Paard in vreemde kudde zetten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:51

Ik zou me er helemaal niet zo druk om maken. Mijn merrie is vorige week in een nieuwe kudde gezet en het was een paar minuten rennen en daarna over. Gaat allemaal heel goed. Je kunt wel een lijntje spannen en dan? Ze moeten toch aan elkaar wennen. Ik denk dat jij je er drukker om maakt dan je paard. Ze kunnen elkaar ook een tik uitdelen als ze langere tijd met elkaar in de weide staan. Gewoon erbij gooien en klaar. De rangorde zal toch weer even bepaald moeten worden. Succes ermee! :)

VERAx

Re: Paard in vreemde kudde zetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:52

Haha bedankt, ik zal nog even laten weten hoe het gegaan is!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:54

Het komt zeker weten goed! Gewoon blijven uitademen, anders denkt je paard dat het niet goed is :)
Maak je nog foto's? :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:54

Ben benieuwd!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:55

Als ik eraan denk zal ik foto's maken/filmen. :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:01

Leuk! :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:26

bedenk wel dat je nooit van het ergste uit moet gaan je kan de toekomst niet voorspellen! als je de mogelijkheid hebt om hem eerst met een ander van de kudde samen te zetten zou ik dat wel doen, en als er genoeg ruimte is om van elkaar weg te rennen komt het wel goed meestal, we hebben zelf een keer meegemaakt dat we een paard eruit moesten halen maar dat was omdat deze dominante tante alle oude kleintjes liep op te jagen maar dan wel de hele tijd en dan de hoek in, dan omdraaien en uithalen met achterbenen, dit zorgde voor heel veel onrust in de kudde en te veel gevaar, hebben haar besloten om alleen te zetten hier had ze zelf helemaal geen problemen mee en ging lekker in haar uppie gewoon grazen in de wei. in de bak met rijden gaf ze nooit een probleem want ze deed netjes wat van haar gevraagd werd en was er geen dominantie te bekennen, met buiten rijden moet ze wel voorop!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 12:27

Ik heb al gehoord dat het een hele rustige kudde is. :) Ik denk niet dat de mogelijkheid er is om ze eerst met zijn tweeën samen te zetten, maar ik kan het woensdag altijd nog even vragen, en anders moet het ook wel goed gaan in de wei, die is groot zat!

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:31

Het gaat wel goed, dat weet ik zeker!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:34

in de regel gaat het vaker goed dan fout.
Wij hebben af en toe nog wel eens een nieuweling tussen de kudde en is tot nu toe in alle gevallen nog goed gegaan.
soms met enkel wat gemiep en soms duurt het iets langer.
Zo hadden we een pony, werd de eerste keer uit de groep gegooid, dus apart gezet met een ander... uitgebroken en bij de rest van de groep terecht gekomen en staat nu prima tussen de kudde.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:01

Nou, paard in kudde gezet en het ging prima! De helft van de kudde bleef gewoon staan eten, de andere helft kwam nieuwsgierig op hem af om even te snuffelen, verder nog wat speels rondgerend maar verder heeft geen enkel paard echt dreigend tegen hem gedaan. Hij ging uiteindelijk ook zelf naar de rest van de paarden toe die stond te eten om wat te snuffelen. Na 5 minuutjes was de rust weer terug en stond hij (wel aan de andere kant van het weiland) rustig de boel te onderzoeken :D
Ben helaas wel de camera vergeten..

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:25

Wat fijn dat het goed gegaan is. Zo zie je maar, te druk gemaakt om niks. Als paarden de paardentaal goed begrijpen is er meestal helemaal niks aan de hand. Het kan wel zijn dat je paard nog niet meteen helemaal in de groep wordt opgenomen en ze 'm nog een tijd 'apart' laten staan, maar maak je niet druk, dat komt allemaal goed, duurt een paar dagen.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:41

Nou super dat het zo goed is gegaan! Geeft je weer vertrouwen voor een volgende keer!

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:47

Vind ik ook altijd spannend hoor, ik doe het niet gauw