Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Wat een paard met het ene oog ziet
Is compleet nieuw voor een paard als hij het met het andere oog te zien krijgt.
Dus ondanks het feit dat je al 100x keer langs die brievenbus bent geweest
Op het moment dat je je omdraait, is de brievenbus nieuw voor dat paard.
Dus redeneren: je schrok niet van de stenen toen ik de stal inliep, dus het is bekend voor het paard, is gevaarlijk.
Op het moment dat jij de stal weer uitloopt en het paard de stenen met het andere oog ziet is de stapel stenen nieuw voor hem.
Dus daar kan hij van schrikken.
Zelfde als jij 100 x langs een brievenbus loopt, maar iedere keer van de zelfde kant.
En ineens draai je je om en ziet het paard het met het andere oog
Dan is het nieuw voor hem.
Linkerhelft en rechterhelft zijn niet met elkaar verbonden.
Paard kan de connectie niet maken tussen: heb ik links al gezien, dus rechts weet ik wat het is...
Cassidy schreef:Airborn schreef:erhmm, openminded zijn is leuk enzo, maar voor alleen al reflexen, evenwicht en standaard beweging moeten de linker en rechter hersenhelft met elkaar verbonden zijn. Anders gaat er echt iets heel erg fout. Je kan de functies van de hersens niet los koppelen van de anatomie, die 2 zijn volledig met elkaar verbonden.
Wat wel zo is is dat paarden een andere manier van verwerken van beeld hebben. Dat komt doordat mensen hun ogen heel erg aan de voorkant van het hoofd hebben zitten. Bij paarden zitten de ogen aan de zijkant van het hoofd. Daardoor is er bij paarden dan ook maar een heel klein stukje overlap tussen dat wat ze met het linker oog zien en dat wat ze met hun rechter oog zien. Gevolg is dat ze op een hele andere manier naar dingen zien en ook diepte zien is bij paarden veel beperkter dan bij mensen.
Ondanks dat zijn er wel degelijk optische zenuwbanen in de hersenen van paarden die van links naar rechts gaan (ooit van chiasma optica gehoort?) en banen die helemaal niet kruisen maar aan dezelfde kant blijven. Dit is zelfs noodzakelijk voor een aantal vitale cerebrale reflexen.
Dus sorry, maar beweren dat de linker en rechter hersenhelften van het paard niet met elkaar verbonden zijn is onzin.
Nogmaals, niet anatomisch denken.
Paard denkt en reageert anders dan mensen.
Linkerhelft en rechterhelft (instinct en ratio) dienen apart getraind te worden.
Kun je ze later tot een heel paard weer samenvoegen.
Bekijk filmpjes maar.
En ik ben bekend met de anatomie van de hersenen.
Heb zelf een opleiding neurobiologie gehad, en menselijke hersenen ontleed.
Ik weet hoe het er uitziet, en ook hoe het er uitziet als dingen serieus mis zijn.

) maar omdat ik vind dat mensen dingen meteen goed moeten leren.