ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:25

Ik schrik gewoon van de reacties hier. Met vier man een paard op zijn donder geven, vernederen. Denken jullie ook echt dat je paard dan jou gaat zien als leider en respect voor je heeft kom nou zeg.
Je geeft zelf aan dat je een zweep hebt gebruikt misschien een hopeloze poging maar daar ga je niets mee op schieten. Mijn advies is nergeer een aantal reacties hier en zoek iemand die jou en je paard kan helpen en ga vooral niet zelf verder aan de slag totdat je hulp krijgt van iemand die ervaren is met grondwerken. Want samen kom je er duidelijk niet uit

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:26

Tijd voor een join up? Ken je iemand met ervaring daarin die jou daarin kan begeleiden?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:26

meisje2000 schreef:
is hij misschien niet gedrogeerd geweest op zijn vorige stal???
Ik neem niet aan dat dit zomaar ontstaat.
Als hij echt zo gevaarlijk is als jij beweerd dan had ik hem terug gebracht want je hebt dit paard zo niet gekocht.
Je had een pard gekocht dat rustig en vriendelijk was en niet een paard dat gevaarlijk is.
Een verborgen gebrek misschien???

Ik vraag me toch ook af of bovenstaande niet het geval is geweest. Hoe weet je zeker dat het niet zo was? Bloed bij de keuring afgenomen en laten nakijken op drogeermiddelen?
Je paard zal, toen hij op die stal stond, echt wel meer dan ééns geen zin gehad hebben om te doen wat van hem gevraagd werd. Al was het maar naar, of van de wei brengen. Halster omdoen, meelopen, hoefsmid om te bekappen enz.
Als je hem nog maar kort hebt zou ik hem terugbrengen. Wil je hem toch houden haal er dan iemand bij die vaker zulke paarden heeft afgericht en echt van wanten weet.
Als het nog een hengst is: castreren!
Edit: Ik zie dat hij al ruin is :o

slimmerik

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:32

Een ding is zeker. Jij bent niet degene die er op dit moment mee om moet/kan gaan. Volgens jou ben je wat jouw grenzen betreft tot het uiterste gegaan. Als je zeker weet dat dier geen medische reden heeft er nu meteen een deskundige bijhalen die kan beoordelen wat en hoe verder.

Anders terug met het dier. Ga aub niet zelf ermee aanmodderen. Dier zal niet gemakkelijk vergeten dat ie jou de baas is. Dus laat jullie helpen !!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:34

mariska32 schreef:
heb ook zo'n liefje gehad.

combinatie van afstamming en klopper.[bij de mijne dan]
je zal het er een eind uit krijgen maar het blijft levenslang opletten met zo'n apperaat.
tis maar wat je wilt.

Ik ga helemaal mee met Mariska, ik heb ook zo'n paard gehad. Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost.
Uiteindelijk een superpaard om te rijden en mee te werken. Wel bleef hij altijd een 'tikkeltje' onvoorspelbaar. Bij mijn paard kwam dat vooral op buitenritten eruit.
Ik had vanaf het begin goede begeleiding en pas hetgeen ik geleerd heb nog steeds toe op allerhande paarden.
Helaas heb ik heb in moeten laten slapen de dag voordat hij 10 werd vanwege een blessure :(:)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:35

-Hoe is de huisvesting?
-Wat voer je?
-Staan er andere paarden?
-Hoe waren deze zaken bij de verkoper geregeld?
Zomaar een paar vragen, waar mogelijk dingen uit af zijn te leiden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:41

Je zegt dat hij op de wei totaal niet dominant is, ik vind uit je post eigenlijk het tegenovergestelde. Juist omdat hij zich totaal niets van de rest aantrekt en echt zijn eigen gang gaat geeft aan dat hij zich boven de rest verheven voelt, verder kan ik je geen oplossing geven. Als het eerste pak op z'n duvel niet helpt hoef je dat ook niet weer te doen want dan werkt dit niet. Houd je eigen veiligheid in de gaten ( cap op in omgang met hem) en eventueel longeren en ook dan moe maken?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:46

Moe maken heeft geen zin. Het is echt hem voor je winnen. Een band opbouwen waaruit blijkt dat jij de leider bent en zijn gedrag niet tolereerd. Dit is niet iets wat je zo ff doet. Zoals ik hierboven al beschreef het was bloed zweet en tranen...
Zorg voor hulp, breng hem eventueel een tijdje weg om anderen ermee aan de slag te laten gaan maar ga het niet in je eentje doen :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:48

Happie schreef:
Ik schrik gewoon van de reacties hier. Met vier man een paard op zijn donder geven, vernederen. Denken jullie ook echt dat je paard dan jou gaat zien als leider en respect voor je heeft kom nou zeg.
Je geeft zelf aan dat je een zweep hebt gebruikt misschien een hopeloze poging maar daar ga je niets mee op schieten. Mijn advies is nergeer een aantal reacties hier en zoek iemand die jou en je paard kan helpen en ga vooral niet zelf verder aan de slag totdat je hulp krijgt van iemand die ervaren is met grondwerken. Want samen kom je er duidelijk niet uit

De zweep was uit pure nood om te voorkomen dat hij me zou verwonden. Ik denk dat dit wel de oplossing is.
Weet er iemand adressen in Zuid-Holland van iemand met ervaring.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:51

Annemarie van der toorn bellen, zit in Oudenhoorn

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:58

Ik ben het met HAPPIE eens! Je paard heeft gewoon iemand nodig die boven hem staat.

Paard moet respect voor je hebben, niet door slaan en afbeulen het is iets wat ''natuurlijk'' in je zit, dit lukt bij het ene paard veel beter dan bij de ander.

Dat je een zweep hebt gepakt voor je eigen veiligheid vindt ik alleen maar verstandig!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:00

Al had ze de stalbezem gepakt dan kon ik er nog niet mee zitten.
Vaak werkt 1 goeie dreun beter dan 10 tikjes.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:05

Hier wordt geen TIJDELIJKE oplossing gezocht maar een blijvende................!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:06

Klopt. En een goeie dreun op het goeie moment kan best een blijvende oplossing zijn.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:06

Geef hem onwijs op zijn flikker en zet hem buiten in een groep met alleen maar dominatere paarden dan hij zodat hij leert wat het is dat hij onderaan in de rangoorde staat

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:09

HolyPope schreef:
Ik ben het met HAPPIE eens! Je paard heeft gewoon iemand nodig die boven hem staat.

Paard moet respect voor je hebben, niet door slaan en afbeulen het is iets wat ''natuurlijk'' in je zit, dit lukt bij het ene paard veel beter dan bij de ander.

Dat je een zweep hebt gepakt voor je eigen veiligheid vindt ik alleen maar verstandig!

Ik ben van mezelf geen voorstander van slaan, maar als je in deze hoek zit heb je weinig keus, ik vond dat ik dt gedrag meteen de kop in moest drukken. Helaas werd hij dus alleen maar fanatieker.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:10

Ik wilde John van het Balingehof aanraden, maar die zit een eind bij je uit de buurt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:10

Ik denk dat een lichamelijke strijd geen zin heeft. Hij gaat door tot ie wint en dat wint ie.
Het moet dus mentaal worden aangepakt.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:12

gekvanfleur schreef:
HolyPope schreef:

Ik ben van mezelf geen voorstander van slaan, maar als je in deze hoek zit heb je weinig keus, ik vond dat ik dt gedrag meteen de kop in moest drukken. Helaas werd hij dus alleen maar fanatieker.

Ik sla ook niet graag, maar kijk maar eens hoe het er aan toe gaat in een kudde.
Misdraagt zich daar een paard? Krijgt ie ongenadig op z'n flikker!!!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:13

Dan hoef je hem ook niet op Balingehof neer te zetten, die gaan ook niet fluisterend aan het werk met zo'n opgeschoten puber.
Zo'n paard mag je best paards aanpakken. Maar ik zou dat toch liever overlaten aan een paar oude krengetjes van merries, in eerste instantie. Daar legt zo'n snotaap het ook lichamelijk tegen af.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:13

week je geen water dat deden de boeren vroeger en hem dan iedere x water geven uit een emmer die jij hem geeft. Doen ze ook nog steeds op sommige trainingsstallen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:14

Lekker advies paardjes123.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:15

vraag een profesional.

zulke paarden zijn levensgevaarlijk.. zeker als hij ook nog kwaad word..

wat als hij je wel te pakken krijgt.. je niet wegkomt..
een keer goed raak en je kan ook overlijden.

HolyPope

Hoe is je paard bij de hoefsmid, is het een vechter of laat hij zich vrij gemakkelijk behandelen ?

44Myrthe44

Hem niet flink, maar óntzettend op zijn donder geven (begint al ín de stal).