lopen bij opstappen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Re: lopen bij opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:18

De tips van Carla vind ik ook erg goede :j Mijn vorige paard wilde eerder ook niet stilstaan met opstappen. Ik heb haar toen bestraft wanneer ze van me weg liep (ik zette haar weer op de plaats waar ze stond + riep een duidelijke 'NEE' als ze in beweging kwam) en beloonde haar wanneer ze stil bleef staan (vooral met woorden). Het duurde maar heel even en mijn dame bleef altijd stil staan met opstappen :)
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:42

Teugels (als het mag kan) heel kort houden terwijl je opstapt!

xemmyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:45

Voor mij een bekend probleem, ook ik heb het opgelost door consequent te blijven.
Als iemand hem vasthield probeerde hij juist meer weg te draaien,
Door zodra hij stilstaat eerst te zorgen dat hij ontspant en dan rustig op te stappen en als hij stil bleef staan belonen heb ik het uiteindelijk kunnen oplossen. Vooral slecht gedrag af straffen en goed gedrag belonen en juist niet teveel in de mond zitten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:16

Je paard hoo aanleren.
Is heel gemakkelijk :j
Gewoon als je van stap naar halthouden gaat inhouden en hooooo zeggen, dan kun je dat ook gebruiken met opstappen? :)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:10

Oja, nog een belangrijke tip; wees absoluut consequent in wat je haar/hem leert!
'Ho' aanleren is ook een goede tip. Varieert echter wel per paard hoe 'makkelijk' dit is.
Ik ben benieuwd hoe het gaat TS :)

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:30

Haha bij opa werkt teugel strak houden niet, dan gaat hij juist nog harder lopen. Hij blijft van die heerlijke streken houden. Gister ook, teugel strak, linker teugel korter maar dat interesseert hem niet, ga ik beetje aan de kant staan met langere teugel is het allemaal geen probleem. Maar ik blijf het ook met hem proberen. Er komt een dag dat hij ook braaf blijft staan bij het opstappen. Haha. Het houdt je creatief.

Nikita94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:33

Hoi,

Ik ga nu even niet kyken naar andere reactie's want wie weet staat het er al bij.
Ik kocht mijn haflinger en mijn merrie deed dit ook, ik werd altijd boos, het duurde soms een halfuur voor ik erop zat, maar ik gaf ook niet op ! :-) Leid hem af met een koekje, geef het hem niet, maar leid 'm af , ga rustig naar 't zadel en steek je zak vol met koekjes en geef een koekje als hij blijft stilstaan. Dan pas kan je 'm belonen met een koekje of een klopje .. :-) en zo steeds stap voor stap verder gaan..
Nooit opgeven ! Een tip ! :-) Ik heb dit helemaal op m'n eentje gedaan, heeft een paar weken geduurd maar uiteindelijk heeft ze het nog geleerd.. !

Ik heb het bij mijn merrie zo gedaan en ze was al 15 jaar. Ik dacht dat ik het er nooit uit zou krijgen, het enigste wat ze nog doet, is met haar hoofd op en neer gaan, maar ik blijf consequent tegen haar.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Suzanne

maritloveuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:17

Mijn vorige pony deed dat eerst ook
Ik was toen te klein voor hem en kon nog niet alleen opstappen :o
daarom hielt altijd iemand mijn pony vast tot ik er goed op zat.
Maar nou ach daar heb je nu niet zoveel aan.
Nu met mijn pony die ik nu heb liep eerst ook altijd weg maar tegenwoordig niet meer.
Ik zette hem altijd in een hoek als ik ging opstappen.
Hopelijk heb je er wat aan ;)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:38

Nikita: even een tip..
Je paard afleiden met voedsel is alles behalve een goed plan.
Als er dan iets ernstig gebeurt kan je het vertrouwen gedag zeggen.
Belonen met voedsel is niet erg, maar dat afleiden ..
Het is maar een tip hè :)

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:19

allemaal bedankt voor de tips!

Het gaat nu veel beter,, we zijn erachter gekomen dat ie eerst een paar stappen naar schteren doet en dan gewoon stil blijft staan todat je erop zit.
waarom weten we niet maar we hebben er geen problemen meer mee.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:22

Laat iemand elke keer bij het opstappen het paard vast houden en stil laten staan.
Zo heeft hij snel genoeg door dat hij stil moet blijven staan. Als dat geen optie is,
of je bent alleen, zet je paard dan stil in de hoek van de bak. :)

Edit: Ik lees al dat het een stuk beter gaat. ;)

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:15

veel geduld en vooral niet opgeven, niet opstappen telkens weer opnieuw en belonen als het goed gegaan is...

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:12

Als hij gaat lopen, kan iemand die bij zijn hoofd staat zorgen dat hij weer stil gaat staan met bijv. druk op de teugels. als je alleen bent dan kun je door de teugels op maat te houden het paard inhouden. wat ik zelf nog wel eens doe als ik bij een pony op moet stappen die niet stil wil blijven staan. is mij voet in de beugel zetten, (hierbij heb ik niet veel gewicht op de voet die in de beugel zit) want vaak is dit het moment dat een pony dan gaat lopen, op dat moment als hij gaat lopen een ophouding met de teugels maken zodat hij weer stil gaat staan, zelf even mee hinkelen en je voet in de beugel laten staan. staat hij stil beloon hem, en stap verder op. gaat hij dan weer lopen zet hem dan meteen stil als je er op zit. je kunt het opstappen ook meerdere keren herhalen in de tijd dat je aan het rijde bent.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:08

Ik had dat probleem ook, maar het is vrij snel opgelost. Elke keer als ik er op zat en hij ging lopen, gewoon weer stil laten staan. Het heeft bij mij vrij snel geholpen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:12

Mijn paard deed het ook zelfs soms achteruit lopen. Nu kan ik gewoon rustig opstappen met een los teugeltje. Iedere keer als ik op wilde stappen en hij deed een stap vooruit/achteruit zette ik hem weer op z'n plaats. Net zolang tot ie het door heeft dat ie moet stilstaan. Dus niks met een koekje of iemand vasthouden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:08

hou je teugels niet te strak bij het opstappen, veel doen dit wel om het lopen tegen te gaan ook als ze in de achteruit gaan, maar dit zorgt voor spanning. En ook al loopt ie probeer toch te gaan zitten i.p.v. weer naar beneden gaan. Maar heeft ie geen last van zijn rug dat kan namelijk ook. ja toch herhalen in het halt-houden. wilde zeggen krukje kan ook wel eens helpen maar denk niet in dit geval aangezien hij actief is voor dat je echt bezig bent met opstappen. En ja indd veel oefenen met iemand erbij doet ook wonderen!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:14

passieAppel schreef:
Teugels (als het mag kan) heel kort houden terwijl je opstapt!

ben ik niet met je eens zo krijg je veel spanning in de mond die kan door gaan tot in de rug,en dat maakt het niet aangenaam voor het paard.
maar ieder heeft zo zijn methodes voor de een werkt het wel voor de ander niet.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:15

Paard tegen de bakrand aanzetten en dan opstijgen

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:18

ouderweds hoor simoneuniqe maar zeker het proberen waard zou ik zeggen!!!

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:10

Iemand het paard laten vast houden?
Of zet hem anders in een hoek dat hij niet zomaar aan kan lopen.

In ieder geval heb je wel geduld nodig denk ik!

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:14

Ik heb er ook last van, ik ga de tips van Carla uitproberen!