Paard onmogelijk in de wei zetten,tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:58

FloorxVino schreef:
Mindfields schreef:
Nogmaals, waarom moet een meisje wat op een manege rijdt tips komen vragen over een manegepony..? Een beeetje manegehouder kan een pony toch gewoon de baas?

Toevallig zijn de manegehouders nu op vakantie,en ik 'meisje' ben 18 en ben staldienst en ook in bezit van een eigen paard.

hahhaha dat zegt toch ook niets[/quote]

Iets vriendelijker mag ook wel :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:59

met meerdere mensen deze pony buiten zetten, 1 lange longeer lijn eraan..zodat je hem allemaal vast kunt houden en eens flink op zijn donder geven...

Racheel

Re: Paard onmogelijk in de wei zetten,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:19

Ik denk gewoon een heel pad afzetten en hem dan zo naar de wei brengen zodat hij nergens naartoe kan als terug naar stal of naar de wei?
Maar hoe is de manege verder afgezet? Want hebben we dan niet een hek ofzo helemaal om het erf staan zodat de paarden niet je weg/het spoor op kunnen rennen?
Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:22

studiemiep schreef:
met meerdere mensen deze pony buiten zetten, 1 lange longeer lijn eraan..zodat je hem allemaal vast kunt houden en eens flink op zijn donder geven...

_/-\o_ Briljant....als je echt serieuze ongelukken wilt maken tenminste.

Gewoon iemand in de hand geven die hem wel aan kan en hem dus niet los hoeft te laten. En als dat nu ivm vakanties niet gaat, pad afzetten en zelf naar de wei laten lopen. Is niet ideaal, maar dan kan hij in ieder geval naar buiten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:24

Hengstenketting eraan over de neus en een stuk vel in de hals vastpakken en als ie lastig doet een kwart slag draaien. Verder simpel, paardje lief, jij ook lief, paardje niet lief, jij ook niet lief. Dan trek je die hengstenketting aan met links en rechts draai je het vel in zijn hals een kwart slag.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:35

Mindfields schreef:
Opvoeden!

:j

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:38

Is dit misschien een idee..

Zowizo met een longeertouw eraan, en als je hem op een belaade tijd op de weide zet normaar, ook dan met het paard naar de weide te lopen maar er niet inzetten maar weer terug naar stal lopen, zodat hij gaat wachten op jou.. dit gewoon herhalen tot hij ructig is, verder oop niet boos worden op hem. eventueel hengstenkettingkje om. en pas losklikken als hij rustig is. dit kan gerust heel de dag duren houd daar erg in! ook niet opgeven na 1week. door blijven gaan en volhouden en heel veel geduld!

(ik bestudeer paardengedrag vandaar dit advies)

Succes ermee!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:41

Zies schreef:
Is dit misschien een idee..

Zowizo met een longeertouw eraan, en als je hem op een belaade tijd op de weide zet normaar, ook dan met het paard naar de weide te lopen maar er niet inzetten maar weer terug naar stal lopen, zodat hij gaat wachten op jou.. dit gewoon herhalen tot hij ructig is, verder oop niet boos worden op hem. eventueel hengstenkettingkje om. en pas losklikken als hij rustig is. dit kan gerust heel de dag duren houd daar erg in! ook niet opgeven na 1week. door blijven gaan en volhouden en heel veel geduld!

(ik bestudeer paardengedrag vandaar dit advies)

Succes ermee!

Vraag me wel af hoe ermee op en neer lopen een oplossing gaat zijn als ze hem de eerste keer niet eens vast kunnen houden...

En even uit nieuwsgierigheid, wat hebben jullie met longeerlijnen? Een paard wat zich los wil rukken is echt niet makkelijker te houden aan een longeerlijn...sterker nog, een paard aan het eind (of halverwege) aan een longeerlijn is veel!! moeilijker vast te houden, want die heeft veel meer kracht en kan veeel harder aanzetten...paard kan al in flinke middengalop zitten tegen dat hij het einde van de lijn bereikt, wat denken jullie er dan nog aan vast te houden wat je met een gewoon touw niet kan dan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:51

Eerst eens zorgen dat de leiderschapsverhoudingen duidelijker worden en dat niet oefenen bij het naar de wei brengen maar in de bak of longeerkraal. Misschien eerst loswerken en dan grondwerken en als het dan weer duidelijk is wie de baas is pas gaan proberen naar de wei te brengen.
Pony heeft nu geleerd dat hij los komt dus je zult dat eerst moeten doorbreken voordat je hem fatsoenlijk naar de wei kunt brengen.
Longeerlijn kan leuk snijden in je handen dus trek handschoenen aan!
Uiteraard handig om er iemand bij te halen die ervaring heeft met loswerken/grondwerken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:56

Gewoon lekker op stal laten staan.
Is het jouw paard ??
Zo nee ??
Geen problemen zoeken met anders man paard
.

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:58

met longeerlijnen heb je meer kans van vasthouden,, vind ik, halstertouw is floep weg..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:00

Zies schreef:
met longeerlijnen heb je meer kans van vasthouden,, vind ik, halstertouw is floep weg..

En hoeveel vaart denk jij dat een paard heeft als hij een paar meter van je weg kan rennen dan? Want dan heb je hem inderdaad nog wel vast, alleen hang je er dan waarschijnlijk achteraan op je buik....dan kan er beter alleen een halstertouw aanzitten hoor, is nog altijd veiliger. Zal niet zeggen dat je een heel kort touwtje moet nemen, maar het is mij echt een volslagen raadsel wat je met die longeerlijn moet...De enige kans om een paard vast te houden wat weg wil, is hem met zijn neus zo kort mogelijk bij je houden. Het moment dat hij van je af draait en vaart kan maken, ben je hem kwijt.

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:01

daarom zij ik ook met hengstenketting want die neus is ook zo weg hoor..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:07

Gelukkig is het mijn paard niet.
Longeer lijnen gebruiken om een paard buiten te zetten ??
Hebben jullie dat wel eens gedaan ???
Heerlijke snijwonden in je hand, je hebt totaal geen grip op een longeerlijn.

Mijn advies is, lekker op stal laten staan want het is jouw paard niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:09

Zies schreef:
daarom zij ik ook met hengstenketting want die neus is ook zo weg hoor..

Ehm huh? Jij zei net toch dat je met een longeerlijn meer kans hebt om vast te houden? (wat opzich waar is, maar niet echt op de manier die ts in gedachten had denk ik) En daarboven heb je het over longeerlijn en een hengstenketting, dan heb je je handen erg vol lijkt me?

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:15

lijkt me logies dat je de hengstenketting aan het halster doet en daaraan het longeer lijn, dus nee je hebt geen handen vol

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:23

Zies schreef:
lijkt me logies dat je de hengstenketting aan het halster doet en daaraan het longeer lijn, dus nee je hebt geen handen vol

Oke, dat vind ik totaal niet logisch maargoed :D Dan is het wel duidelijker wat je bedoelt in ieder geval.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:25

Jeetje zeg, er wordt advies gevraagd en TS word afgezeken.
De manege-eigenaren zijn er niet en de stalhulpen houden nu alles draaiend.
Ze hebben een lastige pony erbij zitten, tja die heb je wel eens ertussen. Maar dat wilt niet meteen zeggen dat ze er totaal geen verstand van heeft.
Als op ieder topic zo wordt gereageerd, worden er over een half jaar geen nieuwe topics meer geopend omdat iedereen bang is om afgezeken te worden...

Maar goed, TS het is lastig hoor. Het oude paard van iemand die ik ken trok zich ook altijd los. Gelukkig was dat op het eigen erf en kon dat paard nergens naartoe dus liet ze het maar zo. Ik zou zeggen: investeer wat tijd in een beetje grondwerk (hoeft niet vaak of lang) zodat de pony bij jou blijft en vertrouwen in je heeft. Misschien een idee om hem als eerst naar de wei te brengen, dan hoeft hij zich niet los te rukken om bij de andere paarden te komen. Verder ben ik er wel voor dat een paard/pony moet luisteren. Dus ook misschien een zweepje mee en hem bij je te houden als hij voor je uit gaat lopen. Zorg dat hij, het liefste, met zijn hoofd naast jou schouder loopt. Dan kun je snel ingrijpen en je hebt het snel in de gaten als hij jou voorbij wilt.
O en een hengstenketting zou ik echt niet doen, daar kun je de kaak van een paard mee breken en het slaat ook nergens op! Dan zou de pony alleen bij je blijven omdat je hem anders zijn kaak breekt met de ketting....

Succes!

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:30

in een stal met een voerluikje kunnen ze ook hun kaak breken,, het gaat erom hoe je er mee omgaat.... bitten is ook niet goed,, dus mensen rijd ditloos! ,, nee maar dat is ook onzin!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:34

heb je al eens een controller-halster geprobeerd trouwens?

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:35

das ook een goede ja!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:42

Zies schreef:
in een stal met een voerluikje kunnen ze ook hun kaak breken,, het gaat erom hoe je er mee omgaat.... bitten is ook niet goed,, dus mensen rijd ditloos! ,, nee maar dat is ook onzin!

Je kunt van iemand verwachten dat die goed omgaat met een hengstenketting als diegene er geen ervaring mee heeft!

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:05

Geduld is het, blijf tegen hem praten en word niet boos als die niet wilt.. wss is er in zn verleden iets gebeurd (:

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:54

ik vind ten eerste dat we hier opbouwende kritiek moeten leveren , ik heb me ook mooi laten inpakken door een hengst van 27 jaar, hij vond de dames op stal toch wat lekkerder ruiken dan mij, terwijl de brutaalste jonge dieren had ik wel in bedwang , geen enkel paard zou met mij aan de haal gaan!

zou misschien 2 halstertouwen gebruiken en iemand erbij is ook handig, maar als je hem echt niet aan kan zou ik hem laten staan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:57

Jolijneniris schreef:
Geduld is het, blijf tegen hem praten en word niet boos als die niet wilt.. wss is er in zn verleden iets gebeurd (:

Die zie ik even voor me: Paard vliegt er vandoor en TS staat er nog een kwartier met een doormiddengebroken touwtje in d'r hand, tegen te kletsen :D