In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:15

zo is mijn shetlander ook, heb haar al 3 jaar en het patroon is gewoon heel duidelijk:
in de zomer zo rustig braaf en meegaand als je maar wensen kan, lekker wandelen met pony aan een los touwtje rustig achter je aan, slenter de slenter..

en in de winter kan je haast niet met haar wandelen omdat het dan net een dieseltje is, haast niet te houden (wel met touwhalster), proberen weg te schieten, ook met pauze niet stil willen staan maar constant doorgaan doorgaan doorgaan..

heel vermoeiend in de winter en ook bij eventueel een keertje rijden bokt ze kids er in de winter af en maakt het in de zomer niet uit of er een kindje op haar rug meelift.

ik houd haar gewoon 24/7 buiten of soms in de winter de nachten op stal, momenteel een uitloopstal,
voer is gewoon gras en/of hooi.
niks bijzonders aan dus, het is gewoon een 'tik' van de pony zelf en zal vast alles te maken hebben met het weer,
immers 20+ graden is voor een (shetland)pony héél warm,
rond vriespunt is voor die pony's meer natuurlijk, en onder vriespunt blijven ze ook nog fris, omdat ze dan volgens mij gewoon in hun element zijn, en met die warmte gewoon loom worden.

heel verhaal haha
ik kan goed begrijpen dat het met een groot rijpaard wel echt heel vervelend is!

Tinkels

Re: In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:18

ik vindt het eigenlijk niet normaal dat een paard met 20 minuten al ' op ' is.......
Als hij in normale conditie is, moet dit niet kunnen.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat er iets mis is met je rantsoen..

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:40

Tinkels schreef:
misschien kun je zijn rantsoen aanvullen met magnesium ofzo.
Ik zou als ik jou was eens contact zoeken met Pavo helpdesk, zij kunnen goede adviezen geven.

Mijn paard is in de winter ook wel wat frisser, maar ik vindt het ook vreemd dat hij naar 20/30 minuten al op is. Dan zou ik denken, hier klopt iets niet!

Goed idee! Ik ga contact opnemen!

Xjosee schreef:
saltpepper schreef:
Het bijzondere met rijden in de winter is: heel actief beginnen maar na 20/ 30 minuten is hij "op" (dit is te zien aan zijn gangen, hoofd afhangen, niet meer reageren op prikkels etc). Aan het begin van het rijden reageert hij op elke prikkel juist heftig (wind, ander paard etc) maar als hij zijn energie verspilt heeft niet meer. Zijn energie doseert hij niet. Het "goed aan het werk zetten" lukt daardoor niet.

De uitloop is idd niet zodanig groot dat hij kan rennen (circa 60/ 70 m2) maar hij kan wel lekker rondneuzen,rollen en indrukken opdoen.
In omgang een heel leuk paard: veel interactie met hem (komt altijd, wil graag mijn zweepje hebben om er mee te dirigeren, kroelt graag etc).

Maar dit heeft toch geen enkele invloed op zijn energie niveau? Hooguit dat hij misschien nog drukker wordt omdat hij van alles meemaakt (wind, sneeuw etc.) maar die stress er niet uit kan gooien dmv rennen.

Nee, hij kan niet zijn stress er uit gooien. Maar dit zijn de omstandigheden dat ik dit paard houd (ik praat het niet goed, maar er zijn genoeg paarden die uberhaupt niet de mogelijkheid hebben om een frisse neus te halen).

opisop_shop schreef:
Hij staat echt gewoon te klein, dus ik zou je paard anders huisvesten en evt. een uitrijdeken opdoen met losrijden, als hij tenminste onder deken / geschoren staat in de winter.
Lijkt mij een kwestie van energie teveel.

Met wee paarden een stal van 25 m2 en een buitenruimte van 60/ 70 m2...... voor dit paard mischien nog niet voldoende maar een reguliere stal is slechts 9 m2..... Ik heb juist voor deze stal gekozen ivm de ruime opzet (ik moet er niet aan denken om dit paard (en ieder ander paard) te huisvesten in een stal van 3x3 |o ).
Maar waar komt de energie dan vandaan?

Tinkels schreef:
ik vindt het eigenlijk niet normaal dat een paard met 20 minuten al ' op ' is.......
Als hij in normale conditie is, moet dit niet kunnen.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat er iets mis is met je rantsoen..

Volgens instructrice heeft dit te maken dat hij de prikkels/ ervaringen aan het verwerken is ("in laten dalen" zeg maar).
Mogelijk dat het wel met rantsoen te maken heeft: hij heeft zo'n energie boost aan het begin. Bestaat er voer dat langzaam de energie af geeft? Ik weet (humaan) dat vetten per gram wel meer energie af geven dan koolhydraten, maar dat de energie uit vetten moelijk beschikbaar is. Dat zou juist voor dit paard wel goed uit komen, omdat energie uit vetten langzamer (dus gedoseerd) vrijkomen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:46

dat andere paarden in een box van 3x3 staan wil nog niet zeggen dat jou paard genoeg heeft aan 60m2.

een paard loopt in de natuur zo'n 70 a 80% van de dag en eet daarbij ook constant.

dus weinig eten is ook niet echt een oplossing.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:52

Arm paard... Hij heeft wel genoeg ruimte maar doet dar dus niks mee.
Dan geloof ik wel dat ie na een half uur op is, ik denk nl dat zn spieren verzuren. Iedere keer 'koud' uit de stal en dan bokken en rennen is niet zo goed voor de spieren.

Is het ook mogelijk om hem 2x per dag kort aan het werk te zetten, bijv 1x longeren/losgooien/stapmolen en een keer rijden?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:02

ik zou pavo energy control gaan voeren. Worden ze niet gek van, maar houden wel genoeg energie over om na een half uur rijden toch te kunnen werken. Want voor het rijden voer je nu echt te weinig. En gewoon standaard even longeren voor het rijden en zo vaak als mogelijk los gooien

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:04

In Pavo sportfit zit ' langzame energie' ik voer dit de mijnes ook op advies van Pavo. De mijne is een erg wakker diertje maar gebruikt dit op de goede manier.
Ze heeft een goed uithoudingsvermogen, genoeg energie voor de trainingen maar wordt er niet hyper van. Ook hier zit magnesium in.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:40

Ik heb het ook gehad bij mijn paardje.
Omdat hij in de winter op stal stond kon hij z'n energie niet kwijt.
Door hem elke dag los te laten werd hij rustiger.
Misschien moet jij dat ook doen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:43

Klinkt als een typisch geval van energie teveel. Dit ligt puur aan de huisvesting, waar hij zijn energie niet kwijt kan ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:45

En verhuizen is geen optie?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:07

anders eens bloedprikken om te kijken of hij tekorten heeft? (ivm die 20minuten)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:29

Voer je in de winter kuil of droog hooi? En wat heeft hij aan ruwvoer in de zomer? Weidegang en hooi? Wat voor kwaliteit? Er zijn paarden die nogal sterk reageren op voordroog/kuil en daar hyperactief van worden, dus als het rantsoen in de winter volledig uit voordroog/kuil bestaat en in de zomer helemaal niet of in ieder geval veel minder, kun je eens proberen of het beter gaat op droog hooi.
Verder zijn er ook paarden die niet goed reageren op Pavo voer (is geen waarde-oordeel over Pavo, normaal gesproken goed voer), onduidelijk waar dat aan ligt, maar als je er zoeentje hebt zul je ander voer moeten gebruiken.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:08

mijn haflinger precies hetzelfde..
"s zomers veel krachtvoer bijvoeren & s'winters maar heel weinig brok.

misschien kun je ookeen keer naar de Pavo (of een ander voerleveraar natuurlijk! ) mailen wat voor jou paard het beste is? :)

Doedel_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:24

Als een pony heel vaak buiten is in de zomer kan hij in de winter heel veel energie hebben omdat hij in de zomer heel veel buiten staat. Als je hem nu een minstens 6 keer per week los laat dan word je pony ook wat rustiger.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:39

Dit 'probleem' heeft imo een heel simpele oplossing: véél vaker buiten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:57

Sodeletuut schreef:

Waarom??? Voor Nederlandse begrippen heeft hij een fantastisch plekje. Een groepsstal met uitloop.

Ik vindt het vrij normaal gedrag voor een jong paard in de winter. In de zomer kan hij zijn energie kwijt in de winter wanneer het koud is juist minder... ja zodra de deken eraf gaat...dan aat ie af :D

Ik zou de beweging, indien mogelijk, wat meer over de dag verdelen. Is het niet mogelijk dat hij iedere dag met dat andere paard een paar uurtjes in de paddock komt? Misschien met z'n tweeen regelen. De een zet hem s'middags in de paddock en de ander haalt het er s'avonds weer uit(bijvoorbeeld)
En is het mogelijk dat hij s'ochtends in een stapmolen komt?...ook heel goed voor zijn conditie.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:21

NatasjavE schreef:
Sodeletuut schreef:

Waarom??? Voor Nederlandse begrippen heeft hij een fantastisch plekje. Een groepsstal met uitloop.

Vind jij misschien, maar vind ik niet. Een paard moet zich gewoon altijd kunnen uitleven. Nu wordt het paard dus tegengehouden daarin, dus nee, echt niet fantastisch hoor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:50

en, heel cliche, omdat iets anders nog slechter is, maakt het je huidige beslissing nog niet goed zeg maar.

Ik snap dat het voor veel paarden al een verbetering is en er zullen zat paarden zijn die het hier prima op doen. Maar dit paard geeft gewoon duidelijk aan dat het op ander wijze gehuisvest wil/dient te worden en daar zul je dus gehoor aan moeten geven.

Ik zou zeggen, ga eens rondkijken in je omgeving of het ook anders kan, of overleg met de pensionhouder. Onze ideale plek lag ook 20km verderop en dus hebben we ze daar gestald. Daarna zelfs een huis daar gekocht omdat we het voor de paarden zo fijn vonden en we er zo dichterbij woonden :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:41

Zou beginnen met dagelijks vrije beweging en daarnaast een gevoerde uitrijdeken op doen totdat je paard lekker warm gedraaid is, succes :)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:03

Een stal met uitloop is heerlijk in vergelijking met de standaard in Nederland. Ik vraag me bij opmerkingen van 'zoek een andere stal' op wat voor manier deze paarden gehuisvest zijn.

Als je les hebt en hij na 20min doodop is, gaat hij dan ook zo uit zijn dak? Of luistert hij dan wel naar je en is hij lekker aan het werk?
Laat je hem bij zo'n rare uitbarsting ook merken dat dit soort gedrag niet wenselijk is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:07

Kimmej schreef:
Een stal met uitloop is heerlijk in vergelijking met de standaard in Nederland. Ik vraag me bij opmerkingen van 'zoek een andere stal' op wat voor manier deze paarden gehuisvest zijn.

Als je les hebt en hij na 20min doodop is, gaat hij dan ook zo uit zijn dak? Of luistert hij dan wel naar je en is hij lekker aan het werk?
Laat je hem bij zo'n rare uitbarsting ook merken dat dit soort gedrag niet wenselijk is.

Nou wat dacht je van 24 uur per dag op een grote wei?
Heerlijk in vergelijking met de standaard, betekent niet dat het goed is.
Afbeelding
Die van mij wordt ook knettergek als ze dit niet kan doen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:10

Z'n weide wordt in de winter 1 grote drekbende..
dus ik kan me voorstellen dat menig paardenhouders de paarden ind e winter niet in het land hebben staan!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:11

Nee hoor, niet als je genoeg ruimte hebt. Die van ons kunnen de hele winter door droog staan.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:13

Mijn paard heeft er ook last van. In de zomer kan ik werkelijk alles met hem doen, al ga ik achterstevoren op hem zitten dan vindt hij het nog goed.. In de winter kan hij van alles van slag raken, maar ik weet van hem dat dit echt aan het weer ligt. Hij heeft een hekel aan regen en wil aan het werk. Als ik in de winter niet met hem aan het werk kan in de bak, verveelt hij zich (ook al heeft hij krijgt hij veel hooi in een hooibak en mag overdag de hele dag op de paddock met zijn vriendjes) en gaat hij klieren. Hij wordt dan echt sacherijnig en er is geen land mee te bezeilen.

Ik denk dat het ook aan mij ligt. Ik ben relaxed in de zomer, ik hou van lekker weer en dan gaat hij ook vanzelf ontspannen. Als het koud is ben ik onbewust toch wat sneller bezig bij de paarden om warm te blijven, ik denk dat hij het deels ook van mij overneemt.

Ik voer hem nu in de winter Subli zonder in plaats van zijn sportbiks. Hiermee is hij een stuk beter te hanteren. Een ander paard bij mij op stal krijgt ook dit voer in de winter, is een enorme stresskip maar hier wordt zelfs hij rustig van. Die tip van de uitrijdeken tijdens het warmrijden ga ik deze winter zeker proberen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:16

Ik vindt 24 uur per dag in de wei in de winter in Nederland niet kunnen. Ik zie veels te veel paarden in Nederland in een stukje pure modder ellende staan in Nederland. Het grootste deel van de dag in de kou zich lopen vervelen op een stukje blubber...nou hulde hoor 24/7 op de wei....
En TS heeft een paard in groepshuisvesting met uitloopt staan. Super !!!!

In plaats dat men op bokt dan halelouia roept neeeehee het moet 24 uur per dag op de wei.