Happerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Happerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:16

Gelijkwaardigheid in een kudde? Dan moet je het kuddegedrag van paarden toch íets beter gaan observeren. :P
En je paard corrigeren kun je ook doen door een tik.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:25

dat is niet bepaald corrigeren en nogmaals wij zijn ook niet te vergelijken wij menseen zijn vaak egocentrisch. en denken teveel te weten.
bij paarden gaat het een stuk simpeler maar juist omdat wij een natuurlijke vijanh voor het paard zijn zal je hem met respect moeten behandelen.

maar jijdoet toch parelli? dan spreek je jezelf hier tegen parelli is ook werken met je paard als gelijke...
verder wil ik hier niet over discuseren en ik hoop dat alles goed komt met de pony! :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:32

Ook bij Parelli ben jij de baas over je paard en geen gelijkwaardige partner.
Parelli is alleen het communiceren via de paardentaal, niet gelijkwaardig zijn.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:28

Ik ben het met H_Nalanta eens, je bent de baas over je paard! Dit betekent niet dat je dan geen leuke band met je paard kan hebben.
Als mijn pony hapt kan die van mij ook een tik krijgen, dat snappen ze (bij mij iig) echt wel!

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:02

Tik op de neus. Gebeurt het nog een keer, nog een tik. En anders weglopen en 5 minuten later terug komen en verder gaan waar je mee bezig was. Ga anders wat vrijheidsdressuur doen, kan ook vaak helpen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:02

met slaan los je helemaal niks op je paard wordt er alleen maar bang van en eerst heb je het toch leuk gewonden en toegelaten dus vind ik slaan we een beetje heel erg ver gaan want je paard weet niet beter !! gewoon geen snoepjes meer in je zak doen en gewoon negeren en voordat je een snoepje geeft eerst met een cliker klikker dan weet hij na een tijdje wel dat hij alleen een snoepje krijgt als je klikt en het is nog een diervriendelijke manier ook !!

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:07

ik geef een strengere stem op hij weet het gelijk als ik strengere stem zet

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:16

melissa256 schreef:
met slaan los je helemaal niks op je paard wordt er alleen maar bang van en eerst heb je het toch leuk gewonden en toegelaten dus vind ik slaan we een beetje heel erg ver gaan want je paard weet niet beter !! gewoon geen snoepjes meer in je zak doen en gewoon negeren en voordat je een snoepje geeft eerst met een cliker klikker dan weet hij na een tijdje wel dat hij alleen een snoepje krijgt als je klikt en het is nog een diervriendelijke manier ook !!

Dus als je in je arm gebeten wordt moet je het negeren want hij weet niet beter?
Da's een leuke! :))

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:38

in mijn opinie is hier geen quick fix voor. Het engiste wat je kan doen is zorgen dat je met de eigenaar een taktiek pakt die jullie ALLEBEI volgen. Consequentie is namelijk het belangrijkste. Jij kan 1 ding doen en de eigenaar een ander en dan gebeurd er gewoon niets.
Geen snoepjes, koekjes of appeltjes meer geven. Zorgen dat je niets lekkers meer in je zakken hebt of poestkist of wat dan ook. Je paard heeft geleerd dat als hij die dingen doet, hij een voedselbelonging krijgt/vindt.
Wanneer je de beloning wegneemt, heeft het dus weinig nut meer voor je paard om te gaan zoeken.
Dit gedrag stopt op een gegeven moment vanzelf dan. Want een dier is een opportunist. Die doen dingen voor een reden. Wanneer die reden er niet meer is, dan doen ze het ook niet meer.
Op deze manier hoef je niet te gaan slaan of schelden, maar zwakt het gedrag vanzelf af.
doe al je dingen zonder een voedselbeloning (of de mogeklijkheid voor je paard om een beloning te stelen) en dan wanneer je klaar bent met alles, zet je je spullen weg en doe je al je dingen die je gedaan wil hebben en DAN PAS kom je terug om hem een voedsel beloning te geven. Vraag aam hem om een voetje te geven, of een stap achteruit te doen of wat dan ook. Op deze manier gaat hij de voedsel beloning combineren met het opvolgen van een commando en combineerd hij niet de beloning met zakkenrollen.
Maar als je dit niet consequent uitvoert, dan leer je het je paard nooit af, want als hij de gelegenheid krijgt om zakken te rollen en hierbij een voedsel beloning vind, dan beloon je hem dus weer voor zijn slechte gedrag.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:43

Mijn verzorgpony doet dit ook. Bij hem is het echter gewoon kriebelen/speels gedrag. Hij zit namelijk ook aan mijn cap als het hem uit komt, en je maakt me niet wijs dat hij dat lekker vindt. Ik negeer het gewoon, dan houdt ie vanzelf wel op. En als het mij teveel wordt dan zet ik een strengere stem op.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:59

H_Nalanta schreef:
melissa256 schreef:

Dus als je in je arm gebeten wordt moet je het negeren want hij weet niet beter?
Da's een leuke! :))

happerig wil niet zeggen dat hij ook echt bijt !! ik had ook een happerig paard en die heeft me nog nooit gebeten en met negeren van dat gedrag is dat over gegaan. en jou mening is beter wil je zeggen, een gedrag wat altijd geaccepteerd is opeens afleren met een tik geven wat schiet je daar nou mee op?! een paard wat kopschuw wordt nou dan ben je niet goed bezig hoor !!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:29

Een paard wordt niet kopschuw van een goed getimde tik. :')

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:32

H_Nalanta schreef:

nee tuurlijk niet waar dan wel van ? van de lucht dan ofzo? volgens mij moet jij beter naar het gedrag van paarden gaan kijken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:36

Op het moment dat jij een tik geeft terwijl het paard doet en dat doe je 3x heeft het paard héél snel door dat dat dus niet de bedoeling is. Een kopschuw paard krijg je alleen als je om niks je paard gaat slaan. Dus misschien moet jij iets beter naar paarden onderling gaan kijken. Die geven elkaar ook een rotknal als ze iets niet aanstaat hoor... Die negeren elkaar ook niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:14

H_Nalanta schreef:
Op het moment dat jij een tik geeft terwijl het paard doet en dat doe je 3x heeft het paard héél snel door dat dat dus niet de bedoeling is. Een kopschuw paard krijg je alleen als je om niks je paard gaat slaan. Dus misschien moet jij iets beter naar paarden onderling gaan kijken. Die geven elkaar ook een rotknal als ze iets niet aanstaat hoor... Die negeren elkaar ook niet.

ik ben het met je eens dat paarden onderling dat ook doen, maar dat is JUIST de reden dat je niet jezelf met een paard moet gaan vergelijken, want als jij dan denkt, doen ze onderling ook, dan denkt dat paard het straks ook en krijg je ook een rot knal terug van hem, onder het mom van "dat doen we onderling ook".

Het is bewezen dat positive stimulance beter werkt dan negative stimulance.
Dus als je hier een oplossing voro kan vinden zonder handjes te laten wapperen, dan zou dat toch beter zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:15

LecyTinker schreef:
ik ben het met je eens dat paarden onderling dat ook doen, maar dat is JUIST de reden dat je niet jezelf met een paard moet gaan vergelijken, want als jij dan denkt, doen ze onderling ook, dan denkt dat paard het straks ook en krijg je ook een rot knal terug van hem, onder het mom van "dat doen we onderling ook".

Ik mag toch niet hopen dat een paard dat denkt aangezien er dan iets goed mis is met de verstandhouding. :?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:20

Paarden zijn onderling écht niet gelijk, er zal altijd een hogere zijn die de ander op de plaats stuurt. In dit geval ben jíj dat ;)

Voedsel weigeren, steen 'voeren', mep verkopen, corrigeren; álles moet binnen een bepaalde tijd gebeuren en snél. Ben je te laat
of wacht je te lang met de actie - reactie, dan is de link weg en is het puur corrigeren zonder reden. Dán krijg je kopschuwe
paarden, paarden die bang worden voor gekke bewegingen: ze weten immers niet wáárom die laatst zo opeens kwam en zullen dus
alert blijven.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:21

H_Nalanta schreef:
LecyTinker schreef:

Ik mag toch niet hopen dat een paard dat denkt aangezien er dan iets goed mis is met de verstandhouding. :?

wel, als je het mij vraagt, als je paard zakkenrolt enzo, dan is er al iets mis met de verstandhouding, want dan is er geen respect voor persoonlijke ruimte.

Hey, ik ben ook geen held hoor! Ik heb ook MEER dan genoeg dingen waar ik aan moet werken en heb regelmatig hulpkreten hier op bokt gegoit, zoals mijn berichten verleden laat zien. Maar het is vaak moeilijk te overzien als je het zelf meemaakt, omdat persoonlijke gevoelens en geschiedenis meespeelt.
Ik vind Bokt erg behulpzaam, omdat er echt vaak verschillende meningen worden gegeven en je dus zelf kan kiezen wat bij jou past.
Ben het helemaal eens dat af en toe een knal geven op zn plaats is, maar persoonlijk vind ik dat meer gepast bij serieuze problemen, niet bij redelijk ontschuldige dingen als zakkenrollen. Dit is namelijk een onbewust aangeleerd gedrag en niet een opzettelijk wangedrag van een paard.
Maar op elk potje past een dekseltje en het is maar net het dekseltje vinden dat bij jou past!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:27

Happen is misschien nu nog onschuldig maar kan uiteindelijk echt bijten gaan worden.. Beter voorkomen dan genezen dus vanaf het begin meteen afstraffen. Voorkomt een hoop problemen. ;)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:29

die van mij kan er ook wat van! alles happen wat los en vast zit (niet gemeen hoor), maar met meppen los ik dat echt niet op. het enige wat je een paard dan leert is om zn hoofd sneller weg te trekken wanneer jij je hand omhoog doet, wat dus resulteert in kopschuw. ik negeer het meestal, tot het op zekere hoogte bereikt dat het gecorrigeerd moet worden en dan zet ik hem een paar passen naar achter. VD kan zeker ook een positief resultaat geven!

een paard zou jou trouwens nooit als een van de kudde zien. je bent geen paard, je bent een mens en dat weet je paard heeeel goed. :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

Marieke1023 schreef:
Hi!

Ik zit met een probleempje met mijn verzorgpaard. Hij is ontzettend lief, maar ook heel gek op snoepjes, appels en al het andere wat eetbaar is. Hij inspecteerd dan ook met zeer grote regelmaat broekzakken, handen en tassen op zoek naar lekkers. Ik begin dit happen in alles wat los en vast zit 'n beetje zat te worden maar ik wil hem ook geen linkse directe verkopen om het hem af te leren.

Wie kent er 'n paar "paardvriendelijke" trucjes om hem van dit gedrag af te helpen?

@H_Nalanta... zoals de TS het neerzet, gaat het hier om "ontschuldig" zakkenrollen, niet om tanden-zetten in welke vorm dan ook!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

Lees dan nogmaals mijn reactie.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:32

H_Nalanta schreef:

Eens met H_Nalanta, wat een getrut allemaal zeg... 'als gelijkwaardige elkaar zien', 'je moet niet de baas over je paard zijn, maar z'n maatje' := Ik ben z'n baas en z'n maatjes staan in de wei en voor dat geschooi en gehap krijg hij mooi dus wel een goeie links directe en een 'nee!' erbij :j

Paarden zijn niet van suiker hoor, kom op zeg.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 11-11-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:33

Toch eens consequent aanpakken. ;)

Wat hierboven ook gezegd wordt _/-\o_

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:38

H_Nalanta schreef:
Happen is misschien nu nog onschuldig maar kan uiteindelijk echt bijten gaan worden.. Beter voorkomen dan genezen dus vanaf het begin meteen afstraffen. Voorkomt een hoop problemen. ;)

aanpakken betekend het paard leren dat dit niet geaccepteerd gedrag is, hier hoeft geen straf aan te pas te komen. Dit is een situatie die onbedoeld is gecreeerd door de TS en de eigenaar en die zouden dit dus dan ook met respect op moeten lossen. Je kan niet een kind 10 jaar lang zijn hand in de snoeppot laten steken en dan van de één op de andere dag hem een ram op zn hand geven omdat het niet mag.
Geef het dier een kans om op een positive manier ermee te stoppen, werkt dit niet, dan kan je altijd nog een knal geven. Maar je kan hem een kanl geven en dan de oorzaak niet weghalen, dan is het in mijn ogen gewoon een spelletje van uitlokken geworden naar het paard toe.
Van het begin is dit gedrag duidelijk geaccepteerd geweest, en nu krijgen ze het terug op hun brood. Tja, dan kan je de schuld op het paard steken, maar dat is het geval in de paardenwereld zo wie zo al snel. De schuld kan nooit bij ons liggen, want wij zijn mensen en hun dieren.
Wat voor nut heeft het om het paard een klap voor zn snuit te geven en hem vervolgens 2 seconde later toch weer iets lekkers te geven?
Zolang de TS en de eigenaar niet op 1 lijn zitten van wat geaccepteerd gedrag is, heeft slaan totaal geen nut.