bit niet in krijgen bij jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: bit niet in krijgen bij jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:22

Ook zonder dat je paard praat kun je proberen in dat hoofd te komen :D

Fijn dat het bij het eten wel goed gaat. Hopelijk heb je straks verbetering als het bitje aan het hoofdstel zit

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:08

amazing_lady schreef:
Jawel ... Maar ze kan niet praten, dus kan ze het mij ook niet vertellen. :evaw:

Dus negeer je haar protesten en moet ze no matter what gewoon dat bit in en het doet er niet toe wat zij daarvan vindt?

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:18

Dani_: Kan jij iedereen dan vertellen hoe de TS erachter komt waarom het paard geen bit in wil? :)

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:20

Ik heb een tijd geleden ook een paard gehad die alles prima vond behalve het hoofdstel eerste aantal keer hoofdstel omgedaan over het halster met bakstuk los en daarna het bit in gedaan met een stukje appel erachteraan. Daarna gewoon het hoofdstel omgedaan over het halster en altijd een stukje appel erachteraan. Na herhalen werd het vanzelf minder. Sommige paarden reageren daar meer op dan de andere hoeft helemaal niet zo te zijn dat ze er een slechte ervaring mee heeft

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:31

Tuurlijk wil ik wel weten waarom ze geen bit in wil. Alleen ben ik nog niet achter de reden. Heeft ze slechte ervaringen, heeft ze pijn of vindt ze het eng of misschien is ze wel gewoon eigenwijs.
Vanuitgaand dat ze echt nog niks kent en ze geen problemen heeft met eten en ze erg gevoelig reageerde als ik haar neus aanraak denk ik dat ze het vooral eng vindt.
Verder heb ik afspraak met de tandarts staan. Hoop wel dat ze daardoor geen negatieve ervaring door krijgt. Zo'n klem in je mond en dan dat gevijl of terrein aan je tanden is ook niet echt prettig.

Het hoofdstel is trouwens geen probleem. Kan ik zonder bit zo omhangen. Tis puur de aanraking met de mond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:07

Dan zou ik wat aandacht aan die mond besteden. Lippen masseren, tandvlees masseren, tong masseren. Ook in de mond proberen te komen, masseer de lagen, masseer de tong...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:16

Ben ik al mee bezig. :)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:23

Handige tips Cassidy! En TS, volgens mij ben je super bezig :j

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 23:17

Vandaag is het gelukt om een halstertouw in haar mond te krijgen. Ik heb haar vastgezet aan een rubber. Zo kon ze niet weg komen als ik aan haar mond zat en gaan hangen lukt niet aan zo'n rubber, omdat deze mee veerd. Vrij snel kon ik met mijn vingers aan haar mondhoeken komen en ook aan haar tong. Daarna heb iik een halstertouw in haar mond gedaan.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WF64CHPY.jpg

Dit accepteerde ze erg goed. (touw zat erg los, opde foto misschien niet zo duidelijk te zien) Zat lekker op het touw te kauwen. Ik heb het touw over haar hoofd gedaan en vast gemaakt. Daarna heb ik haar aan het halster gelongeerd. Met nog steeds het touw in haar mond. Ging super. Na het longeren gelijk het touw afgedaan als beloning. Tussendoor trouwens ook steeds beloond met brokjes. Morgen verder en misschien dan met bitje proberen. Heb nog zo'n kunstof bitje met appelsmaak liggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:15

Super dat het zo goed ging. Ik hoop dat we binnenkort foto's zien van paard met bit in.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:40

Tis gelukt. Vandaag heeft ze een bitje ingehad. Eerst weer met een touw geprobeerd, dat duurde even. Daarna bitje erbij in en touw er weer uit. Uiteindelijk vindt ze het bit niet zo vervelend. Lijkt echt meer de aanraking met haar neus/lippen te zijn.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:13

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat TS? :)

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:10

misschien kan je een halster boven het hoofdstel doen en haar bit zolang laten zitten dat ze het gewend wordt
en dan vindt ze het misschien niet erg meer

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:18

annelindeeee schreef:
Ik ben benieuwd hoe het nu gaat TS? :)

Bit in doen gaat super nu. Ze doet nu gewoon haar mond open. Heb er ook al een aantal keer opgezeten. Dit gaat ook aardig goed. Ze blijft alleen een beetje 'achterom' kijken. Eerst wil ze moeilijk van de plek af en daarna gaat ze heel hard lopen. Af en toe vliegt ze nog wat weg. Ze snapt het nog niet helemaal en dat heeft tijd nodig. Vervelend wel dat ik me nog niet alleen kan redden. Móet nu nog steeds iemand in de bak staan. Geduld hebben dus.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:52

Als ik dit zo lees klinkt het als een heel gevoelig paard. Vooral als ze de neiging hebben sprintjes te nemen zou ik zelf het liefst bitloos inrijden, dat is voor een groen (gevoelig paard, fjorden en dergelijke reageren vaak wat minder gevoelig op bit) vaak ook duidelijker, als je ze tenminste netjes afgericht hebt aan een halster. Vooral omdat ze zo jong nog aan het wisselen zijn brengt een bitloos hoofdstel meer rust omdat je ze minder snel pijn doet en ze de hulpen al begrijpen.
Met bit heb je de kans dat het paard met die wegschieters toch nog slechte ervaringen krijgt (of rijd met touw om de hals en probeer de wegschieters daarmee op te vangen, ze houden er makkelijker hun balans mee en als het goed is werkt ie gewoon als rem.

Ik zou echt voor de gein eens een dagje een bitloos hoofdstel van iemand lenen, geeft het meer rust dan zou ik hem daarmee inrijden en er later rustig een bitje inhangen in combi met het bitloos, daarna alleen bit. Werkt het niet fijner, carry on zoals je het nu doet zou ik zeggen. :D

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:05

Even voor de voorstanders van bitloos rijden: mijn keus is om dit niet te doen. Verder is ze bij de tandarts geweest en heeft ze een super mooi gebit en alles netjes gewisseld.
Het is inderdaad een gevoelig paard, maar dat wegschieten heeft naar mijn idee duidelijk te maken hetgeen achter/op haar gebeurt. Verder gebruik ik bij jonge paarden altijd een halsband.
Ze blijft trouwens niet doorrennen als ik druk geef in de mond. (Tis meestal een halve volte en dan gaat ze weer rustiger)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:38

Ik ben geen voorstander van bitloos rijden hoor. Wel bij jonge gevoelige paarden.
Als mijn paard wat stabieler is onder het zadel gaat er waarschijnlijk ook gewoon een bit in, is trouwens ook al eens gereden met bit maar reageerde daar erg gevoelig op.

Als jij met bit wil trainen moet je dat gewoon doen, ik wilde je alleen laten weten dat mijn ervaring is dat zon paard soms zonder bit makkelijker te trainen is en sneller vertrouwen krijgt. Ik zeg ook niet dat het paard wegschiet vanwege het bit, ik zeg alleen dat het zonder waarschijnlijk makkelijker terug te rijden is (zowiezo is het makkelijker omdat ze weten wat dat soort druk betekent).

Maar blijkbaar wordt de paniekreactie niet versterkt door druk op het bit, dat scheelt iig een hoop.

Dus, doe vooral voort zoals jij het wil, vind het alleen zonde dat mensen geen dingen buiten de 'hokjes' zeg maar willen proberen, snap ook niet precies waarom niet. Omdat er zoveel amateurs mee rijden en weinig z dressuur ruiters is het stom? Of omdat je stalgenoten je anders raar aan gaan kijken omdat je iets doet wat alleen noobs doen?
Ik zie het bitloos rijden gewoon als een tool, ik gebruik het om het paard bepaalde dingen op een begrijpelijke manier aan te leren, wil ik meer verfijning of wat dan ook dan gooi ik er een bit in. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:00

Bitloos rijden, het blijft een discussiepunt. Is niet dat ik niks buiten mijn 'hokje' wil proberen. Ik heb er gewoon niks mee. Verder kan bitloos ook negatief werken. Hangt allemaal af van ruiter, paard en eventuele andere factoren. Hoeft dus ook niet altijd begrijpelijker te zijn. Iedereen op zijn eigen manier. Ik dus gewoon met bit.

kinros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:19

kinros schreef:
misschien kan je een halster boven het hoofdstel doen en haar bit zolang laten zitten dat ze het gewend wordt
en dan vindt ze het misschien niet erg meer

het spijt me dat ik dit geschreven heb maar blijkbaar lijd ik aan coputerslaapwandelen : volgens mijn ouders speel ik soms op mijn computer zonder dat ik het weet nogmaals mijn exuses hiervoor
ps: vanaf nu steekt mijn moeder mijn computer als ik ga slapen achter slot en grendel

Mariekeduijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:49

hee,,

ik zou het hoofdstel en bit wel als een geheel laten. je kunt het haar gewoon eerst een paard keer rustig laten zien. verder er nog niks mee doen. en dat net zo lang tot ze er "niet" meer op reageerd dan proberen om te doen. lukt het niet, pech volgende dag beter..

denk dat jou paard slechte ervaring heeft, en dat moet je door middel van vertrouwen over winnen, geen stress geen haast. en zeker geen dwan.
daardoor wordt het alleen maar ergen ook voor in de toekomst

sec6

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 13:46

Even goed lezen hierboven. Heb ondertussen al lang bit in kunnen krijgen en gaat nu ook prima. Dus bedankt nog voor de tips, maar niet meer nodig.