Hoe laten wennen nieuw paard (3 jarige) bij de anderen op de

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:18

Als hij echt rustig is (helemaal afhankelijk van het karakter) zou je hem wel buiten kunnen zetten, maar eerlijk gezegd rond die tijd zou ik het niet meer doen. Dan lekker op stal laten met wat hooi enzo. Maar mocht hij echt doordraaien omdat hij alleen staat zou je eventueel ook met hem naar de weien kunnen lopen bijvoorbeeld en hem daar aan de hand wat laten grazen aan de zijkanten en hem al wat aan de omgeving kunnen laten wennen.

Maar is echt afhankelijk van hoe hij is. Maar hem zo laat nog op de wei erbij te zetten zou ik niet doen. Dan wachten tot de dag erna en alle drie samen naar buiten.

Ernie061111

Re: Hoe laten wennen nieuw paard (3 jarige) bij de anderen op de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:28

Hhmmm ja en dan nog eens rond die tijd begint eigenlijk iedereen zowat de diertjes van de wei te halen krijg je dat weer. Neuh laat maar lekker ff bijkomen op stal misschien ff los in de longeerbak voor de benen te strekken. Dan gewoon de dag erna met alle rust als er niemand is omdat het dan toch s'morgens is uitgestorven de wei op.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:40

Als je vroeg bent, zou ik hem inderdaad eerst op de wei zetten, voordat Quester en Unique komen. Eventueel zou je die twee dan aan de hand kunnen brengen. En dan bv. eerst Quester als hij helemaal alleen zou staan en daarna Unique. Is wel een voordeel als hij eerder dan hen op de wei zou staan. Of met iemand afspreken om ze alle drie samen naar de wei te brengen aan de hand.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 17:05

Denk ook dat ik da doe. Misschien ff aan een van onze lieve buurjongens vragen. Die zijn daar ook wel ff handig in om daarmee te helpen. Komen sowieso met alles helpen straks. Ja lounge vasthouden en mij opvangen hihi.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:08

Altijd handig en heel aardig van ze :D
Daarbij weten ze ook wel wat ze doen :j

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 17:22

Precies. Poeh kan niet w88 tot het zover is maar nog ff geduld.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:30

Voor je het weet heb je vast en zeker weer een paard op stal staan ;)
Maar ik kan me voorstellen dat het wachten nu wel heel lang duurt :j

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:35

ik zou hem eerst even op stal zetten, en dan eerst alleen in de wei zodat hij rustig kan wennen en dan één voor één de andere paarden erbij doen.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:44

Direct een paard in de kudde gooien is niet altijd de beste optie hoor! Ik heb dit zelf gedaan met mijn merrie. Ze hadden een gigantisch beloop, 3 hectare ongeveer denk ik. Toch is de kudde er achter gegaan. We bleven erbij en dachten dat het zou bekoelen maar op een bepaald moment werd het echt zo agressief vechten dat we haar er hebben moeten uithalen.
Ze stond vol van beten, er was naar haar gestampt, ze stond extreem getrokken van de stress en heeft een hele tijd niet gegeten van stress. Dan is het toch ook geen pretje om dat zo te zien.

We hebben haar dan 5 dagen met een draad ertussen gezet, ze had nog altijd het beloop van een hele weide. Toen ze na die 5 dagen in de kudde is gezet is er zelfs geen kwade blik meer gewisseld.
Het hangt echt af van hoe de andere paarden reageren, dat kan je niet voorspellen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:44

Ik denk dat je even moet kijken naar wat het paard gewend is. Dit paard is geen stal gewend en komt net al uit een krappe situatie (trailer) en zal zich denk ik niet heel prettig in de stal voelen. Dan liever op z'n eigen stukje weide waar hij kan neuzen met de andere paarden.
Al zou ik er zelf voor kiezen denk ik om hem gewoon meteen in de wei te zetten bij de rest, dat is het paard gewend en zal waarschijnlijk ook prima sociaal zijn.

Ik denk dat hij die stal helemaal niet prettig gaat vinden, zeker niet als iedereen er ook nog eens voor komt staan. Dan liever in z'n eigen weitje, waar mensen niet bij komen en hij weg kan lopen als hij dat wilt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:22

Mijn jonkie hebben we vorig jaar de dag van aankomst in de paddock gezet en s' avonds gelijk met de rest
(die uit de wei kwamen) op stal gezet. De volgende dag naast de kudde in de wei gezet, zo konden ze al wat kennismaken. Na 2 dagen in de groep gezet en dat ging super geen enkel probleem gehad.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 08:56

Winddancer schreef:

Ja is nou alweer een jaar geleden dat we met Zyntje naar Tom Marien gingen zowat. Wat vliegt de tijd toch. Ze is er al een half jaar niet meer (mis haar nog steeds) Ben wel blij als ik eindelijk weer een leuke heb. Belangrijkste is dat ie zich goed went en het naar zijn zin heeft de rest komt wel allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:13

Poeky schreef:
Direct een paard in de kudde gooien is niet altijd de beste optie hoor! Ik heb dit zelf gedaan met mijn merrie. Ze hadden een gigantisch beloop, 3 hectare ongeveer denk ik. Toch is de kudde er achter gegaan. We bleven erbij en dachten dat het zou bekoelen maar op een bepaald moment werd het echt zo agressief vechten dat we haar er hebben moeten uithalen.
Ze stond vol van beten, er was naar haar gestampt, ze stond extreem getrokken van de stress en heeft een hele tijd niet gegeten van stress. Dan is het toch ook geen pretje om dat zo te zien.

We hebben haar dan 5 dagen met een draad ertussen gezet, ze had nog altijd het beloop van een hele weide. Toen ze na die 5 dagen in de kudde is gezet is er zelfs geen kwade blik meer gewisseld.
Het hangt echt af van hoe de andere paarden reageren, dat kan je niet voorspellen.

Zo hebben we hier exact hetzelfde gehad.
We wilden 2 koppels samenvoegen, hadden we al eerder gedaan en dat was nooit een punt. Mijn jonge ruin liep daar ook altijd bij, die werd nooit voor vol aangezien en merries werden er niet hengstig op. Echter dit jaar voor het eerste wel, dus nu was hij het bokje. Werd flink achterna gezeten door de andere ruinen, tot op het agressieve af. We hebben hem er uit gehaald, draad er tussen, 2 dagen later weer geprobeerd en toen was er niets loos.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:42

Zyrina_MF schreef:
Winddancer schreef:

Ja is nou alweer een jaar geleden dat we met Zyntje naar Tom Marien gingen zowat. Wat vliegt de tijd toch. Ze is er al een half jaar niet meer (mis haar nog steeds) Ben wel blij als ik eindelijk weer een leuke heb. Belangrijkste is dat ie zich goed went en het naar zijn zin heeft de rest komt wel allemaal.

Jeetje is dat al weer zo lang geleden??? Poeh de tijd vliegt echt!
Zal wel allemaal goed komen, een fijnere stalling kan een paard zich bijna niet wensen ;)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 11:33

Zal wel allemaal goed komen, een fijnere stalling kan een paard zich bijna niet wensen ;)[/quote]

Haha ja daar ga ik toch vanuit.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:34

Zyrina_MF schreef:
Haha ja daar ga ik toch vanuit.

+:)+

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:20

Mijn 3-jarige is vorig jaar naar huis gekomen. We hebben hem eerst in een apart stuk gezet naast elkaar.
Toen de volgende dag onze ruin erbij gezet, niets aan de hand. Met mijn merrie (zijn moeder) hebben we wat langer gewacht (dag of 4). Toen ook haar erbij gezet maar dat ging helemaal niet goed. We hebben het even aangezien maar ze dreven hem steeds in de hoeken.

Dus toen merrie apart gezet met een stroomdraadje ertussen. Dat heeft echt wel een paar weken geduurd. Pas toen ze hem niet meer over het stroomdraad aan wilde vliegen en ze per ongeluk toch bij elkaar in waren gekomen was het goed.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:29

Het ligt eraan inderdaad wat je voor een paard dan koopt.
Twee ruinen en één merrie is moeilijker, dan bijvoorbeeld twee merries en één ruin.

Loopt er geen paard alleen waar die bij kan?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:23

kun je ze niet op stal laten kennis maken? dat je ff de buur stal leent voor een uurtje eerst de een dan de ander misschien zo kunnen ze wel neuzen en geur uitwisselen voor je ze samen zet , en nee geen draadje ertussen dit heeft al te veel problemen veroorzaakt in het verleden dat kennen we allemaal denk ik wel! maar hoe dan ook het zal wel ff bal worden in de wei met happy rond-dansende paardjes dus hou je camera ready!!!!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 14:40

Na het is een nieuw paardje dus ken hem totaal niet. Gelukkig ken ik de twee waar hij mee op de wei gaat redelijk . De fries is allemans vriendje en de merrie is afhankelijk dus gewoon ff kijken hoe het gaat met ze langzaam laten kennis maken eerst de fries en dan de merrie op de wei. Hopelijk gedraagt meneer zich zelf ook he.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:42

Wat is zo het probleem met een draad ertussen? Als je een goede veilige draad hebt is dat toch niets? Mijn merrie is destijds van schrik door de draad gevlogen terwijl ze bij de anderen stond trouwens! Die draad is gewoon doorgeschoten en buiten dan dat ze nog wat extra geschrokken was van de schok heeft ze daar niets aan overgehouden..

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:05

Poeky schreef:
Wat is zo het probleem met een draad ertussen? Als je een goede veilige draad hebt is dat toch niets? Mijn merrie is destijds van schrik door de draad gevlogen terwijl ze bij de anderen stond trouwens! Die draad is gewoon doorgeschoten en buiten dan dat ze nog wat extra geschrokken was van de schok heeft ze daar niets aan overgehouden..

Wij hebben gewoon van die dunne schrikdraad. Denk niet dat dat zo'n probleem vormt. Is overal tussen de weien dus ik moet wel. Sta op een pensionstal dus kan daar niks aan veranderen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:07

Ik laat hem de dag van aankomst zoals het nu uitziet gewoon ff bijkomen en eventueel ff de benen strekken in de longeerbak (dat is ja ook weer een ervaring) en doe hem de dag erna als eerste op de wei. Dan rustig de fries erbij en na een uurtje de merrie erbij ofzo. Als ik extra vroeg ga hoef dat geen probleem te zijn.