Gewoon heel rustig aan doen, desnoods gewoon de zweep ergens zetten waar je pony hem kan zien (tijdens het poetsen bv) en elke keer wat dichter zetten als het goed gaat, tot je uiteindelijk je de pony er kan "aaien."
Als je een zweep nodig hebt om een paard vooruit te krijgen, doe je toch iets verkeerd;)
Er is natuurlijk nooit iets mis mee om een paard te leren dat de zweep niet eng is. Gebruik hem als verlenging van je arm. Dus meenemen als je gaat wandelen. Heb je zelf ergens jeuk, krab jezelf ermee en als ze schrikt, niet reageren. (Net zoals ze zou schrikken van een vogeltje bijv. dan reageer je ook niet.) Juist niet super voorzichtig ermee gaan doen, want dan denkt het paard: zie je wel! Zelfs de leider vertrouwt het niet! Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dat die zweep er is. Net alsof het je arm zou zijn. (Als het paard dat eng zou vinden, zou je daar wel mee oefenen, maar je arm kun je niet thuislaten hè )
Uiteindelijk zul je misschien de zweep wel kunnen gebruiken om af en toe een tikje te geven, maar niet in het begin.
sorry als dit al gezegd is (sassol ben het helemaal met je eens)
gebruik vooral de zweep als verlengstuk van je arm , ik heb dit probleem ook gehad met mijn pony ... ze vind de zweep heel eng en ik kan er dan ook amper mee rijden zonder dat ze op hol slaat maar heb wel vordering in het grondwerk met de zweep kan namelijk de zweep gewoon rondjes boven haar hoofd zwiepen en ze blijft rustig staan of zet maar 1 of 2 pasjes op zij...
Je moet vooral rustig aan beginnen, je zet hem/haar in de bak en loopt rustig naar de pony toe , je hebt de zweep bijvoorbeeld een stukje verderop in de bak staan , daar loop je gewoon naartoe alsof er niks aan de hand is , je loopt een rondje om de zweep met je pony en laat hem rustig kijken... na een paar keer pak je de zweep rustig . Gewoon negeren als ze weg rent wel het touw vastblijven houden (longeerlijn is hierbij handig) je houdt de zweep gewoon rustig vast en doet niks langzaam pak je je pony weer wat dichter bij en laat haar ruiken aan de zweep... daarna kun je naar dit meerdere keren op verschillende dagen te hebben gedaan verdergaan met de zweep hoe je dit het beste kunt doen moet je zelf even aankijken met je pony...
als je nog een keer iets wilt vragen stuur gerust een PB
Racheel
Geplaatst: 29-09-11 21:25
Ik zou ook idd gewoon eerst zorgen dat ze lekker ontspannen is en dan rustig gaan laten wennen aan het zweepje.. Succes!
Cassidy
Geplaatst: 30-09-11 11:24
Paarden zijn bang voor objecten die bewegen en geluid maken. Dus een paard dat schrikkerig reageert is niet per definitie mishandelt met die zweep. Dat is het eerste wat je in je achterhoofd moet houden. Wat is een object? Een object is alles wat niet in hun stal of weiland ligt. Wat is een zweep? Een object. Dat, als jij het vasthebt, beweegt en geluid maakt. Paarden zijn van nature bang voor bewegingen en geluiden achter hen. Maar als jij de zweep hanteert, van hem wegloopt en de zweep daarbij beweegt, dan sta jij tussen de zweep en hem in, dus kan hij zich achter je rug verschuilen. Hij loopt achter jouw aan en heeft de indruk dat hij de zweep wegjaagt. Dat is stap 1. Daarna draai je je om. En ga je het dier met de zweep aanraken. Daarbij moet je een ding onthouden: als je paard schrikt, en je legt de zweep weg, dan onthoudt het paard: ik schrik dus zweep gaat weg. En dan heeft je paard je heel goed getraind om die zweep weg te leggen. Je moet de zweep pas weghalen als je paard stopt, nadenkt en ontspant. Dan leert je paard: ik schrik, ik stop en ontspan, en zweep gaat weg. Gaandeweg gaat je paard de zweep steeds minder eng vinden.
Mijn verzorg paard is ook bang voor de zweep. Met rijden kan je der wel een tik op de kont geven daar heeft ze niets van maar de longeer zweep daar is ze als de doods voor. Ik zou zeggen. Geen zweep gebruiken Heb je ook geen last van het weg rennen of het bang zijn van paardlief
En dat is het uit de weg gaan van het probleem. Één-nul voor de pony. Hij heeft je goed gedresseerd als je de zweep weglegt omdat hij "schrikt" en wegrent.
Heeft mijn paard ook gehad, ging op de loop als ik een zweep in mijn hand had. Dan liet ik de zweep maar weer vallen. Ik ben er gewoon rustig aan mee doorgegaan. Toen ik M moest starten moest ik ineens weer zonder zweep rijden! En ja toen ging zonder zweep weer niet zo makkelijk. Het beste is niet eens te beginnen aan een zweep.