Paard wil niet van de trailer af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Re: Paard wil niet van de trailer af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:38

Ja balans zou kunnen. Jong ding weinig spieren en ervaring met alles, dus dat zou kunnen natuurlijk!

Achter uit de trailer op dat durf ik eigenlijk niet eens haha. dat he ik nooit gedaan dus dat ga ik niet zelf lopen frotten met een paard dat al schrik heeft. misschien eens uitproberen met een de van de andere die niks om die trailer geven hoe dat werkt enzo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:01

ietjelover schreef:
ja ook al zodra de pony ook maar 1 stapje op de klep staat is achterwaards geen mogelijkheid meer

dan moet je daar dus eerst aan werken voordat je met de trailer aan de gang gaat, het hoeft echt niet zo lang te duren hoor om een paard achterwaarts te leren. Paar balkjes helpen je hier goed bij. Achteruit zn stal in, achteruit de wasplaats of bijvoorbeeld zijn ook goede oefeningen. Let wel altijd op dat hij nooit met zn voeten ergens achter kan blijven hangen zeker als hij ijzers heeft.

Joolien, of stro het gladder maakt hangt van je soort stro en de bedekking van je klep af, mijn ervaring is dat het in de meeste gevallen wel gladder maakt, zeker vers stro dat glijdt nog over elkaar heen, net als verse vlas ook superglad.

Een paard achteruit erop zetten zal niet meevallen als hij al niet achteruit wil lopen als hij er normaal op staat :). Maar het zou wel een goede oefening zijn voor je respect en vertrouwen. Alleen moet je dan al wel enige (bijv NH) kennis hebben en als je die kennis zou hebben zou het trailerprobleem wat je nu hebt al geeneens een probleem moeten zijn...... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:15

cissy schreef:
ietjelover schreef:
ja ook al zodra de pony ook maar 1 stapje op de klep staat is achterwaards geen mogelijkheid meer

dan moet je daar dus eerst aan werken voordat je met de trailer aan de gang gaat, het hoeft echt niet zo lang te duren hoor om een paard achterwaarts te leren. Paar balkjes helpen je hier goed bij. Achteruit zn stal in, achteruit de wasplaats of bijvoorbeeld zijn ook goede oefeningen. Let wel altijd op dat hij nooit met zn voeten ergens achter kan blijven hangen zeker als hij ijzers heeft.

Joolien, of stro het gladder maakt hangt van je soort stro en de bedekking van je klep af, mijn ervaring is dat het in de meeste gevallen wel gladder maakt, zeker vers stro dat glijdt nog over elkaar heen, net als verse vlas ook superglad.

Een paard achteruit erop zetten zal niet meevallen als hij al niet achteruit wil lopen als hij er normaal op staat :). Maar het zou wel een goede oefening zijn voor je respect en vertrouwen. Alleen moet je dan al wel enige (bijv NH) kennis hebben en als je die kennis zou hebben zou het trailerprobleem wat je nu hebt al geeneens een probleem moeten zijn...... ;)

Klopt, dat gaf ik ook al aan. Maar als je idd een goede basis hebt zal trailerladen ook minder moeite kosten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:26

Wij begrijpen elkaar! ;)
Het gebrek aan kennis is vaak het probleem bij trailerladen, maar hoe kom je aan die kennis... ?
Door hulp in te schakelen van mensen die die kennis al wel hebben en daarvan te leren ipv zelf aan te gaan modderen en dingen verkeerd gaan oefenen waardoor het probleem alleen groter wordt.
TS heeft daarom dit topic gestart en een aantal goede tips gekregen, het is nu aan haar om het te gaan doen.
Mocht het niet lukken dan weet ze waar te zoeken.... :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:32

Hier hetzelfde probleem...

We hebben álles geprobeerd, meerdere mensen die het hebben geprobeerd, maar het is gewoon niet te doen. We hebben er nu maar gewoon vrede mee, want de plannen die we met haar hadden, die zijn op deze manier totaal onmogelijk :j

Wie weet komen we ooit iemand tegen die kan helpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:27

er zijn zat mensen die je kunnen helpen, das waarom wachten tot je ooit iemand tegen komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:35

Idd, als je het wilt kun je zo Annemarie van der Toorn opbellen, dan ben je van het probleem af :j

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:21

cissy schreef:
ietjelover schreef:

Sorry maar hier schiet je de plank even mis. Ik heb oa samen gewerkt met Montey Roberts en ben zeer goed bekent met NH. Heb er jaren mee gewerkt met wilde en semi-wilde paarden en werk er met al mijn huidige paarden ook mee.

Dit paard is niet van mij maar rijd ik voor een anders en is zwaar mishandeld geweest. Ik vrees dat daar haar oorsprong van dit probleem is ontstaan. Achteruit lopen is ook geen enkel probleem, nergens, alleen die klep af!
Dus misschien de volgende keer even niet oordelen voor de hele situatie kent.

ik heb een hoop nuttige tips gehad en ga morgen wat dingen met hem uitproberen!

Meer tips zijn altijd welkom, maar voor nu alvast iedereen bedankt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:29

vertel me dan wel even waar ik de plank mis sla? misschien leer ik er nog wat van. Het is maar net hoe je het bekijkt en van wie je les hebt gehad..... ik oordeel niet, ik geef wat handvaten waar iiemand misschien wat aan heeft. Ook ik heb bij Annemarie cursus gedaan overigens.

Edit, Ik had het overigens over het paard van Ietjelover, misschien verduidelijkt dat iets?
Laatst bijgewerkt door cissy op 19-10-11 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:39

Mijn paard snapte het gewoon niet... Vooruit erin is vooruit er weer uit 8)7

Wij hebben haar eruit gelokt met een ander paard erachter en met z'n tweeën dat ze niet kon omdraaien. Het duurde ongeveer 20 minuten en elke keer als ze dat schuine stukje voelde met haar achterbenen ging ze weer naar voren. Misschien kun je de klep op een stoeprand zetten dat hij dat hij die schuine klep minder ervaart?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:42

de oplossing is niet zo moeilijk
vergt alleen handigheid en een flinke portie geduld

ik heb zelf ook een paard die toen hij jong was zo de trailer op liep maar er met geen mogelijkheid achteruit af te krijgen was

het begint met trainen in de rijbak
je paard moet de achteruit kennen
kan hij dat redelijk recht en zonder veel moeite dan maak je er een menpaard van
dus lange lijnen aan het hoofdstel en leren achteruit te lopen op teugeldruk
het is belangrijk dat je paard netjes recht achteruit leert lopen met jou er recht achter
ik gebruikte een vrij losse hulpteugel om te voorkomen dat mijn paard zijn hoofd in de lucht gooide
paard moet leren achteruit te lopen met het hoofd in normale houding

als je paard dat goed kent neem je de trailer er bij
je ment hem een stukje de klep op en er weer af, steeds een stapje verder totdat hij gewoon de klep op loopt en normaal achteruit er weer af

het voordeel van deze manier is dat het paard netjes leert achteruit te lopen
leert recht achteruit te lopen tussen de lijnen en geen moeite heeft met commando's van achteren

succes!

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:53

Ik denk dat we hier van het probleem van Leonnie87 afdwalen want als ik het goed heb gelezen is het probleem ontstaan toen het paard zijn hoofd had gestoten.
Het paard moet dus weer vertrouwen krijgen en dat is niet zomaar opgelost
Is het het misschien mogelijk om van iemand een trailer te lenen die iets hoger is zodat hij zijn hoofd niet meer kan stoten tijdens het achter uit lopen van de trailer.
Dit probleem hebben wij ooit gehad maar dan met het erop gaan en was opgelost met een trailer die 10cm hoger was. De eerste paar keer verloopt het ook nog niet vlekkeloos maar met geduld los je veel op. Succes

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:52

Spatter dat is een hele goede ware het niet dat hij voordat hij bij mij kwam een paar keer achterover is geklapt omdat die ruiter niet zo vriendelijk was. Ze is vrij bang van bijzet, slof en alles wat anders is. Ik weet niet wat ze doet als ik er 2 menteugels aan hang... Ik verwacht weinig goeds eigenlijk. Hij raakt heel snel in paniek nog. Het vertrouwen is al weel veeel groter als in het begin maar als ik op afstand ben is hij het snel weer kwijt.

Goede tip maar ik weet niet of het helemaal bruikbaar is voor dit paard...

@ cissy. Je zei dat het gebrek aan kennis was, maar het ging dus over iemand anders. Het is hier geen gebrek aan kennis of ervaring, maar echt een mishandeld paard met veel schrik.

@Coke. ik heb een vrij hoge trailer. Weet niet of iemand bij mij op het terrein een hogere heeft. Zal eens kijken!

Bedankt allemaal voor het meedenken!

ps. ik hoef geen reacties van mensen die me paard in training willen of het voor mij willen komen oplossen. Ik vraag alleen tips.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:01

Kan je onder de klep een blok hout leggen dat hij niet naar beneden afloopt, of iig veel minder. Dan kan je ervaren wat hij doet als hij dus niet schuin naar beneden hoeft te lopen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:54

Joolien schreef:
Idd, als je het wilt kun je zo Annemarie van der Toorn opbellen, dan ben je van het probleem af :j

Kreeg een poosje geleden al een berichtje van het team van annemarie, dat iemand daarvan de paarden die niet gekozen waren voor HE wou helpen. Heb wel een mail gestuurd, maar nog niks gehoord. Nog even afwachten dus :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:59

ik zou buiten de trailer het achterwaarts oefenen. Misschien kun je ergens oefenen met bv platen of plastic zeil waarover je achterwaarts laat lopen of tussen hindernissen door (smalle doorgang) en dan oefenen op het hoofd laag. Ik zou het met een clicker doen maar dat doet iedereen op zijn eigen manier.
Dan kun je in de trailer iets toepassen wat hij elders heeft geleerd.

succes in ieder geval!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:59

okee gebruik de longeer lijn met 2 man , net zoals ze bij sommige gebruiken om ze erop te krijgen gebruik je hem nu andersom, voor dat de stang achter weg is hou je de lijn er achter geef tegen druk al voor hij beweegt zodat hij weet dat er iets zit tja verder snap je denk ik wel waar ik heen wil....is te proberen dacht ik zo.....

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:44

Tja boompje weet je wat het probleem daarmee is. Hij gaat niet achteruit opde trailer. Dus stel ik krijg hem idd achteruit terwijl er een lijn achter zijn kont zit. Als hij te hard gaat of in paniek raakt heb ik 2 lijnen aan me paard hangen die ik er niet meer zomaar af krijg als hij op hol gaat. Dat risico kan ik gewoon niet nemen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:34

nee deze hou je zelf niet vast 2 andere mensen en deze ligt niet vast op het paard , maar ja het was maar een suggestie.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:43

Wat je misschien kan proberen is hem op allerlij bizarre plekken achteruit te laten lopen. Dus achteruit een bruggetje over. Achteruit zn stal in. Achteruit door de ingang van de wei. En dan langzaam moeilijker maken. (dus niet beginnen met het bruggetje :+ ) zodat hij allerlij verschillende ondergronden, omgevingen, hoogtes, smaltes etc al kent qua achteruit lopen, en op plekken waarbij jij zeker in eerste instantie de mogelijkheid hebt om hem ook weer vooruit te laten lopen. Ook bv achteruit over een zeiltje. Of met springmateriaal en een zeil een soort tunnel naabootsen waardoor je hem achteruit laat lopen (na eerst een paar keer vooruit dr door) Dus dingen die spannend zijn, en lastig voor hem, maar niet zo erg dattie in paniek raakt, en op z'n plek dat je genoeg ruimte hebt als er iets gebeurt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:34

Nou we hebben op het hele terrein gekke oefeningen gedaan! Overal hoofd laag en achteruit. Dat vond hij best wel spannend en soms durfde hij niet achteruit als er een obstakel lag of als het donker was binnen en we stonden buiten, maar hij doet nu alles zonder aarzelen. morgen wil ik de trailer er weer bij gaan halen. Ik hoop dat het geholpen heeft!
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 03-11-11 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:35

Heeeel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:45

Succes ermee!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:48

Wij hebben een Andalusiër die wijselijk om die reden de trailer ook niet in wilde. We zijn een dagje gaan luisteren naar Petra van 2Moons en zij adviseerde om het paard eerst achteruit te leren lopen op commando. Dat hebben we een week of 3 op de meest uiteenlopende plekken geoefend zonder trailer. Despie vertrouwde toen zijn baasje dusdanig dat hij het ook van de trailer af durfde. Heeft hier echt uitstekend geholpen. Succes!

Ik zie dat je dat geoefend hebt al. Ben benieuwd naar het resultaat. Geduld toegewenst. Dat zorgt voor het beste resultaat. ;)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:53

Mijn beide paarden durfden eerst ook de trailer niet af. Zelfs tot steigeren aan toe. We hebben dit opgelost door veel geduld, rustig blijven, en door veel ervaring is dit geen enkel probleem meer.