Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tinkels schreef:misschien kun je zijn rantsoen aanvullen met magnesium ofzo.
Ik zou als ik jou was eens contact zoeken met Pavo helpdesk, zij kunnen goede adviezen geven.
Mijn paard is in de winter ook wel wat frisser, maar ik vindt het ook vreemd dat hij naar 20/30 minuten al op is. Dan zou ik denken, hier klopt iets niet!
Xjosee schreef:saltpepper schreef:Het bijzondere met rijden in de winter is: heel actief beginnen maar na 20/ 30 minuten is hij "op" (dit is te zien aan zijn gangen, hoofd afhangen, niet meer reageren op prikkels etc). Aan het begin van het rijden reageert hij op elke prikkel juist heftig (wind, ander paard etc) maar als hij zijn energie verspilt heeft niet meer. Zijn energie doseert hij niet. Het "goed aan het werk zetten" lukt daardoor niet.
De uitloop is idd niet zodanig groot dat hij kan rennen (circa 60/ 70 m2) maar hij kan wel lekker rondneuzen,rollen en indrukken opdoen.
In omgang een heel leuk paard: veel interactie met hem (komt altijd, wil graag mijn zweepje hebben om er mee te dirigeren, kroelt graag etc).
Maar dit heeft toch geen enkele invloed op zijn energie niveau? Hooguit dat hij misschien nog drukker wordt omdat hij van alles meemaakt (wind, sneeuw etc.) maar die stress er niet uit kan gooien dmv rennen.
opisop_shop schreef:Hij staat echt gewoon te klein, dus ik zou je paard anders huisvesten en evt. een uitrijdeken opdoen met losrijden, als hij tenminste onder deken / geschoren staat in de winter.
Lijkt mij een kwestie van energie teveel.
). Tinkels schreef:ik vindt het eigenlijk niet normaal dat een paard met 20 minuten al ' op ' is.......
Als hij in normale conditie is, moet dit niet kunnen.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat er iets mis is met je rantsoen..
Sodeletuut schreef:En verhuizen is geen optie?
NatasjavE schreef:Sodeletuut schreef:En verhuizen is geen optie?
Waarom??? Voor Nederlandse begrippen heeft hij een fantastisch plekje. Een groepsstal met uitloop.
Kimmej schreef:Een stal met uitloop is heerlijk in vergelijking met de standaard in Nederland. Ik vraag me bij opmerkingen van 'zoek een andere stal' op wat voor manier deze paarden gehuisvest zijn.
Als je les hebt en hij na 20min doodop is, gaat hij dan ook zo uit zijn dak? Of luistert hij dan wel naar je en is hij lekker aan het werk?
Laat je hem bij zo'n rare uitbarsting ook merken dat dit soort gedrag niet wenselijk is.