veulen lomp, altijd lomp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Re: veulen lomp, altijd lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:02

Ik begreep al waar hij naartoe wilde.
Maar er zijn andere manieren die tot hetzelfde doel komen allen naar mijn idee op een fijnere manier.
Er zijn meer wegen tot Rome deze afslag rij ik voorbij.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:05

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb een ruin die erg lomp is en of je er nu wel of niet staat als hij ergens naartoe wil loopt hij gewoon door of dit nu aan de longe of aan de hand is of op stal als meneer zijn zinne ergens op heeft gezet krijg je het nog met geen tien man uit zijn hoofd.
Zelfs met behulp van DE Monty Roberts himself, en grondwerk doet hij dit nog steeds sommige mensen vinden hem levensgevaarlijk maar ik heb inmiddels geleerd het gedrag te accepteren en er mee om te gaan en daarom heb ik er zelf minder last van.
Let goed op want ik zeg niet dat het bij jou paard ook zo is want elk paard is natuurlijk weer anders en misschien kan jou paard dit gedrag wel afleren door heel consequent te zijn.
succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:18

DE Monty Roberts? Heb jij hem zelf bij je paard gehad dan?
Monty Roberts leert je de Join Up, maar niet meer dan dat. Hoe een paard sensibel en gevoelig gaat krijgen, gaat een sessie met JU echt niet voor elkaar krijgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:25

Ik heb een paard die prima wijkt voor druk en respect heeft voor mijn ruimte. Maar verder is ie idd lomp, altijd al geweest.
Heeft niet zo veel met mij te maken. Hij kan heel enthousiast rond galopperen in de wei en dan loopt ie zo tegen een paaltje op, paaltje (plastic paal) doormidden en hij staat in de wei te kijken "goh deed ik dat, stond die paal er gister ook al?"
Op die manier lomp kunnen ze dus ook zijn, dat heeft niet zoveel te maken met respect hebben voor de mens of zijn persoonlijke ruimte.
Die van mij is nu 6 en erg enthousiast en onderzoekend en af en toe wat gek :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:37

Cassidy schreef:
Een in hand trail parcours kan een jong paard ook leren waar hij zijn voeten neer moet zetten en dat hij voorzichtig moet doen. Dat in combinatie dan met grondwerk.

Misschien wel leuk om naar te kijken: Clinton Anderson met een uit het wild gevangen Mustang

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Ik neem aan dat dit om een samenvatting over een verloop van tijd gaat?

Hier ging ook een actionzakje aan de stick hoor en later ook de nederlandse vlag :D Eerst was het even spannend, maar daarna kon het hem niet zoveel meer schelen en konden we er rustig mee zwaaien en alles aaraken.
Het hoofd geven, doen we met dreigen op de flanken, werkt ook goed. Het lastige daarna is longeren, omdat de beweging tussen het voorwaarts drijven en het dreigen op de flank voor de mens wel eens lastig kan zijn en voor het paard daarom verwarrend.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:51

Ik snap HOE en WAT Clinton Anderson doet... Maar vind hem niet echt een voorbeeld om tegen bijv een onervaren persoon te zeggen: Hey, probeer dat eens.
Dan moet je wel écht weten waar je mee bezig bent.

Denk dat het fifty-fifty aan karakter en ras ligt of iets nog veranderd of niet :D
Heb een fries x fjord gehad... dat zal nooit geen gevoelig en galant paard worden hahaha, maar mijn NRPS-merrie is na wat grondwerk wel beter geworden in het respecteren van ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:56

kimberley82 schreef:
Ik snap HOE en WAT Clinton Anderson doet... Maar vind hem niet echt een voorbeeld om tegen bijv een onervaren persoon te zeggen: Hey, probeer dat eens.
Dan moet je wel écht weten waar je mee bezig bent.

Denk dat het fifty-fifty aan karakter en ras ligt of iets nog veranderd of niet :D
Heb een fries x fjord gehad... dat zal nooit geen gevoelig en galant paard worden hahaha, maar mijn NRPS-merrie is na wat grondwerk wel beter geworden in het respecteren van ruimte.

Je moet altijd weten waar je mee bezig bent.
Het is bijvoorbeeld ook erg jammer dat vele mensen een join up met hun paard doen, terwijl het paard het niet nodig heeft, terwijl ze niet weten waarvoor een join up dient en het ook niet weten uit te voeren.
Laat het dan. Als je een bepaalde methode wilt gaan toepassen of iets heeft je interesse, neem dan lessen van iemand die weet hoe het moet. Ga niet op eigen houtje dingen uitproberen waar je geen weet van hebt, richt meer schade aan dan goeds.
Weet waarom je bepaalde dingen doet en hoe het wordt gedaan, dan begrijp je waar je naar toe werkt en hoe je het paard kan 'lezen'. Dingen doen, zonder dat je weet hoe iets werkt en waarom je iets doet, werkt niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:10

@Mindim, filmpje is een samenvatting van het hele opleidingstraject.

@ Kimberley: paarden beleren behoort te worden gedaan door iemand die verstand heeft vanzaken. Beleren wordt maar al te vaak zwaar onderschat, mensen gaan zelf aan de slag en kunnen daardoor problemen creeeren die een vakman bij voorbaat al niet gehad zou hebben...

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:21

Ik geloof dat mensen het beter SAMEN kunnen leren met iemand die er verstand van heeft.
Wat heb je er aan als iemand er voor jou de knopjes op zet, maar je dan zelf niet weet hoe ze werken :P
Laat je goed voorlichten, neem les, maar mensen moeten tenslotte wel zelf met hun paarden aan de slag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:54

Het opzetten van knoppen bij een paard duurt wat langer dan de uitleg hoe je ze moet bedienen.
Bij een goede opleidingsstal hoort bij het beleren/inrijden/doorrijden ook een periode dat ruiter en paard samen les krijgen, om zodoende op elkaar ingespeeld te raken.

Het beleren van een paard samen met de ruiter/eigenaar/verzorger/bijrijder is imo niet nodig. Je beleert eerst het paard, en begeleidt daarna de combinatie.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:39

Het was echt De Monty Roberts de join up daar was mijn paard niet van onder de indruk dus daarna is een van de medewerkers van Annemarie van Toorn met hem grond werk gaan doen dat ging iets beter maar ook hij had nog nooit zo'n paard mee gemaakt die zo niet onder de indruk is.Dus je ziet niet ieder paard kan dat gedrag afleren.
Ik weet hoe hij is en daarom laat ik ook nooit iemand anders met hem lopen of iets doen(veiligheidsoverweging).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:40

Die van mij was als veulen wat aan een lompe kant, vooral met zn hoofd... In t begin heb ik hem steeds geprobeerd te behoeden, maar op een gegeven moment is dat ook wel klaar. Ik dacht; als ie een paar keer zn kop stoot wordt ie wel voorzichtiger.... Mooi niet dus :+ Hij is nu bijna 2,5, stoot nog steeds met regelmaat zn hoofd. Verder issie gelukkig wel erg oplettend, struikelt zelden en tilt keurig zn voeten op enz enz. Maar ik heb ook een tijd gehad dat ik lege jerrycans naar m toegooide om hem in actie te krijgen hoor :') (uiteraard niet óp hem gegooid, dat moge duidelijk zijn). Nu gooi ik niet al te best dus zo'n ding kwam nog wel eens zachtjes tegen zn hielen, maar dan deed ie 3 stappen naar voren en meer niet :') Wél ben ik van het begin af aan erg duidelijk geweest; we lopen niet door mensen heen. Duwen? Duw ik terug. Hij heeft die fase wel heel sterk gehad namelijk, net doen alsof ie mij niet zag staan :Y) Gaf gewoon elke keer een flinke zet terug en uiteindelijk viel het kwartje, toen was t ook over. We hebben er nog wel een tijdje een spelletje van gemaakt, gaf ik hem een duwtje, gaf ie mij (zachtjes!) een duwtje terug, zo konden we best een tijdje doorgaan hihi. Maar als je iig heeeel consequent bent zou ze niet meer over je heen moeten lopen, das namelijk ronduit respectloos. Dat een voerbak of paaltje in de weg staat, tsja, dat moeten ze zelf oplossen :=

Heb het filmpje even bekeken, maar word er niet erg vrolijk van.. Dat hangen aan t halster :n Zijn betere manieren om een paard te leren hoe dat werkt. En Voest doet gerust meer dan alleen JU. Ik heb hem meer dan eens gemaild als ik ergens op stuk liep en kreeg dan écht niet het advies om maar een JU te doen hoor := Integendeel, kreeg fijn advies waar ik me goed in kon vinden (had een tijd dat mn pony spontaan in de ankers kon gaan, uiteindelijk ten einde raad hem gemaild en hij vermoedde dat ik verkeerde signalen gaf. Ben daar heel scherp op gaan letten, op mn timing, en binnen no time was het zo goed als over. Vond het een fijne en kloppende oplossing).

Maar ts, mijn ervaring is dus dat ze niet heel erg veranderen.. Maar dom, nee hoor :P Die van mij is een bloedintelligent en meedenkend paardje. Erg nuchter en daar ben ik heel blij mee. Enige is wel dat ik de dingen precies op de juiste manier aan hem moet vragen. Daarbij is hij bereid om de sterren van de hemel te lopen voor me, met als enige voorwaarde dat ik net zo goed mn best doe als hij. Soms doe ik in zijn ogen iets helemaal fout, tsja, dan laat ie me dat weten :+ Mag ik weer weken gaan puzzelen op wat me me nou dan wil vertellen hahaha. Ik zou zeggen; ga werken aan het feit dat ze over je heenloopt dmv grondwerk enz enz. En dan gewoon rustig kijken hoe ze verder uitgroeit.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:19

Ik heb net even de video bekeken maar ik ben gestopt om dat ik dit niet meer kon aanzien.
Dit is een duidelijk geval van learned-helplessness het paard geeft zich over omdat de andere optie Vluchten niet beter is want dat staat er zo'n achterlijke cowboy aan je hoofd te trekken met een touw halster wat ook nog vele malen scherper inwerkt.
Als je goed kijkt zie je dat dit arme beest de hele tijd met grote neusgaten staat(spanning),hier is totaal geen sprake van respect voor het paard.
Als dit natural horsemanship is nou dan laat maar zitten.
Vervolgen gaat hij met plastic in de weer het paard heeft een touw om zijn nek wat werk als een slip ketting bij honden, iedere keer als het paard weg wil trekt hij aan het touw en vervolgens bij het paard zijn luchtpijp dicht.
Dit paard wordt helemaal murm gemaakt voor zijn eigen natuurlijke gedrag is dit wat we willen van paarden waar is het wederzijds respect gebleven en het paard in zijn waarde laten.
Ik vond dit een afschuwelijk filmpje zo ga ik als dressuurruiter absoluut niet met mijn paarden om.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:32

Als dressuurruiter hoef je ook niet met een Mustang te werken die niets gewend is...

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:33

Jarenlang heb ik van kinds af tot ruime volwassen leeftijd op een fokkerij de paarden gedaan.
Daar gaven we de veulens een correcte opvoeding (nu noemt men dat grondwerk...toen deed je dat gewoon :+ )
Basisdingen als: meelopen aan een halster, vaststaan, gepoetst kunnen worden (en gevlochten voor de keuring), laden op de vrachtwagen, voetjes optillen, beentjes afspuiten...noem maar op.
Na het afspenen gingen ze in de groep jonge paarden, waar vaak ook wat oudere drachtige merries bijliepen.
Wij deden dan eigenlijk verder niets met de jaarlingen en tweejarigen, behalve die dingen die moesten gebeuren: ontwormen, hoefsmid en elke dag even van top tot teen bekijken of alles okay was (geen wondjes, geen parasieten, maar daarvoor hoefden ze niet altijd in handen).

Gedurende het weideseizoen gebeurde het wel dat we de paarden over een langere afstand moesten verweiden. Dat deden we met meerdere personen (soms lopend, soms naast de fiets, hing van leeftijd en hoeveelheid paarden af).
Het viel mij dan wel eens op dat sommige jaarlingen en tweejarigen dan heel erg lomp konden zijn. Terwijl ze als veulen toch erg beschaafd waren. Net alsof ze zich niet meer bewust waren van hun eigen lichaam. We deden hier nooit wat mee, we zorgden dat het verweiden goed verliep en lieten de paarden verder lekker in de wei puberen.
(soms zie je het ook bij kinderen die ineens een groeispurt in de puberteit hebben, dat ze lomp en onhandig met hun lichaam zijn en mijn Leonberger (hond) heeft het ook gehad toen ze een puberhond was).

Eigenlijk kan ik zeggen dat de paarden op het moment dat ze als drie-jarige (merries) of als 2,5 jarige (hengsten) weer echt dagelijks aan de bak moesten om voorbereid te worden op de keuring, hun lompheid gewoon weer kwijt waren.
Een enkele uitzondering was het nog wel, maar die lieten we dan ook staan en die ging een jaar later naar de keuring en werd ook later onder het zadel beleerd dan de dieren die wel meer bewustzijn van hun lichaam hadden.

Dit is mijn ervaring...maar ik denk wel dat als een paard niet de basis als veulen heeft geleerd....je de gevolgen ervan wel merkt en dat het dan niet vanzelf gaat, zoals bij de paarden waar ik ervaring mee heb.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:33

Cassidy schreef:
Als dressuurruiter hoef je ook niet met een Mustang te werken die niets gewend is...

Eigenlijk zou niemand met een mustang die niets gewend is moeten hoeven te werken, als je begrijpt wat ik bedoel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:35

En dan? Er zijn er teveel om los te laten lopen. Wegvangen uit het wild en hun leven lang opsluiten ïn te kleine paddocks?

Ook een Mustang zonder basis kan een heel goed opgeleid rijpaard worden. Maar instralen en een rondje om hem heendansen bij het licht van de volle maan gaat dat niet bewerkstelligen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:14

deeva schreef:
Ik heb net even de video bekeken maar ik ben gestopt om dat ik dit niet meer kon aanzien.
Dit is een duidelijk geval van learned-helplessness het paard geeft zich over omdat de andere optie Vluchten niet beter is want dat staat er zo'n achterlijke cowboy aan je hoofd te trekken met een touw halster wat ook nog vele malen scherper inwerkt.Als je goed kijkt zie je dat dit arme beest de hele tijd met grote neusgaten staat(spanning),hier is totaal geen sprake van respect voor het paard.
Als dit natural horsemanship is nou dan laat maar zitten.
Vervolgen gaat hij met plastic in de weer het paard heeft een touw om zijn nek wat werk als een slip ketting bij honden, iedere keer als het paard weg wil trekt hij aan het touw en vervolgens bij het paard zijn luchtpijp dicht.
Dit paard wordt helemaal murm gemaakt voor zijn eigen natuurlijke gedrag is dit wat we willen van paarden waar is het wederzijds respect gebleven en het paard in zijn waarde laten.
Ik vond dit een afschuwelijk filmpje zo ga ik als dressuurruiter absoluut niet met mijn paarden om.

Je kan beter 1 keer een goed inwerking hebben, dan 1000 maal een zachte. Paarden in een bak hebben ook niet veel keus om te doen en laten, want dan komt de inwerking van bit en sporen en zweep, eigenlijk precies hetzelfde.

Slipketting voor honden is bij veel mensen oke en wordt door menig hond zijn levenlang gedragen, maar als men dit gebruikt bij een opleidingstraject van een paard gebruikt, dan is het in eens niet goed? Paarden houden dit niet hun leven lang, is niet nodig, bij de meeste honden ook niet, maar bij veel is de slipketting niet goed gebruikt en is het vaak de onmacht van eigenaar.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:20

Eigenlijk blijft een paard zijn leven lang het zelfde.
Je kan hem van alles leren, maar hij is zoals hij is.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:07

Een mustang is toch ook een paard of niet soms vinden jullie dit een normale manier om een paard iets te leren? Daarbij zijn er niet zoveel wilde mustangs meer het zijn alleen goedkope paarden omdat ze van niemand zijn dus als je er een vangt hoef je er niet voor te betalen.
Mijn hond heeft ook geen slip ketting omdat ik dat niet nodig vind voor een hond en een van mijn paarden rijd ik ook zonder sporen of zweep omdat ze daar niet zo goed tegen kan en dan kan ik het er wel in rammen maar dan vind ik dat dat de verkeerde manier is om met paarden om te gaan ik laat ze in hun eigen waarde dus al mijn paarden krijgen hun eigen behandeling.
Bij geen een van mijn paarden gebruik ik sporen.
Ik heb ook jonge paarden gereden waar de eerste drie levensjaren geen mens bij kwam dus die waren ook niks gewent maar dan vind ik deze methode op de video wel erg extreem.
Volgens mij willen de aanhangers van deze video het ook niet zien, je ziet dat het paard alleen maar met grote neusgaten staat van de spanning en dat is volgens jullie hoe je met respect een paard beleerd.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:14

En cassidy je moet niet gaan overdrijven,ik heb het over respect voor het paard en een paard dingen aanleren kan op een hele andere en vriendelijke manier dan deze.
En dan moet je het niet in het belachelijke trekken met instralen en etc. want volgens mij kwam jij met deze video.
Alles wat dressuur ruiters doen is dierenmishandeling volgens sommige ,maar dit is de tactiek van natural horsemannship lekkere reclame maar niet heus in vind dit in de groep dieren mishandeling thuis horen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:21

Opvoeden...

Basis karakter van mijn jaarling hengst is dromerig, niet opletend en kan slecht tegen druk (kruipt hij in zijn schulp maar tot zekere hoogte want dan zal hij gaan vechten).

Wat ik met hem doe is hem mee laten denken in het verhaal. We gaan langs de pion maar hoe maakt niet uit als we er maar beheerst langs gaan en of die dan rechtuit, schuin of voor of achteruit loopt zal mij een zorg zijn. Je ziet hem op die manier echt mee gaan denken. Dit houdt hem scherp en vrolijk en hij voelt zich een onderdeel van het geheel en dus belangrijk. Ik kan ook boos op hem worden, maar dan wel puur op een bepaald ding en moet optijd weer kunnen ademhalen en belonen, dan accepteerd hij het en leert ervan.

Een andere jaarling is erg op haar voorhand gebouwd en duwd ook overal over en doorheen, haar leer ik haar gewicht naar achter te verplaatsen en vervolgens achterwaarts. Gaan we iets doen en duwt ze, dan meteen achteruit.

Zo per dier een gepaste oplossing, de een heeft meer verantwoordelijkheid nodig de ander meer leiding, weer een ander moet heel streng worden opgevoed en zo kijk je per dier en situatie wat nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:30

deeva schreef:
Een mustang is toch ook een paard of niet soms vinden jullie dit een normale manier om een paard iets te leren? Daarbij zijn er niet zoveel wilde mustangs meer het zijn alleen goedkope paarden omdat ze van niemand zijn dus als je er een vangt hoef je er niet voor te betalen.
Mijn hond heeft ook geen slip ketting omdat ik dat niet nodig vind voor een hond en een van mijn paarden rijd ik ook zonder sporen of zweep omdat ze daar niet zo goed tegen kan en dan kan ik het er wel in rammen maar dan vind ik dat dat de verkeerde manier is om met paarden om te gaan ik laat ze in hun eigen waarde dus al mijn paarden krijgen hun eigen behandeling.
Bij geen een van mijn paarden gebruik ik sporen.
Ik heb ook jonge paarden gereden waar de eerste drie levensjaren geen mens bij kwam dus die waren ook niks gewent maar dan vind ik deze methode op de video wel erg extreem.
Volgens mij willen de aanhangers van deze video het ook niet zien, je ziet dat het paard alleen maar met grote neusgaten staat van de spanning en dat is volgens jullie hoe je met respect een paard beleerd.

Velen doen dat echter wel ;) Mijn hond draagt ook geen slipketting.
De meeste paarden staan bij iets nieuws onder spanning. Het paard staat ook niet de hele tijd met een strakke lijn, pull en release, niet veel anders dan wijken voor druk.

Wat vind je nou precies zo extreem aan deze video, begrijp je bedoeling van dit alles en weet je waar de man mee bezig is. Je kan wel roepen, ik vind het niets, maar begrijp je wel wat hij doet dan? En dan hoef je er heus geen voorstander van te zijn, maar als je zegt dat hij met plastic in de weer is en je verdere uitspraken, heb je geen benul van wat die man aan het doen is. En roepen dat iets belachelijk is, terwijl je niet weet wat het is, vind ik persoonlijk wat voorbarig.

Ik denk dat deze paarden vaak heel goed te hanteren zijn, beter dan menig ander paard. En nee, ben verder niet een parelli aanhanger of iets.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:39

Hoe weet jij dat ik niet weet wat die man aan het doen is.
Maar ik denk dat er door de aanhangers niet kritisch naar deze video wordt gekeken ik zie dat paard niet ontspannen en alleen maar met grote neusgaten staan en aan de vacht van het paard te zien is hij er al enige tijd mee bezig want in het begin had het paard nog een dikke vacht en daarna niet meer dus dat is niet in een dag.
Als een dressuur ruiter zo'n video hier op bokt zet wordt deze met de grond afgebrand omdat het zielig is nu komt het van de NH kant en dan is dit normaal met paarden omgaan.
Ik heb zelf een opleiding gedaan voor gedragstherapeute voor paarden dus ik weet wel het een en ander van positieve- en negatieve bekrachtiging maar daar is deze cowboy niet mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:02

deeva schreef:
Hoe weet jij dat ik niet weet wat die man aan het doen is.
Maar ik denk dat er door de aanhangers niet kritisch naar deze video wordt gekeken ik zie dat paard niet ontspannen en alleen maar met grote neusgaten staan en aan de vacht van het paard te zien is hij er al enige tijd mee bezig want in het begin had het paard nog een dikke vacht en daarna niet meer dus dat is niet in een dag.
Als een dressuur ruiter zo'n video hier op bokt zet wordt deze met de grond afgebrand omdat het zielig is nu komt het van de NH kant en dan is dit normaal met paarden omgaan.
Ik heb zelf een opleiding gedaan voor gedragstherapeute voor paarden dus ik weet wel het een en ander van positieve- en negatieve bekrachtiging maar daar is deze cowboy niet mee bezig.

Hoe je het benoemd en er over praat (bv hij is met een stuk plastic in de weer), lees ik dat je niet weet wat die man aan het doen is. En dan bedoel ik niet dat het je ding niet is, want je kunt ook precies weten wat ie aan het doen is en het niet goedkeuren. Maar als ik jou posts lees, val je volgens mij niet in die categorie.

Er zijn meerdere wegen naar Rome en dat het jouw ding niet is, wil niet gelijk zeggen dat er door grondwerkers niet kritisch naar gekeken wordt, dat is meer een aanname van jouw kant.
Hier wordt het hoofd gegeven door middel van dreigen op de flank, deze man verkrijgt het door een touw om de hals. En weer pull en release, wijken voor druk.
Positieve en negatieve bekrachtiging is deze man prima mee bezig, alleen jij ziet het niet zo. Hier wordt constant wijken voor druk gebruikt, jammer dat je dat niet ziet. Vooral als gedragstherapeute voor paarden niet.

Maar andere vraag, hoe zou jij het met dit paard aanpakken? Wat is dan jou methode? Kennen paarden bij jou geen spanning voor nieuwe dingen, nooit eens opengesperde neusgaten bij het beleven van iets nieuws?