"Aan het werk" met een enter of twenter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:15

_Lot schreef:
Dat ben ik niet met je eens, dat kind moet net zo goed zijn bord leeg eten, op een bepaalde tijd naar bed, leren delen, bij mamma blijven in de winkel, en ga zo maar door.

Mijn kind hoeft niet zijn bord leeg te eten (genoeg is genoeg) en op tijd naar bed, ach... hij kan geen klok kijken, dus heeft totaal geen besef :D Hij gaat pas naar bed als hij moe is.

Maar je begrijpt toch wel wat ik bedoel? Wat is er de meerwaarde van om met een jong paard bezig te zijn? Dan denk ik altijd: 'koop een paard waar je direct mee aan de slag kan'.
Ik zou zó weer een jong paard kopen en in de opfok zetten, je krijgt er heerlijk sociale paarden van. Ik krijg altijd last van gekromde tenen als ik van die jonge dingen 's winters in een stalletje zie staan die een uurtje per dag in de bak komen. Gaat er bij mij niet in.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:16

mijn ervaring is wel .
dat een paard dat vroeger veel in hand is geweest ,
veel sneller en gemakkelijker dingen aanneemt van de eigenaar/trainer .
dan een paard wat 3 jaar lang op de wei heeft gestaan .

dus ik ben het met ts eens .
je kunt beter vanaf een jonge leeftijd een paard langzaamaan dingen leren .
dan pas vanaf n jaar of 3 .
zoiezo is het dier dan al vele male sterker en heeft het al een eigen wil
alsje een paard van jongs af aan bepaalde dingen leerd
gaan ze dit eerder als normaal beschouwen
dan een paard wat (bijna ) nooit in de hand is geweest

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:16

Duhelo schreef:
ik denk dat een 6 jarige ook wel minder beinvloedbaar is en stabieler. over het algemeen weet een 6 jarige beter dan een tweejarige waar de grenzen zijn en waar ze niet over mogen. een tweejarige zal dit zeker nog gaan uittesten, en al heel zeker als ze beginnen te puberen, waardoor je volgens mij een heel stuk consequenter moet zijn dan bij een volwassen stabieler paard.
en we weten dat consequent zijn niet altijd evident is, en dat er maar weinig mensen zijn die goed consequent kunnen zijn :D

edit:
opfokbedrijven vind ik zo apart.
komaan, je zet toch geen 20 kleutes samen zonder volwassen toezicht! hoe kun je nou verwachten dat 20 babys zonder begeleiding, stabiele volwassenen worden?
lijkt me dat het niet anders is bij de paarden.
mijn twenter staat nu bij een 4 jarige, vind ik ook niet ideaal, daarom komt na deze zomer haar moeder er terug bij, en hebben we twee jonge paarden met een ouwe rot in het vak.
denk er ook aan om haar nu en dan eens bij een andere kudde te zetten, kwestie datze leert omgaan met andere paarden.

Wat een hoop vooroordelen in 1 bericht! |(

Ik heb een paard met 6.5 jaar pas zadelmak gemaakt, was nooit iets mee gedaan, behalve binnen en buiten zetten, hoefsmid, entingen etc. Is een voorbeeldig paard.

Misschien moet je eens op goede opfokken kijken? Mijn jongste paard komt bij een hele verantwoordelijke opfok vandaan, elke dag loopt er iemand door alle groepen om te checken om onregelmatigheden, ziektebeeld, of wonden.

Ook nog even ontopic: Als je je geduld niet kan bewaren om je jonge paard te laten staan, koop dan gewoon eentje die wel de leeftijd hebt dat je er lekker penny mee kunt doen. Ik neem aan dat jij als kind het ook niet leuk vond om te gaan werken, als je ook kon spelen of wel? Laat die beesten toch eens een keer staan, en laat ze even van een onbezorgd leven genieten.

Enige nut dat het heeft, is de ongeduld, en plezier voor de eigenaar, niet die voor het paard.

Mijn jongste paard was als veulen heel erg bang, toen heb ik hem een half jaar naar een kleinschalige opfok gedaan, waar hij dagelijks binnen en buiten gezet werd aan de hand, en daarna is hij naar een grote opfok verhuisd... met 3.5 binnen gehaald, en tot 4.5 niks mee gedaan.

Ik citeer de kliniek afgelopen vrijdag even "Hadden we maar vaker zulke brave paarden".

Ligt dat eraan dat ik hem met rust gelaten heb? Nee. Zijn karakter? Zeker, ook al staat hij hoog in het bloed. Doordat hij altijd goed en consequent is behandeld? Ja.

Er bestaat geen regel voor het opfokken van een paard. Maar als je een beetje moraal in je donder hebt, gun je je paarden zeker 3 tot 4 onbezorgde jaren........ En geen gefrummel aan het lichaam.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:18

_Lot schreef:
Waaom zou je het paard eerst in de waan laten dat het alleen maar paard hoeft te zijn in een weiland en daarna zijn leven zo omgooien? Daarbij, als jij een volwassen paard moet leren vast staan, wijken voor druk, etc. kost dat een hoop meer dan bij een jong dier wat nog niet uitgegroeid is.

Bij mensen is het juist andersom, die leren het makkelijkste in hun jonge jaren, zou dat bij paarden dan zoveel anders zijn?

Let niet dat ik vind dat een dier 24/7 buiten hoort met soortgenootjes, jong of oud, dat maakt niet uit.

Ik denk juist dat als je een twenter grenzen leert, en juist omdat die uitgetest gaan worden, dat het dier in de toekomst minder snel over de scheef zal gaan om het maar even zo te zeggen.

Vaststaan kun je beter leren wanneer ze ouder zijn... als ze gaan hangen (wat ze vaak doen) kunnen ze vrij makkelijk hun atlas slopen.... Als ze ouder zijn is dat al veel sterker.
Grenzen worden altijd uitgetest..... jong of oud, maakt niet uit.
De grenzen die jij nu bepaald, gaat hij op zijn 6e weer verkennen.... dat maakt niet uit....

Ik weet niet hoe jouw ervaringen zijn... Maar in het bedrijf waar ik werkte hadden we ieder jaar zo'n 10 tot 15 veulens. Alles ging naar de begrazing, en het was zoveel mogelijk 'hands off'.
Dit gaf toch echt 'beleefder' paarden, dan de paarden die meer 'aan huis' waren opgegroeid en veel te maken hadden met mensen.
Niet ALTIJD.... maar veelal wel.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:19

Ik vind onze situatie op stal perfect.
Paarden staan in een kudde van ongv 30 paarden (van jaarling tot bejaard, groot en klein).
Toch komen ze elke dag in de hand omdat ze naar buiten en binnen gaan.

Ik ben ook geen voorstander van een groep met alleen jonge paarden.
Maar ook niet van met 2 jaar al gaan longeren bv

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:19

Ik vind het een leuke discussie!
Wel merk ik dat de paarden die altijd in handen zijn geweest vaak moeilijker zijn.
Dan de paarden die 3 jaar lang in het land hebben gestaan en 'groen' zijn!
Vind het allebei niet erg eerlijk gezegd, maar echt volop trainen vind ik not done!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:20

Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom jij denkt dat ' het leven plotsklaps over is'????

Ik gaf in een ander topic ook al aan:
Mijn paard heeft altijd lekker mogen genieten op de wei. Ik haalde haar 3 keer per week op om te poetsen, daarnaast gingen we wandelen of bijv. aan de slag met peesbeschermers om doen.
Ook met zadelmak maken ging dat niet ineens elke dag, maar gewoon af en toe zadel op, een rondje rijden, en weer in de wei.
Mijn paard kreeg de tijd om uit te groeien, om alles te verwerken en lekker jong te zijn.
Nog steeds overigens, ze is 6 en voert eigenlijk maar 3 keer per week wat uit.

Grondwerken etc. is goed werk, maar je kan daarin ook overdrijven. Hoeveel concentratie vermogen heeft een jong paard nou eenmaal?
Vaststaan, voetje geven, gewoon algemene dingen lijken me logisch. Maar grondwerk, op commando dingen doen...kom op..
Vind het jammer dat er zoveel verwacht wordt van jonge paarden.

Dat een paard later minder leert is onzin, mijn 7 jarige is toen pas aan haar sport carriere begonnen. Kende ook niet veel meer als een gemiddeld veulen, en doet nu alles even goed.
En dat het meer energie kost, ook al complete onzin. :')

Bekijk het gewoon per paard, de 1 is brutaler en heeft meer -dagelijkse- opvoeding nodig, het andere paard heeft weer de rust nodig om te groeien.

Na 3 jaar uit de wei trekken en van alles verwachten, dat vind ik dan wel belachelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:20

Ben het eens met de OP. Wij doen kinderen ook met 4 jaar al naar school en met 6 jaar op een sport.
Het zou toch wat zijn als we ze tot 18 jaar in een groep leeftijdgenoten laten leven zonder voorbereiding op hun latere leven.

Natuurlijk moet je de 'voorbereiding' aanpassen aan de leeftijd van het paard. Een belangrijk deel van de opvoeding wordt gedaan door andere paarden, dus dat moet zeker ook. Ik ben ook niet voor opfok zonder volwassen dieren. Maar ca 1x in de week in handen voor de basisdingen en eventueel een begin maken met longeren is imo wel verstandig.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:21

DDW1190 schreef:
Ik vind het een leuke discussie!
Wel merk ik dat de paarden die altijd in handen zijn geweest vaak moeilijker zijn.
Dan de paarden die 3 jaar lang in het land hebben gestaan en 'groen' zijn!
Vind het allebei niet erg eerlijk gezegd, maar echt volop trainen vind ik not done!

Klopt, op stage kwamen ze ook stuk voor stuk na 3 jaar uit de wei.
Daar kon je veeeeel meer mee dan met de paarden waar de eigenaar al van alles mee had gedaan.
Maargoed, dat heeft meer te maken met de manier van opvoeden, dat gebeurde gewoon niet goed.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:22

daNiielle_ schreef:
Na 3 jaar uit de wei trekken en van alles verwachten, dat vind ik dan wel belachelijk.

Heb je ook een reden waarom?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:23

LindyH schreef:
Ben het eens met de OP. Wij doen kinderen ook met 4 jaar al naar school en met 6 jaar op een sport.
Het zou toch wat zijn als we ze tot 18 jaar in een groep leeftijdgenoten laten leven zonder voorbereiding op hun latere leven.

Natuurlijk moet je de 'voorbereiding' aanpassen aan de leeftijd van het paard. Een belangrijk deel van de opvoeding wordt gedaan door andere paarden, dus dat moet zeker ook. Ik ben ook niet voor opfok zonder volwassen dieren. Maar ca 1x in de week in handen voor de basisdingen en eventueel een begin maken met longeren is imo wel verstandig.

TS haalt het paard iedere dag uit de wei en werkt aan de lange lijnen... dat is toch wel iets meer dan 1x id week aan een touwtje lopen, een snoepje krijgen en weer terug gezet worden.

Teruglezend vind ik dat toch echt teveel ts. Het paard is 2, en is iedere dag in handen....
Dat lange lijnen werk, is dat met bit?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:23

Denk dat het daar ook inzit!
We hebben ooit eens een paard gehad dat vroeger een 'flessenveulen' is geweest..
Dit paard is nog steeds onhandelbaar, jaren later hebben we hem op marktplaats gezien dat hij nog steeds hetzelfde gedrag vertoonde!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:24

Wuis schreef:
Het kan i.m.o geen kwaad om er wat mee te doen (zoals poetsen, voetjes geven etc), als ze daarna weer lekker de kudde in gaan. Anders wordt het natuurlijk als je ze echt aan het werk gaat zetten. Heb een paar jaar geleden bij een Haflingerstal in het noorden van het land de opdracht gekregen om enter en twenters te longeren en daarbij zelfs balken te laten lopen, dat ging echt veel te ver (en het spreekt voor zich dat ik hier binnen een week geen voet meer over de drempel wilde zetten).

Dan belast je het dier zowel geestelijk als lichamelijk idd veel te zwaar, ik ben wel benieuwd of er ook maar een halfinger is geweest die braaf zonder protest over de balkjes is gegaan.

Ik wil proberen het even anoniem te houden, maar een verzorgpaardje van mij leerde ik op 1,5-jarige leeftijd kennen, ik kwam daar overigens niet voor hem toen, maar voor een ander paardje. Super lief en sociaal dier, altijd in voor een knuffel of een borstelbeurt. Toen ik er kwam had hij net een paar keer voor de wagen gestaan. Ik vond het verschrikkelijk om te zien, was het er ook echt niet mee eens, maar niet mijn paard he... Hij heeft heel wat gesteigerd en troubles gemaakt, en terecht, zoiets moet je gewoon niet willen op die leeftijd. Maar voor de rest is het zon verschrikkelijk lief dier. Hij is nog hengst, maar hengstenstreken, nooit wat van gemerkt. Ik heb de eer gehad hem onder het zadel te brengen, wat er uiteraard iets anders, en iets latere leeftijd, aan toe ging dan met het aangespannen. Hij heeft geen stap verkeerd gedaan! Ik heb nog nooit een paard zo braaf gehad als hem, de 3e keer gingen we naar buiten, hij als hengst langs weides met vreemde paarden, en ook nog eens een merrie mee als leidpaard. Maar meneer deed niks, zou hem graag als pappa van een toekomstig veulen van mijn merrie willen hebben. Hij geeft gewoon grenzen aan, ga je die niet over is hij geweldig, en zo hoort een paard te zijn.

Ander voorbeeld, een 3-jarige die ik nu doorrij ging staken bij de deur van de bak, omstanders riepen aanpakken dat dier. Nee, niet aanpakken, paard had gewoon gelijk. Ik vroeg galop van haar maar zij had de balans nog niet om dat goed te doen, dus ze dacht ik kan niet met jou werken en wil niet tegen je werken, dus ik doe wel niks meer, zullen we de bak uit? Gewoon terechte reactie, toen ik haar ervan overtuigd had dat we echt geen galop meer gingen doen was het goed en liep ze weer als een zonnetje.

Ik denk dat als je zo met de dieren om gaat er niks mis mee is er op jonge leeftijd een boel mee te doen. Paarden zijn goudeerlijk, die geven zelf hun grenzen aan, dat is voor hun een natuurlijk bescherm mechanisme.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:25

Ik heb over beide methoden wel wat te zeggen. Zoals TS aangeeft, kan je best wat basis dingen doen, ook als ze nog jong zijn. Maar 2 jaar op de weide vind ik ook niet verkeerd. Punt is alleen wel, dat wanneer je een jong paard dat van opfok haalt, het allemaal rustig aan gaat doen. En daar gaat 't dus vaak mis. Paarden worden van 't land afgehaald, in een stal gedrukt en meteen aan het werk gezet. Zo'n paard weet dus inderdaad ook niet wat hem overkomt.
Maar als je nou een 3 jarig paard van de opfok afhaalt en dan nog een jaartje (of langer, wat het paard aangeeft) gunt om de basisdingen aan te leren, en tegelijk ook veel op de weide komt met andere paarden zou dat ook goed werken lijkt mij.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:26

Mijn shet kwam bij mij met 4 maanden. In het begin heb ik hem met rust gelaten, maar met de tijd steeds meer gedaan. Korte wandelingetjes (inmiddels 5 jaar jong en verkeersmak) losstaan, vaststaan, staan met een halstertouw op de grond. Als hij erop gaat staan raakt hij niet in paniek, ipv trekken wat mn fjord doet denkt mn shet eerst na: eerst stapje terug, dan ben ik los :)*
Hij loopt nu tijdens een wandeling met een lange lijn vooruit en is prima te sturen, hij stopt wanneer hij druk van de lijn voelt, ook al draaft of galopeert hij.
Hij is superbraaf naast de fiets en kan zwemmen. Allemaal omdat hij vaak mee is geweest met wandelingen.

Hij heeft altijd samen met mn fjord gestaan en andere paarden, maar speelde altijd met mn fjord.

Misschien is het niet verstandig geweest, maar ik heb een superbrave shet, die niet op of om kijkt en heel stabiel is kwa karakter en gedrag. Ik zou het met een volgend veulen zo weer doen :j
Laatst bijgewerkt door Onali op 18-07-11 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:26

Jemig, wat gaat dit hard :+

Kort houden dan maar:
Ik denk dat of het positief of negatief uiten van gedrag op latere leeftijd ten gevolge van manier van opvoeden in de jonge jaren vooral afhangt van hoe er iets gedaan is. Zolang je alles speelenderwijs houdt en goed oplet dat je geen grenzen over gaat kan het met je werkt, zodra je ongemerkt die grenzen over gaat keert het vroeg of laat tegen je.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:27

Vienna2007 schreef:
daNiielle_ schreef:

Heb je ook een reden waarom?

Lijkt me toch best duidelijk?
Alsof je van een pasgeboren kind verwacht dat hij kan praten.

Er zijn heel veel mensen die ik ken, die na 3 jaar hun paard uit de wei hadden gehaald.
Paard werd vast gezet, zadel en hoofdstel op, en compleet van slag ging het beest bokkend door de baan.
Na 2 keer dit ritueel werd er een ruiter op gezet, zwepen er achteraan en gaan.
Tijd later waren dit soort paarden compleet van slag, maagzweren, gedragsproblemen, echt waar je kwam het allemaal tegen.

Je kunt een paard best na 3 jaar uit de wei halen, maar doe het ook dan met beleid. In die 3 jaar heb je tenslotte blijkbaar ook nooit haast gehad...
En mijn de paarden die ik zadelmak heb gemaakt heb ik nooit als een gek zien bokken met het zadel op. Kwestie van rustig aan laten wennen, op hun gemak stellen en langzaam opbouwen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:28

Vienna2007 schreef:
Wat een hoop vooroordelen in 1 bericht! |(

Ik heb een paard met 6.5 jaar pas zadelmak gemaakt, was nooit iets mee gedaan, behalve binnen en buiten zetten, hoefsmid, entingen etc. Is een voorbeeldig paard.
mijn volwassen merrie heb ik op 8 zadelmak gemaakt. helaas had zij wel al bepaalde ervaringen met mensen, en is ze ondertussen behoorlijk verknipt, voor mij een enorm goed paard, maar geef ze niet in andere handen ...

Misschien moet je eens op goede opfokken kijken? Mijn jongste paard komt bij een hele verantwoordelijke opfok vandaan, elke dag loopt er iemand door alle groepen om te checken om onregelmatigheden, ziektebeeld, of wonden.
dat er menselijke begeleiding is snap ik wel, vind ik ook niet slecht, maar waar is de begeleiding van de oudere paarden? die 15 min per dag dat er een mensje door de kudde passeert zal de jonge paarden niet opvoeden, helaas, daarvoor zijn er in mijn ogen echt wel volwassen paarden nodig. want een twenter die de baas is over alle andere twenters, daar heb je als mens zeker je handen mee vol. het is maar zelden dat een twenter baas is over een kudde van gemengde leeftijden dus die zal zich ook iets beter schikken.

Ook nog even ontopic: Als je je geduld niet kan bewaren om je jonge paard te laten staan, koop dan gewoon eentje die wel de leeftijd hebt dat je er lekker penny mee kunt doen. Ik neem aan dat jij als kind het ook niet leuk vond om te gaan werken, als je ook kon spelen of wel? Laat die beesten toch eens een keer staan, en laat ze even van een onbezorgd leven genieten.
Maar werken of leren hoeft niet slecht te zijn. een kind puzzel je toch ook mee? kind vind dat leuk, maar leert er ook van. Mijn paard moet ook leren, en dat gebeurt spelenderwijs, en ze komt nog iedere dag met plezier naar me toe, loopt niet weg van het halster, gaat met de oortjes vooruit aan het "werk". de andere 6 dagen en 23 uur staat ze lekker op de weide, te genieten van het jong zijn ...

Enige nut dat het heeft, is de ongeduld, en plezier voor de eigenaar, niet die voor het paard.
voor mij heeft het het nut dat ik een drie of vierjarige zal hebben, waar ik zonder stress voor haar een zadel opgooi, opkruip, en een buitenritje kan mee maken, zonder dat ze in drie weken met hopen informatie overdonderd wordt, zonder stress, want zadel, en bit, en wandelingen, zijn de gewoonste zaak van de wereld voor haar, it's all part of life, net zoals eten, drinken en slapen ;)

Mijn jongste paard was als veulen heel erg bang, toen heb ik hem een half jaar naar een kleinschalige opfok gedaan, waar hij dagelijks binnen en buiten gezet werd aan de hand, en daarna is hij naar een grote opfok verhuisd... met 3.5 binnen gehaald, en tot 4.5 niks mee gedaan.
maar binnen en buiten zetten is ook werken voor dat paard, dat is even hard werken als die eenmaal per week dat de mijne aan de hand een blokje om gaat.

Ik citeer de kliniek afgelopen vrijdag even "Hadden we maar vaker zulke brave paarden".

Ligt dat eraan dat ik hem met rust gelaten heb? Nee. Zijn karakter? Zeker, ook al staat hij hoog in het bloed. Doordat hij altijd goed en consequent is behandeld? Ja.

Er bestaat geen regel voor het opfokken van een paard. Maar als je een beetje moraal in je donder hebt, gun je je paarden zeker 3 tot 4 onbezorgde jaren........ En geen gefrummel aan het lichaam.

Mijn paarden zijn gek van het gefrummel aan het lichaam, als ze mijn auto horen komen ze in volle galop af, de ene voor haar pot eten, de andere ook uiteraard, en voor het rondstruien op het erf.ze komt er voor staan om gekriebeld en bepoteld te wordenen steekt zelf haar neus in het halster, denk niet dat het "werken" zon straf is :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:28

_Lot schreef:

Kort houden dan maar:
Ik denk dat of het positief of negatief uiten van gedrag op latere leeftijd ten gevolge van manier van opvoeden in de jonge jaren vooral afhangt van hoe er iets gedaan is. Zolang je alles speelenderwijs houdt en goed oplet dat je geen grenzen over gaat kan het met je werkt, zodra je ongemerkt die grenzen over gaat keert het vroeg of laat tegen je.

Juist!

daNiielle_

Re: "Aan het werk" met een enter of twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:30

Ik denk dat de titel hier misschien 'misleidend' is?
Zie het meer als een band opbouwen, ja dan ben ik voor.
Dingen als longeren, dus echt in de zin van werk, daar ben ik het niet mee eens.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:32

_Lot schreef:

Kort houden dan maar:

Maar jij werkt ook aan de lange lijnen, sturen, remmen.... met bit? Dat vind ik wel weer voorbij 'spelenderwijs' leren gaan.
Poetsen, vaststaan, wormenkuur... ok... en dan hooguit 2x pw ofzo? En dan weer eens een poos helemaal niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:33

Ninx schreef:
TS haalt het paard iedere dag uit de wei en werkt aan de lange lijnen... dat is toch wel iets meer dan 1x id week aan een touwtje lopen, een snoepje krijgen en weer terug gezet worden.

Teruglezend vind ik dat toch echt teveel ts. Het paard is 2, en is iedere dag in handen....
Dat lange lijnen werk, is dat met bit?

Paard komt gemiddeld denk ik zon vijf keer per week in handen, ik heb niet elke dag tijd. Dit is vaak 4 keer alleen een borstelbeurt van een kwartiertje, daarna lekker terug in de kudde en ga ik er lekker bij zitten. Vaak komt ze dan eerst even schooieren om wat lekkers, krijgt ze dat niet komt ze gezellig bij me staan grazen.

Lange lijnen is eens per 2 weken ongeveer 10-15 min. Het is met een sidepull, bitje krijgt ze niet in, of alleen omdat het moet voor de keuring in de toekomst, maar ik wil al het beleren en rijden met een sidepull doe, wil dat niet ben ik echt niet goed bezig, want ze voelt het best. Moment dat ze erdoor heen gaat lopen is onwil of onbegrip en moet ik gaan nadenken over wat ik fout doe, ongetwijfeld dat dat niet aan haar ligt. Nee schudden is geleerd bij toeval, doordat ze ging schudden als ik aan dr oor zat (wat ik nu ook gewoon kan hoor), kusjes geven is ook uit toeval ontstaan, en dan alleen bevestiging op gemaakt.

Ik heb 5 weken terug een longeerlijn en singen gekocht, singel een keer op gehad om te passen, daarna nooit meer, lange lijnen heb ik nu 2 keer gedaan.

DDW1190

Re: "Aan het werk" met een enter of twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:35

Paarden horen elkaar op te voeden, denk dat er niets beters gaat dan dat een mens het zou doen!
vind het ook niet afschuwelijk om deze uit het land te plukken en er mee aan de slag gaat, mits je kijkt naar het dier en wel rustig de tijd geeft, maar binnen 2 weken is het paard meestal heel wat meer gewend hoor :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:36

daNiielle_ schreef:
Ik denk dat de titel hier misschien 'misleidend' is?
Zie het meer als een band opbouwen, ja dan ben ik voor.
Dingen als longeren, dus echt in de zin van werk, daar ben ik het niet mee eens.

Maar waar ligt die grens? Ik wil niet dat mijn paard voor mij moet werken,nu niet, nooit niet. Al stopt ons leren hier, dan nog ben ik tevreden, dan maar geen acceptatie van haar kant dat ik erop ga zitten, dat zal ik dan ook niet doen. (Al denk ik niet dat dat zo is, ze vind tot nu toe alles leuk, al dan wel spannend als het onbekend is). Ik werk alleen met mijn paard, mijn paard werkt niet voor me. En zelfs meelopen vanuit de wei is in mijn ogen aan het werk, eigenlijk elk contact met mensen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:37

Tja... je klinkt als iemand die wel begrijpt waar ie mee bezig is en niets overhaast....
Evengoed zou ik mensen toch echt willen ontmoedigen zo vroeg aan de slag te gaan, het leidt vaker tot de creatie van 'draken' dan 'gehoorzame' dieren helaas...

Paarden die opgevoed worden door paarden zijn veelal later toch stabieler is mijn ervaring.