Jaarling kan niet 1min. zonder moeder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:23

Gaat wat worden als ze genoodzaakt verkocht moeten worden, want echt afgespeend zijn ze nooit. Gaan de nieuwe eigenaren dan dikke problemen mee krijgen!
Laatst bijgewerkt door ielsjj_ op 11-08-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Re: Jaarling kan niet 1min. zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:27

Klopt ... en dan krijg je.. het paard is niet opgevoed. .. Klopt ook.
En dan gaan mensen het paard slaan en meppen want het is een rotbok....
En dan uiteindelijk ligt ie in de aanbieding bij de Ah.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:29

Ik heb 1 tip: Hou ze zeker langer uit elkaar dan 1 maand!!!!!

Mijn vriend dacht ook dat 1 maand genoeg zou zijn. Maar nee.

Zoek een leeftijdsgenootje en gooi hem/haar daarmee in de wei. Ik denk dat je ze ook voorlopig helemaal apart moet houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:06

Daks schreef:
nou het lokt wel uit om te gaan bijten.
En je kan er bedelende paarden van krijgen.

Imo is dat niet waar, als je het verkeerd doet kan je paard gaan schooien en bijten. Als je gewoon duidelijk en consequent bent kan je een paard trainen met voedselbeloningen zonder dat daarbij problemen ontstaan. Ik ken bijv ook mensen die clickertraining doen met hun paard (net als bij honden en dolfijnen) gewoon met voedsel erbij en die hebben geen problemen kwa schooien en bijten. Maar die hebben wel hulp gehad en veel informatie gezocht over het trainen voor zij begonnen!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:12

Janine1990 schreef:
Waarom is dat beest in godsnaam nog niet afgespeend?

En waarom staat ie in de vrede niet in een kudde opfok!!!!!

Dat spelen kan over twee jaar ook nog wel.

En als het dan zo nodig moet allemaal: Consequent is een prachtig mooi woord, zoek maar eens op in de Dikke van Dale

Sorry, ik heb zoiets, doe maar even rustig. Niet iedereen speent die beesten met 4 maanden af. Hoeft helemaal geen probleem te zijn. Niet iedereen kiest voor kudde opfok, ook geen enkel probleem. Over spelen en consequentie geef ik je helemaal gelijk.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:33

liedje89 schreef:
Daks schreef:
nou het lokt wel uit om te gaan bijten.
En je kan er bedelende paarden van krijgen.

Imo is dat niet waar, als je het verkeerd doet kan je paard gaan schooien en bijten. Als je gewoon duidelijk en consequent bent kan je een paard trainen met voedselbeloningen zonder dat daarbij problemen ontstaan. Ik ken bijv ook mensen die clickertraining doen met hun paard (net als bij honden en dolfijnen) gewoon met voedsel erbij en die hebben geen problemen kwa schooien en bijten. Maar die hebben wel hulp gehad en veel informatie gezocht over het trainen voor zij begonnen!

Kijk met een clicker+voer belonen ben ik het wel mee eens.
Dan weet het paard met click is beloning en anders niet.
Maar ga jij je paard altijd maar een snoepje geven als die iets goed doet heb je meer kans dat het gaat bijten en schooien.

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:37

Ik werkte ook met clicker en snoep. De problemen begonnen al bij het aanleren van de spaanse pas. Ging prima. Elke keer dat ze het goed deed -> klik -> snoepje. Maar het principe van clickertraining is dat je het snoepje alleen aan het begin gebruikt, om de paarden te leren dat klik goed is. Gaandeweg laat je het snoepje steeds vaker weg totdat de klik de beloning is. Maar daar had mevrouw geen zin in. Ze voerde de opdracht prima uit -> klik -> geen snoepje maar een aai. Geen snoepje?! dacht mevrouw. Nog een keer spaanse pas vragen en ze stampte alleen nog een keer boos op de grond en er volgde een snelle beweging met haar hoofd en een knauw in mijn richting. Mevrouw heeft nooit meer iets uit de hand gehad. :n Het heeft nog wel even geduurd voordat het flapperen met haar lippen zodra iemand langs haar stal liep over was.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:43

Fidera schreef:
Ik werkte ook met clicker en snoep. De problemen begonnen al bij het aanleren van de spaanse pas. Ging prima. Elke keer dat ze het goed deed -> klik -> snoepje. Maar het principe van clickertraining is dat je het snoepje alleen aan het begin gebruikt, om de paarden te leren dat klik goed is. Gaandeweg laat je het snoepje steeds vaker weg totdat de klik de beloning is. Maar daar had mevrouw geen zin in. Ze voerde de opdracht prima uit -> klik -> geen snoepje maar een aai. Geen snoepje?! dacht mevrouw. Nog een keer spaanse pas vragen en ze stampte alleen nog een keer boos op de grond en er volgde een snelle beweging met haar hoofd en een knauw in mijn richting. Mevrouw heeft nooit meer iets uit de hand gehad. :n Het heeft nog wel even geduurd voordat het flapperen met haar lippen zodra iemand langs haar stal liep over was.

Dan zou ik mij even opnieuw verdiepen in de clikkertraining, want de click alleen mag nooit de beloning zijn.

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:56

Kaplaars schreef:
Fidera schreef:

Dan zou ik mij even opnieuw verdiepen in de clikkertraining, want de click alleen mag nooit de beloning zijn.

De klik en de aai zouden de beloning worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:25

Hallo Sjors

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies mogelijk is. Voor zover ik begrijp hebben jullie ten minste 3 paarden, moeder, zus van 3,5 en jaarling (merrie of hengst?). Zijn er nog meer paarden? Staan alle paarden samen in de wei? Hoe lang staan ze in de wei? Als ze op stal staan, is dat 1 grote stal voor alle paarden of staan ze in aparte boxen? Wordt er met moeder (en zus) gewerkt?

Als je een wat completer beeld geeft van de omstandigheden waarin de paarden leven wordt het wat gemakkelijker om tips te geven die kunnen helpen om de jaarling wat zelfstandiger te laten worden.

Eén ding sowieso: nóóit aan (het hoofd) van de jaarling gaan trekken. Dat geeft enorm veel stress bij het dier en als een paard stress heeft leert het niets, in elk geval niet wat je graag wilt dat het leert. Omdat het (soms) lukt om te ontsnappen aan de stress en weer naar mama te rennen gaat je jaarling exact het tegenovergestelde gedrag ontwikkelen van wat jij wilt. Geredeneerd vanuit je jaarling: er gebeurt iets dat het dier niet wil (weg bij mama). Het dier gaat zich drukmaken, daardoor ontstaat druk op z'n hoofd, dat maakt de paniek alleen maar groter, het dier begint echt te vechten en dan schiet het touw door jouw handen en is de jaarling los. Dát moment is de beloning voor het dier. Als jij haar zelf met het wandelen wilt belonen is de beloning niet aaien of snoepjes, maar terugbrengen naar moeder. Jouw boodschap aan de jaarling moet zijn: "als jij je rustig gedraagt en mij volgt, zorg ik ervoor dat je veilig weer bij je moeder terugkomt." Nu is jouw boodschap: "als jij terugwilt naar je moeder trek ik aan je hoofd."

Nu twee tips om je een beetje op weg te helpen:
1. maak het minder moeilijk voor de jaarling. Loop minder ver bij mama vandaan. Als de jaarling maar vijf meter weg kan voordat de stress begint, wees dan even tevreden met die vijf meter, draai om, loopt terug naar mama, laat zien dan mama er nog is, draai weer om en loop weer die vijf meter. Tel dan rustig tot tien voor je omdraait en weer terug naar mama. Jonge dieren kunnen zich niet lang concentreren, werk dus liever 6 x 5 minuten verspreid over de dag met je jaarling dan 1 x een half uur. Als het je lukt om goed te zien waar de stress begint en op tijd terug te gaan, zal je snel verder weg kunnen.
2. leer jezelf af om tegendruk te geven op het hoofd. Zorg ervoor dat je paard altijd om jou heen moet draaien om weg te kunnen lopen, dus als je langs het hek van de wei wandelt dan loopt de jaarling tussen jou en het hek in. Mocht ´ie dan proberen weg te komen, dan moet ´ie om jou heen en op dat moment kun je z´n achterhand wegdrijven, zodat hij een heel rondje om jou heen maakt en weer met z´n neus in de goede richting staat. Dus niet aan het hoofd trekken, maar de kont wegduwen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 12:35

@maura
Heel erg bedankt voor de goede uitleg!!
Wij hebben 4 paarden:

Petulia, 14jr.
veulen van Petulia: Diva, 3.5jr.

Zafira, 7jr.
veulen van Zafira: Fabiola, 1jr.
Allemaal merries.

Allen paarden staan samen in de wei (8/16).
ong. 8u in de wei met veel gras
ong. 16u in de weide met weiniger gras.
Kunnen de stal in als ze willen, hoef dus niet, wij hebben 4 boxen van 4x4 ong.
Alleen met Petulia word gewerkt (bereden).
Hopelijk is het nou voor jou (jullie) wat duidelijker.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:08

Daks schreef:
Maar ga jij je paard altijd maar een snoepje geven als die iets goed doet heb je meer kans dat het gaat bijten en schooien.

Een clicker kan wel helpen om te zorgen dat een paard niet meer schooid of bijt omdat het heel duidelijk aangeeft wanneer hij iets goed heeft gedaan en hij een snoepje mag komen halen. Het is in principe niet de bedoeling dat de clicker de beloning word, je moet wel blijven bevestigen dat de clicker iets positiefs is. En als jou paard niet warm of koud word van een klopje oid zal je toch gewoon regelmatig snoepjes moeten blijven geven.
Maar inprincipe kan je net zo goed besluiten dat je paard voortaan een snoepje krijgt nadat je "jippie" zegt en dat heeft hetzelfde effect. Bij onze hond gebruikten we bijv. "ok" als ze een snoepje kreeg en "braaf" als ze een aai kreeg of mocht spelen. Ik denk dat je dat ook met je paard kan doen, dan snapt hij misschien beter op welke momenten hij wel en niet een snoepje krijgt en is het hem duidelijk dat hij dus geen snoepje uit je handen hoeft te trekken (met zijn tanden #) ).

Een dier gaat alleen schooien en bijten als je onduidelijk naar hem bent, over hoe en wanneer hij een snoepje kan verdienen. Immers gaat een paard echt geen energie verspillen aan dingen waarvan hij snapt dat ze niet lonen. Als hij niet snapt dat schooien en bijten niet lonen heb je iets verkeerd gedaan tijdens de training. Dat ligt niet aan de trainingsmethode maar aan de trainer.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:28

.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:30

liedje89 schreef:
Daks schreef:

Een clicker kan wel helpen om te zorgen dat een paard niet meer schooid of bijt omdat het heel duidelijk aangeeft wanneer hij iets goed heeft gedaan en hij een snoepje mag komen halen. Het is in principe niet de bedoeling dat de clicker de beloning word, je moet wel blijven bevestigen dat de clicker iets positiefs is. En als jou paard niet warm of koud word van een klopje oid zal je toch gewoon regelmatig snoepjes moeten blijven geven.
Maar inprincipe kan je net zo goed besluiten dat je paard voortaan een snoepje krijgt nadat je "jippie" zegt en dat heeft hetzelfde effect. Bij onze hond gebruikten we bijv. "ok" als ze een snoepje kreeg en "braaf" als ze een aai kreeg of mocht spelen. Ik denk dat je dat ook met je paard kan doen, dan snapt hij misschien beter op welke momenten hij wel en niet een snoepje krijgt en is het hem duidelijk dat hij dus geen snoepje uit je handen hoeft te trekken (met zijn tanden #) ).

Een dier gaat alleen schooien en bijten als je onduidelijk naar hem bent, over hoe en wanneer hij een snoepje kan verdienen. Immers gaat een paard echt geen energie verspillen aan dingen waarvan hij snapt dat ze niet lonen. Als hij niet snapt dat schooien en bijten niet lonen heb je iets verkeerd gedaan tijdens de training. Dat ligt niet aan de trainingsmethode maar aan de trainer.

En dat alles zeg ik toch alleen in beduidend minder woorden :7

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:19

Sjors493 schreef:
@maura
Heel erg bedankt voor de goede uitleg!!

Graag gedaan, hopelijk helpt het je verder

Sjors493 schreef:
Alle paarden staan samen in de wei (8/16).
ong. 8u in de wei met veel gras
ong. 16u in de weide met weiniger gras.
Kunnen de stal in als ze willen, hoef dus niet, wij hebben 4 boxen van 4x4 ong.
Alleen met Petulia word gewerkt (bereden).

Wat hebben jullie paarden het fijn zeg! Met zo'n kudde zou ik er niet over piekeren om een veulen naar de opfok te doen, zeker geen merrieveulen.

Ik denk dat het extra lastig is om Fabiola iets te leren, omdat ze altijd weet waar ze heen moet om terug te komen bij haar moeder. Iemand heeft het al eerder gezegd, maar ik denk ook dat het kan helpen om het ook eens om te draaien, dus Fabiola laten staan maar juist Zafira meenemen (als zij zich tenminste goed gedraagt!). Ik zou ervoor kiezen om haar mee te nemen op een moment dat de paarden in de wei met weinig gras staan, dan is Zafira vermoedelijk meer geïnteresseerd in wat extra aandacht en voedsel. Ik zou haar gezellig een half uurtje meenemen, rondje wandelen (maakt niet zoveel uit hoever je gaat, als Fabiola haar maar niet meer kan zien) en als ze antwoord wil geven als Fabiola hinnikt, Zafira meteen afleiden met iets lekkers. Ook als er mensen bij de wei blijven terwijl Zafira weg is, moeten zij Fabiola negeren als ze gaat lopen stressen. Ze moet haar rust vinden bij Petulia en Diva. Als iemand haar gaat proberen te kalmeren terwijl haar moeder even weg is leert ze alleen maar aandacht trekken en daar schiet niemand iets mee op. Als Zafira de wandelingetjes leuk vindt levert dat dubbel voordeel op, niet alleen leert Fabiola even zonder haar moeder te kunnen, maar veulens en ook jaarlingen leren van hun moeder wat leuk is. Als Zafira jou ziet als een leuke afleiding en iemand die ervoor zorgt dat ze wat extra's krijgt dan zal Fabiola je ook leuker vinden. Een ander voordeel van het via Zafira aan Fabiola leren zelfstandiger te zijn is dat Zafira - als zij zelf geen andere (gedrags)problemen heeft - prima in staat is wat langer op pad te gaan. Met haar kun je wel meteen een half uur wandelen. Als dat een beetje goed gaat is de volgende stap om Zafira mee te nemen op een moment dat er ook met Petulia gewerkt wordt. Op dat moment heeft Fabiola alleen Diva nog, dus dat is weer een stapje moeilijker voor haar.

Om interessant en vertrouwd te worden voor Fabiola hoef je ook niet altijd de wei uit, je kunt met een jaarling ook in de wei spelletjes doen (stukjes appel zoeken onder omgekeerde emmers, een paar stappen netjes recht achteruit lopen, vooruit en achteruit over zeil lopen enz.) Ook hier geldt: steeds beginnen met een paar minuten, stoppen op een moment dat het goed gaat en de tijd die je bezig bent steeds een beetje langer maken.

Als je goed verspreid over de dag, maar wel elke dag, steeds een beetje oefent en steeds goed oplet of Fabiola het allemaal nog een beetje aankan dan moet je met een paar weken wel min of meer normaal met haar kunnen wandelen. Om goed te kunnen leren hebben paarden herhaling nodig, moet je op het juiste moment belonen en hebben ze tijd nodig om te verwerken wat ze hebben geleerd. Als Fabiola na een paar goede dagen opeens vervelend wordt, kan dat twee dingen betekenen. Als je vrij veel gedaan hebt zou ik haar even een dag of twee met rust laten, grote kans dat ze door vervelend te doen aangeeft dat ze meer tijd nodig heeft om alles te verwerken. Als je steeds veel van hetzelfde gedaan hebt kan het ook betekenen dat ze zich echt verveelt en is het juist een signaal dat je een stapje verder kunt gaan. Veel paarden leren mensen zien als rare wezens die niets van ze begrijpen, maar paarden kunnen ook leren dat mensen goed opletten wat paarden proberen duidelijk te maken. Als het jou lukt om Fabiola duidelijk te maken dat jij je best doet om te begrijpen wat zij wil en nodig heeft, dan zal zij ook haar best doen om te begrijpen wat jij bedoelt als je haar iets wilt leren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:56

Goeie tips Maura, daar kan de TS echt wat mee denk ik.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:29

daar kan ik zeker wat me!!
Echt super bedankt :*

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 02:11

Sjors493 schreef:
boku schreef:
die andere van 3 jaar drinkt nog steeds??
sorry hoor maar jullie moeten die veulens dringend afspenen.
het is niet gezond voor de moeder om zolang melk te geven en veulens moeten zelfstandig leren worden.
haal ze beide een week of twee van de moeder weg en erna zul je hoogstwaarschijnlijk wel normaal met je veulen om kunnen gaan.

neee joh die 3 jarige drink al lang niet meer bij de moeder.
is het echt zo als je een snoepje geeft en dan gaat bijten?

mijn twenter train ik met snoepjes en die bijt of schooit nooit.
maar dat is omdat hij zelf geen dominant paard is (traumagevalletje)
en omdat ik van in het begin zeer duidelijk ben geweest in het al dan niet verdienen van een snoepje, want die krijgt ie enkel en alleen als hij iets goed heeft gedaan waar ik naar gevraagd heb. niet als hij zelf om z'n snoepje komt vragen.
ik ben zelf ook een pak ouder dan jij, en denk dat jij daar gewoon niet streng genoeg kunt in optreden. het opvoeden van jonge paarden is zeer ingewikkeld en moeilijk, ik raad je aan het aan ervaren, volwassen mensen over te laten.

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:35

Van de moeder afhalen, anders is er straks helemaal niks meer mee te beginnen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:39

hoi,

het gaat inmiddels al weer beter hoor naar de tips van Maura, dankje :)
en ik heb het erover gehad (afspenen), en die wil het echt niet. omdat hij niet geloofd dat haar gedrag veranderd :(