een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyra

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:27

Het kan op andere stallen en of wedstrijden voor heel veel problemen zorgen.
Ik ben van mening, zolang hij toch niet in aanmerking komt goed gekeurd te worden voor dekhengst...waarom dan hengst laten ?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:30

Waarom hebben hengsten daar dan geen last van?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:34

Mijn eerste paard was een arabische volbloed hengst.
Hij was 1,5 toen ik hem kocht.
Op drie jarige leeftijd werd hij GGK voor het AVS.

Er is weleens mee geschouwd en heeft gesprongen op utrecht voor sperma opvang

Hij had echt wel eens hengsten kuren maar was altijd goed te hanteren.
Kon ook gewoon naast een merrie rijden/lopen.

Rond zijn 7e kwam er lichte hoefkatrol uit een onderzoek.
Ik heb hem meteen laten ruinen.

Nu heb ik weer een hengst die gaat volgend jaar voor de premie keuring.
Krijgt hij geen premie dan laat ik hem castereren.

Ik ben nu bezig met inrijden en dat gaat tot nu toe goed.

Maar gaat hij bepaald gedrag vertonen of gaat hij zijn eigen in de weg zitten gaat het hele zaakje er af, dan maar geen GGK hengst.

Ik zelf weet dat ik concequent genoeg ben voor een hengst.
Maar vaak weet de omgeving geen houding te geven naar een hengst.

En ik wil niet dat mijn paard daar de dupe van is.

Gelukkig sta ik op een rustige stal...

Ik heb dus bij mijn vorige paard de kant van hengst meegemaakt maar ook de heel veel voor delen van ruin zijnde.

Je kan toch wat minder scherp zijn.
Met een Hengst moet je ogen aan alle kanten hebben.

En jij bent diegene met een hengst dus ligt de verantwoordelijkeheid altijd bij jou in de ogen van anderen,ongeacht hoe braaf jou hengst is.
Als een merrie vervelend gaat doen wijzen ze naar je hengst.

En een hengst heeft ook wat en als je ze aan het lopen heb, is een gaaf gevoel.
Maar het moet wel realistisch blijven

Als ruin verander het karakter van je paard niet,de scherpe kanten zijn er gewoon af.

Dus wil je een hengst, hengst laten weeg dingen goed tegen elkaar op........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:04

Waarom hebben al die ervaren Bokt schrijvers zoveel verstand van hengsten ??
Hoeveel van die ervaren Bokt schrijvers hebben een volwassen hengst ??

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:09

een hond castreer je soms toch ook?? waarom een hengst dan niet ruinen??

ik ben er niet tegen...

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:17

Ariebren schreef:

Ik heb even in gedachten alle hengstjes opgeteld die ik tot minstens 3 jaar heb gehad.
Totaal komt dan op 5 Shetlandhengsten, waarvan de meeste van veulen tot 3-jarige in mijn bezit zijn geweest. En dan zijn er ook nog een stuk of 5 geweest die ik tot 2-jarige leeftijd heb gehad.

Sommige zijn als hengst weer verkocht en anderen heb ik laten ruinen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:25

Ik heb ze laten ruinen
omdat ik ze niet al dekhengst wilde gebruiken
er zijn al heel veel paardjes met papier die moeilijk te verkopen zijn en zonder
de markt loopt over. Dus waarom zou ik er nog is mee moeten fokken? ookal hebben ze goede papieren...

Mijn mannen zijn gecastreert omdat ze zo minder last hebben van hormonen en in harmonie nu in een kudde paarden kunnen staan . Zijn met 8 maanden gecastreert maar ze doen het goed kwa ontwikkeling :D

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:26

Tuurlijk ziet een volwassen hengst er imposanter uit dan een ruin. Maar dat alles weegt niet op tegen de nadelen.
Bij mij wordt alles (op meer dan 2 benen hoor), waarvan het geen doel dient om de ballen te behouden gecastreerd. Voor een hengst vind ik 18 tot 24 maanden een mooie leeftijd. Minder risico bij opfok (Wobbler maakt nog al eens een einde aan een jong hengstenleven), minder bevestigd gedrag en makkelijker hanteerbaar. En voor mij als merriemens ook veel makkelijker te houden. Vaak zie je ook dat de oudere hengsten het na het castreren een periode moeilijk hebben en er juist niet uitzien. Volgens mijn vroegere da maakt het ook geen verschil in uiterlijk, jong of ouder castreren. Die mooie kap die je vaak bij hengsten ziet, is onder invloed van hormonen zo imposant. Als die hormonen verdwijnen, verdwijnt ook die kap.

Ik geef je groot gelijk, TS, dat je nu een ruin hebt. Veel hengsten lijden een eenzaam bestaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:29

Als je niet met een hengst wil dekken moet je heb laten casteren, ook al is hij bij wijze van spreken elite, wil je niet dekken? noten eraf! Dan heeft het beest niet alleen een beter leven maar zo voorkom je ook de nodige risico's met kanker in de teelbal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:31

Ariebren schreef:

Geen volwassen hengst zelf, zou het ook niet willen, want ik heb niet de middelen om een hengst zo te houden zoals ik dat voor ogen heb. Maar ik heb genoeg meegemaakt en geef mijn ogen de kost.
Ik hoef ook niet alle fouten zelf te maken, kan leren van de fouten van een ander.
En in al die jaren heb ik hengsten langs zien komen van 0 tot 10 jaar en ouder.
Dieren die op stal geboren waren, of van buitenaf waren aangekocht.

En ik heb situaties meegemaakt waar het maar net goedging.
VB: een hengst die bij het rijden uit het niets midden in de les een andere hengst aanviel en de tanden in de pad zetten (rakelings langs het bovenbeen van de ruiter). Had de pad er niet gezeten had hij het paard te grazen gehad, (of nog erger het been van de ruiter)
De afdruk staat nog in de pad.
Je zag het niet aankomen.
Knipperen met je ogen en het was gebeurt.

En dat, en in het achterhoofd houdende dat er meer mensen zijn die zeggen dat je goed moet weten waar je mee bezig bent, zeg ik: hengsten horen in handen thuis van profs en anders: castreren.

En als vb: [ITP] Live is great for THIS stallion

Dekhengst Justa Tad Rad. In zijn kudde met merries en veulens.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:33

Prima verwoord, Cassidy!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:37

Ariebren schreef:

Ik heb geen verstand van hengsten, maar had er wel 1. Een maand of 2 terug is hij gecatreeerd op zijn 4e. Een lieve hengst, goed in de omgang (al moest je wel even van je laten horen met merries in de buurt), en ook als hengst te rijden. Maar hij (goedgekeurd en wel) liep zich overdag in de paddock echt leeg te rennen op andere paarden. Merries, ruinen, geen verschil, hooguit in intentie..

Voor mij was het te doen, voor hem niet. Daarom heb ik hem laten castreren. En blij toe.. hij staat nu met mijn 2 ruinen in 1 loopstal/paddock/weiland. Als hengst was dat denk ik niet mogelijk geweest... (hij is op de rijschool gecastreerd, voordat hij naar huis is gekomen). Daarnaast loopt mijn dochtertje ook regelmatig bij de paarden (onder toezicht), maar ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets zou gebeuren omdat "meneer" even ergens van zich moest laten horen/zien en over haar heen walst...

En dat is het met hengsten: ze kunnen altijd, op ieder moment ineens "last" krijgen van hun hormonen. En daar moet je dus 100% van de tijd rekening mee houden.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:40

Het ruinen heeft ook invloed op de groei
Vroeg geruind word hij meestal groter dan een laater gecastereerde hengst

ter info
we hebben 4 volwassen hengsten gehad en in de sport uit gebracht
momenteel hebben we een ggk hengst op stal die dekt
2 van de 4 hadden veel beter in hun jeugd al gecastereerd moeten worden
de leeftijd was te hoog om het zonder risico te doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:28

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:21

Altijd laten ruinen, tenzij:
1) Met een hengst kunt omgaan. Zoals hier gezegd, altijd je ogen in je achterhoofd hebben, altijd consequent zijn en geen vinger toegeven en vooral altijd eerlijk blijven naar het dier toe. Vooral hengsten hebben een groot rechtvaardigheids gevoel.
2) Je hem een paardwaardig leven kunt geven, met voldoende weidegang en paardenvriendjes.
3) Hij papieren en goedkeuring om te dekken heeft.

Bovenstaande is geen meerkeuze, maar zijn alle 3 eisen, geen of/of verhaal hier.

Als je niet aan bovenstaande kunt voldoen, moet je geen hengst houden. Heb je dan zo'n hengst waarvan het zonde is om hem te laten castreren ivm zeldzaam bloed, of zeldzame kwaliteit, dan doe je er beter aan hem te verkopen aan iemand die hem wel al het bovenstaande kan bieden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:38

Ik ben daar simpel in, mijn veulie blijft hengst zolang ie zich gedraagt, zodra ie in mn nek hangt is ie ze kwijt. ALS ie zich gedraagd als hengst wil ik ook een keer met m naar de hengstenkeuring, maargoed eerst maar eens zien wat ie doet, anders is t zo gebeurt met die ballen.
Als je een hengst hebt en je kan er niet mee omgaan /hij toont vervelend hengstengedrag / je wil er toch nooit mee gaan dekken / hij heeft geen papieren / geen fokwaarde etc ruin m dan gewoon!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:43

Cassidy schreef:
En dat is dus niet waar.
Sterker nog, als je met drie jaar pas castreert kan een paard een stevigere nek krijgen en daar kun je later problemen mee krijgen.
Bovendien kan eenmaal ontstaan hengstengedrag en het bespringen van merries op die leeftijd al voorkomen, en dat is er dan ook niet meer uit te krijgen.
Als eigenaar van een merrie zou ik een dergelijke ruin niet in de groep willen hebben.

Waarom hebben hengsten daar dan geen last van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:13

Ik snap je even niet. Waar hebben hengsten geen last van? Van een hengstennek? Van hengstengedrag? Van het bespringen van merries?

Een flink ontwikkelde nek kan bij dressuurmatig werken soms problemen geven. Hoeft niet altijd, maar een flinke nek is niet altijd en pre.

Een hengst die in een kudde staat met merries die hij mag dekken, zal hopelijk gaan dekken en in het ideale geval mooie en gezonde veulentjes geven.
Een hengst die natuurlijk dekt, is een risico dat ik als merrieeigenaar bewust op me neem. De eventuele blijvende gevolgen van natuurlijke dekkingen dito.

Een ruin die hengstengedrag vertoond en in een gemengde kudde met merries deze ook gaat dekken, kan infecties bij een merrie veroorzaken waar je als eigenaar/fokker niet blij mee bent. Sterker nog, merries kunnen door dergelijke acties onvruchtbaar raken. Even afgezien van de risicos voor de merrie tijdens de dekact. En daar ben ik als merrieeigenaar niet blij mee.

En ook de ruin kan infecties oplopen. Ik zou ook als eigenaar van een ruin met dergelijk gedrag deze niet samen willen zetten met merries.

Dus wil je een makkelijk dier zonder hengstengedrag? Castreer voordat de hormonen op gaan spelen. En dat is zo vroeg mogelijk. IK zou zelf laten castreren zodat de ballen ingedaald zijn. Meestal is dat toch met een jaar.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:25

Cassidy schreef:
Dus wil je een makkelijk dier zonder hengstengedrag? Castreer voordat de hormonen op gaan spelen. En dat is zo vroeg mogelijk. IK zou zelf laten castreren zodat de ballen ingedaald zijn. Meestal is dat toch met een jaar.

Even een vraagje voor mijzelf bij Mooni is tot nu nog maar 1 bal geheel (die af en toe weer weg schiet) ingedaald, de ander is nog maar half ingedaald. Hij is nu bijna 2,5 en een laatbloeier. Hij mag nog een winter in de opfok blijven en zal van dan moeten laten zien of zijn ballen (voorlopig) mogen blijven of eraf gaan. (niet omdat ik perse hem hengst wil houden) En mijn gevoel zegt nu dat komend voorjaar toch zijn ballen eraf gaan. Kan het dus kwaad dat hij nu nog maar 1 bal heeft die ingedaald is en de ander net (nog) niet? Vind het dus wel een erg interessante discussie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:28

Ik zou zelf het voorjaar niet afwachten maar nu laten castreren. Half ingedaalde ballen bestaan niet, hengsten kunnen ze terugtrekken.

Ik zelf zou mijn hengst op een dierenkliniek laten castreren. Een castratie is echt zo duur niet, en je weet iig dat er optimale nazorg is. En je bent niet afhankelijk van het weer. Kan hij na de revalidatie de groep weer in, en heb je aankomend voorjaar geen last van eventueel de kop opstekende hormonen...
Het kan van het ene op het andere moment gebeuren hoor, dat een hengst doorkrijgt dat hij hengst is...ook op die leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-09-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:30

Angela schreef:
Quebelle schreef:
hengst moet hengst blijven als hij gekeurd is,gezond is en papieren heeft.
anders casteren.

check, check, check - en toch heb ik hem laten castreren. Zijn hengst zijn stond een sociaal leven in de weg. Voor hem geeft het ruin zijn veel meer rust in zijn koppie :j

Hier het zelfde. Hele lieve(reed met kindertjes van 5 tussen de merries) definitief goedgekeurde meervoudig kampioens hengst is nu vrolijk ruin :). Hij liep zelfs altijd in een klein groepje(met 1 of 2 merries) in het land.
Nu loopt hij in grotere groepen en heeft gewoon wat meer rust tussen zijn oren gekregen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:35

Cassidy schreef:
Ik zou zelf het voorjaar niet afwachten maar nu laten castreren. Half ingedaalde ballen bestaan niet, hengsten kunnen ze terugtrekken.

Ik zelf zou mijn hengst op een dierenkliniek laten castreren. Een castratie is echt zo duur niet, en je weet iig dat er optimale nazorg is. En je bent niet afhankelijk van het weer. Kan hij na de revalidatie de groep weer in, en heb je aankomend voorjaar geen last van eventueel de kop opstekende hormonen...
Het kan van het ene op het andere moment gebeuren hoor, dat een hengst doorkrijgt dat hij hengst is...ook op die leeftijd.

Nou eerlijk dat hij ze terug kan trekken klopt dat heb ik gezien maar de ander heb ik nog niet "beneden" gezien om het zo te zeggen.

Ik heb thuis een foto op de laptop staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:40

Dus het is niet dan een bal is ingedaald, en de ander maar half, er is een bal ingedaald die hij af en toe terugtrekt en de ander heb je nog niet gezien.
Ik zou even contact openemen met dierenkliniek of DA.
Kans is namelijk ook aanwezig dat de andere bal helemaal niet indaalt, en dan moet er sowieso in een kliniek geopereerd worden als je veilig wilt laten castreren.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:57

Mijn hengstjes, blijven hengstjes! :j Maar deze vertonen dan ook geen kuren.

Maar als een hengst niet te houden is qua hengsten gedrag, tja.. dan is castreren wel t overwegen waard.

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:02

ik ben een grote fan van hengsten ..

heb er zelf veel ingereden en zupper leuk die hengste streken ..

je moet er goed mee om kunnen gaan ..

als het paard lief is en je MAG hem starten met jou niveaw van rijden dan had ik hem lekker hengst gelaten ..