Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:50

IMJ schreef:
Is er geen opfok in de buurt?
De pony heeft duidelijk geen respect voor jou en je moeder...

Wat doe je als hij zijn kont naar je toe draait?

Er zijn genoeg opfoks in de buurt... maar we willen er zelf voor zorgen... althans zelf... iig bij ons in de wei.

ik blijf iig niet achter zn kont staan.. ben zwanger en ga niet t leven van me kind wagen.. dus ik draai me weg van hem en duidelijk aanspreken dat ik het niet goed keur wat hij doet...

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:51

pleiada schreef:
Een ander paardje erbij is echt wel noodzakelijk anders leert hij geen manieren,mensen kunnen een paardje nooit zo opvoeden als paarden elkaar..Het gevolg als je hem alleen laat staan is dus dat hij afwijkend gedrag gaat vertonen..

oke bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:53

Gerbrielle schreef:
IMJ schreef:
Is er geen opfok in de buurt?
De pony heeft duidelijk geen respect voor jou en je moeder...

Wat doe je als hij zijn kont naar je toe draait?

Er zijn genoeg opfoks in de buurt... maar we willen er zelf voor zorgen... althans zelf... iig bij ons in de wei.

ik blijf iig niet achter zn kont staan.. ben zwanger en ga niet t leven van me kind wagen.. dus ik draai me weg van hem en duidelijk aanspreken dat ik het niet goed keur wat hij doet...

Hup die opfok in! Dan zorg je beter voor hem dan dat je nu doet. Klinkt hard, maar een kudde is toch wel een basisbehoefte van een jong paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:54

Ik denk toch dat je iets moet. Zo komt het niet goed hoor! Als jij wegdraait heeft hij z'n zin... (begrijp je voorzichtigheid wel hoor :) )
Als die kleine snotaap alleen maar streng toegesproken wordt denk ik niet dat je respect ontvangt van hem.
Ben echt niet van hard straffen hoor maar die van mij heeft als 'naarling' echt wel is een flinke trap van me gekregen. Doen ze bij elkaar ook dus kunnen ze best wat hebben.

Zo ga je bevallen en heb je helemaal geen tijd voor z'n opvoeding, ook dan is de opfok een prima oplossing!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 19-10-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:54

Joolien schreef:
Tja ik vind dit een typisch geval van onkunde. Jullie maken 1 grote fout, hem namelijk alleen laten opgroeien. Dan leert hij geen manieren en aangezien jullie blijkbaar zelf ook niet kundig genoeg zijn om hem dit bij te brengen is dat echt een must. En waarom volgend jaar pas casteren als jullie hem nu al niet aankunnen?

ik laat m volgend jaar pas castreren op advies van de DA..

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:55

Joolien schreef:
En vooral niet met een longeerzweep de weide op, dan verpest je meer dan je lief is.

Dat ga ik zowiezo niet doen...

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:57

Joolien schreef:
Een zweep gaat m niet worden hoor, tenminste, het is niet nodig. Als je handig genoeg bent zou je met dominantietechnieken heel simpel iets kunnen bereiken zonder er op los te moeten meppen. Je wilt neit dat hij bang voor jou en je zweep wordt maar dat hij respect voor je krijgt, dat krijg je niet door een zweep te gebruiken, want je hebt niet altijd een zweep bij je.

nee ik wil ook geen zweep er bij gebruiken.. en daar ben ik het met je eens mee dat niet krijgt door een zweep...

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:58

sanne5 schreef:
Ik vind dat je hem zo snel mogelijk moet laten casteren, ik zou ook idd een maatje voor hem vinden waar hij manieren van kan leren, en ik zal geen zweepje meenemen!!! anders luistert hij alleen als je een zweepje hebt! suc6 !!

Zweepje neem ik inderdaad niet mee. dankjewel

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:58

misschien is het al besproken hier maar is het niet een idee om er een pony bij in te zetten?
Dan hoeft hij ook niet naar de opfok.. waar woon je als ik vragen mag?

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:59

Joolien schreef:
Hup die opfok in! Dan zorg je beter voor hem dan dat je nu doet. Klinkt hard, maar een kudde is toch wel een basisbehoefte van een jong paard.

opfok word m zowiezo niet net als de zweep.. dan kan je net zo goed een paardje erbij nemen...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:00

De wei ingaan met een zweepje moet je niet doen als je al onzeker bent, dat heeft ie gelijk door..
Ga je eens inlezen op bokt, er is heel veel informatie te vinden over jouw eigen lichaamstaal tegenover je paard. Je moet een persoonlijke ruimte om je heen creeren, komt ie meer dan een paar meter bij je in de buurt terwijl je dat niet aan hem vraagt en drijgt ie? hup, met grote armen op hem af en geef maar eens een flinke brul, wegwezen idioot!! zwaai maar eens flink met het halstertouw naar zijn hasses, is hij nou helemaal..
Jullie zijn de baas hoor, maar dat moet je wel uitstralen, vraag desnoods je vader of vriend mee als je dat gaat doen.. Je moet hem de kans niet geven dicht bij je te komen als hij lelijk doet.. Geef hem vooral ook niks lekker te eten uit de hand, daar worden ze vervelend en opdringerig van. Als je hem wat wilt geven, gooi het dan in zijn bak..

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:00

Succes met je problemen!!

Mischien kan je beter een goede trainer bellen om hem te vragen eens langs te komen om de situatie te bekijken :)

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:01

jentel schreef:
misschien is het al besproken hier maar is het niet een idee om er een pony bij in te zetten?
Dan hoeft hij ook niet naar de opfok.. waar woon je als ik vragen mag?

Ja dat is inderdaad al besproken... opfok gaat zowiezo niet gebeuren.. we wonen in beusichem

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:03

Ivana22 schreef:
Succes met je problemen!!

Mischien kan je beter een goede trainer bellen om hem te vragen eens langs te komen om de situatie te bekijken :)

ja daar heb ik ook aan zitten denken maar het is dus niet dat het elke dag zo is... zoals net was er niks aan de hand.. dan is die heel aanhankelijk... maar vanochtend was t wel weer raak dus vandaar dat dat ook beetje lastig is

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:04

Jammer dat je zo ver weg woont.. ik heb een straks nog 1 pony omdat de andere word verkocht.. deze pony kan heel goed veulens/jonge paarden opvoeden!
Misschien hadden we elkaar kunnen helpen.. want ik zoek nog een weidemaatje voor tijdelijk of dat onze pony ergens heen kan, anders staat ze alleen en dat vind ik geen goed idee.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:09

stoer schreef:
De wei ingaan met een zweepje moet je niet doen als je al onzeker bent, dat heeft ie gelijk door..
Ga je eens inlezen op bokt, er is heel veel informatie te vinden over jouw eigen lichaamstaal tegenover je paard. Je moet een persoonlijke ruimte om je heen creeren, komt ie meer dan een paar meter bij je in de buurt terwijl je dat niet aan hem vraagt en drijgt ie? hup, met grote armen op hem af en geef maar eens een flinke brul, wegwezen idioot!! zwaai maar eens flink met het halstertouw naar zijn hasses, is hij nou helemaal..
Jullie zijn de baas hoor, maar dat moet je wel uitstralen, vraag desnoods je vader of vriend mee als je dat gaat doen.. Je moet hem de kans niet geven dicht bij je te komen als hij lelijk doet.. Geef hem vooral ook niks lekker te eten uit de hand, daar worden ze vervelend en opdringerig van. Als je hem wat wilt geven, gooi het dan in zijn bak..

Bedankt voor je goede reactie.. ja daar zijn we mee bezig geweest met de arme open op hem af gaan en me stem verheffen maar dan word hij ook veller en loopt me onderhand omver... nee dat hadden we al van een boer gehoord dat we niks te eten uit de hand moeten geven... en daar zijn we dan ook me gestopt.. erg bedankt voor je goede reactie

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:10

Gerbrielle schreef:
Joolien schreef:

opfok word m zowiezo niet net als de zweep.. dan kan je net zo goed een paardje erbij nemen...

als ze in de kudde lopen krijgen ze ook een goede trap als ze iets doen wat niet bevalt, daar word niet gedreigd maar een keer goed raak en ze doen het niet meer, maar als je dat niet durft moet je er niet aan beginnen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:22

Gerbrielle schreef:
Bedankt voor je goede reactie.. ja daar zijn we mee bezig geweest met de arme open op hem af gaan en me stem verheffen maar dan word hij ook veller en loopt me onderhand omver... nee dat hadden we al van een boer gehoord dat we niks te eten uit de hand moeten geven... en daar zijn we dan ook me gestopt.. erg bedankt voor je goede reactie

Naast dat je het doet, moet je er ook zelf 100% in geloven en ook de uitstraling ernaar hebben. Als je nog steeds onzeker bent terwijl je wat met je handen staat te zwaaien, lacht je paard je gewoon uit... maar dit is beetje lastig beoordelen vanaf een pc ;)
Ik snap dat je voorzichtig doet vanwege je zwangerschap! :j

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:29

antje_vip schreef:
Naast dat je het doet, moet je er ook zelf 100% in geloven en ook de uitstraling ernaar hebben. Als je nog steeds onzeker bent terwijl je wat met je handen staat te zwaaien, lacht je paard je gewoon uit... maar dit is beetje lastig beoordelen vanaf een pc ;)
Ik snap dat je voorzichtig doet vanwege je zwangerschap! :j

naar mijn idee sta ik er wel zeker vooral in het begin. in het begin had ik totaal geen angsten en toen liep die ook gewoon door en kwam die ook omhoog.. maar sinds hij mij vorige week me raakte tegen me arm ben ik beetje angstig geworden..

Kinke

Re: Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:31

Begrijp ik nu goed dat het hengstje alleen staat??? Daar wordt toch ieder paard gestoord van?

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:33

Kinke schreef:
Begrijp ik nu goed dat het hengstje alleen staat??? Daar wordt toch ieder paard gestoord van?

hij heeft naast hem een shetland hengstje staan maar in zn eigen wei staat hij idd alleen.. ik heb 2 weilanden naast elkaar...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:34

Kinke schreef:

Zeker als ze zo jong zijn... Het is en blijft een kudde dier.
Snap je voorzichtigheid ook TS (gezien je zwangerschap), denk alleen dat het dat in deze fase juist zo vreselijk belangrijk is dat er iemand is die hem wel aan kan. Anders zal jij er echt geen leuke pony aan overhouden...

Kan de shet er niet bij?

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:35

IMJ schreef:
Kinke schreef:

Zeker als ze zo jong zijn... Het is en blijft een kudde dier.
Snap je voorzichtigheid ook TS (gezien je zwangerschap), denk alleen dat het dat in deze fase juist zo vreselijk belangrijk is dat er iemand is die hem wel aan kan. Anders zal jij er echt geen leuke pony aan overhouden...

Kan de shet er niet bij?

Me shet kan er indd er niet bij.. helaas...

IMJ

Re: Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:36

Mag ik vragen waarom niet?

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:40

IMJ schreef:
Mag ik vragen waarom niet?

tuurlijk.. mijn shetje accepteer geen andere paarden. hij heeft 18 jaar alleen gestaan. en we hebben het 1 keer geprobeerd en dat ging echt niet goed... hij heeft op de vorige stalling toen we probeerde hem bij een andere paard neer te zetten die ook niet met andere paarden overweg kon toen heeft hij die paard letterlijk de hoek in gedreven en gericht op de schenen trappen en dat was dan bij een paard van ruim 1.75