paard hangt aan halstertouw, brengt zichzelf in gevaar!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:33

Die van mij heeft er sinds kort ook een handje van, en die is zowat bomproof.. Maar zodra hij die druk voelt als ie te enthousiast een stap naar achter doet.. Brr.. Ik heb m nu gewoon altijd los staan (maar dat kan bij mij op stal dan ook weer) en als hij vast moet staan sla ik t touw 2x om t hek waaraan ie vast staat. Blijft keurig staan maar als hij schrikt oid geeft het touw voldoende mee dat ie niet in paniek raakt.. T is lastig hoor, als ze steeds gaan hangen.. En vooral doodeng idd.. Succes iig!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:41

Mijn pony doet het ook. Of deed, want ik zet haar al jaren niet meer vast.

Zo ging het maanden goed en dan in ene weer een aantal keren achter elkaar hangen. Op een gegeven moment ook zelfs in haar stal.
Soms ging het ook goed fout. Zo heeft ze eens een heel hekwerk (tralie hekwerk) los getrokken en ging toen op de vrucht voor het hek dat ze zelf meenam. Geregeld languit en hangend op de grond gelegen enz enz.

En waarom???? Niemand die ooit 1 enkele reden heeft kunnen vinden voor haar panische reactie. Echt panisch is ze dan.
Terwijl ze verder niet snel panisch is.

Dus de enige oplossing die ik voor je heb, leer haar op de poetsplek los te staan of hou het halstertouw zelf vast tijdens poetsen.
Werkt bij mij goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:47

waarom probeert niemand het halstertouw wat ik hier heb geplaatst??
Veilig EN praktisch, wat wil je nog meer? Ze zijn nu in de aanbieding voor zo'n E25, normaliter zijn deze touwen veel duurder.

Mijn paard heeft er nog niet mee gehangen, dus heb hem nog niet volledig getest. Maar ik heb hem zo staan dat hij bij flinke druk al doortrekt (heb een sterk paard dus als iets spannend is kan hij al veel kracht gaan zetten zonder te gaan hangen). dus bijvoorbeeld tijdens het wassen op de poetsplaats terwijl ze de bak aan het slepen zijn (= eng ;) ) zet ik hem kort vast maar touw was aan het eind van het wassen 3x zo lang zoveel kracht heeft hij erop gezet, bij een "vast" touw was hij wellicht wel gaan hangen, maar nu niet.
En handig op wedstrijd, ik zet hem er mee vast aan de trailerklep. Wel zo veilig, als hij zou flippen gaat het touw los ipv de trailer kapot.

Swift

Re: paard hangt aan halstertouw, brengt zichzelf in gevaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:44

Ik ga het door jou geplaatste touw wel proberen voor onze hangende pony, los zetten of aan twee touwen is bij ons niet mogelijk dus ik hoop heel erg dat dit voor ons de oplossing is! Ik heb het gister besteld en hoop het snel binnen te hebben om het in de praktijk te testen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:49

ben benieuwd naar je bevindingen :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 23:57

Ik ga eerst maar even proberen mn lomperdje los te laten staan of het touw zelf vasthouden. Er zijn ongetwijfeld handige hulpmiddelen (dat halster met klittenband leek me wel wat) maar ik moet ook om mijn portemonee denken ;)
Haar angst overwinnen zal heel moeilijk gaan, het is ook een paard wat ondanks 3 laadcursussen nog steeds niet te laden is....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:13

Zo'n touw voor 25 euri zou voor mij wel het proberen waard zijn. Een halster wat losgaat en waardoor je paard helemaal los is vind ik dan weer minder :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:03

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:07

Arianna1983 schreef:
Ik ga eerst maar even proberen mn lomperdje los te laten staan of het touw zelf vasthouden. Er zijn ongetwijfeld handige hulpmiddelen (dat halster met klittenband leek me wel wat) maar ik moet ook om mijn portemonee denken ;)
Haar angst overwinnen zal heel moeilijk gaan, het is ook een paard wat ondanks 3 laadcursussen nog steeds niet te laden is....

Je hoeft haar angst niet te overwinnen, je moet haar alleen de ruimte geven om weg te komen.
En als je een paard zelf vasthoudt, moet je timing goed zijn, en kan het paard bijv steun zoeken bij jou. Dan gaat het misschien uiteindelijk wel goed als jij in de buurt bent, maar als jij er niet bij bent, heb je alsnog een probleem.
En die laadcursussen, waar heb je die gedaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:09

loulou schreef:
Arianna1983 schreef:
De eigenaresse weet van dit probleem af, heb haar meteen na het ongelukje gister gebeld @Valencia.
Goede tip om schriktraining te doen! Als ze schrikt, reageert ze heel heftig om daarna weer rustig door te stappen o.i.d. Ze moet inderdaad leren om ermee te dealen.
Zou een leadrope + touwhalster een idee zijn? Niet om haar strak vast te binden, maar losjes zodat ze haar hoofd omhoog kan doen?

nooit een paard vastbinden als het een touwhalster aan heeft, dan snijdt als ze gaan hangen.

persoonlijk zet ik een lange zweep klaar bij paarden die regelmatig gaan hangen. een keer een goede tik tegen de kont helpt meestal wel om ze te laten stoppen met hangen.

Touwhalster en leadrope kunnen wel in combinatie met een Aussie/Blocker Tie Ring of Safe Clip....

Nog een filmpje, op 5.30 demonstratie van een paard dat nog nooit is vastgezet. Eerste keer vastzetten met de Aussie Tie Ring.

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:14

goh lekkere manier om je paard te leren vaststaan op dat filmpje..

Als je paard er dus echt mee aan de kletter gaat heeft die ring ook geen donder nut... heb jij je paard loslopen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:16

Paard gaat niet aan de kletter want hij heeft voldoende ruimte om in eerste instantie te schrikken en weg te komen.
Verder dien je dit wel vaker te oefenen, en grondwerk meenemen, paard leren voor wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam is ook niet verkeerd.
Je kunt in de weerstand gaandeweg opbouwen. Gebruik van de clip voorkomt nekproblemen, en leidt uiteindelijk tot een paard dat veilig vaststaan kan...
En als je aan het eind een veiligheidsknoop maakt, zoals in dit filmpje is aangegeven, kan de leadrope niet verder wegglijden tot aan de knoop....

http://www.youtube.com/watch?v=6nvcfT6_ ... re=related

Maar als je pertinent tegen Aussie Tie Ring/Clip bent, zonder dat je ook maar hebt geprobeert of het een mogelijke oplossing is, is hier nog een oplossing.
Even een quote uit een ander topic. En als je mij vraagt zou ik dan eerder voor een Tie Ring gaan dan dat ik onderstaande oplossing ga proberen.

Cassidy schreef:
Als ze echt gaat hangen om los te komen, is er ook een optie om een lasso om haar buik te binden, op de plek waar de singel normaal zit, het lasso door haar halster te halen en haar met het lasso vast te zetten. Als je paard dan gaat trekken komt er geen druk om het halster of het halstertouw te staan, dan trekt de lasso om haar buik samen. En ze leren snel genoeg dat, als ze weer een stap naar voren zetten, de druk om de buik wegvalt. Zorg voor een stevige plek waar je haar vast kunt zetten (ring in de muur is niet voldoende als ze echt hun gewicht in de strijd gooien) graaf een biels half in en zet het paard daaraan vast. Gebruik een stevige lasso. Er mag niets stukgaan.....en zorg voor een zandondergrond: dat het paard zich niet bezeerd als het er wel bij gaat liggen. En als hij dat doet, niet ingrijpen, zelf uit laten vissen.

Je kunt het paard ook leren om op druk op het halster een stap naar voren te zetten. Daar komt wat grondwerk bij kijken en dat kost ook tijd.

Er is nog een andere oplossing, alleen die kost ook tijd. Leer je paard de ground tie aan. Hoef je hem helemaal nooit meer vast te zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=3r-3GvvC ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 01:50

alecmaas11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:40

Dat filmpje heeft geen nut.
Je ziet alleen dat die merrie zichzelf in de neste werkt.
ofjaa dat is mijn mening dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:40

Over welk filmpje heb je het nu? Want ik heb er meerdere gequote.

En ik vind het heel knap dat jij als 13 jarige al kunt beoordelen dat het filmpje geen nut heeft....

danieck_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:07

bij ons op de manege is ook een paard die dat doet en die raakt eigenlijk het meest in paniek omdat als ze haar hoofd omhoog hij weet dat ie vast nu hebben we het zo gedaan we hebben haar gwn losjes vast gezet of gewoon in een box voor en na het rijden en het is nu al een stuk minder , :j

alecmaas11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:35

@ Cassidy

Ook al ben ik 13 jaar.
Sorry dat ik niet ouder ben. ;(
Ik heb ook mijn eigen mening. :j
Dat filmpje; Aussie ty ring.
ik vind het maar zielig als ze zichzelf in de nesten werkt. :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:28

Ah, ik snap het, reactie van een Penny meisje.

Maar misschien snap je volgende uitleg wel:

Een paard moet leren om zich juist niet in de nesten te werken. Dat betekend dat je hem in gecontroleerde omstandigheden met die nesten moet confronteren. Er kan met die Aussie Tie Ring niets gebeuren, is hetzelfde als dat je hem vasthebt en kunt beslissen om het touw los te laten. Nee, eigenlijk ook weer niet, want als jij niet op tijd loslaat heb je de brandblaren in je handen staan, en leert het paard niet om na te geven voor druk. Timing wordt op dat moment heel belangrijk. Loslaten is de beloning.

Het paard beloont zich bij de Aussie Tie ring zelf door te stoppen met trekken. Laat hem dat een paar keer doen en hij merkt dat de het touw meegeeft en dat hij zichzelf beloond door te stoppen met trekken, en dat dan automatisch de druk wegvalt.

Is hetzelfde effect als bij dit filmpje (veulen is 2 weken oud)

http://www.youtube.com/watch?v=CcOUT9KGaB4&

Je ziet Dr. Robert Miller met een veulen dat na de geboort imprinting heeft gehad. Dit is de eerste keer dat hij vast staat.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:49

Mijn 2 jarige hing ook erg, al mijn musketon haken zijn gebroken. Ik maak nu gewoon haar vast met 2 touwen met een paardenknoop aan de zijkant van het halster en hou de zweep in de buurt. Als ze gaat hangen tik ik haar van achter aan. Zins ik de touwen vastknoop is er niks meer gebroken en ze begrijpt nu dat het hangen niet zoveel opleverd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:10

Mijn pony hing eerst ook altijd, ik geef hem dan een trap voor zijn kont, dan gaat hij naar voren en dan is het over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:21

Van waaruit concludeer je dat ze erg bang is?
eenmaal ze los is, panikeert ze dan verder, of wordt ze dan direct weer rustig?
mijn paard trok zich ook los (die hing enkel als ze echt bang was, na een tijd had ze door dat ze makkelijk los kwam, waardoor het resultaat was dat ze voorzichtig haar hoofd omhoog deed tot er spanning opstond, enkele cm terug keerde, en dan een korte snok gaf zodat de musketon brak)
dit was ik op een bepaalde moment zo beu, dat ik een goede ketting gaan halen ben, en ze vastgezet heb met een koeienband om haar nek. een goede bezem erbij, toen ze merkte dat ze niet los kwam toen ze "bang" was, ging ze hangen, heb dan eenmaal de bezem met de haren tegen haar billen geramd, en toen was het over.
nu gebruikt ze haar trucje soms nog, maar heel zelden :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:14

nadeel met dat alles is, dat het alleen werkt als je erbij bent, paard kan dan dus nog steeds niet veilig vaststaan zonder personen erbij.

Cassidy, de safe clip kun je instellen qua weerstand, de aussie ring niet zo te zien?
Dan is de safe clip toch beter lijkt mij, aangezien ze met de aussie ring gewoon 'aan de wandel' kunnen gaan (dus gewoon weglopen zonder angst bedoel ik , bijvoorbeeld omdat een paard wat in de buurt staat eten krijgt en zij dat ook willen) ?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:17

Mijn paard vastbinden zodat ze niet los kan komen is geen optie. Ze kan alleen maar vast staan op stenen. Ze is vierkant beslagen, dus gaat heel erg schaatsen zodra ze gaat hangen. Zeker omdat ze uit schrik plots het haar volle gewicht gaat hangen. Is wel 700 kilo ;) Ik ben als de dood dat ze omklapt en haar nek breekt dan. Een safe clip waarmee je weerstand in kan stellen, lijkt me veel handiger.
Een jong paard wat ik een keer in de zoveel tijd rijd, gaat hangen omdat ie wil laten zien hoe sterk hij is. Dan is het wel handig om hem een keer te laten voelen dat ie voor de verandering niet los kan komen.
Die kan overigens in de wei vast staan en is niet beslagen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:45

ga je dan ook een safeclip bestellen?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 23:14

Eigenlijk wil ik wel een safe clip ja... Dat als ze hard trekt, ze los komt. Dat niet eerst het halster kapot hoeft of van haar hoofd af getrokken worden... :S