plassen tijdens het wandelen, stress???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:43

Ik heb nog steeds geen idee waarom ze dat doet..

maaike2800

Re: plassen tijdens het wandelen, stress???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 22:24

Dierenarts is al geraadpleegd maar heeft ook geen idee is ook al plas onderzocht kwam niks anders uit dan dat het wat waterig is

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:54

Gelukkig. Dat scheelt in elk geval al iets. Drinkt ze ook veel?

Misschien een leuke vraag voor Bit? Misschien dat andere dierenarts/gedragsdeskundige zich er over kunnen buigen? Het blijft wel een raadsel waarom ze het doet.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 22:57

Het is een hij!
Drinkt overigens normaal

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:02

De mijne heeft laatst voor het eerst geplast op buitenrit. In de stad, op een heel smal stukje gras langs de autoweg (ging op wedstrijd), Meneer ging op z'n dooie gemak staan plassen _O- Lijkt mij niet echt stress.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 00:06

Voor zover ik weet gebruiken paarden geen geuren om plekken te markeren, ze zijn namelijk niet territoriaal ingesteld (zoals een hond die zijn gebied markeert tijdens het uitlaten) . Ze gebruiken wel geuren in communicatie zoals een hengstige merrie met haar urine, maar een paard die bepaalde plekken markeert met urine heb ik nog nooit van gehoord.

Ik zou het eerst denken aan een urineweg of blaasprobleem maar zoals ik las is de urine in orde. Misschien plast hij graag op een bepaalde ondergrond en probeert hij daar maximaal gebruik van te maken :') ?

Mijn merrie plast bijv. het liefst alleen op stro. Als ze de hele dag op het land heeft gestaan gaat die ook echt direct uitgebreid staan plassen in stal.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:52

Paarden plassen buiten door dominantie.. vaan bij plekken waar andere soortgenoten staan. de mijne deed t dus als we langs 2 hengsten fjorden kwamen..ik tollereer geen geplas tijdens het 'werken' ze kunnen t echt wel ophouden hoor.. de mijne moet dus doorlopen en stopt met plassen.. nu doet hij t niet meer.. Maar als de jouwe 3x in n uur plast dan zou ik eens een veerarts bellen.. loijkt me niet goed

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:10

Onze haflingerruin kon er ook wat van, vooral als we langs weilanden met soortgenoten kwamen,
steeds in de plashouding staan om tijd te rekken, maar niet plassen. Tot we het in de gaten kregen en hij gewoon door moest lopen, nu plast hij nog wel een keer onderweg, maar krijgt de kans niet meer bij soortgenoten. Even doorpakken en nu gaat het super onderweg!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:55

maar focussed waarom ruiken ze dan ook aan elkaars mest ongeacht geslacht of leeftijd?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:47

Boompje1985 schreef:
maar focussed waarom ruiken ze dan ook aan elkaars mest ongeacht geslacht of leeftijd?

Feromonen, geuren die zorgen voor communicatie. Blijkbaar vertelt de mest iets over het paard (merrie, hengst, vruchtbaar, iets in die richting?). Ze markeren iig niet speciaal bepaalde dingen zoals honden wel doen in hun territorium. Paarden hebben namelijk geen (afgebakend) territorium.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:09

Mijn pony doet het ook hoor, hij heeft echt 2 favoriete ondergronden waar hij heerlijk uitgebreid (soms zelfs gepaard met kreunen van genot) in kan gaan staan plassen, namelijk in het hoge gras (op buitenrit) en in schoon stro. :j
Hij presteert het om in de net 2 seconden lege stal de schone plak stro die ik er net in heb gegooid onder zich te krabben met z'n voorbenen en er uitgebreid in gaan staan plassen... Ik krijg niet eens de kans om de stal fatsoenlijk op te strooien of meneer heeft het al weer onder gepist. _-:(

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:57

Ik denk toch dominantie. Je zou het idd aan Bit of Ros ofzo kunnen vragen..

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:40

ik heb geleerd dat plassen juist ontspanning is, en mesten is stress.
ik heb ook nog nooit gehoord over plassen als daad van dominantie, volgens mij geld dat ook meer voor mesten dan voor plassen...

als het geen medische oorzaak heeft zou ik me er eigenlijk geen zorgen over maken.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:46

Ik denk dat ie in de gaten heeft dat ie een lekkere pluk gras mee kan pakken als ie gaat plassen. Het lijkt me geen stress in ieder geval want gestresste paarden plassen juist niet :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:25

Mijn merrie plast uit dominantie, bij het voeren, bij het passeren van andere paarden etc. Hele plassen komen er uit, ook meerdere keren achter elkaar. Zij doet het echt om de andere paarden te laten zien dat het haar stal is. Ze plast op de wei ook over het hooi om te markeren als 'van haar'.