Lastige enter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Lastige enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:21

En ook dat hoef je niet met een enter te gaan doen, presiiousx.
Vraag me af waarom een jong paard niet lekker van zijn vrijheid mag geniet, maar direct al aan het 'werk' moet.

Wij laten onze jonge paarden tot hun derde met rust. Het enige wat ze moeten is eten en groeien. Verder moeten ze zich laten pakken voor de hoefsmid en een evt. wormspuit. En we hebben er nooit last mee als ze 3 worden en we ze willen gaan beleren.

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:37

Bedankt voor de tips en zal het zeker proberen, alleen mijn merrie wordt 1 september wel al twee jaar, denk je dat het dan alsnog op die manier kan, van haar tot haar 3e op het land zetten in een kudde en af en toe ff stukje lopen en voetjes optillen enzo, maar voor de rest niet echt dat zware werk??
Super bedankt voor de tips!
Ben alleen heel bang dat ik mijn merrie nu eigenlijk een beetje 'verpest' heb, ze is nog steeds heel lief enzo hoor, maar zou haar absoluut niet bang willen maken of gedragsproblemen willen ontwikkelen....

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:38

FriesWytske schreef:
En ook dat hoef je niet met een enter te gaan doen, presiiousx.
Vraag me af waarom een jong paard niet lekker van zijn vrijheid mag geniet, maar direct al aan het 'werk' moet.

Wij laten onze jonge paarden tot hun derde met rust. Het enige wat ze moeten is eten en groeien. Verder moeten ze zich laten pakken voor de hoefsmid en een evt. wormspuit. En we hebben er nooit last mee als ze 3 worden en we ze willen gaan beleren.

Oke, dus vanaf nu eigenlijk gwn zo veel mogelijk met rust laten??

FriesWytske

Re: Lastige enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:40

Ja, je kunt best eens naar hem toe gaan voor een aai over zijn bol. Maar voor de rest weinig mee doen.

Tatchana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:43

FriesWytske schreef:
Ja, je kunt best eens naar hem toe gaan voor een aai over zijn bol. Maar voor de rest weinig mee doen.

Oke zal ik doen, dankjewel ;)
Stel ik loop in het land om mijn andere paard te halen en ze komt dus 'aanvallend' op me afgerend, wat moet ik dan doen??
Ook komt ze telkens als ik iets met de oudere merrie wil doen eraan om haar denk 'te beschermen' en probeert ze tussen mij en de oudere merrie in te komen....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:48

Met een jaarling (of bijna 2-jarige eigenlijk al) kun je best wel wat hoor :j

Ik weet dat de meningen op bokt nogal verdeeld zijn over wat je kan en mag doen met een jonkie, maar hier mijn mening :)
Lekker wandelen, tutten, spelen, enz kan echt geen kwaad. Mijn 2-jarige vindt niets zo mooi als een beetje vrijheidsdressuur of een lange wandeling, dan gaan zn ogen echt helemaal glimmen en trots dat ie dan op zichzelf is! Zomaar een witte streep op de weg overwonnen, nou, dan ben je écht wel een stoere hengst natuurlijk :D
Let er vooral op dat je paardje het leuk blijft vinden. Je hebt nu waarschijnlijk een heleboel signalen gemist, maar dat kun je gerust wel weer goedmaken hoor. Let goed op haar reacties en probeer uit te vinden wat ze leuk vindt. Vergeet intussen niet dat een jong paard de concentratie van een aardbei heeft, dus dat is iets om rekening mee te houden. Voor mijn uk is buiten wandelen al lang en breed de normaalste zaak van de wereld dus vergt het minder focus, maar voor een paard dat het niet gewend is en alles spannend en nieuw is zal het wat moeilijker zijn :)

Wel moet ik eerlijk zeggen.. Als je denkt dat je het lastig gaat krijgen met zien tot hoe ver je kunt gaan en wat je merrie leuk vindt, zet dan idd lekker op t land en doe af en toe poetsen. Het feit dat je een jaarling bijgezet aan de longe zet zegt mij toch dat je wat kennis en kunde mist als het om jonge paarden gaat. Met een jonkie kun je echt een heleboel leuke dingen doen waar ze zelf ook enorm veel plezier in hebben, maar het is wel een kunst hoor, om alles in het oog te houden :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:00

Je kan je wel schuldig gaan voelen, maar gebeurd is gebeurd, zorg er nu maar voor dat het weer goed komt. Iedereen moet zoiets leren, jij hebt nu vast in korte tijd een hoop bijgeleerd. ;) Het is vast nog niet compleet hopeloos, begin gewoon overnieuw.
Een tip om wat boeken te gaan lezen over opvoeding en gedrag van paarden. Ik heb zelf "van veulen tot rijpaard" van Richard Maxwell, vind het zelf wel een goed boek.
Mijn pony heeft de eerste 3 jaar alleen wat simpele dingetjes geleerd: meelopen, terug als ik dat wil, niet bijten, voetjes optillen. Meer is niet nodig. Als je paard 3 jaar is kan je haar laten wennen aan tuig etc.

Oja, over het aanvallen: ook als ze in stap op je afkomt, jaag hem gewoon eens weg. Hij moet eerst toestemming vragen om in jouw buurt te komen. Je eigen houding is vooral belangrijk, als hij aan de kant moet voor jou, neem je een dominante houding aan en als hij bij je mag komen ga je een toegankelijke houding aannemen :P maar dat is een heel verhaal om uit te leggen, sla gewoon eens een boek open ;) de titel die ik hiervoor ook al noemde, maar er zijn vast nog meer boeken, staan dit soort problemen heel duidelijk en met foto's omschreven.