Wat een hoop vooroordelen in 1 bericht!
Ik heb een paard met 6.5 jaar pas zadelmak gemaakt, was nooit iets mee gedaan, behalve binnen en buiten zetten, hoefsmid, entingen etc. Is een voorbeeldig paard.
mijn volwassen merrie heb ik op 8 zadelmak gemaakt. helaas had zij wel al bepaalde ervaringen met mensen, en is ze ondertussen behoorlijk verknipt, voor mij een enorm goed paard, maar geef ze niet in andere handen ...Misschien moet je eens op goede opfokken kijken? Mijn jongste paard komt bij een hele verantwoordelijke opfok vandaan, elke dag loopt er iemand door alle groepen om te checken om onregelmatigheden, ziektebeeld, of wonden.
dat er menselijke begeleiding is snap ik wel, vind ik ook niet slecht, maar waar is de begeleiding van de oudere paarden? die 15 min per dag dat er een mensje door de kudde passeert zal de jonge paarden niet opvoeden, helaas, daarvoor zijn er in mijn ogen echt wel volwassen paarden nodig. want een twenter die de baas is over alle andere twenters, daar heb je als mens zeker je handen mee vol. het is maar zelden dat een twenter baas is over een kudde van gemengde leeftijden dus die zal zich ook iets beter schikken.Ook nog even ontopic: Als je je geduld niet kan bewaren om je jonge paard te laten staan, koop dan gewoon eentje die wel de leeftijd hebt dat je er lekker penny mee kunt doen. Ik neem aan dat jij als kind het ook niet leuk vond om te gaan werken, als je ook kon spelen of wel? Laat die beesten toch eens een keer staan, en laat ze even van een onbezorgd leven genieten.
Maar werken of leren hoeft niet slecht te zijn. een kind puzzel je toch ook mee? kind vind dat leuk, maar leert er ook van. Mijn paard moet ook leren, en dat gebeurt spelenderwijs, en ze komt nog iedere dag met plezier naar me toe, loopt niet weg van het halster, gaat met de oortjes vooruit aan het "werk". de andere 6 dagen en 23 uur staat ze lekker op de weide, te genieten van het jong zijn ...Enige nut dat het heeft, is de ongeduld, en plezier voor de eigenaar, niet die voor het paard.
voor mij heeft het het nut dat ik een drie of vierjarige zal hebben, waar ik zonder stress voor haar een zadel opgooi, opkruip, en een buitenritje kan mee maken, zonder dat ze in drie weken met hopen informatie overdonderd wordt, zonder stress, want zadel, en bit, en wandelingen, zijn de gewoonste zaak van de wereld voor haar, it's all part of life, net zoals eten, drinken en slapen 
Mijn jongste paard was als veulen heel erg bang, toen heb ik hem een half jaar naar een kleinschalige opfok gedaan, waar hij dagelijks binnen en buiten gezet werd aan de hand, en daarna is hij naar een grote opfok verhuisd... met 3.5 binnen gehaald, en tot 4.5 niks mee gedaan.
maar binnen en buiten zetten is ook werken voor dat paard, dat is even hard werken als die eenmaal per week dat de mijne aan de hand een blokje om gaat. Ik citeer de kliniek afgelopen vrijdag even "Hadden we maar vaker zulke brave paarden".
Ligt dat eraan dat ik hem met rust gelaten heb? Nee. Zijn karakter? Zeker, ook al staat hij hoog in het bloed. Doordat hij altijd goed en consequent is behandeld? Ja.
Er bestaat geen regel voor het opfokken van een paard. Maar als je een beetje moraal in je donder hebt, gun je je paarden zeker 3 tot 4 onbezorgde jaren........ En geen gefrummel aan het lichaam.