superbrave ruin gaat er plotseling steeds vandoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:55

Ik zou toch grondwerk meenemen om de verhoudingen recht te zetten. En als je Parelli doet, leert deze je ook hoe je met schrikreacties san de hand en bij het rijden om moet gaan. Hengstenketting zou ik niet aan beginnen. Koop touwhalster, leadrope en grondwerkstokje en ga aan de slag...

wil je hulp, kijk dan even op www.parelli.nl voor adressen van instructeurs en filmpjes...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:58

waar je ook eventueel naar kan laten kijken is het magnesium gehalte
de fries van mijn stalhoudster is ook een goedzak maar hij kreeg ook ineens van de fratsen en bleek dat hij flink magnesium tekort had
waardoor hij angstig en schrikachtig werd

iig veel succes met je paard :j

Elpharo

Re: superbrave ruin gaat er plotseling steeds vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:48

Kwam via het boskaboutertopic (wat echt grappig is, waard om even aan te waaien) bij dit topic terecht. Kan me voorstellen dat je dit niet grappig vindt? Hoe is het nu? Staat hij al in de groep? Zoals iemand al zei kan het echt moeilijk zijn om uit te vinden wat er is. Als ik je verhaal lees en de plotselinge verandering zou ik toch willen vragen wat hij voor voer krijgt? Sommige paarden kunnen daar echt heel heftig op reageren...van een sul naar een schrikkerd of van een sloom paard naar een adhd-er. En dan gaat het niet eens om hoeveel ze krijgen, maar vooral wat. Natuurlijk hoop ik dat het bij de groep zetten al genoeg geholpen heeft, maar als het niet zo is, is het voer een redelijk makkelijke 2e check.

Moeilijk hoor!

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:36

Elpharo schreef:
Kwam via het boskaboutertopic (wat echt grappig is, waard om even aan te waaien) bij dit topic terecht. Kan me voorstellen dat je dit niet grappig vindt? Hoe is het nu? Staat hij al in de groep? Zoals iemand al zei kan het echt moeilijk zijn om uit te vinden wat er is. Als ik je verhaal lees en de plotselinge verandering zou ik toch willen vragen wat hij voor voer krijgt? Sommige paarden kunnen daar echt heel heftig op reageren...van een sul naar een schrikkerd of van een sloom paard naar een adhd-er. En dan gaat het niet eens om hoeveel ze krijgen, maar vooral wat. Natuurlijk hoop ik dat het bij de groep zetten al genoeg geholpen heeft, maar als het niet zo is, is het voer een redelijk makkelijke 2e check.

Moeilijk hoor!

Ja hoor. Hij staat al 11 dagen bij de rest. Maar nog steeds alleen...Hij neemt genoegen met de onderste plaats en laat zich gewoon wegsturen. Hij staat er wel gewoon naast enzo om hooi mee te eten, maar zodra ik een poosje niet meer in de buurt ben en dan stiekum om het hoekje kijk, staat hij weer alleen in een ander gedeelte van de wei en staan de 3 makkers weer bij elkaar. Hij doet ook geen moeite om zich op te dringen. Zit geen greintje dominantie in.
Zodra ik aan kom lopen komt hij direct naar me toe om me te begroeten. Twee weken geleden zou de leidende merrie dat niet toe hebben gelaten en hem direct hebben verjaagd maar daar zit een verandering in. De drie blijven op afstand staan kijken en hij mag mijn aandacht voor zichzelf hebben.
Valt ook op dat hij me voortdurend in de gaten houd. Als ik in de stallen bezig ben en eigenlijk buiten zijn gezichtsveld ben kijkt hij zodra ik hem weer kan zien in mijn richting. De anderen hebben beduidend minder interesse in me. Die gaan meer op in elkaar en in het eten!
We hebben wat aan grondwerk gedaan (heb me een poosje verdiept in GaWaNi Pony Boy) maar zoals ik al verwachtte geeft hij daar geen enkel probleem. Hij is heel volgzaam en geduldig. Verder heb ik daar heel weinig ervaring mee.
Heb ook nog gezocht naar een instructeur maar ben zeer geschrokken van de prijs.
Dat geld heb ik simpelweg niet. Marnix is nou juist gekomen om me te verlossen van dat eeuwige lessen op mijn oudere paard (waarmee het moeizaam vorderen was) ivm de financiën. Ik heb de hoop inmiddels maar opgegeven dat mensen echt gewoon om je te helpen eens een keer voor nop iets uit komen leggen. Dus modderen we maar wat aan nu.
Kan heel goed zijn dat ik geen goede leider ben en dat hij dat aanvoelt maar vind het zo niet bij de rest van zijn karakter passen dat hij op de loop gaat. Je kunt echt alles met hem doen...
In zijn voer is niks veranderd sinds zijn oude eigenaar. Ben wel een voedingssupplement (soort kalmmix) gaan geven waar inderdaad magnesium in zit maar dat doe ik pas 5 dagen. Veel te kort dus om resultaat te zien.
Ook hebben we op straat gelopen met mijn dochter en haar paard ervoor. Dat ging redelijk. Helaas merkte ik toen wel dat ìk nu bang ben geworden dat hij gaat schrikken. Iets wat ik tot 2 weken geleden niet had.
Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker helaas.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:55

Jammer dat je nog geen verschil merkt door het sociaal contact met andere paarden maar 11 dagen is natuurlijk nog maar heel kort. Het kan snel gaan maar soms ook een paar maanden duren voordat je paard gewend is in de groep of uberhaupt gewend is aan de nieuwe locatie. Magnesium kan inderdaad ook helpen maar in het voer is verder niets veranderd dus daar zou het in principe niet aan moeten liggen. Het is echt even afwachten maar merk je dat je zelf banger wordt, zoek dan hulp. Misschien in de vorm van een goede bijrijdster. (Kost je niets)

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:32

het gedrag in de wei dat je beschrijft doet toch denken aan onzekerheid. En die andere dame die op hem zat kent hij nog minder goed dan dat hij jou kent. Heeft hij al die tijd bij zijn vorige baasjes gewoond? Met vriendjes? Zo ja, dan kan ik me nl heel goed voorstellen dat de verhuizing een enorme impact op hem heeft gemaakt. En dat hij dan vervolgens houvast zoekt. En dat jij die misschien niet in voldoende mate hebt geboden, en nu je wat naars hebt meegemaakt al helemaal niet meer. Voor hem is het belangrijk te weten wat zijn plek in de rangorde is (houvast) en gezien zijn gedrag in de wei wil hij liever niet bovenaan staan. Daar moet jij dus staan. Niet alleen bij gewone handelingen maar juist ook bij enge situaties. Daarnaast heeft hij misschien nu iets geleerd? ALs ik schrik dan kan ik terug naar huis en is het klaar?
heel veel succes met oplossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:13

Toch heb je echt les nodig, al is het maar voor een periode. Wat vind jij veel geld dan? Ik ken goede instructie voor 16 euro per half uur. Dat vind ik zelf nog te doen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:16

15 jaar en altijd braaf geweest en in ene schrikt hij onderhet zadel en in de hand..
Al eens over nagedacht om zijn gezichtsveld na te laten kijken.
Wellicht is er iets mis met de ogen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:27

Om je te helpen aan een betaalbare instructeur is het misschien handig te vermelden waar je woont.

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:08

manex schreef:
Om je te helpen aan een betaalbare instructeur is het misschien handig te vermelden waar je woont.

Tuurlijk. Had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken :(:)
Ik woon in Oudenbosch. Dat ligt in west Brabant tussen Roosendaal en Breda in.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:51

Ik pb je even. Ik woon in Zevenbergen. Bij jou om de hoek dus :) . Misschien weet ik wel iemand die je kan helpen.

xxDressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:41

Ik ken dat verhaal. Maar even Serieus. Ik denk dat het een manier is van Uitproberen. Gewoon kijken wie hier de baas is. Wat helpt is Streng zijn, Iniedergeval bij mij wel!!

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:38

ik heb vorig jaar juni een friese ruin van 8 jaar oud gekocht. en die werd ook als zeer betrouwbaar omschreven.
had ook m2 dressuur gelopen, en ga zo maar door.

dat veranderde na een maandje of 3, meneer voelde zich blijkbaar thuis, en kreeg praatjes, en ging me uitproberen.
niet te zuinig trouwens. ik heb op een gegeven moment maar een (uit veiligheids overwegingen een thiedeman gekocht), en dat hielp. Dat groot maken, omdraaien en weg rennen werd voor meneer op die manier in ieder geval een stuk ingewikkelder.

maar ik heb echt wel eens gedacht waar ben ik in vredesnaam aan begonnen. maar goed. de doorzetster (ik) wint, dus
inmiddels zijn we een jaartje verder, met een heleboel geduld, en geen vuiltje meer aan de lucht. echt niet.

geduld, doorzettings vermogen, en laten merken dat jij toch echt het baasje bent, niet hij.

suc6

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:51

Op zich hoef je niet bang te zijn, ik denk best dat het goed komt. Wil niet algemeniseren, maar veel Friezen trekken zich wat in zichzelf terug, en gaan dus op zichzelf lopen, als alles nieuw is. Misschien is je gedachtegang in aanvang wat fout geweest. De woorden 'kent veel, makkelijk' het zit er wel in, maar er moet eerst een band ontstaan, en hij moet zijn omgeving leren kennen.
Mijn merrie stelde zich in het begin ook sterk op, sleepte me gewoon mee,maakte zich 2 meter, als het te eng werd, en niets hielp. Was in de omgang wel heel lief verder. Heb ook even op mijn hoofd gekrabt, maar een paar maanden later was ze gewend, stond open voor mij, en het ging steeds beter. Nu kan ik fluisteren tegen haar als het eng is, en ze past zich aan mij aan. De ruin van mij vriendin is idem. Dus zou rustig door puzzelen, doe wat je aan kunt. Het komt wel goed, als je 'binnen' bent.