Pony dood andere dieren, normaal, of gestoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:35

heb ook een shetlander hengst nu al over de 20 jaar.

Maar die heeft ook al heel dooien op zijn naam, schapen kippen enz alles wat in zijn land komt gaat er aan!

Rapperijder

Re: Pony dood andere dieren, normaal, of gestoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:48

Bij mijn grootouders op de boerderij hebben ooit 2 jonge trekpaarden een biggetje doodgebeten. Schijnt wel meer voor te komen, blijkbaar vooral bij varkens.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:51

mijn shetlander ging altijd achter de geiten aan rennen wou die in de konten bijten haha
maar de geiten zijn nu verkocht omdat er een veulen bij komt vriendin
de geiten waren te oud

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:57

Ik weet zeker dat mijn ruin ook zou aanvallen.
Als er een hondje de wei in gaat gaat hij erachter aan en vogels ook.
Ze zijn hem altijd nog te snel afgeweest, maar ik weet zeker als hij z'n kans krijgt hij het er ook niet bij laat liggen.
En hij is op zijn 3de gecastereerd. (nu 6 jaar oud)
Hij dekt nog wel als hij de kans krijgt.
Maar hij is super behandelbaar.
Zelfs toen hij nog hengst was was hij heel braaf aan de hand.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:04

de hengst, groot paard, heeft de vlaamse reus doodgeslagen, die liep even door zijn land heen, hij vond het erg intressant en wou er mee spelen, toen hij eraan ruikte sloeg hij zn voorbeen uit, vol op de rug van t liefe nijntje. na wat vlinke stuiptrekkingen en veel pijn, stierf het beesie.

ik denk dat het puur onbenul is idd, een soortgenootje kan prima tegen de klappen, maar ze hebben niet door dat een anders soort dier daar minder goed tegen kan. ik denk dat ze daar geen hengst voor hoefen te zijn, als ze speels zijn gebeurt het net zo snel denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:19

Toen mijn ruin nog hengst was had ik hem op het land staan met wat andere paarden. Er liepen ook een paar schapen tussen en die heeft hij flink te grazen genomen. Niet om ze te doden maar wel om te spelen. Had bij alle schapen de oormerken eruit getrokken en de ram geprobeerd van zijn dekblok af te helpen :o . Die arme ram is dus een paar keer flink de lucht in gegooid. Het dier heeft er gelukkig ,op wat wolloze plekken na, niets aan over gehouden maar voor hetzelfde geld had de ram zijn nek gebroken bij het neerkomen.
Nu gaat hij ook nog in galop achter de stalkatten aan op de wei en ik vraag me af wat er gebeurt als hij er eentje te pakken krijgt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:29

Morganlefay schreef:
en ik maar denken dat honden schapen vermoordden }>

HIHI.... ja dat schud je wel even wakker he?? Een paard is echt niet zo'n lief dier als sommige denken! O:) O:) O:) O:) O:)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:33

Mijn paard doet het ook als hij de kans krijgt.
Bij hem is het absoluut geen spelen, hij heeft op zo'n moment de oren plat in de nek en zijn mond wagenwijdt open.
Hij is nu al een aantal jaren ruin, dus het ligt bij hem niet aan het hengst zijn.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:36

Wow... dit heb ik nou nog nooit gehoord! kijk, een paard wat uithaalt naar een hond die aangevlogen komt, ok.

maar moordzuchtige pony's? }>

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 01:24

Apart zeg heb dit nooit geweten.

Zoals het nu klinkt lijkt het als of de pony's / paarden willen spelen maar hun tegen speler zwakker is waardoor perongeluk moord bij komt kijken zonder het paard het beseft. en een paar van dominantie.
Vind dit toch eigenlijk wel heel intressant..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:01

Er mogen geen andere dieren in de wei van mijn paard komen hoor! (Mijn paard is de leider in de wei)
Zo heeft ze helaas ook een keer een duif doodgetrapt ;( De honden die bij de stalling horen mogen dan weer wel door de wei heen racen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:05

Ik heb ook een hengst die het niet zo even op kippen (meerdere gelanceerd) en geiten (ook gelanceerd)...ja en honden maar dat is de schuld van de eigenaar. De kippen en geit liepen gewoon continue voor zijn voeten en dat werd hij zat. Een paard of mens zou hij nóóit iets aandoen. Hij werd t gewoon zat dat ze elke keer om m heen liepen. Honden mogen best even bij m komen maar moeten daarna weg want hij is best benauwd voor honden, ze hoeven m niet uit te dagen, dan zijn ze dood O:) Maar nee mijn pony zal nooit opzettelijk een dier doden, soms moeten ze gewoon even wég. Heb nu gelukkig geen andere dieren dan paarden meer in de wei lopen :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:12

heb zelf een shet hengst gehad en die is letterlijk met de kippen gaan voetballen. waren er drie die helemaal aan gort getrapt waren. was alleen nog maar botjes met vel zo toegetakeld dat ze waren.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:15

Mijn vorige pony was woedend op een varken geworden die bij haar in de wei was gezet. Als wij er niet bij waren geweest was die geslacht door een pony.. :o De paarden die we nu hebben gaan ook keihard achter de honden aan in de wei. Maar laatst 1 van onze honden is nogal oud en versleten die kwam per ongeluk onder de hengst ter recht nou de hengst wist niet hoe snel hij z’n voeten op moest tillen om de hond te ontwijken. Tja in de wei denk ik dat het gewoon een spelletje lekker achterelkaar aan jagen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:16

Rapperijder schreef:
Bij mijn grootouders op de boerderij hebben ooit 2 jonge trekpaarden een biggetje doodgebeten. Schijnt wel meer voor te komen, blijkbaar vooral bij varkens.

Ja, dat klopt. Dit komt door het natuurlijke gedrag. Vroeger gingen mensen te paard jagen, jagen op zwijntjes, die zwijntjes beten dan in de paardenbenen en sindsdien zijn paarden dus agressief of bang tegen/voor varkens.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:17

Onze geiten waren een keer ontsnapt en gingen naar het weitje waar mijn fell merrie inzat. Gosh gelukkig waren we er snel bij en was die geit snel want anders hadden we er 1tje minder gehad :=

Ziedend was ze en ze rende erachter aan en probeerde ze te pletten..

Dus niet alleen hengsten doen het :+

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:20

Mijn haf trapt ook naar honden als ze bij hem door de wei rennen.
Hij heeft ook twee kippen plat gestamd toen die bij hem in de box terrechtgekomen waren.

Groet,
Alina

leukepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:24

picobello schreef:
Mijn pony heeft ook ooit een schaap doodgebeten en sleurde hem door de wei. Sinds dien weten wij dat we hem niet bij kleine dieren moeten laten. Dat schaap was overigens ontsnapt en bij onze pony in de wei gegaan. Dit is inmiddels al zo'n kleine 20 jaar geleden. Pony is nog steeds in ons bezit en heeft nooit een mens kwaad gedaan.

Ik dacht eerst het is een broodje aap verhaal, maar het kan dus echt.
Hm, appart.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:28

Als mijn oude paard de kans kreeg pakte hij ze ook hoor. Honden, vogels.
Hij was helemaal niet gediend van andere dieren....
Nooit gelukt voor zover ik weet...

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:45

leukepret schreef:
picobello schreef:
Mijn pony heeft ook ooit een schaap doodgebeten en sleurde hem door de wei. Sinds dien weten wij dat we hem niet bij kleine dieren moeten laten. Dat schaap was overigens ontsnapt en bij onze pony in de wei gegaan. Dit is inmiddels al zo'n kleine 20 jaar geleden. Pony is nog steeds in ons bezit en heeft nooit een mens kwaad gedaan.

Ik dacht eerst het is een broodje aap verhaal, maar het kan dus echt.
Hm, appart.

Nee helaas niet. Mijn zus was erbij toen het gebeurde en toendertijd een jaar of 16/17 en was enorm geschrokken en geschokt. Pony liep echt te sjorren aan het beest, als een roofdier. Voor ons is het echter tot op de dag van vandaag een schat geweest.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:46

mijn dominante merrie van 1.80cm heeft eens haar voorpootje op mijn konijn gezet, gelukkig niet te hard want bij de DA bleek dat het arme dier in schock was- heeft het overleefd dus.
Vreemde honden jaagt ze de wei uit (onze eigen hond niet), vreemde mensen ook :D Dit gaat gepaard met vooral veel "show" want met haar grootte had ze allang iemand het ziekenhuis of dood kunnen trappen. Ze heeft 1x een man in zijn kruis getrapt, maar die probeerde haar aan haar halster te pakken. Ik was er zelf niet bij, het was een oom van mijn moeder die keurmeester was bij KWPN- die ging gestrekt :+ maar zonder blijvende schade.

Schapen of de geit deed ze niets in de wei...behalve als de schapen sávonds voor haar halve staldeur gingen liggen, dan pakte ze die gewoon vanuit haar stal op aan de wol, en wierp ze 5m verderop :D Andere paarden of veulens is ze gek op, zolang ze haar regels volgen, dit houdt in dat ze er een "stuur" op bouwt...een aantal verplichte rondjes door de wei of bak, eigenlijk hetzelfde als monty roberts doet :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:55

Dier staat misschien helemaal alleen en is het gefrustreerd gedrag, verveling of iets? Ook mede vanwege zijn hormonen erbij?

Ik ken niet een paard die het doet, ja eentje die een eend dood trapte, maar die zat bij het brood dat de paarden eten, en 1 stamp om hem weg te jagen was dodelijk. Maar ik ken wel een ezel die dit doet. Dier heeft echter voglens mij gewoon echt geen drol te doen en verveelt zich stierlijk.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:58

kan het me haast niet voorstellen een paard dat vlees eet

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:11

Gelukkig hebben wij niet van die monsters. Onze 2 shethengsten van 2,5 moeten hun wei delen met konijnen en een stuk of 25 kippen.
Kan je vertellen dat ze daar zeker respect voor hebben voor de kippen helemaal als er kuikens in het spel zijn dan mogen ze echt niet korter dan 2 meter bij komen of ze worden aangevallen door moeder kip.
Verder kan het natuurlijk gebeuren dat ze tijdens een gekke bui een kip onderste boven lopen maar zeker niet bewust. Was er de eerste dagen wel bang voor gezien ze zover wij weten niet met kippen geleefd hebben. Dus was wel even spannend of ze het zouden accepteren. Na zo'n 30 minuten van nieuwsgierig zijn en beetje opjagen, gaat het allemaal goed.
Als ik heel eerlijk moet zijn lijkt mij het agressief gedrag van paarden tegenover andere dieren gewoon slecht opgevoed door paarden ofzo. Paarden zijn van nature niet echt moordlustig tenzij ze zich bedreigt zouden voelen. Verder zal het afleren niet meer gaan ben ik bang.

De grote paarden die doen ook niets aan dieren. Hooguit wordt er eens iets vertrapt maar of dat bewust gaat durf ik niet te zeggen denk meer op een speelse manier ofzo. Heel veel jaar geleden had een gans een aantal jonge en 3 daarvan zijn vertrapt door de paarden. We hebben het nooit gezien maar ik vermoed dat ze het gewoon interessant vonden, de gans wat begon te bewegen en spelenderwijs plat getrapt zijn.

Maar het verhaal van picobello vindt ik echt totaal geen paardengedrag. Dus ergens is er toch wel iets mis gegaan bij die pony volgens mij. Bedoel ik niet aanvallend ofzo. Tegenover honden kan ik me dat wel beter voorstellen gezien dat roofdieren zijn en dus soms ook als zodanig beschouwd. Iets dat ze niet vertrouwen en wat doe je wachten tot je gepakt wordt of zelf in de aanval gaan.