Hengst vliegt mijn poown aan als ik weg ben..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:03

@ liljebo

Ik ben het echt helemaal met je eens.

Dit kan op een keer escaleren en dan is het ruintje flink de pineut.
Ze worden afgeleid als er een mens in de wei is. Alle aandacht is daar op gericht. Ben je weg dan gaat alles weer zijn gewone gangetje.
Het maakt ook niet uit waarom deze hengst het op het ruintje gemunt heeft, het gaat gewoon niet goed en zo'n diertje verdient het niet om steeds gebeten te worden.
Hoeveel kinderen worden er niet op school gepest. Dat is bij paarden niet anders. Die hebben ook voorkeur voor de een of de ander.
Als de hengst het een keer echt in zijn bol krijgt en het ruintje echt weg wil hebben en er is niemand in de buurt om het diertje te helpen, dan zal hij hem zeker heel flink te grazen nemen. Dan ben ik bang dat hij niet met een paar bijtwondjes er vanaf komt, dat zullen er wel meer en ergere worden.

Pluttersput

Re: Hengst vliegt mijn poown aan als ik weg ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 09:09

Helaas heb ik ervaring met wat een hengst kan doen om een pony de kudde uit te jagen. Jaarling merries met enorme bijtwonden, niet grappig. Ik kan echter op dit moment niets doen voor mijn kerel, hem ergens anders zetten lukt me financieel nog niet, maar zit er toch wel aan te komen. Daar ben ik dus al mee bezig :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:16

liljebo schreef:
Een paard veranderd niet in rang als jij het uit de kudde pakt. Dat is allemaal veel te ver gezocht.

Als je 't zo zegt wel ja.
Maar als je bedenkt dat TS speciaal voor haar pony komt en wss de hengst negeert of wegstuurt als hij voor een knuffel komt snap je dat de ze wel iets veroorzaakt binnen de groep.
Ze zou dus beter haar jaarling uit de weide kunnen halen en ergens uit het zicht kunnen verzorgen, als ze klaar is zet ze hem gewoon terug zonder verder aandacht aan hem te geven.
Grote kans dat de hengst dan heel anders reageert.
Maar idd zal je ruin ook de klos zijn als je er niet bent, die strijd blijft aanwezig.

Hengsten kunnen idd heel wat veroorzaken, maar hoe groot is je weide? Kan je ruintje bij de rest uit de buurt komen?
Als er voldoende ruimte is zal het meevallen, de hengst wil hem alleen weg hebben uit de direkte nabijheid van de kudde dus wanneer hij 50 meter verder gaat staan is het ook goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:20

De wei is meer dan groot genoeg, sterker nog, bestaat eigenlijk uit 3 stukken met een soort sluis ertussen, om het maar zo te zeggen. Dus 2 weiden, verboden door een soort gangetje, dus er is echt ruimte genoeg.
Het is overigens niet zo dat ik de hengst volledig negeer, of de andere pony's. Ik kom voor ze allemaal, toevallige staat mijn ruintje daar. Hengst krijgt altijd een knuffel, net als de rest, komt ook gewoon lekker staan tutten terwijl ik in het gras zit, met alle poowns eromheen, iedereen krijgt veel en genoeg aandacht :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:27

Pluttersput... het gaat niets uithalen of je alle paarden al dan niet aandacht geeft. De hengst gedraagt zich gewoon zoals zoveel hengsten met een harem en dat betekent dat hij je ruintje, de concurrent, weg wil hebben. Maak er niet meer van dan het is.
Je lost dit ook echt niet op.
Integendeel. Dit kan behoorlijk escaleren. Heb nare dingen van gezien.

Kun je niet een stukje van de wei met prikpaaltjes en draad afzetten en je ruintje daar plaatsen met een speelkameraad?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:48

Ik heb helaas geen mogelijkheid om hem apart te zetten.
Mijn reactie was een reactie op Annelies, waarin zij aangaf dat ze dacht dat het misschien kwam omdat ik de hengst geen aandacht gaf. Dit doe ik echter wel. Ik weet dat het niets uitmaakt wat dat betreft, maar toch.

De enige mogelijkheid die ik heb is hem weghalen, en dat gaat ook gebeuren, maar daar heb ik nu nog geen mogelijkheid toe. Vergis je niet, ik heb ook gruwelijke dingen gezien van de hengst toen hij iemand echt niet in zijn kudde wilde, maar tot nu toe *klopt af* gaat het nog goed. Op het moment dat het niet meer gaat is hij daar snel weg, voor nood is er wel een oplossing. Gelukkig is er goed overzicht en wordt er goed op gelet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:51

Ja oke, soms kun je iets niet onmiddellijk oplossen. Maar ik denk dat het goed is dat je ermee bezig bent. Je weet tenslotte niet of het hengsten gedrag uiteindelijk heftiger wordt. Hoeft niet, maar kan wel. Goed dat er overzicht is.
Succes ermee. Zoiets is altijd een vervelende situatie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 19:52

Dat is inderdaad mijn voordeel, het overzicht. Op het moment dat het fout gaat, kan ik hem altijd even voor tijdelijk naar huis halen, maar dat kan maar heul eventjes. Zodra ik inkomsten heb komt hij sowieso naar huis, maar dat kan ik op dit moment gewoon nog niet.