Jonge hengst moeilijk in de omgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:55

Mindim schreef:
Ik denk dat dit inderdaad niets met het hengst zijn te maken heeft, maar angst door ontwetendheid.

Toch ben ik wel van mening, dat wanneer je een hengst houdt en zeker eentje zoals hier wordt beschreven, je er wel kaas van moet hebben gegeten en sowieso stevig in je schoenen staan en niet angstig zijn.
Ben je dat wel, kan je beter later ruinen, sowieso voor de toekomst van het dier qua sociaal leven, tevens willen veel stallen geen hengsten hebben en verder moet je in deze tijd niet met een kruising willen fokken. Dus als het hengst zijn geen doel dient, zou ik laten ruinen.

De TS vraagt niet over wel of niet ruinen.
maar hoe om te gaan met het gedrag wat ze omschreef
Mijn hengsten hebben een prima sociaal leven.
Maar goed, daar ging de vraag niet over.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:55

Mindim schreef:
Esmeralda schreef:
Paard heeft gewoon opvoeding en aandacht nodig. Dan kan je zijn ballen eraf halen, maar een paard wat geen opvoeding geniet, zal nooit te hanteren zijn
Wij hebben op stal een 2,5 jarige hengst staan, daar kan je zelfs een klein kind mee laten lopen.
En een wat oudere hengst, die weet zich ook gewoon keurig te gedragen.
Opvoeden die handel.

Lekker advies, als het in dit geval om angst gaat :')

daarom moet je ermee aan de slag, en daar hoor opvoeden en regelmaat zeker bij.
Die opmerkingen ballen eraf, daar kan je wat mee.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:57

Esmeralda schreef:
Paard heeft gewoon opvoeding en aandacht nodig. Dan kan je zijn ballen eraf halen, maar een paard wat geen opvoeding geniet, zal nooit te hanteren zijn
Wij hebben op stal een 2,5 jarige hengst staan, daar kan je zelfs een klein kind mee laten lopen.
Opvoeden die handel.

ik vind dit ook wel een beetje getuigen van weinig paardengevoel
opvoeden die handel????
beetje vreemde omschrijving
consequent zijn, en regelmaat is de sleutel voor elk paard, merrie, ruin, hengst....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:58

nombrado schreef:
Mindim schreef:
Ik denk dat dit inderdaad niets met het hengst zijn te maken heeft, maar angst door ontwetendheid.

Toch ben ik wel van mening, dat wanneer je een hengst houdt en zeker eentje zoals hier wordt beschreven, je er wel kaas van moet hebben gegeten en sowieso stevig in je schoenen staan en niet angstig zijn.
Ben je dat wel, kan je beter later ruinen, sowieso voor de toekomst van het dier qua sociaal leven, tevens willen veel stallen geen hengsten hebben en verder moet je in deze tijd niet met een kruising willen fokken. Dus als het hengst zijn geen doel dient, zou ik laten ruinen.

De TS vraagt niet over wel of niet ruinen.
maar hoe om te gaan met het gedrag wat ze omschreef
Mijn hengsten hebben een prima sociaal leven.
Maar goed, daar ging de vraag niet over.

Ze vraagt wat te doen. In de OP van TS komt ze niet over die weet hoe een hengst te hanteren. Dan kan je beter ruinen. Er zijn al meerder opties genoemd wat te doen met het paard, ik ben het met enkele eens en heb daar geen nieuwe suggestie aan toe te voegen. Dat jouw hengsten een prima sociaal leven hebben, wil niet zeggen dat de rest van het hengstenbestand dat ook heeft. Veel hengsten staan altijd nog apart van de kudde en hebben weing tot geen sociaal leven.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:00

Esmeralda schreef:
Opvoeden die handel.

Niet alle hengsten zijn zomaar makkelijk op te voeden of te hanteren. Sommige hengsten blijven echt hengst in gedrag, hoe goed je opvoeding dus ook is!
Wij hebben diverse hengsten op stal in verschillende leeftijden. Allen zijn opgevoed, maar een enkeling blijft moeilijk te hanteren, zelfs door zeer ervaren mensen. Deze dieren kunnen moeilijk op de wei, staan in afgesloten boxen...niet echt een paardwaardig bestaan maar bij sommige kan dit dus echt niet anders, helaas.....Dus met jouw opmerking ben ik het niet eens.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:03

nombrado schreef:
Esmeralda schreef:
Opvoeden die handel.

ik vind dit ook wel een beetje getuigen van weinig paardengevoel
opvoeden die handel????
beetje vreemde omschrijving
consequent zijn, en regelmaat is de sleutel voor elk paard, merrie, ruin, hengst....

waarom getuigt dat van weinig paardengevoel
omdat ik het paard omschrijf als "handel"?
dus het regeltje van opvoeding en aandacht, word dan voor het gemak overgeslagen....
En een stukje verder schreef ik ook al, dat regelmaat en net wat jij ook al schreef consequent word voor het gemak vergeten.
Ach tja, laat ook maar, waarom zou ik tekst en uitleg geven.............

@inamulder wij hebben op stal dus het perfecte voorbeeld staan, dat het dus wel zo is
Wanneer je het paard, aandacht, regelmaat geeft, kan je hem hanteren. Alleen in bepaalde periode,s zal je er meer dan je handen aan vol hebben. Het blijft nog altijd een paard. Dus behandel hem daar ook naar.

Maar goed, ik laat me er niet verder over uit.
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 08-10-11 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:05

zo jammer, dat het woord hengst hier in nederland nog steeds een vreselijke negatieve stempel heeft
Juist eenzame opsluiting en afzondering bereik je "gevaarlijke" hengsten mee.
Als jij je als (bege)leider opstelt tov een hengst? is het net zo makkelijk omgaan als een ruin of merrie
overigens is het rennen door draad of over hekken springen, niet gerelateerd aan hengst zijn van een 2 1/2 jarig kleutertje.
waar heb je het paard vandaan? waar stond hij? in de kudde?
Voor paardenmensen? als je goed met een hengst kan omgaan? kan je het met alle paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:07

Esmeralda schreef:
daarom moet je ermee aan de slag, en daar hoor opvoeden en regelmaat zeker bij.
Die opmerkingen ballen eraf, daar kan je wat mee.....

Ja, als je selectief leest dan lees je dat idd :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:08

ik denk eerder dat de mens opgevoed dient te worden... :+

Caira

Re: Jonge hengst moeilijk in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:09

Mijn reactie in het andere topic:

Een paard heeft verschillende 'afweermechanismes', hij kan bij paniek 4 verschillende gedragingen vertonen: fight, flight, faint en freeze. Dit paard koos duidelijk voor fight en flight. Paarden laten lang niet altijd paniek zien, zo is de freeze fase er een die vaak verwart wordt met slapen of een rustig staand paard (dit was ws hoe het er later op stal
uitzag).

Een paard is nooit ' een beetje' in paniek, een paard heeft altijd doodsangst, en dat vergeten mensen vaak. Hij moet wel doodsangst hebben, want het is een vluchtdier, en bij te laat reageren is hij in het wild gewoon dood. Een paard wat weinig in de hand is geweest zal nog niet zo vertrouwd zijn bij mensen dat hij ze in zo'n situatie vertrouwt.

Zorg gewoon voor een rustige omgeving met een duidelijke omheining en zet er een rustige ruin bij die hem kan leren dat het leven nog niet zo eng is. Hij is gewoon bang en verward en daar zullen jullie hem bij moeten helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:10

Esmeralda schreef:
waarom getuigt dat van weinig paardengevoel
omdat ik het paard omschrijf als "handel"?
dus het regeltje van opvoeding en aandacht, word dan voor het gemak overgeslagen....
En een stukje verder schreef ik ook al, dat regelmaat en net wat jij ook al schreef consequent word voor het gemak vergeten.
Ach tja, laat ook maar, waarom zou ik tekst en uitleg geven.............

@inamulder wij hebben op stal dus het perfecte voorbeeld staan, dat het dus wel zo is
Wanneer je het paard, aandacht, regelmaat geeft, kan je hem hanteren. Alleen in bepaalde periode,s zal je er meer dan je handen aan vol hebben. Het blijft nog altijd een paard. Dus behandel hem daar ook naar.

Maar goed, ik laat me er niet verder over uit.

Nee, niet omdat je 'handel' schrijft.
Je moet eerst vertrouwen winnen van het paard eer je met het paard aan de slag kan gaan immers? Dus opvoeden die hap slaat als een tang op een varken.
Sommige paarden gedijen alsnog niet met rust en regelmaat en consequentie, dat dat met jouw paard zo is, leuk dan, geld niet voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:14

nombrado schreef:
zo jammer, dat het woord hengst hier in nederland nog steeds een vreselijke negatieve stempel heeft
Juist eenzame opsluiting en afzondering bereik je "gevaarlijke" hengsten mee.
Als jij je als (bege)leider opstelt tov een hengst? is het net zo makkelijk omgaan als een ruin of merrie
overigens is het rennen door draad of over hekken springen, niet gerelateerd aan hengst zijn van een 2 1/2 jarig kleutertje.
waar heb je het paard vandaan? waar stond hij? in de kudde?
Voor paardenmensen? als je goed met een hengst kan omgaan? kan je het met alle paarden

Ik vind hengst geen eng woord hoor, alleen hebben veel mensen niet de mogelijkheid het dier een paardwaardig bestaan te geven. Vele stallen willen geen hengst. Ook als je zelf niet stevig in je schoenen staat moet je mijns inziens geen hengst willen.
Het ligt nooit aan de hengst, maar wel aan de bekwaamheid van zijn eigenaar en de mogelijkheden van diezelfde eigenaar het tot een egzond en evenwichtig paard op te voeden, zowel als opvoeding als huisvesting. TS komt niet op mij over als zodanig, kan het mis hebben, maar ga uit van de posts.

Dit paard is gewoon erg angstig en ook dat kun je niet zomaar oplossen. Dat hij daarbij hengst is, kan het net iets meer onvoorspelbaar maken dan een ander paard. Kan het paard niets aan doen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:15

Ik ben het eens met Caira wat ze in dat andere topic heeft gezet........ik proef echt angst bij dit paardje.

Zelf had ik 4 jaar terug mijn 9mnd hengstje de 1e dag bij mijn 3 shetjes gezet een draadje ertussen maar hij was op een gegeven moment ook in paniek door het lint gegaan en stond bij de buren in de wei, mijn shetjes accepteerde hem niet een vreemdeling en met z'n 3-en hebben ze hem helemaal over de pis geholpen.
Met een klein weekje ging het ook beter en hij is pas vorig jaar gecastreerd dus het heeft echt niet met hengstengedrag te maken maar puur een onveilig gevoel.....weg uit zijn beschermde omgeving en alles wat nieuw is .........is super eng.
Laatst bijgewerkt door Martine op 09-10-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijderde quote verwijderd

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:24

Beste Esmeralda, toch knap dat je zo hengsten van anderen kan beoordelen op hun opvoeding en gedrag.....
Ik zou je eens graag bezig willen zien met een echte hengst, met echt hengstengedrag, hoe jij die aanpakt die "HANDEL", dan bel ik ondertussen de ambulance....... topicstarter heeft echt veel aan je advies.....
Ondertussen zijn er al veel goede opties gegeven waar topicstarter iets aan heeft .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:28

Wat is echt hengstengedrag?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:33

TS vraagt om iemand die kan helpen toch?
TS misschien is Anne van Diemen iets voor je. Ze geeft les maar helpt ook bij gedragsproblemen. Is echt een aanrader.
Pb even voor meer info als je interesse hebt.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:42

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:46

Ja ik ben bekend met alle boekentaal, maar ik vraag nu aan de mensen die hier reageren met hengstengedrag, wat is het, en wat is de invloed ervan op het paard in dit verhaal?

Ashley1998g

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:55

Jullie zeggen allemaal!
bijna dat hengsten monsters zijn!
als jij laat zien dat je een leider bent en de Baas!
en niet bang bent om dat te laten zien!
(natuurlijk wel oppassen maar dat moet bij een merrie als ruin ook)
als je een hengst goed behandelt krijg je een prachtig beestje er voor terug...!
als jij als een halve gek gaat zitten schreeuwen en slaan!
dan doet hij dat net zo hard TERUG!
ik heb 2 fjord hengsten verzorg!
en die moest ik ook op hun plaats zetten!
en ja ze bokken wel is tegen je op maar als je dat aanpakt!
en laat zien dat zoiets niet hoort dan snappen ze dat!
de fjordjes zijn gecasreert omdat ze een shetten merrie erbij hebben gezet!

maar een hengt en merrie en ruin of veulen!

kunnen allemaal dominant zijn!
en vervelend!
bokken&steigeren!
maar het gaat erom hoe JIJ zoiets oplost~! :j

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:23

Zeer dominant gedrag naar zowel mens als dier dat zich uit in bijten, en bedoel ik ook echt bijten, sexdrift zelfs bij mensen, slaan zoals de hengst zijn harem beschermt. Dit doen vooral hengsten die natuurlijk hebben gedekt en natuurlijk een haremleider zouden kunnen zijn. Dit soort hengsten gaan door alle draden heel om bij andere paarden te komen. Komen over een boxrand als zij een merrie ruiken, wel of niet hengstig. Met andere woorden sterk natuurlijkgedrag, instinct. Ook al voed je een hengst zo goed op, sommige hebben dit nu eenmaal sterker. Wil natuurlijk niet zeggen dat al het genoemde hengstengedrag/instinct ook bij iedere hengst aanwezig is. Kan net zo goed 1 punt zijn waar de hengst op reageert. Bij ons gaan de hengsten gescheiden van de merrie's en ruienen op de wei, met een leeg stuk ertussen. Zij zien elkaar dus wel, maar hebben geen lijfelijk contact. Dit werkt erg goed. Ook zijn deze paarden opgegroeid in de opfok in hengstengroepen en veel in de hand geweest.
Caira schreef:
Ja ik ben bekend met alle boekentaal, maar ik vraag nu aan de mensen die hier reageren met hengstengedrag, wat is het, en wat is de invloed ervan op het paard in dit verhaal?
Laatst bijgewerkt door inamulder op 08-10-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:30

Ashley1998g schreef:
Jullie zeggen allemaal!
bijna dat hengsten monsters zijn!
als jij laat zien dat je een leider bent en de Baas!
en niet bang bent om dat te laten zien!
(natuurlijk wel oppassen maar dat moet bij een merrie als ruin ook)
als je een hengst goed behandelt krijg je een prachtig beestje er voor terug...!
als jij als een halve gek gaat zitten schreeuwen en slaan!
dan doet hij dat net zo hard TERUG!
ik heb 2 fjord hengsten verzorg!
en die moest ik ook op hun plaats zetten!
en ja ze bokken wel is tegen je op maar als je dat aanpakt!
en laat zien dat zoiets niet hoort dan snappen ze dat!
de fjordjes zijn gecasreert omdat ze een shetten merrie erbij hebben gezet!

maar een hengt en merrie en ruin of veulen!

kunnen allemaal dominant zijn!
en vervelend!
bokken&steigeren!
maar het gaat erom hoe JIJ zoiets oplost~!

Het zal aan je leeftijd liggen, maar iets beter lezen ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:30

Maar welk gedrag van dit jonge dier is typisch hengstengedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:32

Caira schreef:

Wat ik uit de tekst kan lezen, had het net zo goed over een merrie of een ruin kunnen gaan.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:35

Mindim schreef:
Caira schreef:

Wat ik uit de tekst kan lezen, had het net zo goed over een merrie of een ruin kunnen gaan.

Met 1 groot verschil dat hengsten sneller geirriteerd zijn, groter, gespierder, dus sterker en daardoor voor onervaren personen moeilijker in de omgang zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:38

Nou dat vind ik dus ook Mindim, maar zodra er staat dat het om een hengst gaat wordt dit gelijk gebruikt om het gedrag te verklaren of te veroordelen.

Ik heb je misschien een beetje voor de gek gehouden Ina, want zoals velen hier weten ben ik in het bezit van een volwassen hengst. Een hengst die trouwens niet solitair leeft, voor de goede orde. Ik ben dus wel degelijk op de hoogte van wat het houden van een hengst inhoudt, maar ik weet ook dat veel gedragsproblemen niets met het geslacht te maken hebben.