Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:59

Millanka, ik snap je punt..
Maar ik krijg niet eens de kans om hem te belonen want het secreet komt gewoon niet...
Ik kan hem dus niet laten weten dat ik niet altijd wil werken.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:00

zet er een barbie-paardje bij in het weiland en ga je die steeds halen met een mini halster... :D

zet je draakje misschien aan het denken...
zal ik mijn baasje dan toch wat aandacht gaan schenken?

kortom: veel hapjes brengen en voeren en vooral zeggen dat je paardje helemaal niet hoeft te doen vandaag.
Laatst bijgewerkt door purkie op 16-10-11 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:02

ik kan mijn pony's ook moeilijker pakken wanneer ik ze vanachter benader......als ik dan van de zijkant of voorkant kom en ze niet aankijk , lukt het prima

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:02

Absoluut niet, mijn paard gaat niet op stal of paddock. hij gaat gewoon op de wei...
geen haar op m'n hoofd!

en als ik de andere paarden uit de weide haal, meneer scheelt het geen reet en graast gewoon verder.
Lokken met voer werkt niet, en als hij dan maar alleen moet staan omdat de rest wel met mij meeloopt.... Prima! doet hem niets...

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:03

Wat ik zou doen (weet niet of je het al geprobeerd hebt), is je paard van je weg jagen als hij je ontwijkt. Daarna blijf je hem rustig opjagen, op een niet-agressieve maar wel duidelijke manier. Zodra hij stilstaat haal je meteen de druk weg, en laat je hem eventjes bekomen. Dan loop je rustig naar hem toe, om hem te pakken. Als hij dan weer wegloopt, herhaal je het hele proces. Het is niet de bedoeling om je paard uit te putten, je wilt hem duidelijk maken dat hij harder moet werken als hij je ontwijkt dan wanneer hij rustig blijft staan. Dit moet je waarschijnlijk een aantal keren herhalen, maar uiteindelijk heeft hij het door en zal je hem gewoon kunnen pakken. Succes! :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:03

@Milanka: Okay, om het voor jezelf makkelijker te maken om hem te vangen zou je 'm in de paddock kunnen zetten. Maar ik geloof oprecht niet dat een paard die link kan leggen, dat ie dan nu maar voor altijd in de paddock moet omdat ie zich in de wei niet liet vangen. Dan doe je het dus voor je eigen gemak en dat is iets anders :) (overigens wel heel begrijpelijk dat TS wanhopig en boos wordt van deze situatie)
Maar daarmee los je het probleem nog niet op, waarschijnlijk moet je dan ook in de paddock nog achter 'm aan. Dat het dan iets makkelijker werken/leren is, ben ik wel weer met je eens.
*Edit: Makkelijker in de zin van kleinere ruimte.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:04

parador schreef:
ik kan mijn pony's ook moeilijker pakken wanneer ik ze vanachter benader......als ik dan van de zijkant of voorkant kom en ze niet aankijk , lukt het prima

Nah.. dat maakt bij Olivier ook niet uit. als hij me in de smiezen heeft, is tie weg..

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:04

Ergens in een hoekje van de wei gaan zitten op je hurken met je rug naar 't paard en net doen of je iets heeeeeel interessants aan het doen bent (desnoods beetje met lege zak frummelen/geluid maken) mijn ervaring is dat ze uiteindelijk zo nieuwsgierig worden dat ze wel ff kijkje komen nemen. Dan snoepje geven en weglopen. En dat een aantal keer

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:05

Aan de longeerlijn tijdens het longeren vaak naar je toe laten lopen zonder dwang. Belonen met koekjes oid. Veel en vaak herhalen, helpt erg goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:06

Giolli schreef:
pfff wordt soms echt zo hopeloos van dat paard, ik doe alles voor hem en doe altijd m'n best en heb het gevoel alsof ik er nooit wat voor terug krijgt. Soms is t zo'n eikel!

Het is heel menselijk om zo te denken, maar zo denkt je paard niet hoor. :)
Dit doet hij niet om jouw ego te kwetsen, maar omdat hij het buiten zo fijn vindt.
Mijn paard heeft ook zo z'n truuckjes. Er zijn ook dagen dat hij zich niet laat vangen, vooral als ik vind dat mijn paard mij 'lief móet vinden'.
Een paard heeft mensenkennis :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:07

Aniek2011 schreef:
Ergens in een hoekje van de wei gaan zitten op je hurken met je rug naar 't paard en net doen of je iets heeeeeel interessants aan het doen bent (desnoods beetje met lege zak frummelen/geluid maken) mijn ervaring is dat ze uiteindelijk zo nieuwsgierig worden dat ze wel ff kijkje komen nemen. Dan snoepje geven en weglopen. En dat een aantal keer

Haha. :D nee dan komt hij echt niet! hij denkt dan meer: Mooi dat dat mens daar blijft zitten en niet naar mij komt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:09

En als je met een ander paard bezig gaat in de wei? Die van mij worden dan ook nieuwschierig

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:09

Vankje schreef:
@Milanka: Okay, om het voor jezelf makkelijker te maken om hem te vangen zou je 'm in de paddock kunnen zetten. Maar ik geloof oprecht niet dat een paard die link kan leggen, dat ie dan nu maar voor altijd in de paddock moet omdat ie zich in de wei niet liet vangen. Dan doe je het dus voor je eigen gemak en dat is iets anders :) (overigens wel heel begrijpelijk dat TS wanhopig en boos wordt van deze situatie)
Maar daarmee los je het probleem nog niet op, waarschijnlijk moet je dan ook in de paddock nog achter 'm aan. Dat het dan iets makkelijker werken/leren is, ben ik wel weer met je eens.
*Edit: Makkelijker in de zin van kleinere ruimte.

Ik heb wel is een verhaal gehoort van een paard die de link legde en na een paar keer dus te vangen was in de wei ;) Een paddock is een stuk kleiner en scheelt dus met vangen.. Dan kan je hem veel sneller 'klem' zetten, met je eigen lichaam en is het 'gevecht' zoveel sneller over.

Anders is het misschien toch een idee om een manier te vinden om de wei kleiner te maken en hem aan de bak te zetten in de wei. Denk dat weinig helpt bij dit paard... Waarom zou die mee gaan? Hij heeft toch gras...? En hij kan je maar al te makkelijk ontwijken.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:11

:D .
Wij hebben al 14 jaar dat probleem met onze pony. Soms komt hij als een gek galopperend naar het hek toe, en andere dagen krijgen we hem echt niet te pakken :n . Bij 'vreemden' komt hij al helemaal niet..
Ook wij hebben alles al geprobeerd...

Succes :D .

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:14

Wij hebben ook nog een kleine weide. daar liet hij zich een half jaar terug wel vangen.. nu verleden tijd.

Ik zit er serieus aan te denken om hem een poos alleen te zetten. Sinds ik mijn merrie heb gekocht is het erger geworden. voorheen ook al, maar nu helemaal..

En dit is absoluut niet de manier hoe ik het zou willen. Want mijn paarden moeten op de weide staan, continu, en altijd samen. Ik vind het heel naar als ik deze beslissing neem.. maar ik ben zo wanhopig dat ik t niet meer weet...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:19

Mossel schreef:
Hoezo altijd halster om laten? Wat is daar logisch aan?

Kan je um makkelijker pakken als hij wel in de buurt komt, maar net voor je neus weer wilt weg sprinten :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:21

Normaal heb ik ook altijd halster om vanwege de ruimte in de wei. kleine stukken gaat tie af want ben dan bank voor ongelukken.
Had ik m laatst op klein staan en dan peert tie 'm naar de grote verrek! :roll:

dus nee, momenteel geen halster op..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:23

Ik heb hier een 30 jarige merrie staan die ook weg loopt in de wei. Het ligt er wel aan hoe haar petje staat ;) . De ene keer blijft ze keurig staan en de andere keer gaat de staart erop en schiet ze er vandoor. Het enige dat dan helpt is om het hek open te zetten en haar zelf naar haar stal te laten lopen (drijven). Bij haar maakt het echt niet uit wie haar pakt of op welk moment van de dag. Als ze geen zin heeft komt ze gewoon niet.
In de loop der jaren hebben we alle trucjes en methodes al geprobeerd maar deze dame trapt er na 1 of 2 keer gewoon niet meer in.... We leggen ons er nu maar bij neer. Het blijft gewoon een eigenwijs oud dier :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:27

Dispar_Vulgo schreef:
Mossel schreef:
Hoezo altijd halster om laten? Wat is daar logisch aan?

Kan je um makkelijker pakken als hij wel in de buurt komt, maar net voor je neus weer wilt weg sprinten :+

Als een paard weg rent hou je er niks aan :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:30

Herkenbaar...

Die van mij had t zelfde, kijken, naar je toe komen en als je hem bijna hebt wegrennen. Dit herhaalde hij zo vaak, echt om gek van te worden. Zo vaak gillend naast de wei gestaan omdat ik gek van hem werd.

Toen ben ik begonnen met voeren zodra ik hem heb. Dus beetje bix bij me, en zodra ik hem vast heb geklikt krijgt hij wat bix en als hij de wei uit is het laatste beetje.

Ookben ik begonnen met een spelletje. Namelijk achter mij aan rennen, los in de bak. Eerst aan longeerlijn, later los. Steeds als hij achter me aan liep kreeg hij een beetje bix. Dit eindeloos herhaalt en uitgebreid, nu rent hij los in de bak achter me aan. Als ik hard genoeg ren ook in galop, volgt me overal, maakt schijnbewegingen als ik van links naar rechts spring en is gewoon opengebloeid.

Door deze 2 dingen staat hij nu te hinniken als hij mij ziet en als ik hem van verre al op de fiets roep. Rent hij naar me toe in het weiland en staat te wachten bij de ingang. Ook belangrijk, ik loop nietnaar hem toe, ik wacht tot hij naar mij toekomt.

Edit: Hij heeft nu nog wel eens dagen dat ie weer wegrent, maar als ik merk dat ie weg gaat rennen loop ik van hem weg. Ik zie vaak dat hij dan twijfelend naar mij toekomt en zodra ik dat zie loop ik achteruit. Hierdoor wek je zn interesse en komt hij sneller.

Wat ook hielp was hem in een hoekje drijven met meerdere personen en dan pakken, of weiland openzetten en weg naar stal afsluiten met draad.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 16-10-11 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:32

Ik snap je probleem, het alleen zetten, waarom niet? Probeer het eens!

Op mijn werk (stoeterij) staan de paarden zomers ook op het land staan, en er dan 3 keer per dag uit worden gehaald om te scannen, na 2 keer trappen ze er nietmeer in! Maar nu zijn we, bij alles waarvoor we ze uit het land halen, (smit, dierenarts, scannen) geven we ze een beetje bix, en het helpt! deze beloning is genoeg om ze mee te kunnen nemen. Miss niet iedeaal voor alle paarden, maar het is de moeite waard om te proberen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:34

Ik vind met het bix zo lastig aangezien ik bang ben dat hij agressief wordt.
Straks krijgt hij niet wat hij wilt en vliegt hij in m'n nek...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:37

Mijn paarden gaan altijd graag mee naar binnen.
Waarom?
Omdat ze bij binnenkomst wat biks/muesli krijgen en binnen oo water kunnen pakken.

Pony heeft zich ook een tijd niet laten vangen, maar ja als je wat wil drinken dan moet je naar binnen.
Uiteraard heb ik 's zomers wel gewoon een waterbak in de wei.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:40

Tjaa, kijk je moet het aantrekkelijk maken voor hem om te komen. Hij ziet het als een spelletje dit, hij rent niet voor niets zo fier door het weiland erna!

Liefde gaat door de maag en elk paard zwicht wel voor wat eten.

Aggresief worden hoor ik weinig verhalen over. Gewoon consequent zijn, en zorgen dat de rollen goed verdeelt zijn (jij leider, hij onderdanig. Vind het zelf akelig klinken...). Grondwerk is dus wel een aanrader.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:45

En wat als je een soort fuik of sluis maakt op een bepaalde plek in het weiland (bv bij het hek). Al zal ie snel doorhebben dat ie daar te vangen is, zul je em er mogelijk wel in kunnen drijven. En dan echt een smal en klein stuk, zodat ie geen vaart kan maken om eroverheen te springen. Rottig probleem.....

Paardje staat 24/7 buiten? Als ie bv 's nachta wel op stal staat, zou je kunnen kijken (hoewel dit enkel symptoombestrijding is, maar hell, na 3jaar...) of je eerst kan rijden en em dan in de wei kunt zetten.