eerste induk bij het kopen van een paard - wat verwacht je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Re: eerste induk bij het kopen van een paard - wat verwacht je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:12

En TS wat is je keuze geworden? Waren het nog leuke paarden dat je van het weekend hebt bekeken?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:36

Hoi!

Ik zit inmiddels in een "bezink-fase". Vorig weekend ben ik nog bij 3 paardjes wezen kijken. Eentje viel af omdat ik er geen klik mee had, ze reed wel fijn en was wel braaf, maar het was het toch niet helemaal. Ik denk dat zij ook niet echt een klik had met mij.
Twee andere merries waren allebei heel leuk, één onbeleerd dier waarmee ik wat grondwerk heb gedaan, wat heel leuk was. Het is een schat van een paard, maar ook best wel timide, daarom denk ik dat ze toch niet helemaal bij mij past. Een iets actiever (misschien brutaler?) karakter spreekt me toch meer aan.
De derde merrie was 7 jaar en goed bereden, en ik heb een ritje met haar gemaakt en dat ging heel erg goed, ondanks dat ze Western bereden is en ik eigenlijk geen Western rijd :). Maar ze was heel aandachtig en alert, zo van, wat zou deze ruiter nu bedoelen?, en lekker voorwaarts. Eigenlijk is ze wel een stuk kleiner dan ik in gedachten had, en om Western te gaan rijden had ik helemaal nog niet aan gedacht! Ik weet er niks van en ken ook niemand die Western rijdt :S En om haar nou om te gaan scholen, hoe moet dat? Gaat dat? Is dat eerlijk tegenover het paardje?
Wel voelde ik me op haar rug wat veiliger dan die eerste keer op die leuke ruin, toen die zo eigenwijs deed. De tweede keer dat ik hem reed was hij natuurlijk wel braaf, dus dat geeft wel aan dat hij het ook wel kan. En hij is natuurlijk jong en onwennig aan de hulpen, dus dat is lastig vergelijken. Ik weet wel zeker dat ik op de grond de grootste klik had met hem.

Ik visualiseer nu elke dag welk van de twee ik nou in mijn eigen stal zou zien staan :) Het is echt lastig kiezen! Ik denk eigenlijk dat ik met allebei een heel leuke tijd tegemoet zou gaan, maar dat maakt het nog niet echt makkelijker :) Dus tips zijn nog altijd welkom!

(en ik denk maar bij mezelf: rustig blijven, niet forceren en uiteindelijk komt het goed :))

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:04

Toen ik de eerste keer bij mijn paard ging kijken was er vooral veel spanning. Zij reageerde heel erg op mijn gemoedstoestand; dit is dan ook waarschijnlijk waarom ik onbewust voor haar gekozen heb. Ze is als ware een spiegel voor mij. Toen ik op haar wilde gaan rijden, zette ze geen stap! Ik MOEST eerst ontspannen voordat zij wilde gaan lopen. De tweede keer was ik me hier bewust van en ging het beter. Echter zag het rijden er zeker niet voortreffelijk uit; maar ja wat wil je na 1-2-3 keer rijden op een paard dat je niet kent. Belangrijk was dat ze (in mijn ogen) heel erg lief is en correct in de bejegening. De rest komt wel, dat heeft gewoon tijd nodig en ik vooral heel veel les.

Inmiddels heb ik haar twee maanden en is ze nog steeds een grote spiegel voor mij, wat behoorlijk confronterend kan zijn. Ze drijft me op de spits doordat ze van mij vergt dat ik zekerder, consequenter en een leider wordt. Echter heb ik voor haar alles over om dat doel te bereiken. Ondanks zal ze nooit schoppen, mij omver lopen, et cetera.

Bij mij was het gewoon de "klick" die geleid heeft tot aankoop. Heb daarvoor ook paarden gereden wat harstikke goed ging, maar zag ons niet samen in de toekomst wedstrijden rijden. Ik vond het no-nonse paarden die iedereen leuk vinden: ik zocht meer wat persoonlijks. En tja dat ik daar wat meer voor moet doen, heb ik er graag voor over! Moet wel realistisch blijven natuurlijk. Ik had me destijds wel voorgenomen; bij twijfel niet doen. Want het is niet echt een maandelijkse aankoop. Maar goed, wilde ook een ruin wat een merrie geworden is. Het is echt een gevoelsding en neem er vooral de tijd voor. Geen hand vol, maar een land vol!!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:14

Ik vraag me af of jonkies al zo snel gaan uitproberen... Ik heb mijn huidige paard op uitstraling, beweging en karakter gekozen. Ze was nog niet beleerd, dus rijtechnisch was het niet te beoordelen... Imo moet een paard looplust hebben, een beetje brutaal zijn, een beetje mensgericht zijn en lekker bewegen. Rijtechnisch maakt me dan niet meer zoveel uit, zolang er geen extreem negatieve eigenschappen zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:44

Citaat:
De derde merrie was 7 jaar en goed bereden, en ik heb een ritje met haar gemaakt en dat ging heel erg goed, ondanks dat ze Western bereden is en ik eigenlijk geen Western rijd . Maar ze was heel aandachtig en alert, zo van, wat zou deze ruiter nu bedoelen?, en lekker voorwaarts. Eigenlijk is ze wel een stuk kleiner dan ik in gedachten had, en om Western te gaan rijden had ik helemaal nog niet aan gedacht! Ik weet er niks van en ken ook niemand die Western rijdt :S En om haar nou om te gaan scholen, hoe moet dat? Gaat dat? Is dat eerlijk tegenover het paardje?

Hihihi en dan beland je op een western gereden paard :D An sich is het helemaal geen punt of probleem om haar om te scholen. Mijn oude merrie liep vroeger dressuur en is later western gereden. Andersom kan ook, ik heb in de planning volgend jaar met 1 van mijn western ingereden Quarters dressuur te gaan rijden :D Western gereden wil niet zeggen dat ze de basis engels niet snappen, en de rest komt vanzelf. Dus om die reden niet afschrijven ;) En }> wie weet vind je western rijden wel net zo leuk of mss zelfs wel leuker dan dressuur :D

Wat de openingsvraag aangaat. Als ik naar een paardje ga kijken: Ik moet die klik hebben. Het moet vertrouwt voelen. Voor mij is de ultime graadmeter "durf ik ermee naar buiten" (ik heb angst om buiten te rijden). Hoe reageert het paardje op je, wil het proberen hetgene je vraagt te doen. Wil het paardje op je ingaan. En omdat ik zoek naar iets waarmee ik dus idd naar buiten durf, hoe cool is het. Bouwt het spanning op zodra er iets "eng" is, of is het dan meer van blijven staan en we kijken erna. Met name dat spanning opbouwen kan ik geestelijk niet verwerken. Dat is nl precies wat mijn oudje buiten doet en die heeft me die angst bezorgt.
Ja ik weet precies wat ik zoek in een paard, nou nog de juiste vinden :+ Sucses TS.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:00

De eerste keer dat ik bij mijn paard ging kijken, had ik echt meteen een klik met haar. Ze was niet het mooiste paard wat ik had gezien en helemaal niet wat ik wou (kwam eigenlijk voor een ander paard op die stal kijken :P ). Ik kwam kijken voor een sportpaard van 5 jaar die op L-niveau liep met bekende afstamming enz, en kwam thuis met een 3,5- jarige die net 6 keer ohz was geweest, zonder afstamming. En toen ze haar voorreden ging het niet zo goed, en toen ik er zelf opzat ook niet echt, maar ik voelde me geen seconde onveilig. Ook was zij pas een paar keer ohz geweest, dus ik en mijn instructice keken vooral naar haar reacties op dingen. Daarna nog een keer komen kijken, en was nog steeds helemaal verliefd, dus we toen kochten we haar. Nu drie jaar later ben ik nog steeds heeeeel blij met haar!

Dus ik zal als ik jou was gewoon naar je gevoel luisteren.
Ben benieuwd welke het wordt, en succes met het maken van de beslissing! :D

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:26

Hoi allen!

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen en het delen van de ervaringen :)
Goed nieuws: de beslissing is gemaakt! Na héél lang en goed nagedacht te hebben had ik mijn keuze al wel beperkt tot de 7-jarige tinkermerrie, of de 3.5-jarige tinker x fries. Ik was zaterdag op de manege waar paardlief komt te staan en was aan mijn oom aan het uitleggen wat mijn overwegingen waren, en terwijl ik dat aan het vertellen was dacht ik, ja! het moet de kruising worden. Toch een kwestie van de klik die ik bij hem meteen vanaf het begin had. Al was hij het eerste paard waar ik ging kijken, er was er daarna geen een meer die zo geïnteresseerd was naar mij toe (zonder te schooien of opdringerig te zijn). Ook weet ik niet of ik ooit nog een jong paard zelf kan of wil doorrijden, en die kans hem ik met hem.
Ik heb inmiddels ook de verkoper laten weten dat de koop door kan gaan als hij wordt goedgekeurd en zij klonk ook heel blij over de telefoon, alsof ze hoopte dat ik het zou doen :) Ik denk dat zij ons ook goed bij elkaar vind passen.
Nu ga ik wss zondag met mijn oom en tante nog eens langs (al is het meer dat zij hem ook kunnen bewonderen, dan dat ik denk dat ze mijn keuze nog gaan bijstellen) en dan de keuring regelen en de prijs :)
Ik kan het nog niet echt geloven, dat 'ie straks echt in mijn stal zou kunnen staan!
Misschien dat <:) hem nog in kan pakken voor de 5e?

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:42

Ooh wat leuk TS! Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt, zeker als die klik er al zo meteen was! En met tinkerbloed kan het alvast niet slecht gaan hé O:) Ik heb zelf ook een tinker maar ben altijd al fan geweest van tinker + fries kruisingen dus ik verwacht wel foto's hoor! :D

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:44

Gefeliciteerd met het maken van je keuze.
Dat geeft een beetje rust.
Nu de keuring nog.
Veel succes.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 16:55

@Soprano: Jaaaa ik weet :) Ik ben verder alleen bij volle tinkers wezen kijken, omdat ik die ge-wel-dig vind. En bij deze dacht ik, heb ik dat, val ik weer voor een kruising, haha. Maar het moet blijkbaar zo zijn :)
Ik vind Iowa trouwens zooo gaaf! Vooral die "zwarte sneb" stond op mijn verlanglijstje (niet gelukt, maar maakt ook niet uit) :)

@Grace: Dank je wel! Geeft inderdaad veeeel meer rust :) En daardoor heb ik er ook vertrouwen in dat dit echt de goede keus is :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:39

hihi ja ik had ook zo'n verlanglijstje, ik wou een bruine of zwarte tinker ruin dus geen bonte. Kom ik thuis met een zwartbonte tinker merrie :D Maar uiteindelijk maakt het 'kleurtje' inderdaad niet uit en ik ben helemaal zot van haar vlekken en haar speciale bles :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:51

Wel foto topic maken he!? Als hij is goedgekeurd en ingepakt voor 5 december.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:54

Leuk hoor dat je een paard hebt gekocht :D

Tja, mijn eerste indruk bij het kopen van een paard is dat ik die 1e blik die ik heb als ik een paard zie veel en veel belangrijker vind dan het gevoel met rijden of mennen. Als ik een paard aankijk en ik heb het gevoel 'dat het goed zit' zit het dus goed. En dan is het met rijden of mennen ook goed (en wat je dan kunt doen is afhankelijk van graad van africhting natuurlijk).

Ze moeten me dus qua paard gewoon 'vanaf de grond' aanstaan. Anders stap ik er trouwens ook gewoon niet op of achter :P dat heb ik in mijn jarenlange tijd dat ik al paarden heb wel afgeleerd :o

Mijn gevoel volg ik dus en dat gevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten. De paar keer in mijn leven dat ik bij het kopen van een paard heel rationeel te werk ben gegaan, hebben alle keren nooit gewerkt.

Dus als jij vind dat het een superfijn paard is, doen! Krijg je geen spijt van. Ja en dat je dan niet direct 100% geweldig door de baan gaat, who cares.

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:56

je hebt een leuk paard gekocht denk ik. Je hebt de juiste afweging gemaakt.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:35