigeer op tijd.en zeker niet loslaten,of koop het dualhalster van montyrobert en doe hem dat om als je hem van de wei haalt(niet omlaten op de wei)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:04

Ja ik ben ook bang, dat geef ik ook toe en dat is ook het probleem want mijn paard weet natuurlijk dondersgoed dat ik bang ben en die andere meid niet.

Maar het is ook niet niks voor mijn gevoel, het is pikkedonker op die weide en dan komen er 13 paarden op je af stormen, waaronder een veulen en een 3-jarige die nog niet erg voorzichtig zijn en dan sta ik ondertussen met mijn om me heen springende paard.
Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die zich daar niks van aan trekken en precies weten hoe ze daarmee om moeten gaan maar het zelf doen is toch iets anders.

Een hengstenketting heb ik niet. Misschien toch iets om over na te denken, maar al zou ik zo'n ding gaan halen moet ik hem voor die tijd toch ook weer van de weide halen. Vanavond nog een poging wagen in elk geval...

Wat kan ik toch kwaad worden op mezelf met zo'n situatie. :(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:40

ja ik had dit iedere dag,heb op een stal gewerkt.ik ben er ook niet onder de indruk van ben er ook erg handig mee.maar je kunt ook een gewoon touw nemen en deze aan de rechter kant van halster vast maken over de neus heen en door de linker ring er weer uit laten komen,zo deed ik het met vervelende paarden,ook had je er die echt dan nog een loopje maakte met je dan deed ik het touw door de mond.kijk wat werkt voor je als die braaf is gebruik je het niet en is die niet braaf ruk je er aan,ook kan een zweepje handig zijn om de andere effe weg te jagen als je bang bent er tussen te staan.maar blijf gewoon rustig.
misschien iemand mee pakken op het begin die jou verteld wat je moet doen,misschien durf je dan wl beter in te grijpen.succes
Floortje1988 schreef:
Ja ik ben ook bang, dat geef ik ook toe en dat is ook het probleem want mijn paard weet natuurlijk dondersgoed dat ik bang ben en die andere meid niet.

Maar het is ook niet niks voor mijn gevoel, het is pikkedonker op die weide en dan komen er 13 paarden op je af stormen, waaronder een veulen en een 3-jarige die nog niet erg voorzichtig zijn en dan sta ik ondertussen met mijn om me heen springende paard.
Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die zich daar niks van aan trekken en precies weten hoe ze daarmee om moeten gaan maar het zelf doen is toch iets anders.

Een hengstenketting heb ik niet. Misschien toch iets om over na te denken, maar al zou ik zo'n ding gaan halen moet ik hem voor die tijd toch ook weer van de weide halen. Vanavond nog een poging wagen in elk geval...

Wat kan ik toch kwaad worden op mezelf met zo'n situatie. :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:24

Floortje1988 schreef:
W
En nu baal ik dus echt stevig want dat betekent dat mijn paard gewoon geen respect voor mij heeft en ik hem niet de baas ben...

Ik begrijp gewoon niet waarom het haar wel lukt en mij niet. Als ik naar hem schreeuw en kwaad word negeert hij dat gewoon...

Het hele verhaal over het al dan niet respect hebben van een dier voor een mens is Anthropomorphisme.
Een dier reageert gewoon op een situatie en in dit geval is dat de kudde en zijn instinct.
Jouw onzekerheid is absoluut voelbaar voor het paard, gezien een paard een verandering in je hartslag al constateert en daarop reageert (is wetenschappelijk bewezen), ook al vanuit instinct om zelfbehoud.
Daarmee weet je dan ook meteen dat 'doen alsof' bij een paard (en geen enkel dier) werkt.

Over je angst in een rondspringende kudde. Dat is jouw zelfbehoud en in jouw situatie terecht. Zeker vanuit eerder genoemd oogpunt.

Het schreeuwen van de ander is gedragsonderbreking, geen oplossing van het probleem. Maar het is mogelijk dat het voor het paard werk in de toekomst, vanuit angst om op zijn donder te krijgen en in de gegeven situatie wellicht een optie. Maar alleen mits je die overtuiging hebt.
Hetzelfde geldt ook voor een hengstenketting.
Daarbij echter een opmerking.

Een hengstenketting kan er echter ook voor zorgen dat het paard gewend raakt aan de 'hardere' hulpen en dat je steeds naar zwaarder materiaal moet grijpen om hem onder controle te krijgen.
Uiteindelijk is het symptoombestrijding en dat zal niet altijd werken

(Ik heb een paard gekend wat op die wijze werd gehanteerd en op den duur met hengstenketting door de mond niet eens meer te hanteren was)

Je kunt het ook oplossen door en veel tijd in te steken en het paard te leren om te reageren op lichte signalen, zoals ik in een eerdere post omschreef. Kost veeeeeel tijd en inspanning, maar je hebt er wel de rest van de opleiding plezier van.

Denk goed na voor dat je je keuze maakt, over wat je uiteindelijk wil.
Veel succes

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:31

Loslaten als het te gevaarlijk wordt is juist niet slecht. Beter het paard los dan jijzelf in het ziekenhuis o.i.d zeg ik altijd maar ;)

Probeer eens een hengstenketting? En vooral consequent zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:06

als je een hengste ketting goed gebruikt en alleen even wanneer nodig dan is dat geen probleem,als het dan goed gaat moet je ook terug naar een gewoon touw.ja als je steeds ligt te rukken aan die ketting en er spanning ophoud ja dan gaat die er zeker na tijden niet meer op reageren,maar een draver is gevoelig hoor.en ik heb dus gewerkt op een stal waar een paard altijd met hengste ketting door de baas buiten werd gedaan,ik vond dit niet eens nodig bij dit paard,waarom omdat hij ook redelijk goed luisterde zonder,zij snapte het niet,maar je moet wel consequent zijn.hengste ketting is gewoon om even de eerste paar keer wat meer te zeggen te hebben,ik gaf al aan met een gewoon touw kan het ook(dat je die over de neus of onder langs doet),of het dualhalster.succes ts
liljebo schreef:
Floortje1988 schreef:
W

Het hele verhaal over het al dan niet respect hebben van een dier voor een mens is Anthropomorphisme.
Een dier reageert gewoon op een situatie en in dit geval is dat de kudde en zijn instinct.
Jouw onzekerheid is absoluut voelbaar voor het paard, gezien een paard een verandering in je hartslag al constateert en daarop reageert (is wetenschappelijk bewezen), ook al vanuit instinct om zelfbehoud.
Daarmee weet je dan ook meteen dat 'doen alsof' bij een paard (en geen enkel dier) werkt.

Over je angst in een rondspringende kudde. Dat is jouw zelfbehoud en in jouw situatie terecht. Zeker vanuit eerder genoemd oogpunt.

Het schreeuwen van de ander is gedragsonderbreking, geen oplossing van het probleem. Maar het is mogelijk dat het voor het paard werk in de toekomst, vanuit angst om op zijn donder te krijgen en in de gegeven situatie wellicht een optie. Maar alleen mits je die overtuiging hebt.
Hetzelfde geldt ook voor een hengstenketting.
Daarbij echter een opmerking.

Een hengstenketting kan er echter ook voor zorgen dat het paard gewend raakt aan de 'hardere' hulpen en dat je steeds naar zwaarder materiaal moet grijpen om hem onder controle te krijgen.
Uiteindelijk is het symptoombestrijding en dat zal niet altijd werken

(Ik heb een paard gekend wat op die wijze werd gehanteerd en op den duur met hengstenketting door de mond niet eens meer te hanteren was)

Je kunt het ook oplossen door en veel tijd in te steken en het paard te leren om te reageren op lichte signalen, zoals ik in een eerdere post omschreef. Kost veeeeeel tijd en inspanning, maar je hebt er wel de rest van de opleiding plezier van.

Denk goed na voor dat je je keuze maakt, over wat je uiteindelijk wil.
Veel succes

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 10:44

Bedankt voor jullie advies. :)

Ik zou niet zo heel gauw naar zwaardere hulpmiddelen zoals een hengstenketting grijpen. Misschien zodra de situatie echt ondoenlijk of gevaarlijk dreigt te worden, maar eerder niet. Vooral omdat mijn paardje van zichzelf extreem makkelijk, braaf en onderdanig is en deze situatie alleen een probleem is geworden omdat ík niet goed weet hoe ik ermee om moet gaan. Hij zou die hengstenketting niet nodig moeten hebben, ik heb zelf simpelweg meer kennis en lef nodig...

@liljebo, het kan inderdaad heel goed kloppen dat mijn paardje wel naar die andere meid luistert uit angst. Omdat hij bij het longeren aardig dominant is heeft zij hem daar laatst ook eens onder handen genomen en wellicht is hij dat niet vergeten...

Maar omdat dat inderdaad geen echte oplossing van het probleem is heb ik gisteren eens met hem geoefend om beter op mijn stem te reageren, gewoon in de bak na het rijden. En heel gauw al volgde hij mij door de bak zonder dat ik hem vast hoefde te houden, stond stil als ik 'ho' zei, enzovoort. Ik hoop dat dit soort oefeningen ook zal zullen schelen bij het uit het land halen. :) (Gisteren had ik overigens geluk; de paarden kwamen al naar voren gestormd toen ze mij aan het hek hoorden rommelen ;) ).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:25

Floortje, als je de paarden beloont met bv positieve aandacht als ze naar voren komen gestormd als ze je horen, zou het kunnen dat ze dat gedrag herhalen en heb je voorlopig een probleem minder.
Misschien beetje stimuleren door extra aan hek te rommelen etc?

Goed van je trouwens dat je er zo aan werkt.
Ik kan je van harte aanbevelen om de link eens goed door te nemen, die ik in het begin gaf. Daarin staan heel belangrijke dingen om aan te denken als je wilt dat je grondwerk het gewenste resultaat heeft. Kost even wat moeite (zowel lezen als trainen) maar daar ga je profijt van hebben.