Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:34

tjoppie schreef:
Ik vind dat je een paard/ponie met rust moet laten als deze aan het eten is. Ik zelf word hels als ik telefonisch gestoord word door een of ander callcenter als ik aan het eten ben. En ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die ook graag dan hun 5 minuten van rust willen hebben.
Ik zou zeggen heb er gewoon respect voor en hou daar gewoon rekening mee. Er is NIKS wat je MOET doen met een paard in die paar minuten dat die aan het eten is.

ook handig om te weten is dat een paard toch de hele dag door eet (of zou moeten eten!!!).
in mijn geval; als ik wil passeren, of paard wil pakken, dan moet die dat toelaten.
ik pik het niet dat een paard om gelijk welke reden dominant is tegen mij, IK bepaal wanner, waar en hoeveel hij eet, en als ik er ben, moet het paard zich schikken, wat ze onderling uitvreten is hun probleem, mar als ik er ben tolereer ik geen dominant gedrag over eten tegenover elkaar (want dat kan gevaarlijk zijn voor mij!) en al zeker niet rechtstreeks tegen mij.
Paarden die dit doen kunnen zeker weten op hun plaats gezet worden door mij, goedschiks of kwaadschiks!

Let wel: als dit over een kinderboerderij pony oid gaat, wel eens bespreken met de eigenaars hoe je het oplost.

edit: paard mag aan mij ook tonen dat hij iets niet leuk vind, maar, ik bepaal of ik erop inga of niet.
De leidende merrie van de kudde zal een onder haar geplaatste ook doen opzij gaan als zij dat wil/nodig vind, en zodra ik aanwezig ben, ben IK de leider.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:34

Dat zal best, maar dan hoop ik van harte dat het hier bij blijft.
EN niet dat hij binnen de kortste keren het licht uit je ogen slaat als je hem al probeert te pakken..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:36

Ibbel schreef:
Allemaal waar, maar als je al wéét dat je een dominantieprobleem hebt, dan is dat uitvechten over een voerbak het domste wat je kunt doen. Heb je geen dominantieprobleem, heb je ook geen voerbakprobleem. Voordat je echter zover bent moet je eerst die dominantie oplossen en dat doe je níet als je paard extra gemotiveerd is om te vechten omdat-ie eten krijgt.

Poetsen MOET verder nooit - er is nog nooit een paard doodgegaan door niet te poetsen.

Mijn paard heeft ernstige voedselagressie naar andere paarden toe, niet rechtstreeks naar mij. echter heb ik zo ook eens een klap gevangen omdat ze het nodig vond te meppen naar een ander paard, en ik stond er toevallig tussen. mijn fout mss, moest ik er niet tussen staan. aan de andere kant, als ik aanwezig ben, bepaal ik wie waar en wat eet, en wordt er niks onderling uitgevochten. dit vond ze ook een reden om zich effe tegen mij te stellen, maar na een schreeuw en een tik was dit gauw opgelost.
nu kunnen ze met 4 naast elkaar eten, zolang ik erbij sta wordt er niet gepikt van de andere, wordt er niet lelijk gedaan, én al zeker niet gemept op elkaar. zodra ik de stal of de weide verlaat, zoeken ze het maar uit. :D

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:38

Duhelo schreef:
Ibbel schreef:
Allemaal waar, maar als je al wéét dat je een dominantieprobleem hebt, dan is dat uitvechten over een voerbak het domste wat je kunt doen. Heb je geen dominantieprobleem, heb je ook geen voerbakprobleem. Voordat je echter zover bent moet je eerst die dominantie oplossen en dat doe je níet als je paard extra gemotiveerd is om te vechten omdat-ie eten krijgt.

Poetsen MOET verder nooit - er is nog nooit een paard doodgegaan door niet te poetsen.

Mijn paard heeft ernstige voedselagressie naar andere paarden toe, niet rechtstreeks naar mij. echter heb ik zo ook eens een klap gevangen omdat ze het nodig vond te meppen naar een ander paard, en ik stond er toevallig tussen. mijn fout mss, moest ik er niet tussen staan. aan de andere kant, als ik aanwezig ben, bepaal ik wie waar en wat eet, en wordt er niks onderling uitgevochten. dit vond ze ook een reden om zich effe tegen mij te stellen, maar na een schreeuw en een tik was dit gauw opgelost.
nu kunnen ze met 4 naast elkaar eten, zolang ik erbij sta wordt er niet gepikt van de andere, wordt er niet lelijk gedaan, én al zeker niet gemept op elkaar. zodra ik de stal of de weide verlaat, zoeken ze het maar uit. :D

Helemaal mee eens, als ik er hier bij sta moeten ze ook normaal doen tegen elkaar. Zodra ik weg ben doen ze maar wat ze niet laten kunnen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:38

Blijkbaar ben je inderdaad nog niet de leider, het heeft mij ook een lange periode aan rangorde training gekost om mijn pony te benaderen bij het eten. Bij biks kon ik hem benaderen, maar als ik hem hooi gaf in de wei ging hij ook gericht trappen. Issie nou helemaal van de ratten besnuffeld? :+ Hij heeft ook veel tikken gehad in die periode. Maar ben het wel buiten de voerbak op gaan lossen door de dominantie aan te pakken, met hulp overigens. Alleen lukte het niet meer (hij was overal extreem dominant, behalve onder het zadel :+ Maar alles op zijn terrein was van hem...). Moet zeggen dat ik na een jaar goed trainen hem nu overal kan benaderen, ik ben zijn leider, ik bepaal wanneer hij eet. En dat accepteert hij ook, zijn hoofd komt rustig uit de biksbak als ik dat vraag.
Ik poets hem ook altijd als hij hooi krijg en ja hij zal er ook weer bij weg moeten als wij gaan rijden. Gaat prima!

Voer jij zelf? Want wat ik doe is het neerleggen en hem even laten wachten tot ik zeg dat het mag. Betekend dat hij niet direct in de biks mag duiken, maar even wacht tot ik de emmer rustig heb neergezet en hem naar de emmer vraag. Hooi net zo, ik wil de netten rustig op kunnen hangen zonder getrek al. Dus hij wacht maar mooi ;) Maaar jij kan beter aan je leiderschap werken, dan lost het probleem bij de voerbak ook wel op.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:48

Ibbel schreef:

Precies. Ik heb met geen enkel paard een dominantieprobleem. Ik ben altijd gewoon degenen die de touwtjes in handen heeft. En ik heb ook zure rakkers met eten, maar daar heb ik nul dominantieprobleem mee hoor. Als het MOET dan haal ik ze zo van stal ook al hebben ze er maar net aan mogen ruiken bij wijze van.

Ik kies er alleen voor om het paard in zijn waarde te laten. Het dier werkt hard voor me, moet al heel veel van mij, mag zich in mijn bijzijn niet zo gedragen zoals hij dat met zijn vriendjes zou doen. En daarvoor krijgt hij van mij alle respect, wat in mijn ogen begint met het respecteren van het paard zijn ruimte op een voor het dier belangrijk moment (het eet moment) kan of wil je dat respect niet opbrengen voor je paard, wees dan ook niet verbaast dat je het respect niet krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:57

tjoppie schreef:
EskeGirl schreef:
Ik zeg ook dat ik ze meestal gewoon met rust laat, maar soms moet het even.

wat MOET even? Stikt ze in haar eten en moet je EHBO uitvoeren? staat de stal op instorten en moet ze er direct uit? Is er brand op stal?

Je moet een paard gewoon kunnen benaderen als hij/zij aan het eten is! :?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:03

Ik vind het trouwens helemaal niet zo'n slecht idee om het probleem te omzeilen door het paard buiten de stal te lokken met het zakje en dan een snoepje te geven. Misschien kan je dat dan uitbouwen door steeds dichterbij te komen zodat ze jou benadering als positief gaat beschouwen ipv iets negatiefs (als jij komt krijg ik iets extra's ipv als jij komt is mijn eten weg). Je moet het paard natuurlijk geen snoepje geven op het moment dat het vervelend is maar als je het een tijd daarna doet is dat echt niet meer belonen voor agressie, een paard kan je alleen straffen en belonen voor iets wat ie op dat moment doet.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat je je paard gewoon moet kunnen benaderen ook als hij aan het eten is. Ik heb zelf ook geen zin om 15 min te wachten als ik nog even een halster af moet doen of een zalfje moet smeren omdat het paard staat te eten. Maar ik denk dat wanneer je dat gaat berijken door telkens weer de confrontatie aan te gaan het paard het blijft zien als iets negatiefs wanneer jij hem tijdens het eten benaderd. Ik zie dat ook vaak bij honden die gaan bijv heel erg schrokken als de baas hen benaderd tijdens het eten, als de baas dan het eten pakt laten ze het wel toe maar je merkt dan toch dat ze alleen bij het benaderen al iets onprettigs verwachten. Bij onze hond hebben we in het begin juist eten toegevoegd als ze ons braaf toeliet en die vind het nu ook gewoon prima als ik haar eten wegpak en schrikt niet direct als ik haar tijdens het eten benader.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-08-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:09

EskeGirl schreef:
Nooit uitgeprobeerd, ik geef ze niet zo vaak hooi, meestal verdeel ik gewoon een paar plakjes(meerdere pony's) en ga daarna nog wat andere dingen doen op de boerderij, ik geef ze dan de tijd om te eten voor ik verder met ze ga.

probeer dat maar eens om haar eten te geven en er dan gewoon bij blijven staan.
en dan even kijken wat ze dan doet.
desnoods hou je haar vast en ga je af en toe even aaien.
want als ze echt dominant is doet ze precies hetzelfde.
en zoniet dan is zij gewoon de baas over jou en voelt ze dat je niet de baas bent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:11

tjoppie schreef:
Ibbel schreef:

Precies. Ik heb met geen enkel paard een dominantieprobleem. Ik ben altijd gewoon degenen die de touwtjes in handen heeft. En ik heb ook zure rakkers met eten, maar daar heb ik nul dominantieprobleem mee hoor. Als het MOET dan haal ik ze zo van stal ook al hebben ze er maar net aan mogen ruiken bij wijze van.

Ik kies er alleen voor om het paard in zijn waarde te laten. Het dier werkt hard voor me, moet al heel veel van mij, mag zich in mijn bijzijn niet zo gedragen zoals hij dat met zijn vriendjes zou doen. En daarvoor krijgt hij van mij alle respect, wat in mijn ogen begint met het respecteren van het paard zijn ruimte op een voor het dier belangrijk moment (het eet moment) kan of wil je dat respect niet opbrengen voor je paard, wees dan ook niet verbaast dat je het respect niet krijgt.

tuurlijk: maar jij geeft aan dat je geen problemen hebt met je paard.(wat als je je paard eten gegeven hebt, en je ziet dat de riek nog in de stal staat(bv), en je wil die pakken, maar paard jaagt je de stal uit, dat pik je toch niet?)
ik zeg niet dat je iedere keer als je eten gegeven hebt paard moet uit de stal plukken, maar paard moet je wel gewoon ten allen tijde toelaten, en je zeker niet aanvallen omdat je bij hem staat als hij eet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:14

Als ik mijn paard moet respecteren met eten dan kan ik nooit wat met hem doen :+ En voor die 20 minuten poetsen en de rest verder hooi eten moet een paard accepteren van mij. Die twee uurtje dat ik wat met mijn paar doe doet hij zoals anderen hier ook zeggen zoals ik het wil en wanneer. De overige 22 uur mag hij zelf bepalen wat hij doet!

Ik ben benieuwd wat je pony doet als je bij hem blijft staan, gaat dit goed misschien halstertouw eraan en dan bij het hooi waarbij jij hem vasthoudt? En hem er makkelijker bij weg kan halen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:14

Als ik de stal in moet om een riek te pakken dan doe ik dat snel en efficient zodat ik mijn paarden het minste stoor.
Ik zeg hooguit "doe normaal rare" op een wat lacherig toontje als ze zuur naar me doen tijdens het eten en ik moet om wat voor een reden die stal in (wat ik overigens ook bij zoete paarden niet doe!)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:15

Citaat:

ik ben het toch niet helemaal eens met jouw posts....
ik vind inderdaad dat je een paard in zijn waarde moet laten.. maar zodra het nodig is, vind ik dat ik mijn paard moet kunnen benaderen...
zou dat even mooi zijn zeg, dat ik niet bij mijn paard in de buurt zou kunnen komen als ie aan het eten is...

mijn inziens moet een paard de gehele dag beschikking hebben over ruwvoer, dat betekend, dat vanaf nu, ik niets meer met mijn paard zou kunnen doen... want ze staat vrijwel altijd te eten...
stel dat een paard biks staat te eten, vind ik dat je dit ook ten alle tijden zou moeten kunnen onderbreken... stel je voor, dat je biks geeft, en je hoort ineens iets van ijzer in de bak rammelen... ga jij dan rustig staan wachten tot ze het op heeft!?

ook als een paard net in de wei loopt, vind ik dat je een paard gelijk weer zou moeten kunnen vangen...
daar schort het bij veel paarden ook nog eens aan....
zolang ik rondloop, in of om de weide/paddock, hoort een paard naar mij te luisteren. PUNT.
daar ben ik heel strikt in, heb dan ook een shet hengst, waar geen land mee te bezeilen viel, nu schaapmak...
eveneens met mijn zeer sensibele merrie, die heeft duidelijk leiderschap nodig, anders is ze het spoor bijster...

duidelijk leiderschap, consequent handelen, is bij paarden, en vooral bij shets heeeeeeeeeeeeeeeeel belangrijk...
bang of niet, eerst op de plek zetten, en later liefde tonen...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:15

wouterpaard schreef:
Als ik mijn paard moet respecteren met eten dan kan ik nooit wat met hem doen :+ En voor die 20 minuten poetsen en de rest verder hooi eten moet een paard accepteren van mij. Die twee uurtje dat ik wat met mijn paar doe doet hij zoals anderen hier ook zeggen zoals ik het wil en wanneer. De overige 22 uur mag hij zelf bepalen wat hij doet!

Heftig!

vuurneon

Re: Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:18

haha ik denk dat er bedoeld wordt: beste peerd eet bijna de hele dag door haha :P

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:36

idd grasjes natuurlijk. En op stal 24/7 ruwvoer. ;) En als die niet eet slaapt die :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:11

Ik ben het helemaal eens met dat een paard benadert zou moeten kunnen worden.

Maar om je paard dan te willen poetsen, in een schuilstal (weinig ruimte) terwijl ze staat te eten en je weet dat ze graag laat weten dat ze de leider wilt zijn, is dan ook niet echt handig.

Als je haar dan toch wilt poetsen, jaag haar dan even de schuilstal uit. Dát zou ze moeten pikken van je. Dan zit je niet zo dicht op elkaar en op het moment dat je haar dan wilt pakken, staat ze ook geen hooi te eten.
Als jij voorzichtig naar het hooi toe schuifelt, zie je er ook niet uit als ranghogere. Die had het echt niet gepikt dat zij daar nog bij in de schuilstal stond. Zij ziet dus gedrag van een lagere in rang en corrigeert die.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:21

tjoppie schreef:
_Belleke_ schreef:
Maar een paard moet toch ook normaal reageren als je bij het eten komt? of ben ik nou raar?

Nee hoor, een paard mag best vertellen dat die dat helemaal niet prettig vind en dat die liever met rust gelaten word. Aangezien zo een dier het je niet vriendelijk kan vragen zal die zijn lichaamsuitdrukkingen in moeten zetten om je dat duidelijk te maken. Ik vind dat OK en ik hou daar rekening mee. Het is het paard zijn moment in het paard zijn veilige haventje, en daar moet je je op dat moment niet mee bemoeien

_/-\o_

Mijn Shetlander weet dondersgoed wie er de baas is: ik. Maar is not amused als hij tijdens het eten (muesli/brok/wortels) wordt gestoord. Dan gaan ook zijn oren in de nek en draait hij zijn kont toe. Ik weet dat hij uiteindelijk niks doet en dat ik (als ik wil) zijn bak weg kan halen maar... ik doe dat niet. Ik respecteer zijn moment van eten en rust. Die 10 minuten kan ik nog wel langer wachten. Of ik doe het gewoon andersom: ik ga eerst poetsen en dan pas krijgt hij zijn eten.
Tijdens het eten van hooi heeft hij hier trouwens helemaal geen last van... ten opzichte van mij dan, paarden lager in rang hebben dan wel weer die pech :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:33

Zorro laat inderdaad merken dat ze not amused is, maar Zorro deinst er niet voor terug om je aan te vallen. Daarom kreeg ze een knal met het halstertouw van me, ik corrigeerde haar, gaf nog een waarschuwing en heb haar dus met rust gelaten daarna, tot ze klaar was.

tjoppie

Re: Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:49

Laten merken dat ze not amused zijn mag, dat mag altijd. Aanvallen of gericht bijten of trappen is altijd uit den boze, en mag wat mij betreft genadeloos afgestrafd worden. Dat is altijd not done.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:33

Een leider die nog zo in strijd is met een ander paard, zou nooit rustig erbij schuiven. Voor een LEIDER zou het not done zijn als die getrapt of aangevallen wordt. Maar die zou het dus ook geen kans geven. Je bent niet de leider omdat je 'het mens' bent, of denkt de leider te zijn. Dat ben je als je je ernaar gedraagt;) Ik vind het gezien de voorgaande info een normale reactie voor zo'n paard.

Je kunt wel het paard gaan corrigeren en er wederom een strijd van maken, maar als je nou vanaf het begin je als leider gedraagt, (schuilstal uit jagen) heb je het hele probleem überhaupt niet.

Een tik geven en daarna weglopen is ook weer tegenstrijdige taal. Het paard zou aan de kant moeten gaan voor jou, al helemaal als je een tik geeft! Kan hij dit niet omdat de ruimte te klein is, zit daar ook een deel van het probleem.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:39

Sassol schreef:
Een leider die nog zo in strijd is met een ander paard, zou nooit rustig erbij schuiven. Voor een LEIDER zou het not done zijn als die getrapt of aangevallen wordt. Maar die zou het dus ook geen kans geven. Je bent niet de leider omdat je 'het mens' bent, of denkt de leider te zijn. Dat ben je als je je ernaar gedraagt;) Ik vind het gezien de voorgaande info een normale reactie voor zo'n paard.

Je kunt wel het paard gaan corrigeren en er wederom een strijd van maken, maar als je nou vanaf het begin je als leider gedraagt, (schuilstal uit jagen) heb je het hele probleem überhaupt niet.

Een tik geven en daarna weglopen is ook weer tegenstrijdige taal. Het paard zou aan de kant moeten gaan voor jou, al helemaal als je een tik geeft! Kan hij dit niet omdat de ruimte te klein is, zit daar ook een deel van het probleem.

Bedankt voor je bericht.

Ze kon er inderdaad niet uit nee, ze hebben een grote schuilstal, onderverdeeld in drie stalletjes zegmaar, zij stond rechts, dat stalletje is afgebouwd met een muurtje en is afsluitbaar, maar de deur zat er dus niet in. Ik stond in de opening, en mevrouw kon er dus niet uit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:44

tjoppie schreef:
waar is het respect voor het paard gebleven.

Waar is het respect VAN het paard gebleven? :n
TS is de leider en het paard behoort daar respect voor te hebben, niet andersom.

1 van mn mini's heeft ook wat voernijd, lichaamstalig boos doen, oke, maar happen of schoppen, NOT done, nooit niet. :n

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:46

MelanieB schreef:
tjoppie schreef:

TS is de leider en het paard behoort daar respect voor te hebben, niet andersom.

Ik ben er nog niet zo zeker van dat het paard daar al 100% van overtuigd is? Op de momenten dat ze zich zo gedraagt accepteert het paard het nu. Maar er is nog steeds een rangorde strijd aan de gang dacht ik?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:51

MelanieB schreef:
tjoppie schreef:

Ik ben er nog niet zo zeker van dat het paard daar al 100% van overtuigd is? Op de momenten dat ze zich zo gedraagt accepteert het paard het nu. Maar er is nog steeds een rangorde strijd aan de gang dacht ik?[/quote]

Klopt, soms hebben we nog een strijd.
Ze is echt zo dominant, we hebben haar een paar maanden geleden onbewust de baas laten spelen toen ze ons uitprobeerde. Nu gaat het al stukken beter. Wat ook wel meespeelt dat ze het probeert is het volgende. Er komen dus wel eens onervaren meisjes poetsen. Zorro heeft heel snel door dat die onervaren zijn ze gaat dan de baas spelen door te bijten, op de af te draven(meisjes zetten stap achertuit-> Zorro is de baas), en soms zelfs te trappen, dat doet nu soms nog steeds naar mij, daarom laat ik direct merken dat ik er niet van gediend ben. Het gebeurd nog heel soms dat je niet gewoon op haar af kan lopen in de wei...