Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:54

paarden115 schreef:
ik heb een tip hoe wij het deden bij ook zo een monster

IK WIL HIER GEEN COMMENTAAR OP IK WEET DAT HET NIET ZO PAARD VRIENDELIJK IS MAAR HET IS EEN GEVAL VAN NOOD!!!! NA 5 MAAL DEZE TIP TE DOEN WAS HET AL NIET MEER NODIG!!!!

je neemt een voor voet van je paard doet er een zacht touw om heen en deze laat je door iemand omhoog houden als er paniek is dat het los kan snap je?

bv de linker hoef en het touw laat je dan over de rug jaar recht lopen een daar houd een persoon hem vast
of je doet het touw aan de rechter hoef en over de rug onder de buik en terug over de rug als je dit los is het ook los! de 2de manier is voor als het paard echt de hoef op de grond probeert te zetten dat je het niet meer kan houden !

doordat een paard met 1 hoef omhoog staat kan hij niet slaan zegt het ook tussen 2 kettingen etc van zo kan gij ook niet bijten !

wissel wel tijdig doe voor hoeven af voor de bloedsomloop enzo.

Als het pure dominantie is is dit helemaal nog geen gek idee. Hoewel het niet echt een oplossing is, misschien heb je hulp bij wat lessen grondwerken? Dierenartsen passen bovenstaande methode ook toe als ze op een trapgevaarlijke plek een paard behandelen en je hoeft het paard er geen pijn mee te doen. Dus echt dieronvriendelijk vind ik het niet, maar wel alleen als angst is uitgesloten.

linnnh

Re: Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 12:27

Tja, ik zou het kunnen proberen. Maar ik ben daarbij veelste bang dat ik het niet goed doe en haar been breek, dus die optie laat ik liever achterwege :+

Over wel niet scheren:

Tja, ze vond het ook niet leuk om op te trailer te staan, en als je ze daaraan laat wennen is het niet erg? Ik wil gewoon haar benen kunnen toilleteren, net als ik bij elk ander paard ooit heb gedaan. In de winter is het niet te doen om hard te trainen met een wollige vacht, ze zweet erg snel dus wat moet dat moet, ik ben er helemaal geen voorstander van, me vorige paarden heb ik NOOIT helemaal geschoren, puur omdat het niet nodig was.
Bij haar dus wel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:43

Lynn-x

Ook al is het door dominantie dat het nog niet gelukt is.
Je kunt toch proberen rustig te oefenen, zoals het voorbeeld uit het boek.
Dan kom je er vanzelf wel achter.
Het lijkt me niet goed om meteen zulke heftige middelen te gebruiken.
Dat kan altijd nog.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 13:34

Precies, die mening deel ik met je hoor!

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:45

Het op tijd omdoen van dekens heeft weinig zin... Doordat de dagen korter worden zullen paarden vanzelf hun wintervacht gaan aanmaken, dat is hun biologische klokje wat daar voor zorgt.
Wat wel helpt tegen een dikke vacht is s' avonds het licht langer aan laten op stal en s' ochtends het licht eerder aan doen, dit samen met een dekentje en wat lijnzaad/zonnebloemolie zal er voor zorgen dat je paard er niet als een teddybeer uit komt te zien....

Maar goed... daar vroeg je niet om natuurlijk.
Van achter de comp is het lastig te zien of het angst of dominantie is , als het dominantie is zou ik der gewoon platspuiten en net zo hard terug schoppen als ze je dan nog schopt.
Bij angst eerst laten zien dat de scheermachine niet eng is (de tip op de vorige pagina)!

Succes!!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 13:47

Ja, ik kan het licht zelf niet aanlaten. Ze is een manege paard, ik huur haar. Het licht gaat dus gewoon uit als de lessen af zijn, dit is emestal rond 9 uur al.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:48

Mijn pony flipte al wanneer hij het verlengsnoer zag. :+
Zijn eerste ervaring met scheren was paniek en dat hebben we toen geprobeerd op te lossen met sedatie en praam.
Nou het probleem werd alleen maar erger en pony steeds gevaarlijker.
Totdat dus bij het zien van het verlengsnoer al door het lint ging.
Ik heb hem in een lege veilige stal gezet met hooi en ben er naast gaan staan met tondeuse en in mijn andere hand wat wortels.
Normaal train ik nooit met eten, maar hiervoor wilde ik wel een uitzondering maken.
Toen hij wortels durfde te pakken, belonen en klaar.
Zo steeds verder totdat hij het geluid ook accepteerde en op den duur kon ik de tondeuse zonder geluid op/over zijn lijf halen.
Na een week of 3 kon ik hem redelijk rustig scheren.
Op zijn ouwe dag moest ik hem (gedeelteijk)scheren omdat hij het swinters anders benauwd kreeg.
Oud en versleten wist hij toch nog ff de tondeuse uit mijn handen te slaan, haha, zijn hobby is het dus nooit geworden. :+
Maar door af en toe tussendoor ook ff te oefenen, leren ze het wel.
Mijn pony kon ik zonder hulp en los staand scheren, alleen dat eerste momentje van tondeuse op zijn lijf moest ik blijven opletten. :D
Geduld en dan komt het goed, zeker niet teveel dwangmiddelen toepassen, want ze zijn als het er op aan komt toch echt sterker.
En dat punt wil je echt niet bereiken.

leukepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:52

Hm, ik zou stoppen met scheren.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:52

ik heb 2 tips voor je,
ruim van te voren al de praam opsraaien en iemand de praam vast laten houden,
als je het linkervoorbeen scheert kan iemand het rechtervoorbeen oppakken (alsof ze de hoeven uitkrabt)
als je het linkerschterbeen scheert rechterachterbeen oppakken, zo kunnen ze niet slaan en het is een stuk vriendelijker dan platspuiten,
ik weet niet in welke omgeving je woont? anders zou ik je wel een keer willen helpen

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 13:56

Ik woon in omg Apeldoorn/Arnhem.

Praam heeft ze al om!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:03

Hier wat tips van iemand die heel veel paarden scheert...ik verbaas me altijd over het enorme aantal paarden hier op bokt die zich niet laten scheren.Van de 100 paarden die ik scheer zijn er misschien 2-3 echt link.Ik stuur eerst altijd de eigenaar weg...misschien projecteer je je eigen angst/frustatie op het paard?Dan kijk ik ook even naar welk scheerapparaat er is gebruikt.Ik ben al van alles tegen gekomen.Schapen messen,messen met kapotte tanden,botte messen,machines die bloedheet worden,machines die klinken als een drilboor etc.Ik scheer moeilijke paarden altijd met een heiniger saphir.Dit is een draadloos scheerapparaat,met veel power,beter als een gewone tondeuse dus,zodat je snel en efficient de benen kan opscheren.
Ik scheer de benen altijd uit de hand,dwz,ik til ze op,zodat als er geslagen wordt,ik het van te voren voel aankomen.Lukt het niet,begin ik met een praam.Is dit niet afdoende,dan is er tegenwoordig sedasan pasta bij de DA te koop.Dit kan je zulf goed ingeven in de mond ( onder de tong!) en werkt super.Van veel spuiten wordt de huid namelijk gevoelig ( en gaan ze bv zweten) en wordt het scheren alleen maar vervelender voor je paard.
succes...

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:05

als het niet je eigen paard is, laat de manege haar dan scheren

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:06

indd catalyst,
op mijn werk scheren we ook alle paarden in de winter jong en oud en er zijn er meestal maar 1 of 2 bij die echt slaan en heel erg,
we hebben er 1 die slaat al met de voorbenen als ie de praam ziet....

alegre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:08

Mijn paard vond het scheerapparaat ook echt een vreselijk eng ding. In eerste instantie vond ik dat ze zich niet moest aanstellen maar dat werkte averechts natuurlijk. Als ze het apparaat alleen al zag dan schoot ze in de paniek. Ik heb het als volgt gedaan en met 3 kwartier kon ik haar benen scheren.

Scheerapparaat op mijn hand gelegd met daar vlakbij een korreltje biks. Toen het apparaat zelf niet meer eng was heb ik het aangezet en weer een korreltje biks op mijn hand gelegd. Zo kon ze wennen aan het geluid en de trilling. Daarna ben ik met de achterkant van het scheerapparaat (uit) haar manen gaan kriebelen vervolgens overal over haar lijf met het apparaat geaaid. Toen weer aangezet en weer haar manen gaan kriebelen en haar weer overal met het apparaat aangeraakt. Als ik voelde dat ze het eng vond heb ik haar met een beetje biks afgeleid/gelijmd en het apparaat gewoon tegen haar aangehouden. Toen dat allemaal goed ging was het scheren geen probleem meer.
Die van mij is gek op eten dus ze was ineens zo over haar angst heen :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:11

Nou ik verzeker je; mijne is die 2-3 van de 100 haha.
Ik heb haar vorig jaar, toen ze voor het eerst werd geschoren, laten scheren door mensen met verstand van scheren. Die het vaker doen voor anderen. Zij durften niet meer in de buurt komen, op een gegeven moment zit ze gewoon te grommen naar je, zó kwaad is ze. Ik had dat ook totaaaal niet aan zien komen, ze is normaal écht een mak lammetje, vind alles wel oke. Ik had ook van der verwacht dat ze het eerst een beetje spannend zou vinden, maar daarna wel óke. Dit was dus echt niet het geval.

Wij hadden toen ook een goede, ik heb géen idee welke, en de 2e x scheren had ik hem ergens gehuurd voor een pak geld, dus mocht er van uit gaan dat die ook wel goed was.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:12

Alegre: Bedankt! Dit kan ik ook wel gaan proberen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:16

Ik heb er 1 gehad die sloeg de 1ste x ook gericht maar het gaat iedere x beter.
Een andere merrie die ik vorig jaar geschoren heb die hebben we plat moeten spuiten en met de praam er op geschoren.
Achterbenen evengoed er in laten zitten en met de achterkant ben ik aan de andere kant gaan staan vd onderdeur.
Sloeg ze toch mooi een x gericht naar achter,gelukkig de deur er tussen.
Dit is ook een hele dominante en houd gewoon niet vd trilling en mept dan gelijk.
Zal dit jaar hopelijk beter gaan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:21

Klinkt bekend mijn vorige was ook zo en toch na 5 jaar kon ik hem helemaal scheren zonder verdoving.

Ik ben gewoon om de dag ermee bezig geweest en dus om de dag zijn voeten doen iedere keer een stukje. Soms was het aanzetten bij zijn voeten even aanraken en klaar. Na een tijdje vond hij het gewoon en kon ik verder. Praten belonen enz... en dan iedere keer een stapje verder.
Die van mij was standaard bang bij zijn hoofd of bovenlijf onderlijf viel mee dus kon ik opbouwen.

Is wel een kwestie van geduld en niet te snel willen of overvragen.

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:23

Die van mij was ook een draak met scheren. Toen ben ik een uur met een scheermachine aan in de stal gaan zitten en langzaam aan wende ze eraan. Toen stukje voor beetje dichterbij gekomen en als ze rustig bleef een brokje gegeven. Resultaat: ik kan haar nu los staand scheren:)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:37

Active schreef:
Gewoon platspuiten door de veearts. Sommige paarden hebben gewoon een hekel aan scheren, leg je er bij neer en spuit het dier plat.

Kan nooit goed zijn voor een beest ;)
ook niet voor een mens, btw

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:54

Dan heb ik een hele makkelijke :))
kan zonder probleem zijn oren uitscheren, zijn baart, haren bij de neus en de benen gaan wat lastiger, die tilt hij steeds op omdat het zo kriebelt :))
Houd er wel rekening mee dat zo'n apparaat trilt, dan lijkt me niet fijn voor zo'n paard.
Als het dominantie is en ze trapt gericht, gewoon terugtrappen, ookal is ze bang, een paard hoort gewoon niet te slaan naar een mens, klaar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:10

Active schreef:
Gewoon platspuiten door de veearts. Sommige paarden hebben gewoon een hekel aan scheren, leg je er bij neer en spuit het dier plat.

Belachelijk. Een vluchtdier in angstige situatie sederen... Totaal respectloos en grote kans dat je het paard traumatiseert en het jaar daarop de weerstand nóg groter is. Zou me niet verbazen als dit met het paard van TS ook gebeurd is en nu valt er geen land meer mee te bezeilen.

Voedt je paard gewoon op. Desensibiliseren (rustig laten wennen dus) is de enige fatsoenlijke manier waar mens en paard beter van worden. Of laat het gewoon zitten, het is niet alsof het paard doodgaat als zijn beentjes niet bijgewerkt zijn.

Gelukkig zoekt TS naar manieren om het netjes op te lossen. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:16

Idd ik snap niet dat je zo moeilijk gaat doen over niet geschoren benen. Desnoods doe je alleen het lijf in de winter, de benen zijn in principe niet eens nodig alleen voor het uiterlijk, dus moeten we paardenwelzijn en veiligheid nu naar achter schuiven voor mooiigheid? Ik denk dat de cirkel bijna niet te doorbreken is. Een paard onthoudt dit soort dingen goed.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:19

huur iemand in die paarden scheert als beroep.

die doen het snel, en doen het vaak.. dus gaat gewoon veel sneller.

desnoods met verdoving van de d.a.

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:40

mijn mening: als je paardje zo gestresst raakt, dan zou ik het gewoon niet doen. Telkens laten platspuiten is toch ook niet goed?