Probleem met trailerladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:11

Joosiien schreef:
Lenie schreef:
Klinkt bekend ! Je hebt zeker ook bij Esther de Vries een trailer laad cursus gevolgd :D
Ik in ieder geval wel en mijn paard loopt nu een stuk sneller de trailer op, ik ben blij dat ik die cursus gedaan heb.
Het scheelt nu een hoop stress bij mij en mijn paard :j

Nee, bij balingehof! http://www.balingehof.nl/

Supertinkie: Oke, dat lijkt mij wel fijn. Mijn reageert niet op een lief ''overhaal'' stemmetje, maar wel op een boze stem, want dan gaat ze protesteren!

Van Balingehof heb ik de dvd, daar heb je ook wel veel aan, zo hebben wij (man en ik) mijn paard in het begin weer op de trailer gekregen, hij heeft namelijk ook een periode hiervoor gehad dat hij helemaal niet meer wilde. Ging dan al ruim voor de laadklep op de rem... En probeer dan maar eens 700 kilo paard te verplaatsen hihi. Bij mijn paard is het trouwens wel heel belangrijk dat 1 iemand hem er op zet. Als mijn man het nu weer zou proberen en dat slaagt niet, kan ik weer van voor af aan beginnen.

Joosiien

Re: Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:28

Supertinkie: Dat is bij ons ook zo dat ze maar met 1 persoon de trailer op wil. Vrijdag probeerde mijn vader haar te laden, omdat het zo goed ging de laatste paar maanden. Hij heeft het 1,5 uur geprobeerd (op eigenlijk dezelfde manier, hij heeft de DVD ook gezien) maar ze blokkeerde weer volledig. Dat was dus geen succes :P

GJ9

Re: Probleem met trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:34

Het kan gewoon een kwestie van wennen zijn.

Mijn paard liep er altijd zo op (heb het wel veel geoefend daarvoor).
Nu waren we een keer weggeweest met veulen, dus hadden we het zeiltje uitgerold. En nu weer opgerold. Blijkbaar zit er een paar mm verschil, want ineens wilde ze de trailer niet meer op. Inderdaad voorbenen op de klep en dan gewoon blijven staan.

Bij mij hielp het als een ander even een hand opstak aan de achterkant, dan kwam ze wel (ze is wel drijvend gevoelig, en niet stronteigenwijs gelukkig). Verder veel belonen met wat lekkers als ze erin staat. Nu is het weer normaal en zijn de problemen over, en kan ik haar weer alleen laden.

Ik moet wel zorgen dat ze echt op mij gericht is voor ze erop gaat. Dus als ik op de trailer af loop, ga ik een keer stil staan, laat ik haar wat pasjes achteruit of opzij doen, net zo lang tot ze helemaal op mij gericht is en me wil volgen. Dat maakt wel het verschil.

nannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:57

Wij hebben ook een paard gehad die er met geen mogelijkheid meer op te krijgen was. Hij begon er zo ineens mee zonder reden. Dit paard is sowieso al dominant, ook met naar de wei brengen enzo. Als hij de trailer(tweepaards zonder schot) zag rende ie zo met je weg. Dit heb ik met een hengstenketting onder de kin opgelost met een hoofdstel overigens. Met een bitje in heb je toch net wat meer controle dan met een halster. Meneer bleef vervolgens gewoon als een huis voor de klep staan. Alles hebben we geprobeerd, uren afwachten met een longeerlijn er achter en lokken met voer. Longeerzweep erbij. Niks hielp. Hij bleef gewoon doodstil staan. Zn benen kregen we zelfs niet omhoog! We hebben daarna een stuk van de bak afgezet met de trailer er in en het voer alleen in de trailer. Na een dag besloot ie er in te gaan, een hap te nemen en er als een speer weer uit te gaan. Dit leek te helpen, maar zo gauw we dan weer op ons commando van huis wouden hielp het nog niks.
We hebben toen van een hengstenboer de tip gekregen om het met een stropak te proberen.
Wij hebben thuis een kniklader met een bek die een groot stropak kan pakken. We hebben toen links en rechts van de trailer een hoog hek gezet, in dit geval een evenementenhek waar ie niet overheen kon. We zetten het paard voor de klep en reden heel langzaam met de machine met het brede stropak achter de kont van het paard. Ons paard liep direct in de trailer. We hebben hem meteen beloond met brok en hem er daarna weer af laten lopen. Dit hebben we toen wel 15x herhaald. Na 2x hoefde de machine al niet meer op te drijven. De volgende dag hebben we het weer herhaald en liep ie er al zelf in. We zijn toen ook een stukje gaan rijden. Sinds hij weet dat hij toch niet achteruit kan hebben we nooit meer problemen gehad. Ik kan hem nu gewoon alleen laden met een halster. Mijn paard was dus niet bang. Weet niet of deze methode werkt bij bange paarden maar iig wel bij dominante. Dit opdrijven hebben wij heel rustig gedaan zodat er geen rare dingen gebeuren. Hij kon zich ook niet verwonden want het stropak in de breedte steekt wel 1 meter uit voor de bek die het pak in het midden vast heeft. We hebben dit laatst ook bij een 1 jarige hengst gedaan en het werkte direct weer super. Je hoeft hierbij ook geen geweld te gebruiken. Je hoeft alleen maar te belonen voorin de trailer. Zijn er meer mensen die dit eens geprobeerd hebben?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:26

Ik heb net 2 artikelen geschreven mbt trailerladen, misschien dat je hier al iets aan hebt:

Trailerlaadproblemen: randvoorwaarden voor een makkelijk te laden paard.

Iedereen kent er wel een of heeft er zelf ooit een gehad: een paard dat het vertikt om de trailer in te
gaan of erin te blijven. Wat je ook doet of probeert en hoe vaak je ook oefent het blijft net zo vaak
weer misgaan. Frustrerend is het wel, en het beperkt je enorm in de dingen die je met je paard kunt
doen.

Waarom gaat het nu toch vaak mis in die trailer? Om dat precies te begrijpen moet je eigenlijk
eerst terug gaan de naar de basis: wat is een paard eigenlijk voor dier, hoe is een paard genetisch
geprogrammeerd. Het antwoord is simpel, elk paard, ook het duurste sportpaard, is genetisch al
miljoenen jaren helemaal klaar voor maar 1 ding: als vluchtdier in een kudde op de wijde vlakte
een grazend en rondtrekkend bestaan leiden. Een paard alleen in een donkere stal zonder zicht
naar buiten is in dit perspectief al iets onnatuurlijks en wordt door niet veel paarden als prettig
ervaren. Alleen in een schuddende, herriemakende, heel erg kleine ruimte als een trailer staan is
voor veel paarden in dit kader iets ondenkbaars: je ziet de roofdieren niet aankomen die je aan alle
kanten denkt te horen en je kunt onmogelijk vluchten. Weigeren in je eentje daarbinnen te blijven
of naar binnen te gaan is dan de enige logische stap die je als vlucht- en kuddedier kan maken. Kort
samengevat levert het je paard eigenlijk helemaal niets op om een trailer in te gaan, behalve een
hoop stress.

Wat zijn dan de basisvoorwaarden om het trailerladen van je paard dan wel te laten slagen? Het
in de trailer stappen en blijven moet heel aantrekkelijk voor het paard gemaakt gaan worden, het
moet het paard dus iets positiefs op gaan leveren. En, omdat je iets heel moeilijks van je vlucht- en
kuddedier vraagt is het ook noodzakelijk dat jij als leider van de kudde degene bent die kunt vertellen
hoe, waar en wanneer je vlucht- en kuddedier z’n benen neer moet gaan zetten. Als laatste en meest
belangrijke: jij als kuddeleider moet geen stress hebben, want jouw stress is voor het achter jou
aanlopende paard het bewijs dat het helemaal fout zit in die trailer. Immers: als de leiders van de
kudde alarm slaan is er gevaar, en voor gevaar moet je vluchten.
Met deze basis in je achterhoofd kun je heel veel gunstige omstandigheden scheppen voor het
succesvol laden van je paard. Hier volgen er een paar.

Het volgen van de leider:
Zorg dat je van te voren traint met grondwerkoefeningen, zodat niet je paard met jou aan de wandel
gaat maar jij met je paard.

Het aantrekkelijk maken van een trailer:
1. Zorg dat de trailer licht is, in een donker hol zal je paard nooit stappen. Neem desnoods een
verfkwast om je trailer een witbeurt te geven en zorg dat je binnenverlichting in orde is. Laat
het voordeurtje open voor extra licht.
2. Laat via wat mest van je paard de trailer vertrouwd ruiken: een trailer die ruikt naar een
vreemd, misschien wel bang paard gaat m voor heel veel paarden niet worden.
3. Zorg dat je paard een beetje trek heeft door hem een tijdje van te voren niet te laten eten,
en hang voldoende hooi in de trailer. Ook een bakje biks als beloning is voor veel paarden al
reden genoeg om een trailer in te rennen.
4. Laad jonge onervaren paarden nooit alleen, maar neem een rustig en ervaren paard mee.
5. Zorg dat de trailer groot genoeg is voor je paard, veel paarden zijn tegenwoordig zo groot dat
een ouderwetse maat trailer als snel claustrofobisch over kan komen.

Anti-stress
1. Om bij beide partijen stress te voorkomen: begin op tijd met oefenen. Denk niet op de dag zelf
dat het wel zal lukken, onder tijdsdruk gaan veel trailerlaadpogingen de mist in en vormen een
prachtige negatieve ervaring waardoor het de volgende keer weer zal mislukken. Door in alle rust
te oefenen creëer je voor je zelf en je paard een succesverhaal.
2. Zorg dat er geen afleiding is: kies een rustig moment uit zodat je paard niet steeds door alles en
iedereen wordt afgeleid.
3. Geef je paard de tijd om alles rustig te bekijken en te besnuffelen.
4. Ga ook niet alleen maar stressvolle dingen met je paard doen met die trailer: als je er alleen
mee maar naar wedstrijden gaat of naar de veearts, heeft je paard al snel de associatie met
onprettige dingen gelegd. Ga ook zo af en toe gewoon met je paard een blokje om, laadt hem
thuis weer uit en laat hem lekker in zn eigen paddock of wei rollen, of ga lekker naar het strand.
5. Bouw het rijden in de trailer van het begin af aan steeds een stapje verder uit: begin met een
klein stukje rijden en gewoon weer terug naar huis op bekend terrein. De volgende keren breid je
dit steeds verder en langer uit.

Trailerlaadproblemen: de 1001 prikkels waardoor een paard niet in de trailer wil

De vorige keer heb ik het al geschreven: het vervoerd worden in een trailer is voor ons vlucht- en kuddedier het paard niet de meest ideale situatie. De redenen waarom een paard niet in de trailer wil kunnen heel divers zijn en vaak moeilijk te achterhalen. Een paard leert door het leggen van associaties, en is vaak een kampioen in het leggen van de meest verre verbanden. Goed observeren wanneer en waar precies je paard in de stress schiet is de enige mogelijkheid om te achterhalen wat de precieze reden is van het gedrag. En die precieze reden heb je echt nodig om gericht te kunnen hertrainen: als je niet weet waarom je paard niet in de trailer wil of wil blijven, kun je hem wel 200 keer leren om die plank weer op te lopen, maar heb je de reden van zijn angst niet weggenomen dan zal hij het gedrag tot in het oneindige blijven herhalen. Om zijn angsten weg te nemen zul je moeten trainen op precies dat stukje wat hij eng vindt.

Wat zijn nu zoal de problemen die je als paard kunt hebben met die trailer? Buiten de algemene oorzaken die ik in het vorige artikel al had aangegeven zijn dit in de praktijk de meest voorkomende specifieke oorzaken:
1. De instabiele vloer. En vluchtdier dat afhankelijk is van zijn benen om voor zijn leven te kunnen rennen is niet op zijn gemak op de instabiele hobbelende vloer van de trailer. Bij dieren die hier een probleem mee hebben zie je dit gedrag vaak in het algemeen terug bij het bijvoorbeeld niet over bruggen en wegbelijningen willen.
2. De smalle lage ruimte. Waarom zou je vluchtdier zichzelf op laten sluiten in een grot? Vaak merk je ook dit probleem op een grotere schaal: smalle doorgangen in het algemeen zijn dan meestal ook lastig voor dit paard.
3. Het donker. Ook iets dat te herkennen is in het algemene gedrag van je paard door het niet willen ingaan van veel donkere ruimtes.
4. Herrie. Een trailer rammelt en piept, een auto maakt herrie, het verkeer om het paard heen kan zelfs overweldigend zijn. Paarden schrikken als vluchtdier snel van herrie. Een natuurlijke reactie is: wegrennen.
5. Het verkeerde gedrag beloond door de eigenaar. Door de druk van het halstertouw te halen op het moment dat een paard weigert, of zelfs te belonen als een paard niet doet wat je wil om hem ‘gerust te stellen’ leer je een paard in een snel tempo nu juist datgene aan wat je niet wilt: staken. Veel problemen worden veroorzaakt door het niet of niet goed timen van beloning en drukrelease. Eigenaren hebben vaak niet eens in de gaten dat ze eigenlijk zelf degenen zijn die de problemen veroorzaken, en dat zij misschien wel de hertraining moeten krijgen.
6. Een negatieve ervaring: je paard is onderuit gegaan in of naast de trailer, is bij een ongeval betrokken geweest, of heeft veel ritjes alleen maar naar de veearts achter de rug. Een beetje spitten in het verleden van je paard is nodig om hier achter te komen.

Op het moment dat je erachter bent wat jouw paard voor probleem met die trailer heeft heb je het grootste deel van het probleem eigenlijk al opgelost. Met een positieve benadering (onder andere belonen van de stukjes goed gedrag die je wilt zien) kan je paard dan in kleine stapjes weer leren dat een trailer niet zo angstaanjagend is als hij denkt.

Diana van der Wal
Gedragstherapeut voor paarden

Ziezoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:09

Zaterdag 24 september is er een demonstratie trailerladen in Hoenderloo.
Kijk op: www.equi-unity.nl

Groetjes Wendy

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:56

Hallo,

ik weet niet de tip echter mijn twee paarden liepen al jaren gewoon trailer op en nu bij de nieuwe trailer ben ik ook ineens een persoon met trailer problemen, wij denken nu aangezien rijstijl zelfde is wij hetzelfde zijn en bestuurder ook zelfde zijn al jaren behalve dus de trailer die anders is dat het aan de trailer ligt deze nieuwe trailer heeft schokdemping is fractie breder en heeft een aluminimum vloer dus wij gaan kijken voor een soortgelijke trailer die we hadden zonder schokbrekers etc. In nieuwe trailer liepen ze namelijk eerst gewoon op en na een eerste ritje met nieuwe trailer steeds lastiger en nu vandaag 1 uur bezig geweest en een trillend paard na rit trailer wat ik dus absoluut niet ken van beide paarden. wie weet heb je er wat aan want bij ons kan het echt alleen aan de trailer liggen.

Heeft iemand ook zulke ervaring wellicht? en is dat bij jou ook zo dat er iets is veranderd?