Heb ik wel goed gehandeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:27

Wat een paard met het ene oog ziet
Is compleet nieuw voor een paard als hij het met het andere oog te zien krijgt.
Dus ondanks het feit dat je al 100x keer langs die brievenbus bent geweest
Op het moment dat je je omdraait, is de brievenbus nieuw voor dat paard.
Dus redeneren: je schrok niet van de stenen toen ik de stal inliep, dus het is bekend voor het paard, is gevaarlijk.
Op het moment dat jij de stal weer uitloopt en het paard de stenen met het andere oog ziet is de stapel stenen nieuw voor hem.
Dus daar kan hij van schrikken.
Zelfde als jij 100 x langs een brievenbus loopt, maar iedere keer van de zelfde kant.
En ineens draai je je om en ziet het paard het met het andere oog
Dan is het nieuw voor hem.
Linkerhelft en rechterhelft zijn niet met elkaar verbonden.
Paard kan de connectie niet maken tussen: heb ik links al gezien, dus rechts weet ik wat het is...

Rideltje1992

Re: Heb ik wel goed gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:35

ik ga dit ff volgend.. handige filmpjes trouwens

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:35

Cassidy schreef:
Wat een paard met het ene oog ziet
Is compleet nieuw voor een paard als hij het met het andere oog te zien krijgt.
Dus ondanks het feit dat je al 100x keer langs die brievenbus bent geweest
Op het moment dat je je omdraait, is de brievenbus nieuw voor dat paard.
Dus redeneren: je schrok niet van de stenen toen ik de stal inliep, dus het is bekend voor het paard, is gevaarlijk.
Op het moment dat jij de stal weer uitloopt en het paard de stenen met het andere oog ziet is de stapel stenen nieuw voor hem.
Dus daar kan hij van schrikken.
Zelfde als jij 100 x langs een brievenbus loopt, maar iedere keer van de zelfde kant.
En ineens draai je je om en ziet het paard het met het andere oog
Dan is het nieuw voor hem.
Linkerhelft en rechterhelft zijn niet met elkaar verbonden.
Paard kan de connectie niet maken tussen: heb ik links al gezien, dus rechts weet ik wat het is...

De hersenen zijn wel verbonden, een paard heeft een corpus callosum (volgens de bokt-wiki sowieso) alleen kijkt het paard met 1 oog tegelijk (niet altijd). Dit levert dus inderdaad de reactie op dat iets voor het ene oog totaal anders kan zijn dan voor het andere. De informatie wordt dus apart verwerkt per oog in het brein, maar het is wel verbonden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:38

Cassidy schreef:
Airborn schreef:
erhmm, openminded zijn is leuk enzo, maar voor alleen al reflexen, evenwicht en standaard beweging moeten de linker en rechter hersenhelft met elkaar verbonden zijn. Anders gaat er echt iets heel erg fout. Je kan de functies van de hersens niet los koppelen van de anatomie, die 2 zijn volledig met elkaar verbonden.

Wat wel zo is is dat paarden een andere manier van verwerken van beeld hebben. Dat komt doordat mensen hun ogen heel erg aan de voorkant van het hoofd hebben zitten. Bij paarden zitten de ogen aan de zijkant van het hoofd. Daardoor is er bij paarden dan ook maar een heel klein stukje overlap tussen dat wat ze met het linker oog zien en dat wat ze met hun rechter oog zien. Gevolg is dat ze op een hele andere manier naar dingen zien en ook diepte zien is bij paarden veel beperkter dan bij mensen.

Ondanks dat zijn er wel degelijk optische zenuwbanen in de hersenen van paarden die van links naar rechts gaan (ooit van chiasma optica gehoort?) en banen die helemaal niet kruisen maar aan dezelfde kant blijven. Dit is zelfs noodzakelijk voor een aantal vitale cerebrale reflexen.

Dus sorry, maar beweren dat de linker en rechter hersenhelften van het paard niet met elkaar verbonden zijn is onzin.

Nogmaals, niet anatomisch denken.
Paard denkt en reageert anders dan mensen.
Linkerhelft en rechterhelft (instinct en ratio) dienen apart getraind te worden.
Kun je ze later tot een heel paard weer samenvoegen.
Bekijk filmpjes maar.

En ik ben bekend met de anatomie van de hersenen.
Heb zelf een opleiding neurobiologie gehad, en menselijke hersenen ontleed.
Ik weet hoe het er uitziet, en ook hoe het er uitziet als dingen serieus mis zijn.

Misschien heb jij andere dingen geleerd dan ik dan, maar leer processen vinden zich niet op 1 plek in de hersens plaats. Misschien wel grotendeels, maar er zijn altijd secundaire processen mee verbonden, die je niet kan negeren. Tuurlijk, instinct is grotendeels reflexmatig en bevind zich in andere hersendelen dan de ratio, maar ze zijn wel met elkaar verbonden. Zelfs een simpele cerebrale reflex speelt zich al af in minstends 2 locaties van de hersens, laat staan de ingewikkelde processen rond dingen leren.

En joh, ik dacht echt dat paarden net als ik denken! of is het dat ik als een paard denk? hihihihi.

(vestlandhest, dat soort operaties zijn zo zeldzaam en moeilijk dat dat uitzonderingen zijn en niet de regel. In principe zijn is er communicatie nodig tussen de beide hersenhelften. Dat mensen daar deels omheen kunnen werken met zn specifieke operatie geeft weer hoe bijzonder de hersenen wel niet zijn en hoe ver de menselijke geneeskunde gaat tegenwoordig, maar niet hoe dingen normaal werken imo)

edit: ho wacht, ik zeg niet dat paarden dingen die ze linksom hebben gezien rechtsom ook meteen herkennen. Dat is een inzicht stukje, data verwerking, waar paarden idd niet zo goed in zijn. Maar dat paarden die connectie qua denken en redenatie niet kunnen maken is iets heel anders als dat de linker en rechter hersenhelft niet met elkaar verbonden zijn. Je kunt dat beter vergelijken met dat dat paarden soms andere paarden niet herkennen als ze een vliegen masker op hebben. Die associatie kunnen ze niet maken. Maar dat wil niet zeggen dat de informatie van de linker en rechter hersenhelft niet uitwisselen.

edit 2: sorry als ik her en der wat erg technische termen dr tussendoor gooi. Ik probeer op bokt alles zoveel mogelijk in "jip en janneke taal" te doen, maar van sommige dingen vind ik het erg moeilijk uitleggen zonder de bijbehorende termen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:39

Zijn we hier bezig met een discussie over anatomie of met de TS helpen?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:41

discussie over data verwerking bij paarden om de TS te helpen, mag dat ook? :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:43

Van mij wel, heeft TS er ook wat aan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:46

Airborn loopt zich blind te staren op een formulering van mij, en wil gelijk halen.
Wat mij betreft blijft mijn formulering gelijk, en mag ze haar gelijk hebben.
TS heeft hopelijk wat aan de filmpjes die ik heb geplaatst, en kan als leek voldoende snappen wat ik bedoel als ik roep dat links en rechts niet verbonden zijn. :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:52

Cassidy, ik snap dat je dingen zo wil formuleren dat het voor leken ook te begrijpen is, maar het moet feitelijk wel blijven kloppen, daar gaat het me om. Ik denk persoonlijk dat mensen er meer aan hebben als je het iets ingewikkelder maakt en verder uit legt. Dan moeten ze dr misschien wat meer over na denken, maar ze leren er wel van, en de kans dat ze verkeerde conclusies trekken is een stuk kleiner. (kan me voorstellen dat mensen gaan denken dat anatomisch en qua alle andere verwerkings processen de linker en rechter hersenhelft helemaal van elkaar gescheiden zijn anders)
Mensen nemen vaak dingen die ze op fora lezen klakkeloos voor waar aan, zonder zich er verder in te verdiepen. Daardoor krijg je gewoon verkeerde informatie, en dat vind ik zonde. Vandaar dus dat ik de discussie aan ging. Niet om mn gelijk te krijgen (hoewel dat altijd mooi meegenomen is natuurlijk :+ ) maar omdat ik vind dat mensen dingen meteen goed moeten leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 23:58

Ik vind persoonlijk dat mensen er meer aan hebben als ze de tijd nemen, en de wil tonen om de filmpjes te bekijken waarvan ik de links heb geplaatst. Zien waar het om gaat heeft meer impact dan theoretische informatie.
Ik trek me bij deze terug uit de discussie. TS, als er vragen zijn, dan hoor ik het wel via PB. Succes ermee.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 01:21

Precies zoals Hestejente het uitlegde in de laatste inhoudelijke reactie.
Ben het daar helemaal mee eens.