Geen zin in wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 06:57

Het eerste waar ik aan dacht was: blokkeer je je paardje niet onbewust met je eigen lichaamshouding? Waar loop je ten opzichte van haar, en hoe loop je er dan bij?

En ik zie ook wel wat in wat liljebo schrijft. Zij lost het dan op op een manier die voor mijn paard totaal niet zou werken - van de combi wandelen en voer wordt 't een heeeel vervelend paard - maar hij voelt zich fijn in een groepje, dus gaan er andere paardjes mee. Of een troepje mensen. Hoe meer hoe beter. Zou het wat zijn om je merrie achter je ruintje aan te laten hobbelen?

Cassidy

Re: Geen zin in wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:02

Zien jullie niet dat het niet mee willen wandelen een symptoom is voor een groter probleem?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:22

Cassidy schreef:
Zien jullie niet dat het niet mee willen wandelen een symptoom is voor een groter probleem?

Het paard vindt er niets aan. Dat lijkt me duidelijker. Dat kan vele redenen hebben, zoals onzekerheid, eigenwijsheid, gebrek aan motivatie etc etc.
Voor mij doet dat er verder niet toe

Je kunt dan werken vanuit het principe: hij heeft maar te doen wat ik zeg
of
je maakt het gewoon leuk

Je moet dat verder niet moeilijker maken dan het is.
Je werkt met je paard en als je een probleem(pje) tegen komt, los je het op, op de manier die bij je past.
Als je de kleine problemen meteen oplost krijg je geen grote problemen.

hestejente, ik denk dat het met ieder paard kan werken, mits je zelf zeer consequent bent en 'afspraken' maakt.
Ik geef altijd een signaal als ze iets mogen eten. Daarbuiten wordt uiteraard niet gegeten, anders krijg je idd een vervelend paard (al helemaal als je koudbloedpaarden of shetten hebt als wij)
Maar goed... dat doet er verder niet toe.

Ik vind dat ts gewoon meerdere manieren moet kunnen bekijken en zelf moet beslissen wat ze het fijnste vindt. Er zijn nu eenmaal meer wegen die naar Rome leiden. Ik geef alleen maar een van die manieren aan, net als cassidy en net als jij.
Het is aan ts om te beslissen wat ze het fijnste vindt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:11

liljebo schreef:
Cassidy schreef:

Het paard vindt er niets aan. Dat lijkt me duidelijker. Dat kan vele redenen hebben, zoals onzekerheid, eigenwijsheid, gebrek aan motivatie etc etc.
Voor mij doet dat er verder niet toe

Je kunt dan werken vanuit het principe: hij heeft maar te doen wat ik zeg
of
je maakt het gewoon leuk.

Als je het leuk maakt, moet hij dan niet ook uiteindelijk doen wat jij zegt?

Het zou even lekker worden als een pony met character (of eigenwijs zoals jij dat zegt) zijn zin zou krijgen. En je dus maar niet meer gaat wandelen, of op een buitenrit een aantal kilometers om moet rijden omdat paardlief niet langs die vuilnisbak of brievenbus wil.

Hoe ik het in de gevallen van een onzekere of angstige pony aan zou pakken is heel anders dan bij een eigenwijze pony of een pony waar ik de indruk van krijg dat hij echt niet wil.
Maar dat betekent dat je een pony moet gaan lezen en moet leren inspelen op de situatie.
En dat is zelfs voor de meest doorgewinterde paardenman/paardenvrouw soms heel moeilijk. Wanneer is iets echte angst en wanneer is het pure aanstellerij of aangeleerd gedrag. En af en toe diagnosticeer je verkeerd....en daar leer je ook weer van.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:38

Als het paard het leuk vindt, wil hij doen wat je zegt. Dat is niet hetzelfde als moeten.

Maar zoals ik al zei, zijn er meerdere wegen die naar rome gaan. Het is aan ieder om zijn eigen weg daarin te bepalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:40

Nee Liljebo. Wij willen wat van het paard. Jij beslist om te gaan wandelen. Op het moment dat jij dat beslist, gaat hij het hoe dan ook moeten doen.

Het is hetzelfde als springen met een paard, of dressuren met een paard. Als jij weet dat hij springen niet leuk vindt, zul je er voor kiezen om niet zo vaak met het paard te gaan springen. Dan ga je dingen doen die hij wel leuk vindt. Maar op het moment dat je hem voor een hindernis zet, zal hij er hoe dan ook overheen moeten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:56

Kunnen we lang over discussieren.
Als ik iets leuk maak voor het paard, is de wil om er te doen er vanzelf.
Om bij het wandelen terug te komen... ze vinden het een feestje.
Ik vraag iets en het goede antwoord krijgt beloning...Niet in de vorm van rust/met rust gelaten worden, maar met iets wat ze leuk vinden.

Dat is trainen op basis van positief reinforcement en ik vind dat een prettige manier van werken omdat de paarden er dan lol aan hebben.

Dat betekent niet dat volgens mij iedereen op deze manier moet werken. Noch voel ik mij genoodzaakt om mijn manier op te dringen. Ik hoef geen zieltjes te winnen.

Het is voor mij simpel... de ts stelt een vraag hoe iets op te lossen en krijgt meerdere mogelijkheden aangeboden. Want die zijn er.
Jij geeft een manier aan en andere mensen geven mogelijkheden aan. Ik ook.
Het is aan de TS om de keuze te maken wat het beste bij haar past.
Dat is niet aan ons. Wij reiken alleen maar ideeen aan.

En of jij mijn manier van trainen/denken al dan niet goed vindt, is jouw keuze. Dat maakt mij niet uit.
Ieder zijn meug... zoals ze hier zeggen.
:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:04

Liljebo, ik begrijp wat je bedoelt. Ik geef mijn paard ook een (vocaal) signaal wanneer hij wat te eten krijgt. Afgelopen weekend nog ben ik met 'm aan de wandel geweest met een zak vol wortel en stukken appel (ging 'm te voet verhuizen) en het werkt gewoon NIET. Ik heb een IJslander die bj zijn vorige eigenaar gruwelijk heeft leren bedelen. Overigens vindt hij het helemaal niet erg als ik hem uit de wei haal (zijn merrie wel :') ) want we gaan eigenlijk bijna altijd wat leuks doen. Alleen dan zonder snoep. Dat krijgt hij pas wanneer we klaar zijn (gewoon zijn koek, en als hij rijpaard heeft gespeeld ook een appel) Zo werkt het voor ons het beste :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 06:50

hestejente, in jouw geval betekent wandelen dus ook iets leuks en dat is eigenlijk wat ik bedoel. Vindt het paard het leuk, dan wil het meegaan. Hoe je het leuk maakt, is persoonlijk. Het ene paard vindt het heerlijk om zo nu en dan toestemming te krijgen om iets te eten, het andere paard wil iets spannends doen en weer een ander doet het voor veel kriebeltjes.

Overigens is ergens laten grazen op signaal wat makkelijker dan zakken appels meenemen, denk ik . Iig voor de meeste mensen.

Zelf werk ik met clickertraining (vergelijk liever niet met de meisjes die paarden leren steigeren en zo, maar met dolfijntraining... er zit een hele wetenschap achter en het goed doen heeft heel wat meer voeten in de aarde dan vaak wordt gesuggereerd en heeft ook niets te maken met VD)
Mensen die serieus met clickertraining werken leren eerst van alles een paard beleefdheid aan. Dus in mijn geval kan ik met mijn zakken vol appels rond wandelen, zonder dat de paarden een poging doen om iets te krijgen; laat staan opdringerig worden. Maar daar zijn mijn paarden bewust op getraind, en dat zijn de meeste andere paarden niet. (wat logisch is... het tegendeel is veel vaker waar; zoals je zelf al vertelt.) Dan is het idd absoluut niet handig om voer bij je te hebben.
Je moet altijd kiezen voor dat wat het beste bij je past.

Niet iedereen zal zijn weg vinden in parelli, clinton, hemfling, roberts, de buurman, clicker... what ever...
Het gaat erom te kijken welke mogelijkheden er allemaal bestaan en zelf je weg te kiezen.

En dat is dan ook wat ik bedoel.. Iemand stelt een vraag en ieder geeft een suggestie vanuit eigen oogpunt, zoals jij, cassidy en ik.
Ik denk dat je dan niet kunt zeggen: dit is goed/dit is fout, maar gewoon... wat past bij mij. En dat kan alleen de vragensteller beslissen.
Maar jij had al begrepen dat ik het zo bedoelde :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:46

In het begin was het voor ons een drama om te gaan wandelen. Dat betekende dat ik met hoofdstel en hengstenketting naar buiten moest. Horror, dat was het! Mijn paard kon het niet verdragen om weg te zijn van het enige wat hem een veilig gevoel gaf, andere paarden...

We zijn nu weer een heel stuk verder en door een soort-gelijke vorm van parelli kunnen we nu relax met een touwhalstertje zo een paar uurtjes weg als we willen :) Hij hinnikt nog wel eens als we dicht langs een stal lopen, of een ander paard, maar geen getrek en gesjor meer, geen gebler elke 3 meter, geen paard die ik bij de stal in de buurt weer kon ophalen omdat ie zich los gebroken had. Ik merk aan hem dat ie nu genoegen neemt om mij als leider en veiligheidspunt te nemen.

Ik raad ook parelli aan, maar dan wel eventueel onder begeleiding van iemand die het al een tijd doet. Dat heb ik ook gehad en het geeft veel meer inzicht dan dat je het zelf gaat proberen. Ook de filmpjes van Cassidy helpen, omdat je een ander bezig ziet krijg je zelf meer inzicht.

Zoals ik het nu zo lees zou ik zeggen, men neme een leadrope en touwhalster, pony loopt niet door? zwaaien met leadrope. Loop alle fases af, en eindig echt gewoon met een fikse tik. en niet een zacht aaitje over de kont. Ze moet het willen vermijden dat jij haar een tik gaat geven, in plaats van afwachten hoe hard het aankomt.

Makkelijk gezegt allemaal, zit zelf ook vaak nog aan te klooien met de fases, ik doe er vaak te lang over waardoor mijn pony gaat afwachten wanneer de tik aankomt. Maar dat is ook weer een goede leermeter, want dat betekend voor mij dat ik er te lang over doe, en nu tel ik ook de 2 seconde in mijn hoofd. ;) Daarin behoord ie te reageren, en zo niet, komt de volgende stap (uiteraard eventuele uitzonderingen in een situatie daar gelaten, snapt je pony het nog niet, gun hem dan even de tijd om er ook over na te denken)

overigens is het nut van een touwhalster t.o.v. een gewoon halster wel logisch. Je pony voelt alles veel directer en scherper, minder ruis. Veel duidelijker voor je pony!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:30

hestejente schreef:
Het eerste waar ik aan dacht was: blokkeer je je paardje niet onbewust met je eigen lichaamshouding? Waar loop je ten opzichte van haar, en hoe loop je er dan bij?

En ik zie ook wel wat in wat liljebo schrijft. Zij lost het dan op op een manier die voor mijn paard totaal niet zou werken - van de combi wandelen en voer wordt 't een heeeel vervelend paard - maar hij voelt zich fijn in een groepje, dus gaan er andere paardjes mee. Of een troepje mensen. Hoe meer hoe beter. Zou het wat zijn om je merrie achter je ruintje aan te laten hobbelen?

Ik loop altijd links van haar,zij zou normaal gesproken dan naast of iets achter mij lopen(maar dat is dus het probleem,ze blijft zwaar achter en wil niet sneller).
Ik denk niet dat ik haar blokkeer? Als zij normaal meeloopt,loop ik met een los halstertouwtje en loop zelf rechtop maar ontspannen.
Los halstertouwtje is soms dus heel moeilijk nu,omdat ze dan stil gaat staan of zo langzaam loopt dat ze vanzelf erin hangt.
Ruintje mee,maakt niet uit....of hij er nu voor of achter loopt ze gaat er niet sneller door.
We hebben het eens uitgeprobeerd,en mijn man was met het ruintje allang de straat uit,en zij liep op haar dooie akkertje verder. :+
Inmiddels loop ik nu dus met een zweepje,en dit werkte heel goed.
Geen tikken mee uitgedeeld maar gewoon haar achterhand kriebelen en ze ging of sneller lopen,soms zelfs een drafje.
Op een gegeven moment was wijzen al genoeg om haar aan de gang te krijgen.
Gister hoefde ik alleen maar met mn tong een klakkend geluid te maken(dat deed ik ook altijd als ik haar met de zweep aanraakte) en dan ging ze al sneller lopen.
Maar vandaag ging dat wat minder goed,en ook van het zweepje is ze niet meer onder de indruk.
Overweeg nu toch,om haar een een goedgemikte opvoedkundige tik op haar bevallige billetjes te geven.
Alleen om even te laten merken dat ze heeft te luisteren,en die zweep niet er alleen is om te kriebelen...
Het is uitgesloten dat ze het lichamelijk niet kan,want dat kan ze wel degelijk....maar mevr heeft er gewoon geen zin in.(oren achteruit en sjago kijken).

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:38

Het niet willen meelopen is bij mijn merrie trouwens geen angst.
In eerste instantie door de verhuizing weet ik het aan onzekerheid.
Dus zoveel mogelijk leuke dingen met haar gedaan bv lekker grazen,en even een appeltje halen bij een vriendin in de buurt.
Ze is op straat totaal niet bang,en gaat zelfs langs brandweerauto`s langs zonder enkel probleem en op haar dooie akkertje.
1 van de dingen waaraan ik ook merk dat ze de boel in de maling neemt is...ze loopt alsof ze naar de slachtbank moet en elk moment wil gaan liggen....maar we naderen de straat waar ze vaak een appeltje krijgt en hup oortjes naar voren en in draf naar het appeltjes adresje :D
Lijkt me dus geen angstige pony die ontzettend afziet van angst :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:31

Tjongejonge, wat heeft die pony je in je zak zitten.

Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Doorloop de fases en als jij beslist dat ze iets moet doen, dan moet ze het doen. Het liefst nog met oortjes erop....en meteen als je dat vraagt. Zonder zuur gezicht vooraf.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 00:01

Cassidy schreef:
Tjongejonge, wat heeft die pony je in je zak zitten.

Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Doorloop de fases en als jij beslist dat ze iets moet doen, dan moet ze het doen. Het liefst nog met oortjes erop....en meteen als je dat vraagt. Zonder zuur gezicht vooraf.

Je hebt en had dus totaal gelijk ;)
Ik ben gewoon echt te soft...
Ik ben erg dol en zuinig op mn paardjes,maar ze nemen nu dus een loopje met me.
En blijkbaar voelt paardlief heel goed dat ik haar in eerste instantie zielig vond,en gossie rustig aan maar...en buit dat nu aardig uit ;)
Hoewel ze niet zo zal denken natuurlijk...maar dat patroon zit er wel in.
Ik twijfel gewoon ook altijd teveel als ik eens moet optreden,want tja zal er niet een onderliggende reden zijn voor het gedrag(nu het excuus van verhuizing bv).
Maar ik ga mezelf nog meer verdiepen in grondwerk,en ben daar ook al mee bezig.
En op zich is ze ontzettend braaf,maar moet nu even weten dat wat ik van plan ben dus ook gebeurd,goedschiks of kwaadschiks.
Morgen word er weer gewandeld,en ik verwacht van haar dat ze gewoon in een normaal tempo meeloopt.
Zoniet dan word er dus niet gekriebeld en dan maar hopen dat ze reageerd,ze krijgt gewoon een waarschuwing dat het zweepje ook minder vriendelijk kan zijn.
Ze weet wat meelopen is,ze weet ook het principe van druk op het halster en lossen van druk,maar besluit zelf daar tegenin te gaan.
Heb het vriendelijk geprobeerd,en ook daar besluit ze nu tegenin te gaan.
Dus hoewel het mij waarschijnlijk meer pijn doet als haar..krijgt ze morgen gewoon een tik voor haar kont als ze er met de pet naar denkt te gooien.
Ik moet er dan natuurlijk zowieso nog mee aan de gang,want ik moet haar respect krijgen en niet alleen respect voor het zweepje,dus werk aan de winkel voor mij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:04

Goed zo, het is iig al een eerste stap in de goede richting dat je dat ziet.
Maak je hart hard, en ga op je strepen staan.
Ook al krijg je een pony die voor het oog vreselijk in paniek raakt: als jij duidelijk bent en leiderschap toont, gaat ze je er alleen maar meer om respecteren.

Succes !

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:07

Ik vond mijn paardje ook maar traag (zelfde leeftijd als de jouwe) maar toen bleek hij korte beentjes te hebben :')
Ze zijn natuurlijk niet zo groot en moeten harder lopen om onze grote stappen bij te houden, die van mij gaat automatisch in een drafje als hij op mijn tempo moet lopen. Als we gewoon lekker gaan wandelen loop ik dan ook niet te trekken we lopen op een tempo wat ons beide schikt. Hij hoeft niet de longen uit zijn lijf te lopen omdat ik zo nodig wil wandelen alsof ik met een groot paard loop.

En hij mankeert niks hoor, dat weet ik 100% zeker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:12

IggyPop schreef:
Ik vond mijn paardje ook maar traag (zelfde leeftijd als de jouwe) maar toen bleek hij korte beentjes te hebben :')
Ze zijn natuurlijk niet zo groot en moeten harder lopen om onze grote stappen bij te houden, die van mij gaat automatisch in een drafje als hij op mijn tempo moet lopen. Als we gewoon lekker gaan wandelen loop ik dan ook niet te trekken we lopen op een tempo wat ons beide schikt. Hij hoeft niet de longen uit zijn lijf te lopen omdat ik zo nodig wil wandelen alsof ik met een groot paard loop.

Krijg jij dan ook een lelijk gezicht als je met je pony wil gaan wandelen?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 00:14

Cassidy schreef:
Goed zo, het is iig al een eerste stap in de goede richting dat je dat ziet.
Maak je hart hard, en ga op je strepen staan.
Ook al krijg je een pony die voor het oog vreselijk in paniek raakt: als jij duidelijk bent en leiderschap toont, gaat ze je er alleen maar meer om respecteren.

Succes !

Op dat zogenaamde drama ben ik al voorbereid,maar haar kennende word ze zelfs nog nijdig ook :D
Ben ik helemaal belazerd om haar iets te laten doen wat ze niet wil! :+
Denk als ik haar zo inschat,dat ze plots ineens van bijna slachtbank pony naar een pittig type omslaat ;)
Aan mij is gewoon de taak om haar te gaan opvoeden,en niet te soft en te lief te blijven,en hopen dat ze uit vrije wil vanzelf gaat doen wat ik wil.
Ze trekt nu haar eigen plan,en dat moet veranderen.
Tja opgroeien gaat met vallen en opstaan en soms auw dat had ik beter niet kunnen doen....en dat auw kent ze dus nog niet.
Word een leerproces voor ons allebei,ik moet mezelf wat harder opstellen en de opvoeding ter hand nemen,en zij zal moeten leren dat ik bepaal wat er gebeurd als wij samen bezig zijn,en dat als ze niet luisterd daar maatregelen aan zitten.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 00:16

IggyPop schreef:

Ik heb minishetjes,en hoewel korte pootjes kunnen ze als ze dat willen...mij eruit lopen hoor!
En dan gewoon in pittige stap ;)
Als ik normaal wandel,dan kunnen ze dat makkelijk bijhouden zonder in draf te hoeven.
Daarbij is het juist de bedoeling dat mijn merrie mijn tempo gaat aanhouden en ik niet de hare ;)
Ik heb ook geen minishets die uit verhouding zijn met lang lijf en korte pootjes.
Maar gewoon normaal gebouwde shets,die een normale beenlengte hebben in verhouding met hun lijf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:19

Als jij wilt dat ze draaft, dan moet ze draven.
Idd, zou even lekker worden als zij bepaalt wat je gaat doen en wat de regels zijn.
Jij bent baas, jij bent leider.
Geef duidelijke grenzen, en duidelijke opdrachten.
En je paard gaat je er alleen maar meer om respecteren.
Want als jij geen leider voor hem kunt zijn, gaat een paard het zelf invullen.
En dat resulteert niet altijd in een pony die jij wilt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:20

Mijn paardje is ook een net gebouwd dier en kan mij ook makkelijk voorbij maar ik vind het niet helemaal eerlijk een dier constant op zijn max te laten lopen in stap. Tuurlijk kunnen ze het maar wat is het nut er van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:21

janflicka schreef:
Word een leerproces voor ons allebei,ik moet mezelf wat harder opstellen en de opvoeding ter hand nemen,en zij zal moeten leren dat ik bepaal wat er gebeurd als wij samen bezig zijn,en dat als ze niet luisterd daar maatregelen aan zitten.

Je hoeft niet hard te zijn, als je maar duidelijk bent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:22

IggyPop schreef:
Mijn paardje is ook een net gebouwd dier en kan mij ook makkelijk voorbij maar ik vind het niet helemaal eerlijk een dier constant op zijn max te laten lopen in stap. Tuurlijk kunnen ze het maar wat is het nut er van?

Ik begrijp dat TS een lelijk gezicht krijgt bij wandelen.
Niemand heeft het over het tempo.
Maar druk op het halster naar voren mag niet resulteren in een nijdig gezicht.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

Problemen met een paard dat niet meeloopt vanaf 0.57

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 00:28

Cassidy schreef:
Als jij wilt dat ze draaft, dan moet ze draven.
Idd, zou even lekker worden als zij bepaalt wat je gaat doen en wat de regels zijn.
Jij bent baas, jij bent leider.
Geef duidelijke grenzen, en duidelijke opdrachten.
En je paard gaat je er alleen maar meer om respecteren.
Want als jij geen leider voor hem kunt zijn, gaat een paard het zelf invullen.
En dat resulteert niet altijd in een pony die jij wilt.

Daar kom ik nu op de harde manier achter,want een half uurtje wandelen is voor mij doodvermoeiend met zeer trage bijna in het halster hangende merrie.
Mijn valkuil is gewoon een te grote mate van medelijden en denken dat ze iets mankeerd of dat er een goede reden zal zijn voor haar gedrag.
Feitelijk is die reden er dus niet...hoefsmid heeft haar netjes bekapt,dierenarts heeft haar in orde bevonden,en niets staat normaal wandelen in de weg(behalve zijzelf en mijn gebrek aan optreden).
Ik wilde haar niet pushen de eerste tijd,omdat ze het gewoon slecht hadden gehad op de plek waar ik ze in verzorging had staan door omstandigheden.
Dus allebei vermagerd weer op stal gekregen,en tja dan voel je je ontzettend rot.
Dus eerst maar goed voeren,bijkomen,en gossie ze wil niet meelopen...achh ze is uitgeput mischien?
Maar nu 2 maanden later,is het weer hollands welvaren en heeft gewoon simpelweg geen zin om mee te lopen.
Tja waarom zou ze ook,ze mocht doen en laten wat ze wilde...en ik had alle begrip ervoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:33

Respect voor je openheid, en het feit dat je toegeeft het verkeerd te hebben aangepakt.
Probeer ervoor te waken dat je nu te hardhandig optreed, want dat is van het ene extreem naar het andere.
Ik had al eerder aangegeven dat je je misschien zou kunnen verdiepen in Parelli.
Dit advies staat nog steeds...