Paard loopt je voorbij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:32

Ook ik vind het verder wel best, zolang Bonte Jaopie en ikkus op ieder ander gebied gewoon blij met elkaar zijn, en ik verder met hem kan lezen en schrijven, kan ik me wel heel erg druk gaan maken over "dat laatste punt" (wat volgens alle boekjes "het eerste belangrijkste punt" zou moeten zijn) dat hij zich dus gewoon niet "laat leiden" (m.a.w.: dan ben ik dus de leider niet), nu ja, ieder heeft wel eens wat, denk ik dan.
Ik heb er ook nog een jonge merrie van ruim 2 jaar bij staan (Fries x KWPN Tuiger), die is zo wat het tegenovergestelde van B.J. Die volgt keurig. Die heb ik nu ook weer vanaf dat ze 6 maanden was. Daar maak ik die beginnersfouten ook niet meer mee. B.J. was mijn eerste veulen ooit, dus daar was ik " iets te blij mee" zeg maar.

Zij is , nee, WAS, van het "ik kom snel omhoog" model (eerst weigeren, dan steigeren), maar dat had ik heel gauw er uit. Gewoon in beweging voorwaarts houden, en een beetje babbelen tegen haar. Dan komt ze wel.
Een schat van een meiske. Helemaal geen punt.
Beetje onzeker nog, maar wat wil je op zo'n jonge leeftijd.

Achteraf gezien had ik het met de nog jonge B.J. natuurlijk volledig anders moeten aanpakken.
Maar wist ik toen ook veel?

On TOPIC: het begint dus echt wel bij het begin, je paard moet in de eerste plaats respect voor je leren krijgen, dus jij moet hoe dan ook de regie voeren.
Als jij van A naar B wil, moet je daar zelf in je hoofd en hart al ZIJN.
Als ik met Bonte Jaopie toen geweten/gevoeld had wat ik NU weet, was het natuurlijk anders gegaan.
Wat ik heb gedaan (of liever gezegd: NIET gedaan) is niet duidelijk gemaakt aan B.J. wie hier nu eigenlijk de touwtjes in handen had. Zo dwong ik (onbedoeld) mijn paard om , bij gebrek aan leiderschap, maar zelf de leiding over te nemen. Dat deed-ie dan ook!

Dus hoe dan ook: een paard zit er niet op te wachten om zelf de leider te zijn. Zij laten zich maar al te graag leiden. Maar dan moet je dat ook wel doen. Echt, zonder meer.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:42

Ik heb een ander probl. met mijn twenter..
Die heeft het geduld niet stil te blijven staan.
Zeer vervelend.
Ik corrigeer haar door haar terug op de plaats te zetten waar ze stond, door haar achterwaards terug te zetten.
Ik oefen dan gewoon wat druk uit op haar borst met een vinger of de hand.
Vervolgens blijft ze dan wel even staan waar ik haar voor beloon, maar begint dan al snel weer te draaien en prob. weg te lopen.
Hoe boek ik hier nu meer progressie in???

terpentijn

Re: Paard loopt je voorbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:40

Absoluut vol blijven houden, op een rustige maar gedicideerde (vastbesloten) manier.
EN stap naar voren of naar links of rechts als je paard vaststaat, is dus meteen PRIK met een vinger, knokkel, vuist of elleboog in de flank vergezeld van "NEE! HO!).
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet "rammen" of "schreeuwen".
Ook het stil moeten staan een beetje "leuk maken" door een massage of lekkere poetsbeurt op de plekjes die je paard lekker vindt.
B.J. wilde eerst niet vastgezet staan , als je even weg liep uit beeld was het "krak" halster kapot. Dit was echt wel een teken dat hij heel onzeker was. Hij was toen ca. 3-4 jaar. Is nu 7,5 jaar.
Nadat het vaststaan (langzaam opgebouwd in een week) begon het vervolgens: niet stil willen staan. Dit uitte zich in met voorhoef schrapen, naar de kant toe draaien waar ik net met mijn borstels stond, kortom, alweer een respectloze toestand.
Een harde mep (NIET OP ZIJN HOOFD!) of, zoals bovengenoemd, een flinke prik of peut geven of met de achterkant (het handvat) van een zweepje resulteerde in een gerichte bok (mijn richting op) terug.

Was dus niet de manier.

Had-ie ook geen enkel respect voor.

Ben toen op een gegeven moment gewoon zijn ruimte gaan inpikken. Waar hij stond wilde EN GING ik staan.
Heel bijzonder was, dat hij toen wel uitweek.Tot op de dag van heden.
Niet willen stilstaan heb ik op weten te lossen door aan iedere kant waar hij heen wilde te gaan staan en op hem in te lopen.
Maar dit is MIJN paard, B.J.
Met mijn jonge 2 jarige merrie Khavanna is prik of por in haar lijf (als ze even te dicht op me wil komen te drammen) geen punt. Ze accepteert dat ook meteen.
Doe ik dat zelfde bij B.J. wordt-ie (alsnog) kwaad. Die moet ik niet lijfelijk proberen uit mijn buurt te houden, maar op afstand aangeven dat-ie even niet (of wel) mag komen of weg moet blijven.
Ze zijn gewoon allemaal anders, beide paarden heb ik vanaf veulen, met B.J. heb ik de klassieke beginnersfouten gemaakt... steeds geleerd naar mij toe te komen, ach wat leuk, dat veulen komt meteen naar me toe rennen...maar stom genoeg vergeten hem te leren wat respectvol afstand houden is. Dat enthousiast op je af komen rennen werd naarmate meneer opgroeide iets minder geslaagd... Want ik had hem nooit geleerd dat er daar een GRENS ligt. Die ik zelf had moeten aangeven. Dus werd gezellig op je af komen al gauw "door je heen daveren".
Gelukkig is dat laatste nu wel afgelopen.
Uit deze onopgevoedheid, resulteerde natuurlijk ook, dat meneer het helemaal niet zag zitten om aan een halster vast te moeten staan, ergens. Als ik wegliep, liep hij toch gewoon mee..?!? Ook dat heb ik met steeds iets langer uit z'n beeld blijven, weten op te lossen (net als met honden die niet alleen kunnen blijven).

Weet wel, dat je er erg veel geduld voor nodig hebt, als een paard niet vast kan/wil staan, gewoon rustig, is het 9 van de 10 keer onzekerheid, onopgevoedheid, verwennerij.
Maak er iets leuks van, zoals ik al aanraadde.... dat vaststaan IETS LEUKS betekent.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:58

terpentijn schreef:
Absoluut vol blijven houden, op een rustige maar gedicideerde (vastbesloten) manier.
EN stap naar voren of naar links of rechts als je paard vaststaat, is dus meteen PRIK met een vinger, knokkel, vuist of elleboog in de flank vergezeld van "NEE! HO!).
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet "rammen" of "schreeuwen".
Ook het stil moeten staan een beetje "leuk maken" door een massage of lekkere poetsbeurt op de plekjes die je paard lekker vindt.
B.J. wilde eerst niet vastgezet staan , als je even weg liep uit beeld was het "krak" halster kapot. Dit was echt wel een teken dat hij heel onzeker was. Hij was toen ca. 3-4 jaar. Is nu 7,5 jaar.
Nadat het vaststaan (langzaam opgebouwd in een week) begon het vervolgens: niet stil willen staan. Dit uitte zich in met voorhoef schrapen, naar de kant toe draaien waar ik net met mijn borstels stond, kortom, alweer een respectloze toestand.
Een harde mep (NIET OP ZIJN HOOFD!) of, zoals bovengenoemd, een flinke prik of peut geven of met de achterkant (het handvat) van een zweepje resulteerde in een gerichte bok (mijn richting op) terug.

Was dus niet de manier.

Had-ie ook geen enkel respect voor.

Ben toen op een gegeven moment gewoon zijn ruimte gaan inpikken. Waar hij stond wilde EN GING ik staan.
Heel bijzonder was, dat hij toen wel uitweek.Tot op de dag van heden.
Niet willen stilstaan heb ik op weten te lossen door aan iedere kant waar hij heen wilde te gaan staan en op hem in te lopen.
Maar dit is MIJN paard, B.J.
Met mijn jonge 2 jarige merrie Khavanna is prik of por in haar lijf (als ze even te dicht op me wil komen te drammen) geen punt. Ze accepteert dat ook meteen.
Doe ik dat zelfde bij B.J. wordt-ie (alsnog) kwaad. Die moet ik niet lijfelijk proberen uit mijn buurt te houden, maar op afstand aangeven dat-ie even niet (of wel) mag komen of weg moet blijven.
Ze zijn gewoon allemaal anders, beide paarden heb ik vanaf veulen, met B.J. heb ik de klassieke beginnersfouten gemaakt... steeds geleerd naar mij toe te komen, ach wat leuk, dat veulen komt meteen naar me toe rennen...maar stom genoeg vergeten hem te leren wat respectvol afstand houden is. Dat enthousiast op je af komen rennen werd naarmate meneer opgroeide iets minder geslaagd... Want ik had hem nooit geleerd dat er daar een GRENS ligt. Die ik zelf had moeten aangeven. Dus werd gezellig op je af komen al gauw "door je heen daveren".
Gelukkig is dat laatste nu wel afgelopen.
Uit deze onopgevoedheid, resulteerde natuurlijk ook, dat meneer het helemaal niet zag zitten om aan een halster vast te moeten staan, ergens. Als ik wegliep, liep hij toch gewoon mee..?!? Ook dat heb ik met steeds iets langer uit z'n beeld blijven, weten op te lossen (net als met honden die niet alleen kunnen blijven).

Weet wel, dat je er erg veel geduld voor nodig hebt, als een paard niet vast kan/wil staan, gewoon rustig, is het 9 van de 10 keer onzekerheid, onopgevoedheid, verwennerij.
Maak er iets leuks van, zoals ik al aanraadde.... dat vaststaan IETS LEUKS betekent.

Dat heeft mijn merrie ook, dat ze nog heel onzeker is, ze heeft ook een keer een touw overgetrokken.
Nu bouw ik het langzaam op.
Ik maak het vaststaan indd leuk voor haar en dat gaat nu redelijk.
Als ik haar poets heeft ze nergens probl. mee. Ik ben dan bij haar en ze vindt het heerlijk.

Ze heeft meer moeite met stil te blijven staan aan de hand.
Dan is het schrapen, prob. weg te lopen met haar hoofd naar beneden kracht zetten, draaien, je kent het wel..
Dat doet ze ook als ik haar vast heb staan en ik wil haar alleen laten.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:15

Ariebren schreef:
Fiebie schreef:
Dat is de vraag niet ;)

Dat was dus wel de vraag.
Een paard die zich ondergeschikt opsteld loopt je niet voorbij.
Maar geef dat paard wel de lengte van het halster touwtje.
Niet aan het halster vasthouden, niet onder het halster bij de clip vasthouden.
Gebruik de lengte van het touwtje en recht je rug, het paard loopt achter je.

Volgens mij was de vraag hoe je het aanpakt, hoe anderen het oplossen.
Niet de vraag wie er de baas is :7 ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:31

Ja, wat jij beschrijft is dus ook precies Bonte Jaopie in zijn begin-jaren.
Ook stilstaan aan de hand was een drama.
ALLES "aan de hand" lees: als je er naast stond, was een drama).
In de jaren her heb ik vrijwel alles weten op te lossen, want waar je eigen wil is is het paard zijn weg, behalve van A naar B aan een halster of zelfs hoofdstel.
Die rij ik daar onder het zadel heen.
Ook als het de hoefsmid betreft. En als hij dan nog niet aan de beurt is blijft hij dus rustig onder het zadel 20 minuten staan wachten mij mij er op, zonder een vin te verroeren. En kijken naar die anderen die bekapt/beslagen worden. Dan zit ik daar op als een soort cowboy in het veld (ik rij GEEN western), met een loshangende teugel, mijn handen rustend op de boom van het zadel, kan achterover op zijn kont gaan liggen... meneer verroert zich niet. Sissende ijzer in emmers, gekleun op een aambeeld... hij vindt het helemaal okee. Zelf heeft hij geen ijzers onder, moet hij een stapje links of rechts opzij, been even aandrukken, hup, gedaan. Dan zijn wij aan de beurt en dan stap ik pas af.

GEEN keurig opvoedkundig voorbeeld om na te volgen, zelfs belachelijk.

Maar voor ons werkt het, op deze manier goed en relaxed.
Na het bekappen stijg ik weer op en rijd ik hem in een handgalop met loshangende teugels in 1 hand los naar de weide terug.Of expres daar voorbij, om hem te testen.
Niets is een probleem. Hij doet alles wel voor je, zonder spoor of zweep. En zonder rukken of plukken.

Maar NIET B.J. uit de weide gaan halen aan het halster (en ook niet hoofstel met bit) om hem naar voren naar de hoefsmid (of waar dan ook heen) te brengen.
Dat gaat niet goed komen.
Ik zie er de humor dan maar van in. Ik ga die voor mij kansloze strijd na al die jaren ECHT niet meer aan.

Is overigens wel het enige paard OOIT dat ik in handen heb/krijg/ die deze idioterie ZO hardnekkig vertoont.

Het is natuurlijk zeer onwenselijk gedrag, denk dat je zowat elk paard wel het fatsoen bij kan brengen, op de traditionele manier, om respect vcoor je te hebben als je hem of haar leidt.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:51

Als het voor jullie werkt, dan maakt dat toch niet uit.
Het is jou paard en dus bepaal jij hoe je ermee omgaat ongeacht wat anderen daar van vinden. ;)

Eraya is een echte merrie maar wel een ONTZETTENDE lieve, voor een tweejarige.
Ik zal je eerlijk zeggen ik heb nog nooit eerder een jong paard meegemaakt en dat zijn er nogal wat geweest, welke zo braaf is en werkelijk alles oke vindt.
Steek een paraplu naast haar op, boeit haar niet, ze kijkt wel effe of het eetbaar is maar verder gaat ze dan op zoek naar iets interessants. :P
Gooi (de eerste keer) een wapperend jack over haar rug...whatever.. ;) Ga zo maar door! Das echt, echt een dikke PLUS. :) :)

Echter doe iets wat haar niet bevalt en ze zal, dan nog op een lieve manier, proberen je dat duidelijk te maken.
Als ik haar een pets op haar kont zou geven bijv. zou ze nooit gericht naar me trappen, maar ga haar manen trekken en sta je te dicht bij, heb je een hoef op je voet staan... :P Dat is mijn Raaytje hahaha.
Op zich is dat goed te corrigeren, ze kijkt dan ook beledigd weg, maar accepteer het wel. ;)

Alleen dat vertrouwen moet nog komen om stil te staan alleen en het geduld aan de hand stil te staan, maar dat zal geduld van mij vragen. ;)
Meelopen aan de hand heb ik haar al geleerd, is geen probleem. :)

Wat ze wel ook nog moet leren is dat mensen kwetsbaar zijn, want laat ik haar rennen in de bak en speel ik dan met haar rent ze soms op me af, me NIET om ver! maar maakt dan gekke sprongen enzo hahaha, soms niet handig. ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:01

Heb niet alle reacties gelezen. Maar mijn advies is: oefenen en niet enkel toepassen op het moment dat het nodig is.
Paardje mag jou/ jouw ruimte meer gaan accepteren. Oefening die bij mijn drammerige/ dominante merrie werkt:

1. Gaan lopen, gewoon losjes zonder spanning in je lijf
2. Stoppen en pasje achteruit zetten, in begin is één pasje al voldoende. Maar let op dat hij ook écht achteruit gaat en niet na één pas alweer de neiging heeft naar voren te lopen
3. Weer verder lopen en op moment dat ze ook maar dreigt te drammen of misschien met haar schouder jouw kant op te komen (dus meer zijwaarts jou aan de kant proberen te duwen): terugzetten
4. Op en duur wordt het meer een spel: voorwaarts, achterwaarts, voorwaarts, etc.

Het pasje achteruit breid je steeds verder uit. Ze moet op jou en jouw lichaamshouding letten. In het begin kun je het commando 'terug' wat extra kracht bij zetten door een dominanten houding aan te nemen in haar richting (loop dus op je paard af als hij achteruit moet gaan). Of even met je vingertoppen in de borst te duwen (niet met platte hand: dit lokt tegenkracht uit!). Probeer ook zijn hoofd laag te houden tijdens het achterwaarts gaan, bijkomend voordeel is dat je hiermee ook nog eens zijn achterhand traint! Belangrijk is dus dat je paard geen voorwaartse neiging meer heeft en je dan pas op jouw signaal weer voorwaarts gaat.

Succes!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:18

marieke1983 schreef:
Heb niet alle reacties gelezen. Maar mijn advies is: oefenen en niet enkel toepassen op het moment dat het nodig is.
Paardje mag jou/ jouw ruimte meer gaan accepteren. Oefening die bij mijn drammerige/ dominante merrie werkt:

1. Gaan lopen, gewoon losjes zonder spanning in je lijf
2. Stoppen en pasje achteruit zetten, in begin is één pasje al voldoende. Maar let op dat hij ook écht achteruit gaat en niet na één pas alweer de neiging heeft naar voren te lopen
3. Weer verder lopen en op moment dat ze ook maar dreigt te drammen of misschien met haar schouder jouw kant op te komen (dus meer zijwaarts jou aan de kant proberen te duwen): terugzetten
4. Op en duur wordt het meer een spel: voorwaarts, achterwaarts, voorwaarts, etc.

Het pasje achteruit breid je steeds verder uit. Ze moet op jou en jouw lichaamshouding letten. In het begin kun je het commando 'terug' wat extra kracht bij zetten door een dominanten houding aan te nemen in haar richting (loop dus op je paard af als hij achteruit moet gaan). Of even met je vingertoppen in de borst te duwen (niet met platte hand: dit lokt tegenkracht uit!). Probeer ook zijn hoofd laag te houden tijdens het achterwaarts gaan, bijkomend voordeel is dat je hiermee ook nog eens zijn achterhand traint! Belangrijk is dus dat je paard geen voorwaartse neiging meer heeft en je dan pas op jouw signaal weer voorwaarts gaat.

Succes!

Tijdens het lopen aan de hand hebben we dat al lang onder controle, dat is bij ons ook geen probleem, ging allemaal heel vlug.
Het is puur als ze stil moet staan aan de hand of alleen aan het touw. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:26

Ik heb OOK (behalve B.J.) nog een in mei 2 jaartjes geworden) merrie, Friese moeder x KWPN Tuiger. Leuk zwartbont ding, maar is bij aflevering hiero , bij het achterwaarts uitladen,omhoog gekomen, en bijna achterover uit de trailer geklapt. Toen was ze 6 maanden.
Ik merkte al gauw dat zij geen aanraking aan haar oren/achter haar oren kon verdragen.
Dat heb ik meteen "gelinkt" aan de klap die het gegeven moet hebben toen ze (ook in de trailer stond ze al de steigeren en te stuiteren) uitgeladen werd.
Dus kreeg ik hetzelfde liedje met "vaststaan aan het halster" (ze was toen 6 maanden, he?).
Overal kon ik aankomen in de wei (ook volledig losstaand), haar hele lijf, onder de buik, inspuiten met ant-vliegen spray, gewoon helemaal niets geen reactie, maar en halster over haar hoofd doen was een moeilijk punt. Toen heb ik dus het halster achter haar oren los gemaakt en met een hapje haar neus in het halster laten steken, daarna de riem achter haar oren vast gedan.
Toen vastzetten... ohooo... op zich geen punt maar als zij twee stappen naar achter deed en die druk achter haar oren voelde, raakte ze een beetje in paniek.
Dat heb ik op weten te lossen, door haar aan de longe (sie ik in mijn linkerhand vasthield) te zetten door de ring aan de muur (of hek, wat je ook maar hebt), zodat ik meteen kon laten vieren als zij achteruit begon te trekken. ALS zij dat tijdens poetsen deed, liet ik niet alleen links de lijn vieren, maar pakte ik rechts haar staart schuin weg naar me toe. En ging door met poetsen. Van mij mocht ze door het vieren van de lijn dan ook wel twee-drie meter terug achteruit wijken. Ik ging gewoon mee en door met poetsen.
Ze heeft dat een keer of 6 geflikt, daarna wist ze wel, dat er geen ramp zou gebeuren.
Ik heb haar er nooit mee gedwongen, dan zou ze zijn gaan steigeren.
Er wordt ook wel aanbevolen ze aan een flexibele lijn vast te zetten... dat heb ik zelf nooit een optie gevonden: vind dat eigenlijk nog wel gevaarlijk ook. Dan is er eigenlijk nooit een grens aan die druk achter de oren.
Ze heeft nog best een tijd het heel vervelend gevonden als ik aan haar/achter haar oren "zat" maar dat is nu wel over.
Tijd en geduld doet wonderen.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:13

Ja geduld is een schone zaak, zeker met paarden! ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 06:37

E n ja, zo zie je dus maar weer: gisteren (vrijdag) was het weer "hoefsmid-dag".
Bonte Jaopie dit keer toch maar weer eens "gewoon" aan het halster de wei uit getrokken, iemand anders liep er schuin achter mee met de 2,5 jarige "puppy"-merrie Khavanna.
B.J. voorop, een drammerij weer! Toen heb ik hem wel acht keer laten stoppen en achteruit gezet, vervolgens het halstertouw over zijn bonte neus gedraaid, diep in en uit geademd en kordaat voorwaarts er mee. Ik was ook niet zo aardig, en redelijk kort van stof jegens hem (ik wil ook niet dat hij de jonge Khavanna een verkeerd voorbeeld gaat geven).
Johoo, nu ging het eindelijk "redelijk".
Tijdens het bekappen zich keurig gedragen, maar dat is de laatste jaren eigenlijk al geen probleem meer.
Khavanna stond rustigjes toe te kijken, toen ook zij klaar was, kalmpjes terug naar hun stuk weide gelopen... het halstertouw hing er in een boogje bij.
Het KAN dus wel met B.J..
Moet er wel bij zeggen dat we niet buitenom over het schouwpad zijn gelopen, maar binnendoor, DOOR de weides heen, schiet de Bonte Tank dan uit m'n handen, komt-ie niet buiten de omheining.

Vond dit toch wel weer een doorbraak, en hier ga ik dus weer op verder oefenen.
Het moet dus echt wel kunnen, want eerlijk gezegd ergerde het mij toch wel, dat je al die optomings/opzadel poespas met hem moest uithalen om hem veilig van A naar B te kunnen brengen.
Ik bedoel: het is geen eens een hengst meer (hoewel ik het vermoeden heb dat B.J. daar andere ideetjes over heeft, hahaha), maar ik wil natuurlijk niet dat hij verongelukt als-ie zich losrukt en overal heen kan rennen (de provinciale weg op, waar in dit jaargetijde heel veel grote landbouw-machines ronddaveren).
We gaan het dus nu toch WEER steeds opnieuw proberen, gewoon aan het halster, met een ketting-lead-lijn, die i.g.v idioterie dan nog over zijn neus gelegd kan worden.
Ben benieuwd, want in het verleden heeft hij zich consequent losgerukt, dwars door welke maatregelen en hulpmiddelen dan ook.
De merrie Khavanna had ik van een nieuw halster voortzien, dat zwaar gepolsterd (met bont bedekt) was achter haar oren, gezien haar eerder gemelde probleem op die plek.
Er was nu geen enkel probleem meer (maar goed, ze loopt ook B.J. achterna). Op de terugweg liep zij zelfs even voorop, en brommelde een beetje HUH-HUH-HUH omdat Jaopie achter liep.
Was kortom een geslaagde onderneming, waarin ik duidelijk nieuwe ontwikkelingen zag.
We gaan door, met eerste opzicht B.J. nu echt definitief dat getrek en gedram af te leren, want dat is echt een bron van ergernis (en kan ook zeer gevaarlijk zijn als zo'n paard je uit de hand loopt).

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:43

Wat super voor jullie!! :)

Zo zie je concequent, rustig en zelfverzekerd blijven.
Dat is wat een paard zoekt in een leider! ;)

Jullie kunnen het, succes! ;)

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:52

Als je maar vooruit wil, zet jij m achteruit, net zo lang volhouden tot ie snapt dat hij niet de baas is maar jij